Streda, 10. Mája 2017, 13:52
Vysvetlím v krátkosti, čo je na tom "špeciálne", aby každý pochopil. Konštrukčne to samozrejme je jednoduchý motor bez nejakých rozdielov medzi M43 - šikovný motorár pokiaľ vie momenty ...... rozloží, vymení veci a zloží. Rozprávam o sériovom motore, ktorý u M43 zoženieš za 150EUR ale S14B23 pod 10.000EUR nezoženieš. Avšak postaviť S14 motor podľa špecifikácie GRUPPE A nikto na Slovensku nikdy nerobil a skúsenosti s použitím nie sériových dielov na tento motor sú minimálne. Už len dopracovať sa k technickým listom čo jazdilo DTM alebo Gruppe A je veľmi komplikované. Väčšinou sa získavajú informácie z Nemeckých alebo Amerických diskusných for a niečo od pretekárov čo jazdili na S14, ale tí sú na informácie veľmi skúpy. U S14 motora pokus-omyl neexistuje resp. málokto si to može dovoliť, lebo skladať tento motor z extrémne drahých komponentov si môže málokto dovoliť. Uvediem príklad - sériový motor 10.000EUR - komponenty ako kľuka, piesty, ojnice, upravená hlava, zdvihátka, vačky, pružiny ....... a iné za 10.000EUR (ďalšie tisíce za riadiacu jednotu, karbonove sanie, práca, ladenie na brzde .....) a teraz ti niečo prdne, pretože to skladal človek čo ešte S14 neskladal a nepozná finty ktoré má dodržať. Prišiel si o tisíce a môžeš ísť od znovu. jedna vec je to mať všetko teoreticky a technicky naštudované (parametre závodného S14 motora a druhá vec je keď to skladá človek, ktorý týchto závodných motorov poskladal viacero v rôznych výkonových variantoch až po 350PS (čo už bolo DTM) a vieš si s ním priebežne odkonzultovať všetky úpravy a použité diely. Samozrejme vždy sa niečo môže pokaziť. Nechcem tu rozoberať technické veci ako zachovanie detonačnej štrbiny, do akých piestov ísť (kompresia, material, priemer, výrobca...), aké vačky s akým zdvihom, aké k tomu pružiny, aké podložky, aké zdvihátka, časovanie vačiek, aké ventily, - priemer, materiál ..., čo sa všetko bude upravovať na hlave, vyhodenie váhy vzduchu, carbonove sanie, nová riadiaca jednotka - kabeláže, či budú stíhať seriove vstrekovače, lišta, limiter otačok, predzápaly v jednotlivých otáčkach, palivová pumpa - tlak v systéme a toto všetko čo som vymenoval si musí k sebe sadnúť, odladiť to a hlavne to musí mať patu a hlavu aby to vydržalo čo najdlhšie a človek ktorý to skladá musí presne vedieť prečo taký zdvih, časovanie, priemer piestu, kompresia ........ samozrejme dalo by sa tu o každej časti dielu písať kvantum informácií. Toto všetko dobre vie ešte jeden človek Jano z Popradu, ktorý robil identickú úpravu motora súčasne ako ja (zatial okrem carbonoveho sania, alpha N kitu) v Nemecku a vedel by povedať že len za úpravu hlavy vysolil tušim 2500EUR :-) proste dobrý S14 motor odladený na brzde .... za 20.000EUR nemáš šancu postaviť. Preto je to o tom, neurobiť chybu - lebo druhý krát to už nedokážem zaplatiť. Jano si týmto všetkým prešiel so mnou, on ťahal info od nemeckých a rakúskych pretekárov čo jazdia na S14 ja to to konzultoval tiež človekom čo jazdil na závodnej S14 a spolu sme sa prepracovali presne k rovnakým informáciám a preto sme skladali takmer identické motory. Tie noci čo sme spolu komunikovali a všetko preberali (prečo vŕtanie 93,60mm a nie 93,80mm, akú kompresiu 11,5 alebo 12.0, aké časovanie vačiek? ...... nehovorím o tom, keď Janovi volali z Nemecka, že zistili trhlinku na bloku a musel kupovať nový - povšetkých zľavách cez 2200EUR. 4o s odlievaním oleja vo vani keď sériová prepážka proti odlievaniu nestíha - kúpiť spodok závodnej vane za 1700EUR? - nenormálne - a tak sa tu dá písať hodiny ....