... všetko o BMW ...

Moderátori: barabas, alfi666, jkk

reklamne predmety bmwklub.sk
 
heroe
Autor témy
Príspevky: 2380
Registrovaný: 1.4.2008
Auto: BMW e46 330ci ´01
Kraj: Žilinský
Bydlisko: Martin, Trenčín, Turc. Teplice

Hmotnosť diskov vz. performance

Utorok, 10. Decembra 2013, 23:17

No chalani, už dávnejšie som čítal pár článkov na túto tému. A hodilo by sa nejaké relevantné info, ide o to aký veľký vplyv má hmotnosť diskov na dynamiku auta.

Tuto sa píše, že zníženie hmotnosti disku, resp. akejkoľvek rotujúcej súčiastky, o 1 kg sa rovná 10 kg hmotnosti ubratej z vozidla. Čomu by som veľmi chcel veriť, ale zdá sa mi to byť prehnané.
http://www.m3post.com/forums/showthread.php?t=491037

Ďalší článok pri zmene hmotnosti diskov sa zlepšil čas na trati o nejakú sekundičku, avšak presne to zrátať nevieme.
http://www.tirerack.com/wheels/tech/tec ... techid=108

Článok o znižovaní hmotnosti konkrétne na e46, tak isto sa tam spomínajú disky ako cesta k zlepšeniu dynamiky.
http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=460350

Tu je viac článkov, všetky som neprešiel no ak by to niekoho zaujalo.
http://www.mazdas247.com/forum/showthre ... erformance

Fyzike sa trochu rozumiem, ale toto si nechám vysvetliť, ak niekto vie niečo k tomuto dodať veľmi rád si to prečítam.
 
msakac33

Re: Hmotnosť diskov vz. performance

Streda, 11. Decembra 2013, 20:46

Ľahkosť disku

najväčšou výhodou je ľahkosť disku. Disk ktorý je ľahký úplne radikálne mení jazdne vlastnosti. Auto ma menší valivý odpor. Lepšie brzdné vlastnosti a dokonca sa úplne inak správa v zákrutách. Hmotnosť disku je najdôležitejší parameter, no samozrejme iba ak ma dostatočnú tuhosť. Vyrobiť však disk, ktorý je tuhý a ľahký je veľmi náročné a dokáže to len par výrobcov (BBS, OZ, Breyton).

http://sk.wikipedia.org/wiki/Moment_zotrva%C4%8Dnosti
 
heroe
Autor témy
Príspevky: 2380
Registrovaný: 1.4.2008
Auto: BMW e46 330ci ´01
Kraj: Žilinský
Bydlisko: Martin, Trenčín, Turc. Teplice

Re: Hmotnosť diskov vz. performance

Streda, 11. Decembra 2013, 20:57

Nehnevaj sa, no takuto odpoved som naozaj nemal na mysli.....

Skor ma zaujimala miera ovplyvnenia a nejake cisla, ale asi s tym nik nemate skusenosti co?
 
starynovy
Príspevky: 8944
Registrovaný: 10.6.2012
Kraj: Zahraničie

Re: Hmotnosť diskov vz. performance

Štvrtok, 12. Decembra 2013, 09:35

No podla mna ti dal velmi dobu odpoved, neviem co ine by si chcel, ci nejaky ten prepocet co si uviedol na zaciatku, nic take nieje. A uz zo zakladov fyziky je jasne ze hmotnost disku samotny vykon moc neovplivni, pretoze moment zotrvacnosti je pri priemere toho disku dost maly, a duha vec, otacky, keby sa tie kolesa tocili 10 000x za sekundu tak by bolo sakra poznat kazdy gram, ale myslis ze ked das odpich z miesta a tocia sa tak 10x/s ze jeho odlahcenie bude mat zasadny vpliv? To mi pride ako vyhadzovanie visco spojky na 16i, a stym spojeny narast vykonu o 15kW :mrgreen: . Jedine na co ma hmotnost toho disku velky vpliv su jazdne vlastnosti na nerovnostiach apod. cim lahsi, tym je auto schopne rychlejsie kopirovat nerovnosti = lepsi grip.
 
