tak troška sa o novej mašinke rozpíšem,
je to R1100S, motor 2valcový boxer, v kuloároch označovaný aj ako "oilhead". Tento motor je známy a obľúbený typ v BMW motorkárov, keďže je to nezmar ktorý najazdí hoci aj pol mega km kým sa nezanedbá servis a má vždy dosť oleja. Mňa pri kúpe presvedčilo to že poznám niekoľko R1100GS (adventure), ktoré majú nakrútené okolo 200tis. a motor si brumká ako nový, a v tých modeloch to dostáva viac zabrať, keďže je to tereňák.
moja mašinka má nabehaných skoro 49tis., z toho asi 2500 som už stihol nabehať ja, čiže akurát po zábehu :)
niečo o technike: motor o objeme 1085ccm, ako som už písal označovaný ako oilhead, čiže hlavy valcov sú chladené olejom. Nie je to vodník, ani vzducháč, ale niečo medzi. Olej cirkuluje v 2 okruhoch, mazanie+chladenie, chladiaci okruh je doplnený o termostat a chladič oleja, a motor je tiež z časti chladený vzduchom, o ktorom svedčí rebrovanie valcov. Systém funguje dobre, spoľahlivo a bezúdržbovo (až na výmenu oleja), a BMW to používalo celých 20rokov, od 1993 do 2013, keď prišli na rad vodníky.
motor 1100, ktorý sa dal nájsť vo verziách RS, RT (tour), R (naked), GS (enduro), S (sport-tour) v základe podáva výkon 60-66kW, vo verzii R1100S je nadopovaný na 72kW, a vylepšený o dvojité zapaľovanie (2 sviečky na valec). motor aj v tejto verzii dosť zaostáva výkonom za 4valcami podobného aj menšieho objemu, ale disponuje slušnou porciou krútiaku, 97Nm v špičke pri 5750ot., a v širokom spektre využiteľných otáčok (cca 2500 až obmedzvoač) sa drží okolo 80-90, čiže celkom príjemné na cestovanie, vymetanie serpentínov bez nutnosti preraďovať ako šialený atď.
charakter motora - že sa mu nepáčia nízke otáčky dáva vyslovene najavo len pod 2000, inak sa s tým dá celkom v pohode jazdiť v otáčkach okolo 3000-4000, okolo 4500-5000 sa začínajú objavovať vybrácie, motor ťahá takmer konštantne od cca 3000 do 8000, avšak točiť to nad 6000 vôbec nemá cenu keď preradím otáčky padnú a ono to ťahá skoro rovnako. čiže na pohodlné jazdenie okolo tých 3000-4000 otáčok, motor ide hladko a ticho, keď chce človek ísť svižne tak 5000-6000, keď chce človek adrenalín tak to treba predať a kúpiť CBRku. Treba si dávať tiež pozor pri podraďovaní, ten dvojvalec je celkom dravý a bez, alebo s nesprávnym medziplynom to vie celkom slušne zablokovať zadné koleso a spraviť menší driftík, v zákrute to ale moc zábavné nie je keď klopím a za mnou niečo ide, čiže vždy treba s rozumom, premyslieť si čo a ako, do zákruty už so zaradeným správnym stupňom
Spojka má hydraulické ovládanie, prevodovka je 6 stupňová, prevody tam skáču ľahko. Prevod sily na koleso je riešený kardanovým hriadeľom. výhody - dlhé intervaly údrťby, servis v podobe výmeny gufier, premazania atď. až po dosiahnutí kilometrov pri ktorých sa na japoncoch robí druhá GO, medzi pravidelný servis patrí ale výmena oleja vo finálnom prevode. ďalšiou výhodou je čisté koleso, keďže a tam netočí mastná reťaz. Nevýhodou je vyššia hmotnosť, vyššie straty, ale neriešim

Brzdy: v predu 2x 320mm, 2x 4piestikové strmene, vzadu 1x 276mm, 1x 2piestikový strmeň, ABS, brzdy integrované s posilovačom, t.j. pri potiahnutí páčky prednej brzdy to brzdí aj zadné koleso. v celku zaujímavý systém, brzdy sa dajú nádherne dávkovať, dostať do šmyku, zablokovať kolesá, prekotiť sa cez predné koleso je takmer nemožné (zas limity som neskúšal), keď je situácia veľmi horúca tak zasiahne ABS (párkrát sa už stalo v BA, kde sú motorkári občas pre niektorých vodičov neviditeľní). celkovo brzdy hodnotím na 1A, skúšal som Hondu CBR - brzdila dobre, aj ducati - brzdila neskutočne dobre, a teraz toto - zatím naj, tie brzdy nie sú možno také dravé ale dá sa na ne spoľahnúť v každej situácii, pri vývoji sa kládol asi najväčší dôraz na bezpečnosť.
