... všetko o BMW ...

Moderátori: barabas, alfi666, jkk

mmracing.sk
 
Užívateľov profilový obrázok
johnyfly1
Príspevky: 5880
Registrovaný: 1.9.2008
Auto: E36/316i compact
Kraj: Žilinský

Re: utahovaci moment na kolesa

Štvrtok, 24. Marca 2011, 11:38

pajser nepouzivaju vsade...ide to aj bez neho a su na to trosku ine masiny :)
E36 compact 316i           (||||)(||||)
 
Užívateľov profilový obrázok
pelo
Príspevky: 1713
Registrovaný: 2.9.2010
Auto: e39 520i saloon
Kraj: Bratislavský
Bydlisko: Bratislava

Re: utahovaci moment na kolesa

Štvrtok, 24. Marca 2011, 11:47

Ja som zatial videl len klasicke masiny, kde mas dole po strane vyzuvacku, ktorou odlepi gumu od disku. Hore potom upevni disk, prilozi tu nohu s opierkou, ktora je tesne nad diskom a cez nu pajsrom vyzuje gumu, nasledne s diskom masina otoci aby vyzula cely obvod... Nic ine som zatial nevidel, ci to bolo u bratranca v garazi, v malom garazovom pneuservise alebo v "profi" Mikone.
BMW -Bayerische Motoren Wergel

Alfa Romeo Spider 1.8TS '99
e39 525i sedan '03 -ex
e39 520i sedan '01 -ex pribeh
e36 316i Compact '97 -ex pribeh
 
Užívateľov profilový obrázok
Majo
Príspevky: 653
Registrovaný: 14.6.2009
Auto: e36 328iA LPG
Kraj: Banskobystrický
Bydlisko: Zvolen

Re: utahovaci moment na kolesa

Štvrtok, 24. Marca 2011, 16:58

na prezuvanie alu diskov by mala byt ina masina nez na plechove, ale malokde to maju, nehovoriac o prezuvani RUNFLAT pneumatik.... Vacsine ide o to aby co najviac zarobili a co najmenej museli investovat do vybavenia(cest vynimkam)
 
323/525
Príspevky: 196
Registrovaný: 26.10.2009
Auto: 525tds, Alpina B10
Kraj: Žilinský
Bydlisko: Žilina

Re: utahovaci moment na kolesa

Pondelok, 28. Marca 2011, 19:45

Pajser nema vplyv na dotahovaci moment... Sorry, je to od temy.
Ziadny univerzalny moment neexistuje, pokial to chcete mat podla vyrobcu.
Podla TIS-u je u E39 predpisany moment 120 Nm.
A co sa tyka servisov - ak ho nahodou vyuzijem, musia mi dotiahnut kolesa minimalne a ja si ich dotahujem svojim moment. klucom. Je to po mojej skusenosti, ked som menil pruziny v znackovom servise...
Ked som si nasledne chcel v garazi vymenit kolesa za zimne, nepodarilo sa. Zistil som, ze take vysoko specializovane naradie ako metrova rura na "slovensky" moment v garazi nemam. Tak som musel ist ku znamemu a tam sme to uvolnili. A boli tak zatiahnute vsetky 4 kolesa - proste radost. A od tej doby (cca 3 roky) to robim tak, ako som popisal vyssie.
Naposledy upravil/-a 323/525 v Štvrtok, 7. Apríla 2011, 10:56, upravené celkom 1 krát.
 
Užívateľov profilový obrázok
compact
Príspevky: 1316
Registrovaný: 15.4.2008
Kraj: Trnavský
Bydlisko: okr. Skalica

Re: utahovaci moment na kolesa

Pondelok, 28. Marca 2011, 22:22

tam kam chodim ja to vždy dotiahnu len tou pneu pištolou, potom spustia odbrzdené auto na zem a dotiahnu ručne len tak od oka aby sa len kúsok pohlo dozadu, aj elektróny aj pecháče... može byt?
Obrázok
 
Užívateľov profilový obrázok
salat
Príspevky: 1081
Registrovaný: 4.11.2010
Auto: BMW 320d E91 LCI
Kraj: Bratislavský

Re: utahovaci moment na kolesa

Streda, 30. Marca 2011, 12:02

Dovolim si doplnit. Z technickeho hladiska je spravne dotahovanie diskov na osobnom aute taketo:
Najprv rucne navolno dosadit vsetky skrutky na kontakt. Potom momentakom do kriza podotahovat na 70-80Nm. Zlozit auto z hevera/zdvihaku a nechat prejst kratku vzdialenost, ci kludne par desiatok km (80 je dost na to aby to podrzalo aj pri 130, ale jasne ze tak nepojdem na slalom). Dosadacie plochy si naplno sadnu a potom auto stojace na zemi podotahovat na 120Nm.

