... všetko o BMW ...

Moderátori: barabas, alfi666, jkk

bmwtt.sk
 
Užívateľov profilový obrázok
TT-SIMIK
Príspevky: 12571
Registrovaný: 8.9.2007
Auto: BMW
Kraj: Trnavský
Bydlisko: SERVIS BMW Mobil:0917 741480 www.bmwtt.sk

Re: Je rozdiel v odchylke tacho pri podhustenej/nafukanej pneu ?

Nedeľa, 1. Marca 2009, 13:06

alfi666 napísal:
Cela chyba tvojho zmyslania je vtom, ze sa nato pozeras prilis jednoducho...
Tak este pre istotu prelozim popis obrazku 5.4

Ako je mozne vidiet na obrazku 5.4, kvoli prehybaniu pneumatiky bude prejdena vzdialenost smerom dopredu kratsia ako v pripade pevneho disku (kolesa).
Toto moze byt vyjadrene efektivnym polomerom posunu...


A na obrazku 5.5 je nakreslene, ze co sa deje s pneumatikou ked je na zemi - stlaci sa ksebe - nahrnie sa.
Vsimni si jeden dielik ktory je hore vyjadreny pismenom "d".... a potom si vsimni ako su tie dieliky natlacene na seba v dolnej casti pneu, kde je kontakt s vozovkou..
tam je to oznacene ako d' (s ciarkou) ... ten dielik je ovela kratsi - co znamena, ze na tomto mieste sa stratil tvoj OBVOD ;)

Zober si obycajnu podlhovastu gumu na gumovanie a daj do zveraku... stlac ju - zmeni svoju dlzku?.. samozrejme ze ano - nadtym nerozmyslas hadam ani ty... a kam podla teba zmizla ta predchadzajuca dlzka?... no predsa nahrnula sa ksebe... material sa stlacil - kedze guma je pruzna....




Alfi ja zmyšlam dobre....viem,že sa pneu hrnie...keby to bol rebrinák, tak by sa nehrnula....)))).ale cele toto badanie aj keby malo odchylku len minimalnu tak to na tacho nebude vidieť!!!a tu šlo o zmenu ukazovania tacha pri podhustenej pneu...cele to tu je o tom.......))))))....ja som už to nechavam tak...už vtedy som to chcel......ale nedalo ti to pokoja...hehe......))))
SERVIS BMW TT-SIMIK
Obrázok
http://www.ttsimik.sk
Mám v živote dve lásky, SIMONKU a BMW
AJ MÚDRI SÚ OBČAS SPROSTÍ,AJ SPROSTÍ SÚ OBČAS MÚDRI!!!!!
https://www.instagram.com/ttsimik/
 
alfi666
Autor témy
Príspevky: 3897
Registrovaný: 18.3.2008
Bydlisko: BA

Re: Je rozdiel v odchylke tacho pri podhustenej/nafukanej pneu ?

Nedeľa, 1. Marca 2009, 13:12

Vsak ja beriem, ze ta odchylka je minimalna... ze to nieje 10% a tak... ale podstatne je, ze odchylka tam JE... 8)

Kiss to all :D \:D/ =D>
No more BMW... chodim peso ;)
E61 530d titansilber - EX
E46 320d farngrün metallic - EX
 
Užívateľov profilový obrázok
Mireck
Príspevky: 357
Registrovaný: 2.11.2008
Auto: E32 735i, E21 320,
Kraj: Košický
Bydlisko: Michalovce

Re: Je rozdiel v odchylke tacho pri podhustenej/nafukanej pneu ?

Nedeľa, 1. Marca 2009, 15:26

BlackMW napísal:

ak si cital aspon nazov vlakna, tak sa bavime o rozdiele na tacho, k tomu si sa nevyjadril..

inac na tacho sa zobrazuje spriemerovana rychlost laveho a praveho zadneho kola,
tym padom predne kola nemaju vplyv na tacho.

zadne maju vplyv, ale az pri vyraznom podhusteni kde sa vyrazne zmensi vzdialenost medzi stredom kola a zemou,
obvod pneu ostava zachovany, ale v mieste dotyku s cestou sa pneumatika zmackne,
a kolo sa cez nu prevali pri com vznika vysoke teplo..

