... všetko o BMW ...

Moderátori: salat, barabas, alfi666

reklamne predmety bmwklub.sk
 
Užívateľov profilový obrázok
fuserpietro
Príspevky: 289
Registrovaný: 17.7.2009
Auto: BMW 320 GT
Kraj: Zahraničie
Bydlisko: Bratislava<->Brno<->Turzovka

Re: E 90 Zimné pneu užšie alebo širšie

Piatok, 7. Októbra 2011, 15:06

konecne zaujimava debata, diky salat za vskutku poucnu lekciu z fyziky, ale aspon som sa utvrdil ze pre podmienky ktore mato nastavil na zaciatku debaty, su lepsie uzsie pneu :-P
 
Užívateľov profilový obrázok
salat
Príspevky: 1081
Registrovaný: 4.11.2010
Auto: BMW 320d E91 LCI
Kraj: Bratislavský

Re: E 90 Zimné pneu užšie alebo širšie

Piatok, 7. Októbra 2011, 19:56

:thumbup: rado sa stalo :mrgreen:

a presne, treba len uvazit na com clovek bude jazdit...
BMW 320d E91
Seat Ibiza ST, 1,2TSI DSG
EX - Seat Leon II

"Si to, čo tvoje auto. Neveríš? Bež do garáže, otvor bránu... pozeráš sa na seba!"
 
Jacq
Príspevky: 84
Registrovaný: 10.2.2008
Auto: BMW X1
Kraj: Banskobystrický

Re: E 90 Zimné pneu užšie alebo širšie

Piatok, 7. Októbra 2011, 20:21

Len poprosim, neporovnavajte stale vsetko cez dogmu zimnych Rally pneumatik, lebo nezabudajte ze oni jazdia na uplne inom povrchu ako vy, oni ich tam potrebuju.[/quote]

Presne tak a okrem toho, oni tam maju aj ocelove hroty.
xDrive 25i
 
MatoZA00
Autor témy
Príspevky: 10
Registrovaný: 10.7.2009
Auto: Bmw e90
Kraj: Žilinský

Re: E 90 Zimné pneu užšie alebo širšie

Sobota, 8. Októbra 2011, 01:25

Dakujem čiže idem do 255 a uvidím čo to bude robiť, aj tak budem mat v zálohe stále tie 205-tky potom napíšem na čom sa mi cez zimu lepšie jazdilo :mrgreen:
 
Michal.K
Príspevky: 39
Registrovaný: 16.5.2011
Auto: BMW 318d E90
Kraj: Trnavský

Re: E 90 Zimné pneu užšie alebo širšie

Pondelok, 10. Októbra 2011, 10:58

salat napísal:
no to ani tak lahko nenajdes. Ako pisem, ten vypocet je tuze komplikovana vec a preto sa skor robia skusky a pokusne merania koeficientu trenia. Samotni vyrobcovia neradi tento udaj pustaju do sveta...ale z toho co viem(e):

Koeficient trenia:
Sliky na cistom asfalte (Formula1) cca 1,02 -1,05
Semi-sliky na asfalte (preteky dovrchu, okruhove) cca 0,9 - 0,95
Bezne cestne pneu na suchu cca 0,8-0,85
Bezne pneu na mokrom asfalte cca 0,4-0,5
Bezne pneu na cistom lade pri -30°C cca 0,4-0,5
Bezne pneu na utlacenom snehu cca 0,2-0,4
Bezne pneu na lade s vodou (pri 0°C a viac) cca 0,05 :mrgreen:
Bazne pneu na vode (aquaplaning) - 0,00 :D

ale to su empiricke hodnoty, jasne ze sa lisia podla podmienok, no mozu Vam dat predstavu ako sa asi meni prilnavost na roznych povrchoch.

salat: No tak to ja síce viem, ale nikomu tým na základe toho výpočtom nedokážeš, že širšia pnumatika má lepšiu trakciu ako tá užšia... :( :D :D

A navyše teraz som pozeral na nete, ako by sa to kua dalo vypočítať a 2x som narazil na poučku "velikost třecí síly tedy nezávisí na ploše"...
A teď babo raď... :mrgreen:

Ako ak sa nad tým človek zamyslí sedliackym rozumom, tak ak mám udržať na svahu určité teleso na pneumatikách so styčnou plochou 1cm2 alebo 20cm2 podľa mňa jedno nie je...
(to ako keď nalepíš nejaký vešiak na stenu (na uterák) len do rohov, alebo ho podlepí po celej jeho ploche)
 
rosky
Príspevky: 219
Registrovaný: 14.11.2007
Auto: 250T D,944,993
Kraj: Prešovský
Bydlisko: Svit

Re: E 90 Zimné pneu užšie alebo širšie

Streda, 12. Októbra 2011, 21:56

[quote="salat"]pisal som to uz v inom vlakne, ale ok, napisem to este raz.

Trakcna sila napravy sa da vypocitat podla vzdorca : F=m.g.µ
F - je sila ktoru dokaze pneu vyvinut.
m - hmotnost posobiaca na napravu (ak uzname 50:50, tak polovica hmotnosti vozidla)
g - gravitacna konstanta (9,81 N/kg)
µ - koeficient trenia.

Velmi zaujimava rovnica ktora ale nic nehovori o ploche , ktora nas zujimaje na vypocet. Takze nic ma nepresvedcilo o tom ze uzsia pneumatika ma na klzkom povrchu horsie vlastnosti. Preco vlastne prezuvame letne na zimne ked len 4dni ich vlastne vyuzivame ?

