... všetko o BMW ...
majro napísal:...aj ked vyzera ako hovno...
TomNR napísal:teraz mi napadlo, ze oproti e30 m42 sa lisi tusim len v sani, co sa takychto funkcnych veci tyka... takze ano, moze robit 3hp :)
taktiez to ale mozu robit aj vyfukove zvody
wladas47 napísal:
tie 3 kone može robit aj riadiaca jednitka a všetko dokopi ved to nieje až taky narast...ale mohly pri tom sani troška vychadzat z S42..by to bolo estetickejšie a aj vykonejšie
TomNR napísal:...sanim len spravili kvazi vanos :)
kiwic napísal:To uz by nebolo 318is, ale 318MAsi len M-ka maju pravo mat od vyroby viac klapiek
TomNR napísal:...ved nic ti nebrani nahodit e30 m42 sanie...
Motor sa už točí. Piest sa dostáva pri výfukovom zdvihu k HÚ a vytláča splodiny spaľovania cez výfukový ventil do výfukového potrubia. Asi 10 až 15° pred HÚ sa začína otvárať sací ventil a časť splodín sa dostáva vplyvom väčšieho tlaku splodín do sacieho potrubia. Po prekročení HÚ sa končí zatváranie výfukového ventila a piest pokračuje v pohybe od HÚ do DÚ. Sací ventil sa začína otvárať čím ďalej tým viac, vytlačovanie sa plynule mení v satie, niekde okolo 10° za HÚ sa výfukový ventil úplne zavrie a teraz už úplne prebieha sacia fáza. Piest zrýchľuje svoj pohyb smerom k DÚ a zároveň pokračuje otváranie ventilu, cez ktorý do valca prúdi zmes pripravená karburátorom. (Nezabudnite, že sa nasajú aj splodiny vniknuté do sacieho kanálu pri otvorení sacieho ventilu!) Otváranie ventilu sa začne niekde okolo polovice dráhy piestu spomaľovať, až sa zastaví a začne sa zase zatvárať. V túto dobu aj piest začína spomaľovať s blížiacou sa DÚ. Cez zatvárajúci sa ventil stále zotrvačnosťou do valca prúdi zmes a to aj napriek tomu, že piest stojí v DÚ a začína sa pohybovať smerom k HÚ. Pohybujúci sa piest zmenšuje objem valca, ale vzhľadom k zotrvačnosti stĺpca zmesi v potrubí stále prúdi zmes do valca, aj keď výrazne menej v dôsledku zatvárajúceho sa sacieho ventilu. Niekde okolo 40° za DÚ sa ventil úplne uzavrie a nastáva kompresný zdvih. Piest pri pohybe k HÚ stláča nasatú zmes, jej teplota rastie a tlak sa teda zväčšuje viac ako by zodpovedalo stupňu stlačenia. V tejto fáze sa (v ideálnom prípade, ale nemusí to byt vždy pravda) všetko palivo rozprášené vo vzduchu teplom odparí a stáva sa plynným, dochádza vplyvom vírenia k premiešaniu zmesi (v ideálnom prípade homogenizácií). Niekde okolo 25 až 28° (platí asi pri 3 000 ot./min.) pred HÚ dochádza k zapáleniu zmesi iskrou na elektródach zapaľovacej sviečky. Od tohto okamihu začína prehorievať objem zmesi zhruba v guľových plochách, spaľovaním sa zvyšuje teplota a narastá tlak vo valci, ktorý až do dosiahnutia HÚ pôsobí proti pohybu piestu. Maximálny tlak (asi 4,0 až 4,5MPa) by sa mal teoreticky dosiahnuť v HÚ, ale podľa merania je najvýhodnejšie, keď maximálny tlak je 10 až 15° za HÚ. (Ide totiž o pomer tlakov pred HÚ a za HÚ, pokiaľ by bola zmes zapálená skôr, tlak na piest pred HÚ by narastal do značnej výšky a pôsobil proti pohybu piestu viac, ako je potrebné pre tento druh usporiadania motora. K tomu hrozí nebezpečenstvo detonačného horenia z nadmerného nárastu tlaku. Na to, aby sme dosiahli čo najväčší zisk výkonu, je potrebné mat čo najväčší pomer