poviem to tak, upliest z hovna bic bolo vzdy snom kazdeho. Zadarmo, zmenou len par ciselok v elektronike, ziskat vyssi vykon auta bez vedlajsich ucinkov je to iste. To si navzajim odporuje. Vyssim vykonom sa zvysuju aj straty a zvysuje sa generovanie tepla. A je jedno ci to je u nejakeho profi tunera, podpultoveho garazmajstra alebo trebars aj od samotneho vyrobcu. Ten vyrobca nesuci za to zaruku je z nich asi najspolahlivesji, ale uvedomte si ze aj oni rucia za zivotnost toho motora len 5 rokov alebo 150tis km

Potom im to je jedno....
Z technickeho hladiska:
1. mazanie: System a druh maziva si kazda automobilka voli tak, aby boli na bezpecnej hranici, zvacsa s hornou pripustnou teplotou cca 10-20°C nad predpokladanou/vypocitanou. V tomto pasme ale kazde zvysenie teploty o 10°C znizuje zivotnost maziva o 50%. To je empiricka skusenost overena rokmi a je dokonca v DIN normach.
Takze, akymkolvek zvysenim vykonu skracujete zivotnost oleja a vazeliny/tukov v motore. Ak to budete ignorovat a neskratite interval vymeny oleja a jeho kvalitu, zvysi sa opotrebenie a nedostatocne mazanie z dlhodobeho hladiska poskodi motor.
2. zivotnost komponentov: Kazdy prvok motora ma presne definovane podmienky v akych ma fungovat, ci uz tlak, teploty alebo aj vibracie. Ak cokolvek z toho prekrocite, odrazi sa to na zivotnosti. Iste uz kazdy pocul o prepalenych piestoch. Z coho to je? Chiptuner Vam predlzi dobu vstreku, prida predvstrek ci bohatost zmesi a podobne. Cokolvek urobi, sleduje tym len dve veci, zvysenie tlaku a teploty v spalovacej komore. (vacsi vybuch=vacsi tlak=vacsia sila na kluke) Piest je vypocitany na isty pocet cyklov a ak zvysite tlak, pocet cyklov pada. Kvadraticky. Takze piest (zvacsa z nejakeho druhu zliatiny na baze hlinika) vypocitany na 900mega cyklov (cca 10 rokov beznej prevadzky) spadne na 200mega cyklov. Ak vela jazdite, odide za 2-3 roky. A to je len piest, majte na pamati este klukovku a jej ulozenie. Zivotnost lozisk pada zlym mazanim do trubiek a rovnako ako u oleja, 10°C = polovicna zivotnost. Turbo, to je kategoria sama o sebe, staci si uvedomit ze ho takto maze prepaleny a prilis horuci olej plny abrazivnych uhlikovych ciastociek.
3. teplo: Tak ako mazanie, aj jednoduche zvysenie teploty okolia redukuje pevnostne charakteristiky materialu. Iste, mnohe z nich maju bezpecnu mieru hodne vysoko, ale zase nie vsetky. Sondy, senzory su asi najchulostivejsie z nich. Ak ich prehrejete, v tom lepsom pripade len udavaju skreslene hodnoty v tom horsom sa znicia. Tepelne cykly vyvolane nadmernym prehrievanim a naslednym chaldnutim zas znizuju zivotnost a vytvaraju trhliny na nosnych prvkoch. Takym lakmusovym papierikom by mohli byt plasty, lebo na nich, na rozdiel od kovov, na prvy pohlad zbadate ze nieco nie je v poriadku. Maju lokalne deformacie, zmeny odlesku, zmenia farbu. To by mal byt prvy znak ze nieco nie je OK.
ufff...som sa rozpisal. Ono je toho vela, ale vsetko sa to toci v principe okolo toho isteho. Je dolezite to neprehanat. Je docela mozne ze zvysenie vykonu o 5-8% pri adekvatnej uprave chladenia a mazania nezmeni dramaticky zivotnost motora. Ale hodnoty z rise snov, 20-30%, to uz je velka loteria... to bez nasledkov nezostane.