Hadam netreba pisat ze poistaky ala McGard sa dotahuju ako posledne a uvolnuju ako prve.

Dnes je dotahovanie plechaca ci elektronu prakticky jedno, nic nepokazite ak dotiahnete plechac na 120Nm. S poskodenim dosadacich ploch som sa uz dlho nestretol a uprimne, to by muselo byt ine sado maso s momentakom, aby ste len tak zdeformovali plechace :)

PS- pozor aj na dotahovanie rukou. Hlavne chlapci z posilovni, zoberte si ze na 30cm dlhom kluci zatlacis rukou smerom nadol "co to da". Na tvojej ruke tak posobi cca mnotnost hornej casti tela, teda dajme tomu 60kg (obcas aj viac) 60*9,81=588 N. Kluc ma 0,3m*588N=176Nm!!!. A to ste po tom este nedupali a neskakali! :))))

PS2 - este pridam k tym pneupistolam. Ruky im poprerazat, lenivcom. Nikdy neverte penupistoli. Uz len z principu nemozno rychlo rotujucu hlavicu zastavit v presnom momente! Zotrvacne sily a hmoty co tam posobia zarucene prezenu urceny moment. To by museli mat pomalobeznu hlavicu, aby to bolo OK.
BMW 320d E91
Seat Ibiza ST, 1,2TSI DSG
EX - Seat Leon II

"Si to, čo tvoje auto. Neveríš? Bež do garáže, otvor bránu... pozeráš sa na seba!"
 
Užívateľov profilový obrázok
tapsi
Príspevky: 188
Registrovaný: 7.2.2010
Kraj: Košický
Bydlisko: Kosice okolie

Re: utahovaci moment na kolesa

Piatok, 1. Apríla 2011, 18:18

v manualy na E46 pise 100Nm
EXBMW E46 BMW K1200LT, BMW R1200GSA,BMW E46 330d,BMW E36 320i,BMW E30 320i,BMW E30 324d,
 
Užívateľov profilový obrázok
serwo
Príspevky: 1345
Registrovaný: 15.7.2009
Auto: E39 528iA
Kraj: Trnavský
Bydlisko: Piešťany

Re: utahovaci moment na kolesa

Sobota, 17. Mája 2014, 15:54

Bol som pred tyzdnom v pneuservise menit zimne za letne na sefovom autaku. Nevim, na aku silu mali nastavenu pneupistol, ale dotiali kola najprv s nou, potom spustili auto tak, aby sa zabrzdili kolesa o podlahu, nasledne to dotiahli momentakom a pak spustili uplne dole.
Nejazdím tak rýchlo, letím tak nízko!

EX - BMW E39 528iA
EX - BMW E66 745Li, '03
EX - BMW E30 324d, '87
 
msakac33

Re: utahovaci moment na kolesa

Sobota, 17. Mája 2014, 16:49

sruby na kolesach 120Nm
bezpec. sruby 110Nm

predtym pekne potriet srupy jemne vazelinou, nie WD40, po case by sa sruba pripiekla :thumbup:

tymto postupom som nemal nikdy problem nasledne po zime tomu ktoremu zakaznikovi kolesa odkrutit, ci uz islo o elektrony alebo o plechace :mrgreen:
Naposledy upravil/-a msakac33 v Sobota, 17. Mája 2014, 18:30, upravené celkom 1 krát.
 
Užívateľov profilový obrázok
fafa111
Príspevky: 1093
Registrovaný: 2.5.2011
Auto: E36 320i coupe
Kraj: Prešovský
Bydlisko: Vranov nad Topľou

Re: utahovaci moment na kolesa

Sobota, 17. Mája 2014, 18:21

M11 - 110Nm
M12 - 120Nm
 
starynovy
Príspevky: 8950
Registrovaný: 10.6.2012
Kraj: Zahraničie

Re: utahovaci moment na kolesa

Sobota, 17. Mája 2014, 21:29

Nedavno sme davali dole kolesa na kamosom, tie sroby sli nejako podozrivo tazko, ked som ich vytiahol, pod hlavou bol natiahnuty, a zavit zalahnuty, na tvrdostnej M12 srobe s jemny zavitom.. robene v pneu servise. Ked som vo zveraku skusal natiahnut taky srob, neslo to ani pri 200Nm, vacsi momentak nemam. Kalibrovany ci nie, stale lepsia odchylka 15%, ako +100% rukou, pre istotu.
 