Užívateľov profilový obrázok
salat
Príspevky: 1081
Registrovaný: 4.11.2010
Auto: BMW 320d E91 LCI
Kraj: Bratislavský

Re: Hmotnosť diskov vz. performance

Štvrtok, 12. Decembra 2013, 12:59

ono je to len o tej spominanej zotrvacnosti a energii ktoru vynakladas (stracas) na roztocenie samotnych kolies. Pri 100km/h kolesa tocia cca 833/min a to uz je dost ked si uvazis ze jedno vazi tak 17-20kg.

Ja som to poznal s koeficientom 7, teda ze kilo usetrene na kolese = ako vybrat 7 kil z auta. Ak by sa ti teda podarilo odlahcit disk o 2 kila, x4 to mas 8kg => ako vybrat z auta 7x8= 56kg. Jednu lahsiu bebenku ;)
Ci ti to skutocne pomoze, bohvie, kazdopadne ak ides na okruhoch po vykone, je to nutnost. V beznej premavke a beznej ceste je efekt nizsej hmotnosti kolies dolezitejsi pre lepsi kontakt s vozovkou (spominane mensie odskakovanie).
BMW 320d E91
Seat Ibiza ST, 1,2TSI DSG
EX - Seat Leon II

"Si to, čo tvoje auto. Neveríš? Bež do garáže, otvor bránu... pozeráš sa na seba!"
 
zollo
Príspevky: 418
Registrovaný: 22.9.2012
Auto: E60 535d
Kraj: Banskobystrický

Re: Hmotnosť diskov vz. performance

Štvrtok, 12. Decembra 2013, 13:48

sam som bol prekvapeny/zaskoceny ako vyskoci vaha kolies (po obuti pneu, vyvazenie, nafukanie) ...
styling 135 M (245/40/R18) = 24,5 kg
styling 138 (225/50/R17) = 21,5 kg
neviem peco, ale aspom tie 17ky som cakal ze budu polahky pod 20 kg :-k
 
Užívateľov profilový obrázok
majro
Príspevky: 2334
Registrovaný: 8.9.2011
Auto: e36 328i limo LSD
Kraj: Bratislavský
Bydlisko: Bratislava

Re: Hmotnosť diskov vz. performance

Štvrtok, 12. Decembra 2013, 15:52

podla mna to ma taky vplyv, ze sa to koleso lahsie roztoci, cize bude lepsia odozva pri akceleracii.. rovnaky princip, ako odlahcene remenice alebo zotrvacnik.. akurat, ze mozno stratia valivu silu alebo ako by som to pomenoval :D znizi sa zotrvacnost, ale to je podla mna zanedbatelne..

cize tymto by som povedal, ze sa to v konecnom dosledku moze vyrovnat spravanim autu, co by bolo odlahcene viac, ale s tahsimi diskami..

ale nejaky konkretny pomer vahy k niecomu neviem.. cital som to tusim tu na klube, gaspo, alebo kto to pisal.. skusal som to hladat, ale nenasiel som..
Obrázok
e36 328i coupe
ex - e36 328i limo
ex - e36 318is
 
Užívateľov profilový obrázok
ViktorDDD
Príspevky: 9791
Registrovaný: 22.2.2009
Auto: BMW E34 525 TDS
Kraj: Bratislavský
Bydlisko: Kr.Chlmec a BA

Re: Hmotnosť diskov vz. performance

Štvrtok, 12. Decembra 2013, 16:12

zotrvačnosť by mala ostať, keďže to je dané skôr hmotnosťou celého auta
R1100S
ex E34 525tds calypsorot
ex E39 540iA dunkelblau
ex F31 330d estorilblau
"A rare combination of sportiness and refinement, like two cars in one..."
 
