
Začalo sa to v máji 2010, keď úrad získal prvý podozrivý e-mail. Prešovský predajca PO CAR v ňom vysvetľuje konkurentom, prečo zákazníkovi poskytol 10-percentnú zľavu. „Aj keď som porušil nami dohodnutú dohodu, pevne verím a dúfam, že vysvetlenie, prečo som to spravil, pochopíte. Jednalo sa mi len o to, aby zákazník kúpil vozidlo u nás a nie v Čechách.“
Ďalej píše, že mierne porušenie dohôd je v poriadku, keď sa napríklad klient rozhoduje medzi Volkswagenom a inými značkami, „aby nám neutekali zákazníci ku konkurenčným firmám“.
Toto bola prvá veľká indícia, ale oficiálnym začiatkom päťročnej kartelovej dohody bola konferencia v obci Hronsek pri Banskej Bystrici 5. novembra 2010. Až od tohto dátumu mal totiž PMÚ dostatok dôkazov.
Už samotná pozvánka naznačovala, že na stretnutí bude reč o cenovej dohode. K tomu neskôr pribudli ďalšie dôkazy, napríklad tento záznam z internej porady Porsche Inter Auto Slovakia: „V Hronseku prebehla 5. 11. konferencia, kde boli doporučené maximálne zľavy pri predaji VW. Tieto zľavy sú platné mimo verejného obstarávania a zazmluvnených klientov,“ píše sa v rozhodnutí Rady PMÚ.
Dohoda o zľavách bola zároveň dohodou o cenách, čo je v celej EÚ protizákonné, lebo to zabíja konkurenciu a núti ľudí kupovať si predražené produkty.
Záznam z porady Porsche navyše hovorí aj o tom, že v Hronseku sa dohodlo alebo potvrdilo rozdelenie regiónov. „Pre klientov z iného regiónu platí zľava – 1 percento !!! – pre zabezpečenie regionálneho predaja.“
Ak teda prišiel do predajne zákazník z iného regiónu, predajca mu mohol poskytnúť zľavu z oficiálneho cenníka maximálne 1 percento. Tým ho vlastne poslal preč – do regiónu, odkiaľ prišiel, lebo iba tam mohol v súlade s dohodami predajcov dostať lepšiu zľavu. Takto predajcovia vybabrali napríklad s kupujúcimi, ktorí si obehli viacero predajní áut Volkswagen v snahe získať čo najlepšiu ponuku.
Vyšetrovanie PMÚ nabralo na obrátkach, keď sa v roku 2015 ku kartelu priznali firmy Porsche Slovakia a Porsche Inter Auto Slovakia. Začali spolupracovať cez takzvaný program zhovievavosti.
Odmena bola veľkorysá – PMÚ im odpustil celú pokutu. Keďže obe firmy Porsche majú vysoké tržby, podľa základnej kalkulácie mali zaplatiť vyše 8 miliónov eur, čo je viac, ako má teraz platiť za kartel zvyšok trhu dohromady.
PMÚ túto obrovskú pokutu odpustil, lebo si podklady od Porsche mimoriadne cenil. Získal v nich dostatok dôkazov na to, aby mohol do ďalších firiem poslať razie. PMÚ ich nemôže robiť len tak – kde a kedy sa mu zachce. Musí ich mať dostatočné zdôvodnené a podložené, čo sa vďaka firmám Porsche podarilo. „Predložili významné informácie, ktoré umožnili úradu vykonať inšpekciu a odhaliť posudzovanú dohodu, pričom išlo o informácie, ktorými úrad sám nedisponoval, a preto je odôvodnené priznať im úplnú imunitu,“ píše sa v rozhodnutí PMÚ.
################
Zberanie dôkazov trvalo viac ako päť rokov. Až potom, v apríli 2016, poslal PMÚ razie do trenčianskej firmy Araver a do senickej spoločnosti Hílek, ktoré patria medzi väčších predajcov s tržbami vyše 40 miliónov eur.
Inšpektori vytiahli v ich prevádzkach z počítačov ďalšie dôkazy – predovšetkým e-maily. Tie sú natoľko zaujímavé, že o nich pripravujeme samostatný článok, ale pozrite si aspoň tri príklady:
V apríli 2011 oznamuje trenčiansky ARAVER firme AUTOCOMODEX Trnava, že jej dobrovoľne prenechal zákazníka: „Keďže je to Váš región, v rámci džentlmenskej dohody sme vás (cenou – pozn. red.) nepodliezli.“
V ďalšom roku ARAVER zase vyčíta firme BOAT, že porušuje dohodu: „… Vy už fakt nevládzete so sebou a potrebujete rozbiť trh? Ako je možné, že zákazník z môjho regiónu… dostane podstatne väčšiu zľavu u vás ako u mňa?“
Vo februári 2013 zase pripomína konkurentom, aby mu neliezli do rajónu. „… dnes je elektronická aukcia Emerson. Žiadam vás o dodržanie pravidiel. Firma je v mojom regióne.“
#####################
Firmy sa snažia zmenšiť tiež svoj podiel viny. ARAVER chce zodpovednosť presunúť na zamestnanca, lebo vraj konal bez vedomia štatutárov a už naňho aj bolo podané trestné oznámenie.
#####################
(pastoval som len utrzky z celeho clanku, cely clanok je tu
https://e.dennikn.sk/1923296/velky-kartel-slovenskych-dilerov-vw-ako-porsche-udali-ostatnych-a-vyviazli-bez-trestu/?ref=tit1 pre tych co si platia predplatne)