tlakov v prospech „za HÚ“.) Piest sa ďalej pohybuje od HÚ k DÚ, zmes ďalej prehorieva, tlaky by sa mali ďalej zvyšovať, ale pretože sa zväčšuje spaľovací priestor, nárast tlaku rýchlo prechádza v pokles. (Paradoxne teplota spaľovania dosahuje vrchol neskôr za tlakovým vrcholom, v najvyššom bode dosahuje asi 2 000 až 2 500° C a nijak moc neklesá až do otvorenia výfukového ventilu.) Všetko palivo zhorí za ďalších asi 40 až 45° otočenia kľukového hriadeľa a ďalej na piest pôsobí len tlak splodín. Zhruba 40 až 45° pred DÚ sa začne otvárať výfukový ventil a splodiny o teplote asi 900 – 1 000° C začínajú vplyvom tlaku asi 0,5 MPa unikať do výfukového potrubia. Bod otvorenia výfukového ventilu sa volí tak, aby sa dosiahol taký pokles tlaku vo valci, kedy na odstránenie zostatkov spaľovania bude potrebný čo najmenší výkon. (Tento okamih ale nesmie nastať príliš skoro, inak dôjde ku strate užitočného tlaku. Je potrebné si uvedomiť, že aj keď je ventil otvorený a splodiny unikajú von z valca, je v ňom ešte stále nejaký tlak, ktorý pôsobí na piest. Taktiež rýchlosť pohybu piestu sa mení zhruba sínusovo a okolo úvratí je malá a tak na únik splodín vlastným pretlakom je relatívne dosť času.) Piest dosiahol DÚ a začína sa pohybovať k HÚ, výfukový ventil sa ďalej otvára a niekde okolo 50 až 70° za DÚ dosiahne maximum a začne sa zatvárať. Medzitým piest vytláča zostatok splodín z valca a – ďalej môžete čítať od začiatku tohto odstavča. Toto všetko prebieha za zhruba konštantných rýchlosti horenia a ostatných priebehov tlakov atd. Všetko je optimálne zladené a preto máme maximálny krútiaci moment a minimálnu mernú spotrebu paliva.
lukaslh napísal:podla mna nema vyznam porovnavat e30 318is a e36 318isTie auta maju dost velky vahovy rozdiel a e30 pojde vzdy lepsie aj ked ma 100kw....
dalej M42 motor v E30 ma inak riesene nielen sanie, ale aj odvetravanie, rozvody, zotrvacnik,.....oproti m42 v E36 a M44 je uz uuuplne iny motor![]()
a k saniu: precitajte si ake boli motory 1,8 20v v skodovkach lenive a preco to tak bolo alebo sa ja trochu rozpisem.
pre motor je velmi dolezite prudenie zmesi, a nebudeme si klamat kazdy 16-ventil je v nizkych otackach dost lenivy. dovod je jednoduchy - cez velky prierez dvoch sanich ventilov prudi pomaly malé mnozstvo zmesi pretoze jej chyba kineticka energia....toto sa sudruhom z NDR podarilo ciastocne odstranit dvomi vetvami sania.cim viac sa zuzi a predlzi sanie tym rychlejsie nim bude zmes pretekat teda bude mat vecsiu kineticku energiu. Preto v nizkych otackach prudi zmes cez tensiu a dlhsiu vetvu a priblizne od 4000 ot. sa prepina kratka sirsia vetva sania, pretoze vtedy ma zmes uz dostatocnu kineticku energiu a motor spotrebuje mnohonasobne viac vzduchu ktory sa musi nasat co najkratsou cestou...
preto E30 sanie bude pravdepodobne horsie v celom spektre otacok, E36 origo pokrutene sanie ako hovno bude dobre v nizkych aj vysokych otackach - idealne na bezne jazdenie.... a 4-klapka bude nizkych otackach leniva ako svina a nad 3500 pojde lepsie a bude mat bleskovu reakciu na plyn....
s vanosom by toto sanie vobec neporovnaval, vanos funguje na uplne inom principe kedy sa pootocenim vacky zmeni cas otvorania ventilov...