Štvrtok, 29. Júna 2017, 08:56
lenze tomu pajtasovi z BMW je u pici, ze realne maju nejaki slovenski motroci v zavode johnson controls krabicku s 20 suciastkami a poskladaju z toho volant na 100 variant,
to maju fakt v pici uplne.
kedze sa v PDM pre automotive 12 rokov pohybujem tak tie skutocne naklady su v tom, ze ked chces urobit nejaku zmenu - co i len zmenit dodavatela niti na presivanie, tak to musis urobit v tych vsetkych variantoch, to su vsetko ukony, ktore prejdu rukami desiatok ludi.
modelova situacia - neviem ako to funguje v BMW ale viem ako funguje lifecycle manazment a pdm pre dost vela automotive vyrobcov a dodavatelov aj pre bmw - vyrobca X ti povie, ze ti uz nevie dodavat tlacitka do volantov. nmusis najst vyrobcu Y, ten musi vyrobit quality acceptance kusy, tie sa musia pouzit, product manager jednotlivych artiklov ich musi dat otestovat, to znamena ze niekde nejaky stroj bude tie tlacitka mackat 200x za minutu 2 tyzdne aby nasimulovali niekolko rokov beznej prevadzky, potom ich daju otestoat do labaku kde ich budu skusat pri mrazoch aj vysokych teplotach ci ten plast nekrehne, nepraska, ci nezlezu popisky tlacitok atd.
Toto vsetko sa musi urobit so vsetkymi artiklami a naklady len na zmenu dodavatela tlacitok do volantu sa mozu kludne vysplhat na 100 000 EUR, preto maju dodavatelia take vysoke pokuty zmluvne ak sa rozhodnu ukoncit zmluvu predcasne alebo ak nedokazu dodavat tovar v pozadovanom mnzostve,alebo ak kvalita (pocet reklamacii) prekroci zmluvnu hranicu, co bya vacsinou menej ako 2%.
A tlacitka budu este velmi easy, akonahle by zmenili sposob vyroby volantov - iny system presivania atd. to su naklady v stovkach tisic len za zavednie tej zmeny do vyroby. BMW chce zvysit podiel obratu do RnD nad 10%, ale naklady IT im ako kazdej ineja utomobilke momentalne stupaju aj o 1% kazdy rok a nie su zdaleka na konci.
Tento rok masivne stupli ceny surovin, cca o 6%, automotive priemysel napriec spektrom je v setriaco rezime, vratane BMW, skrtaju sa non-essential projekty, hiring freeze na non-essential pozicie, lebo naklady na vyrobu praktickych vsetkeho co je z kovu, plastu a gumy stupaju a ocakava sa dalsi rast.
Takze zostihlit ponuku volantov, diskov, sedadiel je krok, ktoryms a budu uberat. Male firmy uz nemaju sancu, a ani male pobocky velkych korporacii, to iste co teraz ten vyrobca sedadiel na zahori co nedostal kontrakt od VW - uz jednoducho nebude priestor na to, aby jeden typ sedadla podla zadania silo 5 firiem, pretoze to znamena ze sa musi 5x robit testovanie, ci tie sedadla splnaju normu. Male firmy bud kupia velky hraci, alebo sa sfuzuju alebo skrachuju. A mala firma v tomto kontexte moze byt kludne multi-miliardova firma s 20 000 zamestnancami.