Váhal som či má cenu k tomu niečo písať ale nakoniec som našiel jedno zaujímavé video na YT. Tak teda zopár poznámok a trošku uvažovania k tuningu náprav a kolies.
Každé koleso sa správa ako zotrvačník k tomu je treba zobrať do úvahy samotný disk, pneumatiku a brzdový kotúč ako aj náboj kolesa. Tieto súčiastky tvoria spolu jeden rotujúci celok. Podľa doporučenia výrobcu a konštruktéra je určený rozmer disku kolesa ako aj pneumatiky ako aj veľkosť brzdového kotúča v určených rozmeroch od-do. Je len logické, že takéto zloženie kolies bolo testované a teda aj schválené príslušným úradom do prevádzky. Toto píšem preto lebo zámerom konštruktéra je navrhnúť také riešenie ktoré by spĺňalo kritéria funkčnosti ako aj trvácnosti navrhnutého riešenia. Čo znamená, že sily ktoré pôsobia na rotujúcu hmotu sú eliminované príslušne dimenzovaným konštrukčným usporiadaním prvkov zavesenia nápravy.
Tu je potrebné objasniť si čo je gyroskopický efekt zotrvačníku. Pokiaľ budete pôsobiť na rotujúci zotrvačník v nejakom bode, vektor pôsobenia tejto sily sa prejaví o 90° po smere otáčania zotrvačníka. Názorným príkladom je každé jedno-stopé motorové aj bezmotorové vozidlo. ( motorka, bicykel). Pri pohybe vpred sa behúň kolesa odvaľuje od vás smerom dopredu. V pravej zákrute sa musí na koleso pôsobiť tak aby jeho zadná strana smerovala vľavo a predná vpravo ( do zákruty ). Gyroskopický efekt vyvolá silu ktorá sa snaží ( pootočenie o 90°v zmysle otáčania) hornú stranu kolesa nakloniť vľavo a spodnú vpravo ( vyvrátiť koleso hornou stranou smerom von zo zákruty ) Preto jednostope vozidla musia v zákrute byť naklonené aby tento efekt eliminovali.
Cieľom konštrukéra nápravy automobilu je dostať výslednicu pôsobiacích síl do, alebo čo najbližšie k ťažisku okolo ktorého sa hmotné telesa otáčajú či už sa im to páči alebo nie. Sila ktorá pôsobí mimo ťažiska na určitom ramene zvyšuje jej výsledný moment hybnosti a teda aj nároky na utlmenie takého pohybu.
Pokiaľ si predstavíme pneumatiku tak z jej tvaru je zrejme, že jej ťažisko bude ležať v strede. V prípade disku bude ležať ťažisko bližšie k hmotnejšej časti teda paprskom a určite nebude v strede. K tomu je nutné predstaviť si samotný náboj kolesa s brzdovým kotúčom a až kompletný celok určuje kde bude ťažisko. Vždy majte na pamäti, že výslednica síl ktorá je známa aj ako valivý
odpor pneumatiky a pôsobí na zotrvačník udeľujúc mu dodatočný moment v zmysle spomínaného gyroefektu je v strede len pri piamočiarej jazde. Tu je práve ten problém úprav podvozkov či táto sila ( jej vektor ) bude aj totožná so silami na konštrukciu nápravy stanovenú výrobcom. Mnoho tunerov si myslí, že podložky vymysleli na rozširovanie rozchodu náprav - OMYL. Podložky slúžia na kompenzáciu ET disku v zmysle vyššie uvedeného. V princípe by ste mali dostať výslednicu hmotových a odporových síl pneumatiky na rovnaké miesto ako výrobca, ináč zaťažujete zavesenie nápravy a skracujete jej životnosť. Čo znamená že stredy behúňov úzkej a širokej pneumatiky by mali byť totožné a hmotové rozloženie disku podobné ! Nerešpektovaním týchto podmienok umožníte zotrvačníku vykonávať svoj zákonity pohyb dôraznejšie a prenos jeho síl okolo osi otáčania pruženia teda bodu kde je uchytený tlmič až na záves nápravy. Pretože pohybom zotrvačníka v rovine otáčania sa nič nedeje ( hore , dole pri pružení ) Aj preto praská uloženie zadných náprav v E46. Vo fyzike nemôžete pohyb zastaviť ináč ako tlmením a pružením. Tuhosť uloženia je len otázka času a počtu kmitov. Okrem iného využitie širšej a väčšej pneumatiky v reálnej prevádzke je sporné, keď nepočítam ochkajúce babenky s riťkami na kapote. Takáto pneu ukáže svoje výhody až pri vyšších rýchlostiach a lepších povrchoch vozovky čo na dnešných cestách môžeme zažiť jedine na závodnom okruhu a aj ten musí byť pozametaný. Nuž ale každý je "strůjcem svého štěstí pán."
K tomu sľúbenému videu: chlapcom vôbec nedochádza prečo sa to stalo. Doporučuje pozrieť si "prelisovaný" prevarený z 6,5 J na 8,5 čudo hógo-fógo disk v cca 1:00 minúte videa, prajem pekný zážitok a veľa chuti do štúdia a porozumenia fyzikálnych princípov.
https://www.youtube.com/watch?v=BwVMrxBmWKwŠťastnú cestu a jazdite len tak rýchlo ako rýchlo lieta váš anjel strážny a prajem vám aby ste každú nádrž vyjazdili do dna. ( a nemuseli ju odčerpávať hasiči z priekopy
)