Ohladom sania a vyfukov: V zasade plati ze cim hrubsi a kratsi vyfuk (sanie) tym viac vykonu vo vyssich otackach a cim tensi a dlhsi, tym viac krutaku a teda aj sily v nizssom a strednom pasme - pricinou je takzvane rezonancne plnenie a vyprazdnovanie, priklad sanie: v sani je isty stlpec vzduchu, ktory sa zacne hybat smerom k sacim ventilom pocas nasavacieho cyklu, lenze ten vzduch v sani proste nezastane ked sa tie ventily zatvoria - trocha sa stlaci a hlavne pri zavreni ventilov a stlaceni vzduchu vznikne zvukova vlna, ktora sa zacne sirit smerom od ventilov a v miestach ostrych zlomov sa zasa odraza a siri sa naspat smerom k ventilom, vtip je v tom aby sa zvukova rezonancna vlna dostala k ventilom prave v ten okamih ked sa zasa zacnu otvarat, lebo vtedy pomoze "natlacit" viac zmesi do valcov - vsimnite si napriklad rozdiel v sani motora M20B25 a M20B27 eta, prvy je robeny na silu vo vyssokych otackach (preto ma aj o dost vacsii absolutny vykon), druhy na silu a krutak v nizkych otackach, B25 ma pomerne siroke a kratke kanaliky v hlave (motory M20 maju navyse sanie usporiadane na rezonancne plnenie, ked jedna rada valcov pomaha plnit druhy, vsimnite si ako je skonstruovane sanie ked vlastne za skrtiaciu klapkou sacie trubice ustia proti sebe, v E34 M5 je toto dovedene do dokonalosti a je tam dokonca elektronicka klapka ktora spaja-rozpaja vyustenie trubic proti sebe) a B27 tenke a dlhe kanaliky - zjednodusene zvukova vlna v dlhsom sanii potrebuje dlshiu dobu aby urazila cestu od zaciatku po koniec sania (v skutocnosti niekolkokrat, inac by muselo byt sanie dlhe niekolko metrov) a teda dlhsia doba medzi dvoma otvoreniami ventilov, ktroa nastane v nizssich otackach (vsimnite si aj ze moderne auta maju variabilnu dlzku sania prave pre nutene plnenie v sirsom rozsahu otacok). Podobne to funguje aj na vyfuku, akurat tam zvukova vlna pomaha vyprazdnovat a nie naplnat, preto je konstrukcia vyfukovych kanalikov a nacasovanie rezonancie trocha ine - tu pomaha aj takzvany stepped header, teda postupne sa rozsirujuce sa zvody (najjednoduchsie sa spravi nahrada stepped headeru portovanym kanalikov v zvodoch na zaciatku aby mali trocha vacsii priemer ako vyfukove kanaliky v hlave), toto pomaha zabranovat spatnemu prudenia vyfukovych plynov do valcov (lebo ako iste viete sacia a vyfukova doba sa mierne prekryva). Snad to bolo aspon trocha zrozumitelne ak by toto cital nejaky profesor strojariny, tak ma asi zdrbe pod ciernu zem lebo som pouzil kopu nepresnych a obraznych vyrazov, ale tak nie som strojar...
Podrobne rozpisane sanie:
http://www.team-integra.net/sections/articles/showarticle.asp?ArticleID=466
vyfuk:
http://www.team-integra.net/sections/articles/showArticle.asp?ArticleID=2
taky sikovny programcek na hruby vypocet vyfuku:
http://www.kamware.com/vtr1000f/exhaust.htm
Inac jeden ladeny vyfuk zrejme budeme s kamosom zvarat nabuduci tyzden, matros nakupim asi v Bosal, som zvedavy ako to dopadne...