Posed - je to relatívne veľká motorka, ale sedlo nie je príliš vysoko, po zvyknutí na toto mi japonské superšporty prídu ako motorky z buraga, motorka je ťažšia, väčšia. Dá sa nájsť poloha keď je to ako na superšporte, váha tela je na rukách, a tiež turistický posed kedy je telo viac rovno a na rukách takmer žiadna váha, čiže je to pohodlnejšie ako čistokrvný športiak ale zas čistokrvný turista to nie je, po 200-300km na jednu šupu je to cítiť. dajú sa dokúpiť aj vyššie turistické riadítka ale mne to zatiaľ takto vyhovuje.
podvozok - predný paralever a zadný telelever, vlastný patentovaný systém BMW, koho to zaujíma tak google, v skratke, vpredu fungujú vidly iba ako klzáky a sú zavesené cez jedno ďalšie rameno k rámu a na to rameno je prichytená pružiaca jednotka koleso je zavesené len z jednej strany, výhodou je že to lepšie tlmí nerovnosti, predok sa neponára pri brzdení a nenaťahuje pri ostrom zrýchľovaní, vzadu je ako kyvné rameno použitý samotný obal kardanu, koleso zavesené len z jednej strany a kardan je doplnený o jedno pomocné rameno, výhody - čo ja viem, ale funguje dobre, tiež je tam nastaviteľná tvrdosť vpredu aj vzadu. Celkovo podvozok funguje tak že aj napriek vyššej hmotnosti (cca 230kg oproti napr. 180kilám bežných športiakov) sa to ovláda až prekvapivo ľahko, je to veľmi stabilné, a váhu cítiť len kým to stojí, po rozbehnutí sa to stratí.
tak niečo k môjmu konkrétnemu kusu:
moto vyrobené v 2004, uvedené do prevádzky na jar 2005, dovezená v 2014 so 42tis. km, predošlý majiteľ veľa nejazdil, ja som ju kúpil so 46500, či je to pravda neviem, ale to je jedno.
vo výbave mám širšie zadné koleso z verzie boxercup (v tej dobe niečo ako M u BMW), so širšou gumou (180 vs. 160 v základe), vyhrievané riaditká, ABS, držiaky kufrov, centrálny stojan (ktorý nejako zázračne zmizol tak mám len bočný), kryt sedačky (keď nikoho nevozím tak z toho viem spraviť monopost)
po kúpe sa vymenilo:
Filtre + mot. olej (liqui moly motorbike 4T 20W-50 street)
olej v prevodovke (castrol MTX 75W-140)
olej vo finálnom prevode (castrol EPX axle 80W-90)
chystám sa na výmenu sviečok
keďže je to v podstate taký vylepšený vzducháč tak to má malinkú spotrebu oleja, po 2500 ubudlo 2deci, že vraj je to v pohode, budem sledovať, interval je stanovený na 10tis. ale budem meniť po 5-6tis. tak to zas také hrozné nie je
spotreba PHM - šiel som kľudne, zasvietila rezerva tak som dotankoval - vyšlo rovných 5/100, ponaháňal som sa s jednou CBRkou, povozil po meste, natankoval, vyšlo 5,6/100, potom som to prestal sledovať

tak na dnes toľko, idem sa kus povoziť na babu kým neprší, cafte