Utorok, 24. Septembra 2019, 19:02
Fuuuu, celkom ten čas letí, posledný príspevok 10 mesiacov dozadu. Auto jazdí, v zime, v lete, v blate, snehu...bez garáže, hrdziavie, žiadna leštenka, ale stále slúži.
Dačo málo se medzičasom udialo, viacmenej len bežná údržba:
Zimné obutie:
Cez zimu v podstate nič, menil som len zimné obutie, staré by čo do hĺbky dezénu ešte poslúžili, ale boli riadne tvrdé. Zas som objednával keď už nič nebolo, takže z toho čo bolo a v mojej cenovej hladine som zobral FALKEN EUROWINTER HS01.
DIY Black Hella
Black hella sa mi vždy páčili, všetci vieme koľko stoja nové, takže som šiel do DIY. Najprv som však vyhodil peniaze za „hotové“ z Polska. To bolo celé zlé. Spálené stretávacie paraboly (aj keď Bosch). Diaľkové non-hella s dorobenými krížmi. Kríže vystrihnuté nožnicami na plech z tenkého plechu, celé zle nastriekané. No čo, osral som sa. Jediné čo som z toho použil boli nové predné sklá a zvyšok som doskladal. V stretávačkách je 2,5 bixenon optika, diaĺkové sú hella, kríže sú z PL, ale riadne, robené na CNC, kvalitne nastriekané, sadli do hella parabol úplne presne. S výsledkom som spokojný. Svieti do dobre. Pôvodne som zamýšľal dať tam aj AE keď som to mal otvorené, ale nakoniec som zostal pri originálnom vzhľade.
DIY DRL (denné svietenie diaľkovými)
Po x neúspešných pokusoch (modul z bazošu, stavebnice z netu,...) som nakoniec vyrobil vlastný modul. Po stránke obvodu vďaka za pomoc od starynovy. Ja viem veci poskladať aj keď často nerozumiem ako samy o sebe presne fungujú. Stary mi čo to vysvetlil. Po pár verziách som to stlačil cez smd do veľkosti malého relé. Je to regulovateľné (nastavené na cca 30%) s možnosťou spínania cez D+ z altíka. Ak je tento signál zapojený, svetlá sa rozsvietia až po naštartovaní, ak nieje rozsvietia sa hneď otočením kľúčika do 2ky. Samozrejme zhasnú vždy pri rozsvietení parkovačiek/stretávačiek. Svetelná „húkačka“ popritom vždy funguje.
Hrdza
Hrdza naša každodenná ....zožiera to auto rok čo rok. Hlavne spodky dverí, vodičov spodok blatníka bol na šalát už minulý rok a ďalšiu zimu by to už asi neprežilo, tak som to konečne nejak opravil. Spodok z nového dielu prirobený na pôvodný blatník. Povyspravované najväčšie chrasty na dverách/rohoch. Už vidím ako sa tam o rok objavia nové bublinky. Ako to nenávidím robiť. Jednak to poriadne neviem a nebaví ma to. To už radšej znova vymieňať zadné ložiská ako hrdzu spravovať. To som moc nefotil, lebo som mal nervy 😊
Spodné dverové lišty
Keď už som poopravoval hrdzu na spodkoch dverí, dovolil som si osadiť nové spodné lišty. Pôvodné už ani neboli gumové, pružnosť nič, dopraskané, vnútri hrdzavé. Všetky v rámci dvoch pre blatníky a dvoch mini v zadnom blatníku vyšli z BMW dača málo cez 100€, čo som rozhodne čakal viac.
Nádobka na ostrekovače svetiel
Kedže som už dávnejšie dával xenon optiku, tak aby som bol ako tak legislatívne ok, dorobil som ostreky svetiel. 2 roky som nemohol zohnať origo 9l nádobu na tds, dovtedy tam bola „dorobená“ bandaska. Už je tam origo nádoba, medzitým sa mi dopraskala tryska na vodičovej strane a strieka to okrem svetla aj na všetky smery. Zohnať ich v dobrom stave je tiež beh na dlhé trate.
Brzdové a palivové vedenia
Nas STK som bol „upozornený“ na zlý stav brzdového a palivového vedenia. Akože beriem, právom a chcel som to spraviť skôr, ale nejak som sa k tomu nedostal a bol som v omyle, že to ešte chvíľu vydrží. V podstate som to hneď aj spravil a už by to teda asi dlho nevydržalo. Jednalo sa hľavne o časť vedenia vzadu za nápravnicou, pod nádržou. Brzdová trubka sa mi zlomila pri prvom ohnutí a palivová (spätná) sa tiež zlomila počas vyberania.
Brzdové mi spravil kamarát na počkanie, vyzohýbal som ich potom sám cca podľa pôvodných. Palivové som chcel riešiť cez nejaké lacnejšie náhradné riešenie, no nič vhodné som nenašiel, takže som bral opäť originál BMW, vytvarované, takže sadlo na parádu. Cena za obe palivové trubky, vedenie aj spiatočka cca 100€.
