... všetko o BMW ...
Moderátori: barabas, alfi666, jkk
Tomas Singhofer napísal:mam dilemu, ci pri dlhsom cakani na semaforoch treba vyradit do N-ka alebo stat na brzde a nechat D-cko. v automatoch niesom velmi doma, tak neviem presne co sa tam deje, ked auto stoji na zaradenom D-cku. podla mna by to malo aj viac papat, kedze na D-cku ma stale tah a mam neprijemny pocit, ze sa pri tom zatazuju nejake casti prevodovky a aj napravy, brzdy a tak...co myslite?
E38 napísal:ved na semaforoch nestojis pol hodku, nechavaj tam D....a az taky velky tah tam nieje, ine by bolo keby si mal plny plyn + D + plnu brzdu (takto sa meria stall speed)
starML napísal:U automatu platí několik pravidel, asi v tomto pořadí :
1) s pákou voliče hýbat co nejméně často
2) když už s voličem pohybuji, musí auto stát, a to úplně, viz níže a *)
3) s pákou manipulovat plynuje a rychle
4) N (neutrál) není určen pro jízdu, ale např. pro posunutí auta v servise
5) při parkování ve svahu používat ruční brzdu
Takže :
k bodu 1) - na semaforu, křižovatce nevyřazovat, převodovka je na stání na brzdě a zařazeném D konstruována, častější změnou režimu s více ničí, než šetří, spotřeba paliva je zanedbatelná, z křižovatky odjíždím vždy jako první, naopak zařazení D trvá cca vteřinu
k bodu 2) - při P dochází k mechanické aretaci převodových kol, takže při pohybu vozu a zařazení P může dojít k mechanické poruše a oprava je drahá. Totéž platí při převolbě D-->R a obráceně.
k bodu 3) - při převolbě D-->R-->P a obráceně páku přesunout rychle a plynule, nezastavovat v jednotlivých mezipolohách, aby převodovka zbytečně nezařazovala převody N a R (někde 321NR), zbytečně se tím opotřebovává
k bodu 4) - neutrál je určen k posunutí vozu bez spuštěného motoru nebo k odtažení na max vzdálenost 50 km, ale vždy se spuštěným motorem, jinak dojde ke zničení převodovky přehřátím (píše se v návodu). Při jízdě na D je možno převolit na N, ale při následovném zařazení D dochází ke zbytečně velkému nárůstu hydraulických tlaků v převodovce, výrobce neporučuje, ale jde to - vyzkoušeno, ale nepoužívám. Úspora paliva např. při sjíždění dlouhého kopce je zanedbatelná.
k bodu 5) - mechanická aretace v poloze P není určena k zajištění auta vážícího 2 tuny ve strmém svahu, může dojít o ohnutí nebo zničení této aretace a navíc auto by mohlo "odjet". Nebo se může stát, že při ponechání nezabržděného vozu ve svahu a poloze voliče P, už nepůjde volič z P přesunout, zasekne se. Takže při parkování ve svahu dojedu na D nebo R, zašlápnu provozní brzdu, zatáhnu ruční, převolím do P a vypnu motor. Při odjezdu obráceně - nastartuji, převolím D nebo R, odbrzdím ruční. Když to jde, v prudkém svahu radši neparkuji.
Ruční řazení stupňů v režimu M (páka k sobě) se provádí posunutím vpřed nebo vzad, na ukazateli přístrojovky se místo D zobrazí číslo zařazeného stupně 54321. Pokud rychlost a otáčky neopovídají zvolenému stupni, převodovka si tam (stejně) dá ten stupeň, který je možno použít - nejde oblbnout.
Při jízdě z prudšího svahu a silnějším přibrzdění si toto elektronika automatu vyhodnotí jako potřebu brzdit motorem a vůz se chová jako když sjíždím kopec s manuální převodovkou, až do prvního přidání plynu "brzdí motorem". Jen teď nevím, jestli to funguje i s vypnutým tempomatem, já ho mám zapnutý stále. Dnes bych už auto bez automatu nechtěl, mírně vyšší spotřeba paliva je u této kategorie a značky zanedbatelná.
*)Výrobce udává, že co není blokováno současným stlačením pojistky na voliči, může se za jízdy (=bez zastavení-brzda) používat, já radši neexperimentuji. Opravy automatů jsou drahé (30 až 60 tisíc Kč), tak se ho snažím šetřit.
K Tvému dotazu ohledně fleku na silnici pod ústím výfuku - je to normální, zvláště u studeného motoru v tomto počasí. Stává se mi to taky, když vyjedu z garáže, motor běží, zavírám vrata, čekám na spolujezdce. Je to z 99% voda + něco málo sazí a oleje, to se najde ve výfuku vždy. Po zahřátí motoru to už dělat nebude. Jinak pro kouř z výfuku u ohřátého morotu platí následující :
- bílý dým = voda, takže kontrola, jestli neubývá chladicí kapalina, jinak neřešit
- modrý dým = olej, takže moc oleje v motoru, špatné pístní kroužky, olej z turba
- černý dým = palivo, moc paliva nebo málo vzduchu==> netlačí turbo nebo ucpaný filtr vzduchu
Tomas Singhofer napísal:veeeeeeeeeeeeelmi pekne dakujem za super podrobne vysvetlenie. uz ma zaujima len jedna vec. na pake je tlacitko (poistka) a neviem na co je dobra. pakou je mozne pohybovat aj bez jej stlacecia. ked ju stlacim, nic sa nezmeni. ma to nejaku specialnu funkciu, alebo je to pokazene?
starML napísal:Tak to máš problém, protože ještě s automatem neumíš, nejsi zvyklý a tohle je ochrana proti jeho zničení. P a R se normálně dá zařadit jen se stlačením této pojistky a současným stlačením pedálu brzdy ==> auto musí stát. Pokud se Ti to povede za jízdy - není to blokované, tak auto cukne a automat "pápá".
100RM napísal:Steptronic od nejakeho 96ho roku je uz konstruovany tak, ze aj pri nechcenom zaradeni R pri pohybe dopredu prevodovka tento pocin vyhodnoti ako chybny a Rko nezaradi. Pokial volic zostane zaradeny v polohe R az do zastavenia, zaradi sa spiatocka az po uplnom zastaveni. Ak by niekto chcel, mam dost podrobne PDFko, kde sa vysvetluju vsetky funkcie steptronicu, vratane "ucenlivosti stylu jazdy" a podobne. Je to v anglictine k vozu BMW e38 (ale steptronic bude rovnaky aj pre e39)