Užívateľov profilový obrázok
majro
Príspevky: 2334
Registrovaný: 8.9.2011
Auto: e36 328i limo LSD
Kraj: Bratislavský
Bydlisko: Bratislava

Re: Hmotnosť diskov vz. performance

Štvrtok, 12. Decembra 2013, 17:23

tak samozrejme, ze to neznamena, ze das lahsie disky, a ani sa k semaforu nedogulas na neutrali 10m :D

ono je to rotujuca vec, a tak logicky, by to malo byt obdobne, ako odlahceny zotrvacnik.. lahsi, lahsie a rychlejsie sa dokaze roztocit, ale zase tym, ze to uz neni taha "masa", tak nema uz taku zotrvacnost, a tym padom skor dorotuje pri vypusteni nejakej hnacej sily(obrazne povedane)..

kedze ma byt pri lahkych diskoch lepsi efekt dynamiky, cize ci uz zrychlenia alebo brzdenia, tak pri brzdeni lahsie zastavis lahsi disk, ako tazsi, a na aute by sa to mohlo prave prejavit tym, ze by nemalo auto ako celok taku istu zotrvacnost, a tym padom mat schopnost skorej spolamit/zastat pri rovnakych podmienkach..

teoreticky by to podla mna mohlo takto byt.. ale tie ucinky alebo zmeny su celkovo aj tak zanedbatelne pri hmotnostiach nasich aut.. skorej by to bolo poznat na nejakom lahuckom speciale, kde kazde kilo citit..

jedinu zmenu, ktoru som na svojom aute spozoroval bolo to, ze lahsie dokazem "zahrabat".. nic viac..
Obrázok
e36 328i coupe
ex - e36 328i limo
ex - e36 318is
 
starynovy
Príspevky: 8944
Registrovaný: 10.6.2012
Kraj: Zahraničie

Re: Hmotnosť diskov vz. performance

Piatok, 13. Decembra 2013, 13:00

Vsetko co pises plati len vtedy, ak su kolesa vo vzduchu, alebo to spominane hrabanie, pokial je dodrzany kontakt s vozovkou tak sa ako zotrvacnost rata energia auta, teda 1.5t, voci comu je hmotnost diskov 70-100kg celkom hovno ze..
 
Užívateľov profilový obrázok
majro
Príspevky: 2334
Registrovaný: 8.9.2011
Auto: e36 328i limo LSD
Kraj: Bratislavský
Bydlisko: Bratislava

Re: Hmotnosť diskov vz. performance

Piatok, 13. Decembra 2013, 13:29

starynovy napísal:
Vsetko co pises plati len vtedy, ak su kolesa vo vzduchu, alebo to spominane hrabanie, pokial je dodrzany kontakt s vozovkou tak sa ako zotrvacnost rata energia auta, teda 1.5t, voci comu je hmotnost diskov 70-100kg celkom hovno ze..

moze byt

situacia, kedy som si vsimol zmenu bola, ked som isiel 1 co to da, dal som do dvojky(na tahsich diskoch) a nic, a ked som obul lahke, tak po preradeni na do dvojky mi kolesa prehrabli vzdy.. a na mieste alebo vo vzduchu som zrvona nebol

podla mna to moze byt tym, ze nieje taka velka strata vykonu pri preneseni na kolesa, kedze su lahsie, a jednoduchsie sa dokazu roztocit.. vid teoreticka uvaha vyssie, resp maju vplyv na hnanej naprave, co sa prejavi pri akceleracii ocividne

ohladom brzdenia ma az teraz tak napada, ze disky s tym vlastne ani nic nemaju, ked sa tak triezvo nad tym zamyslim :-k takze berem spat asi
Obrázok
e36 328i coupe
ex - e36 328i limo
ex - e36 318is
 