Užívateľov profilový obrázok
johnyfly1
Príspevky: 5880
Registrovaný: 1.9.2008
Auto: E36/316i compact
Kraj: Žilinský

Re: utahovaci moment na kolesa

Sobota, 17. Mája 2014, 21:40

vid priloha
Prílohy
kolesa.JPG
kolesa.JPG (32.75 KiB) 10918 zobrazení
E36 compact 316i           (||||)(||||)
 
Užívateľov profilový obrázok
Ritchey
Príspevky: 504
Registrovaný: 10.12.2007
Auto: BMW 530d
Kraj: Trenčiansky
Bydlisko: BN

Re: utahovaci moment na kolesa

Nedeľa, 18. Mája 2014, 09:27

120 +-10NM

a nikdy ale NIKDY nedotahovat razovymi utahovackami, TIS to prisne zakazuje

a este vyslovne som tu v dezericiach servise vravil mladikovy ze nech mi to zatiahne na nejakych 110-120Nm najviac a on ze vsetky auta maju predpisane 140Nm ahaaa jasne expert,

dotahoval mi to pistolou a potom momentakom, ale ehm... boha doma to hned zhadzujem a islo to strasne tazko osobne to tipujem na 170-200 Nm lebo to co ja dotahujem momentakom na 120 Nm to ide bez nadmernej namahy,


- nikdy neverte ludom s razovymi utahovackami, pokial mozne zakazat im ich pouzivat a dotiahnut rucne + momentak na 120 Nm

kaslem na nich nabuduce si beriem do servisov vlastny momentak
Naposledy upravil/-a Ritchey v Nedeľa, 18. Mája 2014, 10:02, upravené celkom 1 krát.
BMW E39 530dA 142kw M/p-black (Born in Dingolfing 07/05/2002) (adopted in 2009)
 
sineDko
Príspevky: 1802
Registrovaný: 9.6.2013
Kraj: Zahraničie

Re: utahovaci moment na kolesa

Nedeľa, 18. Mája 2014, 09:58

chalani a dotahujete aj vsetky ostatne sroby na aute na predpisany moment? kazdy jeden srob ho ma predpisany..
 
Užívateľov profilový obrázok
dasto
Príspevky: 1057
Registrovaný: 19.2.2008
Auto: E39 523iAt (sporak)
Kraj: Bratislavský
Bydlisko: Bratislava

Re: utahovaci moment na kolesa

Nedeľa, 18. Mája 2014, 12:09

isty cas som pracoval v pneuservise. Taky garazovy, momentak tam nepoznali. Kolega tie skrutky utahoval, akoby uz nikdy nemali byt povolene. Ja zasa s citom. Svoje auto si prezuvam vzdy sam, odvtedy ziadny problem. Inac ten moment na skrutky je dost individualny od znacky, napr Touareg ma 180Nm a Q7 190Nm (fabricke hodnoty priamo z linky) Co sa mi zda dost vela, ale budis, konstrukter to tak navrhol.

Vsetky skrutky co mam na aute utahujem momentakom, samozrejme okrem M6, tam byva moment okolo 8-9 Nm a taky maly momentak nemam. M8 23Nm (univerzal, niektore sa dotahuju na 20, ine na 25, v zasade M8 znesie az do 30Nm) M10 50Nm (zalezi do akeho materialu ide, ak hlinik, tak aj 45, ak ocel, kludne 65) M12 a pod, tu zalezi od stupania zavitu, cim jemnejsi tak vydrzi vacsi moment. Samozrejme pokial ide o nejaku special pracu ako napr Napravnica, diely motora a pod. sa treba vzdy drzat prirucky.
radosť - jazda - bmw :.... vieme o čom ten slogan je

jetzt?
ex E39 523iA touring (sporak LPG)
ex E36 coupe 320i

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: nicoletta98 a 35 neregistrovaných