[N] = [kg] . [N/kg] . konstanta =} [N] = [N]

Alebo ma vies presvecit ?
PORSCHE
 
Michal.K
Príspevky: 39
Registrovaný: 16.5.2011
Auto: BMW 318d E90
Kraj: Trnavský

Re: E 90 Zimné pneu užšie alebo širšie

Štvrtok, 13. Októbra 2011, 08:58

rosky: Tak máš pravdu, z tej rovnice to fakt nevyplýva...
Ale čo som vygooglil, tak aj samotné súčinitele trenia sú v postate len konštanty, které sa v praxi získavajú na základe experimentálnych skúšok...

Ale je irónia, že ľudstvo vymyslí rovnice na výpočet čiernej diery, alebo na hmotnosť nejakej hviezdy, ktorú na vlastné oči nikto nevidel a rovnice na výpočet niečoho, s čím sa väčšina ľudí stretáva každodenne nejak nie sú... :mrgreen:

Ale keď experimentálnou formou, tak:
Německý autoklub ADAC vyzkoušel pět různě širokých pneumatik na stejném voze. Zjistil, že širší pneumatiky dávají autu lepší jízdní vlastnosti, ale ubírají na komfortu. Užší kola zaručují větší hospodárnost a chovají se lépe při nebezpečném aquaplaningu.

S širšími plášti auto také lépe brzdí. Zatímco vůz s pneumatikami o šířce 185 potřeboval k zastavení 41 metrů, auto obuté plášti 225 zvládlo zabrzdit po 35,8 metrech. Podobné rozdíly naměřil autoklub také na mokré silnici.

Avšak při aquaplaningu, kdy auto začne ve vodě plavat a stává se neovladatelným, získávají navrch úzká kola. S širokým obutím se testovací auto dostalo do potíží v rychlosti 69 km/h, ale po přezutí na úzké gumy se aquaplaning dostavil až v rychlosti 80 km/h.

Zdroj: http://auto.idnes.cz/skola-letnich-smyk ... -i-n.......

Takže na hospodárnosť a aquaplaning sú tenšie pneu logicky lepšie, ale inak lepšiu stabilitu kratšiu brzdnú dráhu poskytujú širšie pneu.
A myslím, že v zime ide hlavne o tú brznú dráhu a stabilitu auta...

Ďalšie argumenty do diskusie od najpovolanejšíchv v SR => Fakulty prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov Žilinskej univerzity v Žiline.

Väčšina výrobcov automobilových plášťov odporúča pri výmene letných pneumatík za zimné použiť plášte s užším rozmerom behúňa. Užšia pneumatika sa lepšie zarezáva do snehu, čím sa zvyšujú jej záberové vlastnosti. Širšia má tendenciu vyšmýkať si pod sebou klzkú plôšku, čo spôsobuje znižovanie záberových vlastností.
Na základe výskumov spoločnosť Dunlop však toto tvrdenie nepotvrdzuje. Ukázalo sa, že plošné zaťaženie klesá veľmi pomaly a nárast dĺžky lamiel spôsobuje nárast záberu. Na širšom behúni sa dajú lepšie odladiť záberové figúry a odtokové kanáliky, čím sa dosiahne lepšie rozloženie tlaku v rámci styčnej plochy a optimalizuje sa tiež odtok vody alebo kašovitého snehu, čo zlepšuje záber a ovládanie bez negatívnych vplyvov aquaplaningu a slushplaningu.

Inak odporúčam si prečítať celý ten článok http://fpedas.uniza.sk/dopravaaspoje/20 ... vrabel.pdf, sú tam zaujímavé informácie a napísané dobrou formou.
=> jedna perlička:
Ak sa vozidlo s pneumatikou šírky 295 mm pohybuje rýchlosťou 72 km/h po vozovke so súvislou vrstvou vody hrúbky 1mm, tak každú sekundu musí pneumatika odviesť z kontaktnej plochy 5,9 litra vody :!: .
:-k :wink:
 
Užívateľov profilový obrázok
lubomt
Príspevky: 1042
Registrovaný: 14.6.2010
Kraj: Žilinský

Re: E 90 Zimné pneu užšie alebo širšie

Nedeľa, 16. Októbra 2011, 17:01

fuserpietro napísal:
pozor, bavime sa o specifickom pripade a tym je zima a sneh, treba brat do uvahy vsetky faktory a zapnut mozog. samozrejme ze na suchej asfaltovej vozovke to bude presne naopak - cim sirsia guma tym lepsia trakcia. Sneh a lad ma uplne iny koeficient trenia a vstupuje do hry ovela viac faktorov ako v lete suchu a teple. A dolezitou vecou vec je, ze cela tema pojednava o ROZBIEHANI sa na snehu, vid prvy prispevok. V tomto specifickom pripade som si celkom isty ze vyhodu bude mat uzsia pneumatika, pretoze pod nou vznikne vacsi tlak na cm2 a tym padom sila ktora je potrebna na presmyknutie gumy na podklade je vacsia ako pri penumatike s sirsou plochou zaberu kde je tlak rozlozeny na vacsej ploche. v reali bude mat pneu so sirkou 205 nepatrnu vyhodu oproti 225 a obrovsku vyhodu oproti 255 nad ktorymi rozmysla Mato v prvom prispevku.
Jeden dokaz z relaneho zivota - vsimni si na akych gumach sa jazdia sutaze na snehu, rozhodne to su skor galusky ako valce ;)


Lenze si zabudol ze tam pouzivaju ocelove hroty. Uzsie gumy a vyssie znamenaju vyssie zrycchlenie pri rozbehu zo zakrut a po nerovnostiach ako sneh lepsie pruzenie

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 4 neregistrovaní