keď sa nám debata o svetlách rozbehla rozhodol som sa porovnat nové xenóny v BMW F23 a moju E39 --- tak komu sa chce čítat nech sa páči
Mal som možnosť pár dní jazdiť na novej M235i, ktorá mala okrem iného xenónové svetlá (bixenónové bez natáčania presnejšie). Bola to výborná možnosť ako porovnať svietivosť nových nevysvietených svetiel aktuálnych BMW. O čom nemôžeme debatovať je svietivosť kruhov, ktoré na jednej strane už plnohodnotne plnia funkciu denného svietenia - na strane druhej ale trčia z každého svetla dva veľké rebrované chladiče aby sa spomínané LEDky uchladili. Nakoľko sa jednalo o skutočne nové vozidlo (900km) a 90% času jazdilo s vypnutými xenónmi iba v dennom móde nemôžeme jeho svetlá brať ani ako "zabehnuté" - samozrejme plnej svietivosti už dosahovať musia.
FARBA SVETLA
nebol čas ani vybavenie zisťovať aké xen. výbojky ale farba xenónu bola samozrejme oproti LED denným kruhom "žltšia". V novej nevypálenej optike sa ale svetlo javilo pekné biele bez žltého nádychu ako sa identická výbojka môže javiť vo svetlách vysvietených, kde čiernohnedá škvrna optiky ovplyvňuje samozrejme aj farbu svetla. Oproti E39 som vo farbe xenónov nenašiel takmer žiadny rozdiel.
ROZLOŽENIE SVETLA
G5 optika v prípade E39 kreslí takú zaujimavú čiaru, ktorá vystrihuje lúč v mieste kde je protiidúce vozidlo a následne mierne pridvihuje pravú aj ľavú krajnicu. Na foto to možno nie je dokonale vidieť, keďže tam sa svetlo oboch svetlometov akoby zlieva ale na vačšej vzialenosti je výsledok výborný a skutočne je vidieť pravú aj ľavú časť cesty. Teda v prípade ak niekto zabudne vypnuť diaľky alebo sa jeho svetlá zrkadlia v mokrej ceste nezostávate "slepý", ale vďaka dobrému osvetleniu rohov cesty a mäkkému prehodu svetla a tmy (ostávajú dosť dobre osvetlené návesti nad hranicou svetla a tmy) nejdete do prázdna. Túto, dá sa povedať kritickú, situáciu z pohľadu svietenia sa mi na M235i nepodarilo nasimulovať keďže za dažda som nejazdil. Svetlo bolo ale dá sa povedať klasicky rozložené (podobne ako to má optika G5 som to ale videl napr. v prípade novej X5 F15 odmeranú ale nemám).
- ak mám ale hodnotiť rozloženie svetla objektívne tak G5 v E39 svieti lepšie. Nie je to priepastný rozdiel ako v iných parametroch, ale o o tom o pár riadkov nižšie
SVIETIVOSŤ
Asi každého zaujíma svietivosť. Aby som veci uviedol na pravú mieru tak v E39 je síce nová optika ale 2 roćné žiarovky (nakoľko sú kvalitné nie je dôvod meniť). Namerané hodnoty E39 neboli žiadnym prekvapením. V podstate iba potvrdili presnú medodiku merania a výsledok 2390 luxov príjemne potvrdenie, že stále svietia rovnako dobre. BMW F23 M235i so svojími sviežimi svetlami (predsa len aj plexisklá na e39 majú 140tis. km a 14 rokov) dosiahli aj napriek úplne novým výbojkám svietivosť na úrovni cca 1500 luxov.
- nie je to zlý výsledok ale takúto svietivost dosahuje každá naša optika a úprimne poviem asi som čakal viac
Nech sa páči tu je optik NHK G5 - inštalovaná v BMW E39
https://autotechnik.sk/diely/211879/hel ... rojektory/