tak, cakame kym sem niekto da nejake cisla, ako sa meni obvod pneu v percentach pri roznych tlakoch.. :wink:


Ano na tachometri je zobrazeny priemer oboch kolies hnacej napravy u BMW zadnej nakolko je snimac rychlosti na diferaku. Rozdiel na budikoch v autach nezbadate. Rozdiel by bolo mozne zmerat radarom ale podhustenie u nizkoprofilovych pneumatykach by muselo byt natoko znacne ze by sa na tom nedalo jazdit.
E32 - 735i Alpinweiss
E21 - 320 Čečečervena
EX - E30 - 318i
 
Užívateľov profilový obrázok
BlackMW
BMW Waffenschmiede Pressburg
Príspevky: 3509
Registrovaný: 21.5.2007
Auto: E38
Kraj: Bratislavský
Bydlisko: Bratislava

Re: Je rozdiel v odchylke tacho pri podhustenej/nafukanej pneu ?

Nedeľa, 1. Marca 2009, 23:39

Alfi dakujem ze si konecne znazornil pomocou obrazka 5.4
ze prejdeny obvod sa nerata z polomeru stredu kola od zeme (stred ku bodu P)
ale od stredu kola ku bodu C (Re).

Tak teraz v tvojej reci vyjadrim to o co sa pokusam uz dlhsie a preco mi tie vajca co ste kreslili nesedeli:
dovolim si tvrdit ze vzdialensot P-C je niekolkonasobne vacsia oproti vzdialenosti C-E.

Tak a teraz dost teorie, dame trochu praxe: pneumatika 225/50 R17 na E36 328 QP:
Tlak: 2.5, Obvod: 207.5 mm
Tlak: 1.0, Obvod: 207.1 mm
Pri merani bolo auto samozrejme polozene na zemi (Mara019 moze dolozit foto :)
Co z toho vyplyva ? rozdiel v obvode pneu pri tlaku 2.5 a 1.0 je eqivalentny rozdielu v obvode pneu
ktory je sposobeny zjazdenim pneumatiky o 0.75 mm !!! (0.75 * 2 * pi)
Vysku pneu od zeme som nezmeral, mal som pod kolesom pricviknuty meter :P
Opticky kleslo asi o 1 cm.
Samozrejme presmykovanie pneu je tiez zdrojom odchylky co tvrdim od zaciatku,
odhadujem zvysenie presmykovania o 1.5 % (z brucha), pripocitame rozdiel sposobeny zmenou obvodu (0.2 %)
a vydelime dvoma lebo rychlost kolies sa priemeruje, takze moj odhad je 0.85 %
A to mam este rezervu lebo cim vyssia rychlost, tym viac sa to odstredivou silou zdvihne..

Ma niekto dalsi gule odhadnut to v percentach ? mozme sa potom stavit a odmerat to presne,
poctom impulzov z diferaku (1/9 otacky kola) na kilometrovej drahe.. :twisted:
A nezabudnite pouzit kopec uzitocnych vzorcov z tejto temy :lol:
same shit, different day..
There's no replacement for displacement..
Aké krásne ticho by bolo na svete, keby ľudia hovorili len to, čo vedia.
Obrázok
 
Užívateľov profilový obrázok
TT-SIMIK
Príspevky: 12571
Registrovaný: 8.9.2007
Auto: BMW
Kraj: Trnavský
Bydlisko: SERVIS BMW Mobil:0917 741480 www.bmwtt.sk

Re: Je rozdiel v odchylke tacho pri podhustenej/nafukanej pneu ?

Pondelok, 2. Marca 2009, 01:12

BlackMW napísal:
Alfi dakujem ze si konecne znazornil pomocou obrazka 5.4
ze prejdeny obvod sa nerata z polomeru stredu kola od zeme (stred ku bodu P)
ale od stredu kola ku bodu C (Re).

Tak teraz v tvojej reci vyjadrim to o co sa pokusam uz dlhsie a preco mi tie vajca co ste kreslili nesedeli:
dovolim si tvrdit ze vzdialensot P-C je niekolkonasobne vacsia oproti vzdialenosti C-E.