Mimochodom, obával som sa výmeny, kedže to ide ponad nápravnicu a kadejaké zahraničné fóra písali, že nápravnica dole, z čoho som mal šediny na hlave. Ale nakoniec to šlo aj bez demontáže nápravnice. Treba dať dole zadný nárazník, vybrať silent diffu, povoliť nápravnicu na jednej strane a spustiť ju cca 5-8 cm dole, čím vznikne medzi nápravnicou a podľahou dostatočná medzera, aby sa aj s tou origo vytvarovanou palivovou trubkou dalo tadiaľ manipulovať.
DIP na disky
Nedávajte dip na disky je to hnusné ...písali na internete. Hlava tvrdohlavá, chcel som skúsiť zmenu farby diskov, bez pieskovania a striekania nanovo. Siahol som po tmavej antracitovej farbe. Set (2x sprej, necelých 40€) vydal úplne bez problémov na 4ks 17“ diskov asi v 5tich vrstvách, ešte mi aj kúsok zvýšil. Jednoduchšie disky aj z oboch strán 😊. Za mňa ok, vyzerá to pekne. Na ošetrenie odporúčam Autoglym Rubber and Vinil cleaner. Niektoré čističe povrchovo zmatia ten dip a tento prípravok to opäť krásne obnoví a celkovo sa to aj lepšie potom čistí..
„Nový“ quantity adjuster/regulátor dávky paliva
Odkedy som prerábal kabeláž z EDC na HDK čerpadlo, dali sme tam nejakú hlavu čo bola k dispozícii. Neviem čo a či jej dačo bolo, akože išla, ale nedala sa nastaviť vyššia dávka, tak, aby záber serva, alebo zapnutie klími alebo prudšie pustenie spojky nemalo vplyv na voľnobeh. Ak som dal čo i len kúsok vyššiu dávku, tak už podskakoval. Navyše keď sa motor riadne zohral (leto, jazda na dialnici) tak ho občas šklbalo na voľnobeh. Cez FB mi jeden chalan za skromný peniaz poslal rovno dve hlavy s tým, že jedna by mala byť určite ok. Prehodil som a motor sa začal chovať oveľa lepšie, je tam vyššia dávka, spustenie klímy ani necítiť, voľnobeh je plynulejší. Rozjazd bez plynu aj na dvojke 😊. Taká blbosť, ale poteší.
Gumové tesnenia okolo dverí (na karosérii):
Neviem čo je to za neduh BMW, ale mal som aj na E30. Tesnenia dverí čo sú na karosérii sa časom samy skrátia. Na predných som mal v rohoch už medzeru 😊 medzi tesnením a karosériou. Nekradnem, takže o nových si môžem nechať snívať a zánovné by boli asi v podobnom stave. Riešenie „prasárna“ - prerezať a doplniť z iného (Wincik poskytol, ďakujem). Tak to riešilo mnoho iných čo som na nete pozeral.
Ručná brzda:
Klasika, pakne zodraté na plech na jednej strane, druhá ok. Nové ATE + opravná sada.
Olej
Po doporučení som prešiel zo Shell na Mobil1, dal by som 5W40, ale to Mobil1 nemá, tak 0W40. Aspoň to hneď maže a bude aj na zimu ok.
Doriešiť/problémy:
Okrem iného ma serie kúrenie, ktoré už išlo ok a zas ide po svojom. Asi jednotka kúrenia. Občas začne kúriť naplno na vodičovu stranu a nereaguje vôbec na zmenu, Inokedy keď má prikúriť iba na vodičovu, prikúri na obe strany, prípadne nekúri až kým citielne neklesne teplota, potom zas hic...jebe tomu.
Ďalej asi dvojmota, spojka alebo všetko dokopy. Drme/vibruje pri zábere/prešmyku. Napr. pri zábere dvojky kedy ideš občas cez prešmyk, lebo jednotka je už moc málo a na dvojku to chce ešte trošku rozbehnúť tak cítiť silné vibrácie nesúce sa zpredu až do zadnej nápravy. Ale cítiť to aj na jednotke, o čosi menej ale vibruje. Pri bežnom preradení v pohode, takže to ani zatiaľ moc neriešim, ale zaujímalo by ma čo to spôsobuje. Možno s tým súvicí aj to, že niekedy po vyradení a pustení plynu motoromo trasie ako keď nastavuješ dávku a trafíš zrovna moc vysokú, no po pár sekundách sa to ukľudní, alebo stačí dať do záberu.
Fotky v ďalších príspevkoch....
BMW E34 525TDs '92, 1,5BAR+CHIP (STN Customs)BMW E30 316i + LPG, '90
ex BMW E39 525tdsAT, '98------------------------------------
