Nedeľa, 13. Februára 2011, 12:18
Problematika BORE WASH u motorov BMW
Toto je skôr moja vlastná skúsenosť ako nejaká všeobecná teória motora M54.
V chladnom počasí mi skapala baterka. Stačilo to však pretočiť motor asi takým spôsobom že došlo k odpáleniu prvotného zážihu niečo ako úplne prvý moment ako naskočí motor ale ostatná energia na odpálenie ostatných valcov nezostala tak motor skapal. Opätovné štartovanie vyústilo to cvakania štartéra ktorý ešte pred úplným vybitím batérie stihol točiť sám seba ale solenoid čo má za úlohu vystreliť pastorok do hlavného ozubenia už nemal dostatok energie.
Teda suma sumárum:
Chladné počasie,
Motor pretočilo asi na jeden odpal,
Motor štartéra točí ale pastorok nezaskakuje,
Motor štartéra už netočí ale len cvaká,
Batéria sa dala nabiť ale po opätovnom štartovaní motor už nenaskočil. Štartér úspešne točil motor ale dochádzalo k niečomu ako keď motor len buble ale neodpaluje. Točil som motor zhruba ďaľsích 10 sekúnd trikrát po sebe ale neúspešne. Kontrola poistiek nevykázala žiadne prepálené poistky. Palivové čerpadlo pod sedačkou a v nádrži funkčné potočením kľúča do druhej polohy. Teda problém paliva to nebol.
Problém je takzvaný BORE WASH, čo sa dá preložiť ako výplach valca. Inak povedané pri neúspešnom naštartovaní motora (rozumej v chladnom počasí veľmi krátke naštartovanie rádovo len pár sekúnd) na krátku dobu dôjde k opláchnutiu oleja benzínom a motor stratí okamžitú kompresiu. Ak sa motor točí ďalej (čo bol moj prípad) dodáva sa do valca viac benzínu a ten ďalej oplachuje valec od oleja.
Existujú dva riešenia:
1, Ak sú vylúčené ostatné zlyhania zapaľovania a palivového systému, treba otvoriť viečko olejového hrdla ktorým sa vlieva olej do motora. Do otvoreného viečka treba napachať handru najlepšie hrubší uterák ale nie tak aby upchal viečko vzduchotesne.
Začať točiť motor na pol stlačeného plynu, po prvotných otáčkach začne akoby chytať dych a postupne naskočí. Po vypustení štartéra a úspešného nabehnutia motora držať otáčky aspoň na 2000 za minútu. Pod touto hodnotou môže motor znova skapať. Postupne v krátkej dobe skúšať motor povoľovať pod 2000 otáčok ak ide stabilne postupne nechať vyklesať do voľnobežných otáčok a nechať zohriať aspoň na 40 stupňov potom vybrať uterák a uzatvoriť nalievací otvor oleja viečkom. Nechať zohriať pre istotu aspoň na 50 stupňov.
2, Ak hore uvedený postup nepomôže:
Odobrať kryt zapaľovania a vybrať zapaľovacie cievky a za nimi sviečky. Sviečky prípadne osušiť. Odobrať poistku čerpadla paliva to znamená že nebude tlačiť palivo do systému. Párkrát nechať pretočiť motor počkať asi 5 až 10 minút a pretočiť znova ale len jeden krát. Do otvorov pre sviečky postupne naliať po jednej polievkovej lyžici oleja. Opäť pretočiť pár krát motor tak aby sa olej dostal všade tam kde má. Všetko naspäť zamontovať. Nezabudnúť na poistku palivového čerpadla. Nahodiť motor, môže byť že bude chvíľu dymiť ale treba ho opať nechať zohriať.
Ak nepomôže druhý spôsob skúsiť hneď po ňom prvý postup. Pokiaľ bolo s autom všetko v poriadku a bolo naštartované v chladnom počasí na veľmi krátku dobu je pravdepodobné že motor len stratil kompresný tlak.
Bežná prax servisu by bola nasledovná:
Najprv na diagnostiku,
Vymeniť CRANK SHAFT senzor,
Vymeniť Lambda sondy a kyslíkove sondy
Vymeniť tesnenie hlavy motora,
Vymeniť jednotlivé zapaľovacie cievky,
a kopec ďaľších vecí ktoré by aj tak nepomohli...
Mne pohohol prvý postup a motor beží opäť normálne ako predtým a mohol som si ísť vymeniť slipy...
PS: Ak to tu už bolo dajte vedieť odstránim ak sa to bude dať.
TECHNIK IST NICHT KOMPLIZIERT - BMW