Tak a teraz dost teorie, dame trochu praxe: pneumatika 225/50 R17 na E36 328 QP:
Tlak: 2.5, Obvod: 207.5 mm
Tlak: 1.0, Obvod: 207.1 mm
Pri merani bolo auto samozrejme polozene na zemi (Mara019 moze dolozit foto :)
Co z toho vyplyva ? rozdiel v obvode pneu pri tlaku 2.5 a 1.0 je eqivalentny rozdielu v obvode pneu
ktory je sposobeny zjazdenim pneumatiky o 0.75 mm !!! (0.75 * 2 * pi)
Vysku pneu od zeme som nezmeral, mal som pod kolesom pricviknuty meter :P
Opticky kleslo asi o 1 cm.
Samozrejme presmykovanie pneu je tiez zdrojom odchylky co tvrdim od zaciatku,
odhadujem zvysenie presmykovania o 1.5 % (z brucha), pripocitame rozdiel sposobeny zmenou obvodu (0.2 %)
a vydelime dvoma lebo rychlost kolies sa priemeruje, takze moj odhad je 0.85 %
A to mam este rezervu lebo cim vyssia rychlost, tym viac sa to odstredivou silou zdvihne..

Ma niekto dalsi gule odhadnut to v percentach ? mozme sa potom stavit a odmerat to presne,
poctom impulzov z diferaku (1/9 otacky kola) na kilometrovej drahe.. :twisted:
A nezabudnite pouzit kopec uzitocnych vzorcov z tejto temy :lol:



=D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D>


Pekneeee.............tá podhustená pneumatika sa nebude na disku prešmykovať,lebo je prilepena tym maglajzom čo davaju v pneuservise...))))jedine že by bol total defekt.....))))
SERVIS BMW TT-SIMIK
Obrázok
http://www.ttsimik.sk
Mám v živote dve lásky, SIMONKU a BMW
AJ MÚDRI SÚ OBČAS SPROSTÍ,AJ SPROSTÍ SÚ OBČAS MÚDRI!!!!!
https://www.instagram.com/ttsimik/
 
alfi666
Autor témy
Príspevky: 3897
Registrovaný: 18.3.2008
Bydlisko: BA

Re: Je rozdiel v odchylke tacho pri podhustenej/nafukanej pneu ?

Pondelok, 2. Marca 2009, 09:49

BlackMW napísal:
Alfi dakujem ze si konecne znazornil pomocou obrazka 5.4
ze prejdeny obvod sa nerata z polomeru stredu kola od zeme (stred ku bodu P)
ale od stredu kola ku bodu C (Re).

Tak teraz v tvojej reci vyjadrim to o co sa pokusam uz dlhsie a preco mi tie vajca co ste kreslili nesedeli:
dovolim si tvrdit ze vzdialensot P-C je niekolkonasobne vacsia oproti vzdialenosti C-E.


Spravne, nerata sa to voci zemi ako som si na zaciatku myslel predtym nez som sa oto hlbsie zacal zaujimat.. Zrejme nastava presmykovanie ktore nieje asi konstantne a zrejme je do toho zaratane aj pruzenie pneu...
Predpokladam, ze prave preto bol definovany ten efektivny polomer...

Neviem ktory bod "E" na obrazku 5.4 myslis, lebo ja taky nevidim.. ale asi mas na mysli vzdialenost C-A....
No ked ty hovoris, ze P-C je vacsie oproti C-A tak potom neplati ta Moorova definicia o ktorej sa tam hovori... kedze tam sa rata vzdialenost medzi C-A ako jedna tretina vzdialenosti medzi A-B > z toho vyplyva, ze bod C bude vo vzdialenosti 33% od bodu A a bod P bude vo vzdialenosti 50% od bodu A... cize C je vzdialene od bodu P o 17% z celkovej vzdialenosti medzi bodmi A-B

V kazdom pripade - asi suhlasis stym, ze ked klesne tlak, tak sa zvacsi vzdialenost medzi A-B cize sa zvysi stycna plocha pneumatiky s asfaltom... Tym padom sa automaticky meni polomer Rl a meni sa aj polomer Re...

