Regulator na alternatore reguluje napatie, pretoze klasicke baterie zacinaju pri prekroceni priblizne 14.7V bublinkovat a tym sa vlastne zacina spotreba "vody" v baterke. Ked sa odhalia clanky, zacnu korodovat atd, atd, destrukcia baterie je jasna.
preto su bezne vozy nastavene tak, ze regulator udrzuje maximalne okolo 14.4V v palubnej sieti.
ina trieda su baterie s primesou vapnika alebo striebra (Ca/Ag), tie maju vnutornu konstrukciu trochu inu. Tam je napatie zvysenie priblizne na 14.8V, zase zavisi od konkretnej implementacie a konkretneho vozu.
k alternatoru : alternator je schopny na nejakych otackach vyrobit nejake mnozstvo prudu. TO ALE NEZNAMENA ZE TY HO MUSIS SPOTREBOVAT. Rovnako v zasuvke mas 230V a maximalne zatazenie cojaviem 16A podla isticov a to neznamena ze z kazdej zasuvky musis furt zrat 3.7kW (230x 16 = 3680W = 3.68kW). Do zasuvky si kludne mozes zapojit aj napriklad nabijacku na telefon s odberom 5W a nic sa nestane.
tato velicina sa nazyva zatazitelnost. Mozes ist AZ DO nejakeho maxima ale samozrejme nemusis a v 99.99999999% ani nejdes. Aj v zime ked zapnes dialkove + hmlove svetla, vyhrievanie sedaciek, zadneho okna a ventilator kurenia naplno, zeres okolo 110W dialkace + 110W hmlovky + circa 50W vzadu a interieri, 150W vyhrievanie sedaciek, dalsich 150W vyhrievanie zadneho okna, okolo 30-50W riadiaca elektronika auta podla typu, to mame 600W a teda pri palubnom napati okolo 14V respektive kusok pod pri tejto zatazi zeres radovo 45A.
45Amperov moderne alternatory vyrobia lavou zadnou uz pri 1000rpm - nachadzaju sa v nich totiz prevodovky...
ked alternator vyraba nejaky prud/vykon ty ho spotrebovat musis ak nie tak potom musi dojst k zvyseniu napatia
nie. Od toho mas predsa ten spominany REGULATOR !! Okrem toho alternator nevyraba vzdy maximalne mnozstvo energie na danych otackach, on je totiz budeny istym obvodom (budiace vinutie) a vyraba len tolko prudu na kolko je "nabudeny" alebo "vybudeny" poziadavkou na spotrebu. Akakolvek prebytocna energia by sa totiz nemohla stratit a podla zakona o zachovani energie by sa musela neviemco, napriklad premenit na teplo. A to nikto nepotrebuje.
nasiel som narychlo totok:
http://www.autorubik.sk/technika/alternator/> teda ak ho nespotrebujes tlacis ho do baterky pokial sa da
nie, toto je cele zle ako som vysvetlil hore. Alternator nevyraba maximalne mnozstvo prudu ktore je schopny vyrobit na danych otackach a to prave preto lebo co s tym prudom potom... vies co by sa stalo baterke keby si do nej tlacil 60A pri 1700rpm lebo ostatnu energiu vyrobenu alternatorom proste nevies spotrebovat? Taky ohnostroj si v aute este nemal :)
> resp. co s tym ked je baterka vybita a rada by si potiahla z alternatora ale otacky su nizke a alternator nema vykon
velmi jednoduche - ked bateria dokaze absorbovat viac energie ako je alternator schopny pri danych prevadzkovych parametroch vyrobit, bateria SA NENABIJA MAXIMALNOU MOZNOU RYCHLOSTOU a to je cele. Modelova situacia : auto stoji v zime od oktobra do januara v garazi. Bateria sa uplne vybije, auto nastartujes s druhou bateriou alebo kablami, to je jedno. Kedze je bateria uplne vytrieskana, vedela by absolvovat vymyslim si 60A nabijaci prud (neriesme ze je to extremne vela, tu ide o ilustraciu). Alternator vsak na volnobeznych otackach v garazi dokaze vyrobit len 35A a z toho si este nieco zozeru svetla, riadiaca elektronika auta atd. Nech zostane 20A prudu co nespotrebuju ine spotrebice - bateria sa teda nabija len dvadsiatimi ampermi hoci by na zaklade svojej kapacity a vnutorneho odporu bola schopna absolvovat 60A ako sme si na zaciatku "vymysleli".
Cize bateria sa nabija pomalsie. Nic zleho sa nestane, akurat DLHSIE TRVA pokial sa bateria dostane do stavu maximalneho nabitia.
Vsetci intuitivne tusime ze ked takuto uplne vytrieskanu bateriu nenabijes v aute za tri minuty. Vystartujes z garaze, dojdes pred dom hned za rohom, hadam vsetci dobre vieme ze ta baterka nebude plne nabita. Pred domom zrejme ani nenastartujes po tych troch minutach nabijania... keby si ale isiel na tej baterke a tym autom z Bratislavy do Ziliny cize dve hodiny cesta po dialnici, tu bateriu mas takmer uplne nabitu. atd, atd.
> ano riesenim je regulacia otacok cez prevodovku alebo zmena poctu polov
nie, prevodka nie je v alternatore kvoli "
premenlivemu regulovaniu kvoli zatazi" ale kvoli tomu aby sa alternator vnutri tocil rychlejsie ako vonku. Inak povedane, kedysi Skoda 120L potrebovala 4000rpm na to aby alternator bez internej "prevodovky" vyrobil 40A prudu. Dnes mas kazde auto skontruovane tak, ze sa rata s kratkymi mestskymi zimnymi jazdami, stani v zapchach, burackach, kolonach, atd a teda moderne alternatory so zabudovanym sprevodovanim uz pri 1000rpm motora maju vnutorne cojaviem "2000rpm" alebo "2500rpm" a teda idu takmer na svoje maximum.
Nemam poruke konkretny graf, ale vymyslim si : na 1300rpm moderne auto vyrobi 80% energie ako vyrobi na maximalnych moznych otackach. Preco? Vysvetlene hore. Zimne jazdy v meste, daleko lepsie dobijanie baterie, DALEKO VYSSIA ENERGETICKA NAROCNOST MODERNYCH VOZOV [!!!] elektroniky ako nasratej (kde si mal pred 15 rokmi vyhrievane sedacky ktore zozeru daleko daleko viacej ako svetla!! a dnes je auto bez nich prakticky nepredajne] atd atd.
ta prevodka o ktorej hovorim je primitivny 2:1 nasobic. Nepredstavuj si to ako normalnu prevodovku v aute...