Užívateľov profilový obrázok
ROKI49
Príspevky: 3024
Registrovaný: 10.8.2012
Auto: G20 330i
Kraj: Bratislavský

Re: Hmotnosť diskov vz. performance

Piatok, 13. Decembra 2013, 14:01

Moment zotrvacnosti diskov ma urcite vplyv, hlavne pri zmene poctu otacok. Urcite to pozna kazdy, co ma na zimu balony, voci nizkoprofilakom, ktore su aj siroke je to rozdiel, hlavne ta reakcia na plyn mi pride lepsia.
PRÍBEH: ex E39 525d, 2003, Individual Obrázok
ex F30 330d, 2013 Obrázok
G20 330i, 2022 Obrázok
 
Užívateľov profilový obrázok
Le Gend
Príspevky: 893
Registrovaný: 31.1.2010
Auto: 250 ciernych ponikov
Kraj: Košický

Re: Hmotnosť diskov vz. performance

Piatok, 13. Decembra 2013, 15:38

Same filozofovanie. Pozrite si protokol z merania vykonu na nejakej kvalitnejsej brzde. Je tam krivka stratoveho vykonu, ktoreho cast tvoria prave kolesa. Zalezi od maximalky, ale stratovy vykon na rotujucej hmote byva napr. okolo 40-50kW. Rozdiel medzi lahkymi a tazkymi diskami je radovo par kW (pri rychlostiach ~250kmh). Po prepocitani na beznu jazdu su to dost zanedbatelne hodnoty. Poznam ludi, ktori kvoli znizeniu rotujucej zotrvacnosti frezovali zotrvacnik, odlahcovali remenice, obuvali lahke zliatiny atd, no nakoniec vo vysledku nebolo nic vidiet.
 
starynovy
Príspevky: 8944
Registrovaný: 10.6.2012
Kraj: Zahraničie

Re: Hmotnosť diskov vz. performance

Piatok, 13. Decembra 2013, 16:43

Ake filozofovanie? Ved presne to som povedal v suvislosti s otackami kolesa, ze pri jazde autom je to zanedbatelne, necitelne, ked dam koleso na flexu tak to asi bude sakra rozdiel. To je vsetko davno zname, a elementarna fyzika, odlahcene casti motora su tiez dobre len pri prechodnych stavoch, ako pridavanie na mieste, ty pyco to ide inak do otacok.. potom sa tam vrazi kvalt, a je to horsie nez predtym.. :shock:
 
heroe
Autor témy
Príspevky: 2380
Registrovaný: 1.4.2008
Auto: BMW e46 330ci ´01
Kraj: Žilinský
Bydlisko: Martin, Trenčín, Turc. Teplice

Re: Hmotnosť diskov vz. performance

Nedeľa, 15. Decembra 2013, 00:00

Presne takúto debatu som mal na mysli....... :thumbup:

To,že hmotnosť kolies sa prejaví na dynamike viem, to mám odskúšané a je to dosť cítiť, tak isto je cítiť aj jednu čajku v aute 50 kg. A ak to nerozonáte tak nepoznáte svoje auto :roll: . Ja som skôr myslel či existuje nejaký orientačný výpočet, čisto zo záujmu, nie kvôli tomu, že by som teraz išiel meniť disky aby som stiahol 0,1 sekundy pri 0-100.

Filozofovanie to jednoznačne nie je, niektorí ste spomenuli že to je zbytočnosť tak isto ako odľahčené remenice a kladky a tak..... odkiaľ to máte??? Lebo čo som čítal po zahraničných fórach tak áno všade píšu o minimálnom náraste výkonu. Možno niekto pamätáte tento projekt http://www.lowmotion.org/e46-330ci-build-t129950.html vidíte čo všetko chalanisko porobil a nárast minimálny, podľa mňa je to len palivom aké používajú, aj keď reálne skúsenosti nemám.....

To je už ale mimo témy.

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Bing [Bot] a 15 neregistrovaných