Ohladom tvojho pokusu a stavok - Nema zmysel merat, ze aky je rozdiel vtej odchylke pri 17" diskoch a nizkoprofilovych pneu ;)
Odchylka tam urcite bude aj ked mala - a islo oto, dokazat, ze odchylka JE zavisla od tlaku v pneumatikach ;) ty si mozes dat za ulohu, ze tu odchylku zmerias ;)
No more BMW... chodim peso ;)
E61 530d titansilber - EX
E46 320d farngrün metallic - EX
 
Užívateľov profilový obrázok
BlackMW
BMW Waffenschmiede Pressburg
Príspevky: 3509
Registrovaný: 21.5.2007
Auto: E38
Kraj: Bratislavský
Bydlisko: Bratislava

Re: Je rozdiel v odchylke tacho pri podhustenej/nafukanej pneu ?

Pondelok, 2. Marca 2009, 11:04

alfi666 napísal:
V kazdom pripade - asi suhlasis stym, ze ked klesne tlak, tak sa zvacsi vzdialenost medzi A-B cize sa zvysi stycna plocha pneumatiky s asfaltom... Tym padom sa automaticky meni polomer Rl a meni sa aj polomer Re...


Mas pravdu, myslel som bod A.

Tu Moorove tvrdenie som prehliadol,
On tvrdi ze je to jedna stvrtina, cize bod C by mal byt v strede medzi P a A.
V priemere to moze platit, ale ked ides po rafiku tak neplati lebo Rl = Re
ked ides s jemne vyfucanou gumou tak si myslim ze tiez to plati menej opacnym smerom.
Je tam ta funkcia zavislosti presmykovania od tlaku ako som uz pisal.

Je to prilis zjednodusene ale v principe a v priemere s tym suhlasim.

Aby som to vedel vypocitat podla toho vzorca, musel by som este zmerat o kolko sa predlzila dlzka kontaktu s cestou pri mojom teste..
Predpokladajme ale ze aj polomer sa meni linearne so zmenou dlzky kontaktu (co plati menej pri vacsom vyfucani)
a zapracujme uja Moora. Ak mi auto kleslo o 1 cm, zmensime plomer o 0.5 cm a vypocitame obvod:
na mojej pneu ((207.1 / 3.14) - 0.5*2 ) * 3.14 = 203.96 cm, cize o 1.51 % mensi obvod..
kua tomu hovorim odhad, tak teraz uz to mate aj podla vzorcov ze je to 0.85 %

Samozrejme rozdiel v odchylke byt musi, o tom som nikdy nepochyboval,
ja len tvrdim ze nie je pozorovatelny lebo je menej ako 1 %..
Naposledy upravil/-a BlackMW v Pondelok, 2. Marca 2009, 11:44, upravené celkom 1 krát.
same shit, different day..
There's no replacement for displacement..
Aké krásne ticho by bolo na svete, keby ľudia hovorili len to, čo vedia.
Obrázok
 
alfi666
Autor témy
Príspevky: 3897
Registrovaný: 18.3.2008
Bydlisko: BA

Re: Je rozdiel v odchylke tacho pri podhustenej/nafukanej pneu ?

Pondelok, 2. Marca 2009, 11:43

BlackMW napísal:
Mas pravdu, myslel som bod A.

Tu Moorove tvrdenie som prehliadol,
On tvrdi ze je to jedna stvrtina, cize bod C by mal byt v strede medzi P a A.


Ups :oops: ... zle som si to precital... ano... jedna stvrtina a nie tretina... tak je to samozrejme v strede medzi P a A...

No jo, tak v podstate ty si pokusom dokazal, ze sa skrati obvod pneu(sice zanedbatelne) ked je vnej menej tlaku a tu je popisane, ze sa rata s inym polomerom kolesa nez aky ma koleso vo vzduchu... ked tieto dve zmeny zratame, tak je zrejme, ze dochadza k malym rozdielom, ktore mozme povazovat za zanedbatelne - ovsem senzory ABS tieto rozdiely dokazu zmerat 8)

Este je napriklad zaujimave, ze odstredivou silou pri vyssej rychlosti je pneu kvazi viac nafukana - a vraj tento fenomen je este badatelnejsi pri diagonalnych pneu - ktore sa dnes uz zrejme asi ani nepouzivaju...

