... všetko o BMW ...
Moderátori: barabas, alfi666, jkk
Kazdý svetlomet pozostáva z reflektora, teda zrkadla, ktoré zabezpečuje odraz svetla a zo zdroja svetla napr. žeraviace vlákno.
Starým klasikom je svetlomet s parabolickým zrkadlom, v ktorom sa najskôr používali biluxové žiarovky. Neskôr prišli halogénové, pri ktorých boli do plynov primiešané halogény (napr. jód), vďaka ktorým svietili svetlejšie, viac do biela ako biluxové žiarovky. Pri parabolických svetlometoch sa v jednom ohhnisku nachádza žiarovka. Druhé ohnisko je v nekonečne, čím sú lúče svetla odrazené od parabolického zrkadla rovnobežne. Tieto svetelné lúče sa pomocou rebrovaného skla dostanu na vozovku.
Ďalšie by sme mohli nazvať ako svetlomety s premietacou šošovkou. Majú elipsoidný tvar zrkadla, v ohnisku sa nachádza halogénová žiarovka. Klady tohto typu spočívajú predovšetkým vo výraznej účinnosti využitia svetla, zápory v ostrej hranici medzi osvetlenou a neosvetlenou časťou vozovky a v rušivo vysokom jase pri šošovke.
FF Freiflächen-Scheinwerfer, čiže zrkadlové svetlomety s reflexnou plochou. Predstavila ich HELLA na konci 80 rokov. V tomto svetlomete tvar zrkadla nemá žiadnu geometricku formu a skladá sa z malých kúskov zrkadla z ktorých každé jedno osvetluje priradenú časť cesty. Tvar zrkadielok samozrejme určuje počítač. Sklo svetlometov v takomto prípade je zbytočné rebrovať, kedže lúče svetla určujú zrkadielka. Prevažná vačšina dnešných automobilov má práve tento typ svetlometu. Ich najväčšou výhodou je rovnomerné rozdelenie svetla.
Xenónové svetlomety prešli obrovským vývojom, kým technici dokázali ich aplikáciu v automobiloch. Celý systém museli zmenšiť a ani technických problémov nebolo málo. Ak sa do svetlometu nadostane presné množstvo svetla, každá jedna výbojka svieti iným jasom. Ani zapínanie xenónov nemože trvať tak dlho, ako napríklad pri verejnom osvetlovaní.
Slovo HID je skratka "High Intensity Discharge" (Vysoko intenzívny výboj). Tento výraz znamená svetelnú jednotku, ktorá vzniká výbojom medzi dvoma elekktródami v kapsule. Je naplnená vzácnymi plynmi (aj xenónom). Zdrojom svetla je cca 5 mm dlhý elektrický výboj. Zdrojom svetelnej energie v predmetnej výbojke je elektrický oblúk.
U HID poznáme dva druhy výbojok:
D2S: [Discharge, 2nd generation, Shielded] - Projekčný systém svietenia.
D2R: [Discharge, 2nd generation, Reflection] - Zrkadlovky.
Pri HID systémoch sa pri diaľkových svetlách používa klasická halogénová žiarivka (H1, H3 príp. H7) Okolo roku 2000 sa na trhu objavili prvé Bi-Xenonónové systémy, v ktorom sa ten istý HID systém stará aj o diaľkové a aj o tlmené svetlá. Zmenu zabezpečuje elektronika, ktorá po prepnutí zmení posunom ohniskovú vzdialenosť, čím zabezpečí "dlhé svetlá". Tento systém sa používa hlavne pri zrkadlovkách, t.j. pri parabolách s reflexnou plochou.
( "klasické" projektory nie sú na tento systém vhodné).
Montáž základného setu.
Nami distribuovaný základný set obsahuje výbojky, ktoré sú konštrukčne kompatibilné s pôvodnými žiarovkami v ich uložení, ako aj v ohniskových vzdialenostiach a veľkosti. Týmto je dosiahnuté, že nie je nutná žiadna konštrukčná zmena v telese reflektora, nakoľko garantujeme presnú ohniskovú vzdialenosť. Odpadá aj prípadné opätovné nastavovanie reflektorov. Je nutné ešte niekam umiestniť trafo (zvyčajne na nosník motora alebo podblatník) a kompletná prestavba je hotová. Nakoľko Xenónové reflektory majú svietivosť približne trojnásobne silnejšiu oproti klasickým halogénom, je mimoriadne dôležité presné nastavenie reflektorov podľa výrobcou vozidla stanoveného režimu. Xenónové systémy majú životnosť cca. 3000 hod. To je zhruba 6-8 násobok životnosti kvalitnej H4. Zhruba táto doba korešponduje zo životnosťou celého motorového vozidla. Prevádzková teplota HID je o 50-150 stupňov nižšia, než je prevádzková teplota klasických halogénových žiaroviek, preto v telese svetlometu nespôsobuje žiadne škody. (Oproti halogénom so spotrebou 55W má HID spotrebu ledva 35W, čím logicky produkuje aj ďaleko menej odpadového tepla.) V kapsule HID sa nachádzajú pri prvom zapojení mikroskopické čiastočky kovov. Cca 30 sec trvá, kým v atmosfére vzácnych plynov zhoria a svetlo vybledne. Horenie týchto kovov je viditeľné modravým jasom. Nami ponúkané xenónové sety tak vo výrobe, ako aj vo vlastnostiach prekonávajú doterajšie problémy s montážou, nastavením atď. Dokonale sa prispôsobujú najmodernejšiemu technickému vývoju. Bez problémov sa dajú aplikovať do automobilov so systémom CAN-BUS, alebo iným digitálnym sústavám. Sú schopné absolútne a automaticky prispôsobiť sa k danému typu automobilu.
Ďalších 23 výhod našich xenónových setov:
1. Kvalita tesnenia
2. Rozmer tesnenia
3. Kvalita káblov, izolačná schopnosť
4. Vodovzdornosť tvaroviek
5. Kvalita tvaroviek
6. Svietivosť setov
7. Kvalita bodových zvarov výbojok
8. Burner kvalita výbojok - výbojová guľa
9. Ohnisková vzdialenosť výbojok
10. Projekčný obraz výbojok
11. Predpokladaná životnosť výbojok
12. UV filtrácia výbojok
13. Vodovzdornosť ballastu
14. Všeobecná elektronická kvalita ballastu
15. Odolnosť ballastu proti vibráciám
16. Termostabilita ballastu
17. Krátky štartovací čas ballastu
18. Predpokladaná životnosť ballastu
19. Kontrola akosti ballastu
20. Kompatibilita ballastu
21. Certifikáty E a ISO
22. Záručné podmienky
23. Plynulé zásobovanie súčiastok