To auto je staré! Jeden z argumentov neprajníkov. Tento článok, podobne ako včera (
http://bmwklub.sk/viewtopic.php?t=7183 ) prichádza ako jedna z odrážok pripravovanej témy v ktorej sa Vám pokúsim objasniť pohnútky kúpi auta BMW 7. No nakoniec som túto „odrážku témy“ trochu zovšeobecnil a myslím, že stojí za pozornosť všetkým milovníkom vône spálených hydrouhľovodíkov, bez rozdielu značky auta a objemu motora.
Tak staré vravíš!!! Hmmm, určite prežije niekoľko generácii bežných áut. Zainteresovaný mi iste túto skutočnosť potvrdia. Myslím, že márne budete hľadať hrdzu alebo niečo podobné na týchto autách ešte niekoľko dlhých rokov po uverejnení môjho článku. Pokúsim sa o logické vysvetlenie. Auto, ktorého obstarávacia hodnota je niekoľko miliónov zákonite musí obsahovať kvalitné materiály a spracovanie, ako priemerne auto za niekoľko sto tisíc. Takéto autá majú reprezentovať značku v čo najlepšom svetle a nie je u výrobcov nič neobvyklé ak sa určité modely predávajú za výrobné náklady. Ako príklad uvediem Mercedes W 124 500E s benzínovým 5 l motorom. Netvrdím, že príklad malého zisku je práve u modeloch BMW, len poukazujem na fakt bežný v automobilovom priemysle. Tieto autá sú stavané na hltanie kilometrov, spoľahlivosť a funkčnosť všetkých prvkov. Tu sa pristavím. Myslím že za sťahovanie km na našich autách si môžeme sami. Chápem túto „slovenskú tradíciu“ ako genetické dedičstvo „škodováckych“ čias, kedy údaj 100 000 km na tachometri bez milostne znamenal nezvratný proces GO motora a samozrejme karosérie. Tento údaj generálnych opráv sa geometrickým radom zvyšoval s rastúcim počtom narodeninových osláv „prešťastného vlastníka toho to technického klenotu“. Pri „súčasných“ (tento pojem použijem veľmi opatrne), skôr ho nahradím „osvedčených“ (osvedčeným považujem aj 20 ročné auto) ostatných kvalitných značkách automobilov by mal byť údaj z tachometra vnímaný takto:
- do 200 tis km je znakom zábehu auta
- 201 – 300 tis km, auto je v puberte
- 301 – 400 tis km pre auto znamená údaj o dosiahnutí dospelosti
- 401 – 800 tis považujem za zrelý vek auta
Tomuto chápaniu samozrejme priložte vhodný typ motora, nik predsa nemôže ani teoreticky predpokladať, že motor 70 kW 1400 ccm V4, vydrží toľko čo 105 kW 2500 ccm V6 či motory V8 a V12. Z tejto teórie vychádza jeden záver obsah motora ničím nenahradíš. Nehovorím o výkone zámerne. Pretože vysoký výkon dosiahneme aj na relatívne malom obsahu, no určite na úkor životnosti motora. Dobrým príkladom pomeru vysoký výkon menší objem a malá životnosť sú súťažné motory. Naproti tomu si vezmime príklad nekonečnej životnosti stacionárnych motorov používaných napríklad v generátoroch vyrábajúcich el. energiu. Tu môžem osobnou skúsenosťou doložiť fakt, kde motor Iveco používaný v nákladných autách do 7 t, je taktiež osadený v nami používanej elektrocentrále, ktorá v prepočte odpracovaných moto hodín na km poskytne údaj do 2 000 000 km!!!!! Motor aj naďalej každým dňom spoľahlivo pracuje a očakáva sa od neho ešte aspoň 1 mil. Premeraním kompresných tlakov, ak toto budeme považovať za údaj opotrebenia je číslo 28 bar z 30 +,- 1 bar na valec. Samého ma to prekvapilo a to ide o taliansky Fiat, ale vráťme sa k téme. Viem, že tieto argumenty, ktoré používam ako príklady sú napadnuteľné so všetkých strán od použitia paliva cez porovnávanie neporovnateľného typového zámeru motora, starostlivosti o motor každej kategórie až po osobnú ohľaduplnosť každého užívateľa voči svojmu autu. Snažím sa iba majiteľov áut ktorý majú hlavu v oblakoch dostať späť na zem, aby naivne neočakávali od 10 ročného auta a ešte k tomu BMW údaj „najazdených poctivých 200 000 km“. Taktiež netvrdím, že nie sú výnimky, určite sú asi ako nájsť 22 ročnú pannu. Všetci ju chceme nájsť, no možno iba pár jedincom sa pošťastilo. Ďalší si hladkajú ego vedomým alebo nevedomým klamstvom, že patria do prvej skupiny. A mi ostatný sme spokojný s tým čo máme, možno závidíme skupine 1 a 2, alebo zakladáme témy na BMW klube, kde hľadáme nevýhody 22 ročnej panny. Ako to je s plusmi a mínusmi tu spomínanej devy je na každom z nás. Strašne by som sa však chcel dožiť doby keď ľudia budú vnímať údaj z tachometra ako jednu zo svojich vrások na čele. Realitu neschovávaj, nenúť ísť svoje partnerky na plastickú operáciu pŕs v podobe „zásahov do tachometra“ po jej návrate môžeš byť ty aj iný „prítulník“ sklamaný v očakávaní ktoré to malo priniesť. Použijem citát tu vyslovený „jednu ruku na bradavku a druhú na cicinu“, koľkým z nás by sa pretočili očné buľvy, keby sme mali tú možnosť a otočením čarovného Arabelinho prsteňa vrátili údaje tachometrov na pravú mieru. Zrejme by zaručene nasledovala otázka „ je vôbec možné, že to auto ešte stále chodí???“ , je páni a bez problémov. Možno by sa po zhliadnutí stavu km, mnohým z nás nahodili ističe sebazáchovy v hlave a povedali si „auto už niečo pamätá, musím sa k nemu náležite správať, je dobre preventívne urobiť to a to a skontrolovať niečo iné“. Naučme sa byť hrdý na údaj o počte najazdených km. Na záver ešte vezmem poslednú ilúziu romanticky založený vyznávačom dovezených áut. Nič ma nepresvedčilo o opaku tvrdenia, že zahraničná bazárnicka obec prevažne kontrolovaná moslimskou „menšinou????“ má záujem predávať autá so skutočným počtom km ak je po nich taký dopyt hlavne s post komunistických krajín (Poľsko, Rumunsko, Bulharsko, Litva, Bielorusko......). Takže to funguje asi takto: „nemecký“ bazárnik Usama Dali Fahir, kúpi auto do výkupu a stočí údaj 550 000km na 280 000 km, zavolá svojmu obchodnému partnerovi Ferkovi Otíkovi z Vyšnej Krátkej a zvestuje mu úžasnú ponuku o aute „only for you“ cmuk, cukrík, len má trochu viac nabehané, inak ako nové a už ho obzerá zahraničná konkurencia tak sa rozhodni. Ferko jasne, že nezaváha a auto je spolu s ďalšími doma. Zavolá kámoša, experta cez PC no fakt „kapacita“ chalan a razom máš údaj 186 678 km. Menší údaj by už neuhral, alebo mu prijeb... vlastná hanba a väčší, to by auto nepredal, kde že veď naši chcú autá do 200 000 km. Tak ich budú mať!!!!! A potom

.