Som rad, ze sme sa konecne aspon na niecom zhodli 8)

PS: a s vypoctom suhlasim, akurat je to 1,7% a nie 1,5% :P hehe
No ale ano... ak v jednom kolese klesne tlak natolko, ze to koleso klesne o 1cm, tak ten rozdiel je 0,85% ;)

Budem cez vikend doma u mojho auta na plechacoch a skusim pomerat vzdialenost od stredu a takisto aj medzi bodmi A-B... potom zopakujem tak aby kleslo auto o 1cm - ze kolko tlaku musim vypustit... a zopakujem merania od stredu a aj body A-B... som zvedavy co vyjde mne 8)
No more BMW... chodim peso ;)
E61 530d titansilber - EX
E46 320d farngrün metallic - EX
 
Užívateľov profilový obrázok
BlackMW
BMW Waffenschmiede Pressburg
Príspevky: 3509
Registrovaný: 21.5.2007
Auto: E38
Kraj: Bratislavský
Bydlisko: Bratislava

Re: Je rozdiel v odchylke tacho pri podhustenej/nafukanej pneu ?

Pondelok, 2. Marca 2009, 12:04

alfi666 napísal:
No jo, tak v podstate ty si pokusom dokazal, ze sa skrati obvod pneu(sice zanedbatelne) ked je vnej menej tlaku a tu je popisane, ze sa rata s inym polomerom kolesa nez aky ma koleso vo vzduchu... ked tieto dve zmeny zratame, tak je zrejme, ze dochadza k malym rozdielom, ktore mozme povazovat za zanedbatelne - ovsem senzory ABS tieto rozdiely dokazu zmerat 8)

Este je napriklad zaujimave, ze odstredivou silou pri vyssej rychlosti je pneu kvazi viac nafukana - a vraj tento fenomen je este badatelnejsi pri diagonalnych pneu - ktore sa dnes uz zrejme asi ani nepouzivaju...

Som rad, ze sme sa konecne aspon na niecom zhodli 8)

PS: a s vypoctom suhlasim, akurat je to 1,7% a nie 1,5% :P hehe
No ale ano... ak v jednom kolese klesne tlak natolko, ze to koleso klesne o 1cm, tak ten rozdiel je 0,85% ;)

Budem cez vikend doma u mojho auta na plechacoch a skusim pomerat vzdialenost od stredu a takisto aj medzi bodmi A-B... potom zopakujem tak aby kleslo auto o 1cm - ze kolko tlaku musim vypustit... a zopakujem merania od stredu a aj body A-B... som zvedavy co vyjde mne 8)


jj, ABS zmera, je tam nejakych 30 impulzov na otacku, pri niekolko 10 az 100 metrovej drahe to vie zmerat velmi presne..

ano odstrediva sila je moja rezerva ako som pisal vyssie :P
1.5 % je sposobene zmenou efektivneho polomeru (cize zvysenym presmykovanim)
a 0.2 % je sposobene skutocnou zmenou obvodu vplyvom tlaku podla merania..
tachac ukazuje priemer rychlosti kolies takze 1.7% / 2 = 0.85 %

tesim sa na tvoje merania, snad nenechame tuto temu len tak vyhasnut hh :D
same shit, different day..
There's no replacement for displacement..
Aké krásne ticho by bolo na svete, keby ľudia hovorili len to, čo vedia.
Obrázok
 
Užívateľov profilový obrázok
mara019
Príspevky: 312
Registrovaný: 13.6.2007
Auto: ex36 318,36 328CI,
Kraj: Bratislavský
Bydlisko: Tomasov, Budapest

Re: Je rozdiel v odchylke tacho pri podhustenej/nafukanej pneu ?

Pondelok, 2. Marca 2009, 13:54

:D :D :D
Prílohy
maros.JPG
maros.JPG (83.08 KiB) 1034 zobrazení
ex e36 318,ex e46 325XI,ex e36 328CI,e30 328i,e30 350i pick up,eE46 M3,e39 M5 V8 chora svina:D
 
Užívateľov profilový obrázok
slamec
Príspevky: 2527
Registrovaný: 5.4.2007
Bydlisko: Žilina

Re: Je rozdiel v odchylke tacho pri podhustenej/nafukanej pneu ?

Pondelok, 2. Marca 2009, 20:59

zhmp napísal:

Dííííííkyyyyyyy.....)))))))

môžeme ísť konečne na to pivo \:D/

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 23 neregistrovaných