Štvrtok, 5. Mája 2016, 15:13
ak mak mate senzor natocenia volantu (posledne ASC a vsetky DSC) tak stabilizacia funguje nasledovne:
Cez ABS snimace kontroluje otacky kolies a porovnava s natocenim volantu. Ak je volant rovno a otacky pravych kolies sa rovnaju lavym tzn idete rovno, vsetko je okey. Ak vsak zatocite do strany a rozdiel otacok je v rozsahu v akom by mal byt (cisty prejazd zakrutou bez smyku) tak stabilizacia nezacne zasahovat pribrzdenim kolies, vsetko je okey.
Akcelerometre to ma tusim 3. Tie su aktivne najmä v pri potrebe rychleho zasahu, nedotacavy, pretacavy, smyk, poskakovanie auta atd ale samozrejme aj pri beznej jazde na ne stabilizacia prihliada. Na male odchylky volantu, resp snimaca natocenia volantu voci realite nejako extremne nereaguju. (1 je v predu auta, 2. by mal byt vzadu a jeden v strede)
Modelova situacia: Mate urobenu geometriu, je jedno ci je spravne (tzn idete rovno = volant je rovno) alebo je volant krivo ked idete rovno, to auto nevie ako je natoceny v realite. Dolezite je aby snimac otacok volantu bol na 0 ked ide auto rovno. pri kazdej geometrii v bmw rekalibruju tento snimac natocenia volantu aby vsetko fungovalo ako ma. Ked nechodievate do autorizaku tak Vam to skoro nikto nespravi. Cisto teoreticky ak ste nikdy nezhodili volant a geometriu vam vzdy spravili na vyrovnanom volante ste okey, rozladenie tam bude ale zanedbatelne (len co sa za tie roky rozladil snimac - ak sa vsak na nom vyskytla nejaka chyba moze byt kludne rozladenie obrovkse - napr ak vam zlyhala baterka, alternator, nieco co mohlo porusit nastavenie v DSC a to je na napajanie extremne citlive), auto stale funguje spravne. Ak otocite volant o zub a podobne tak koniec. Snimac otacok volantu ukazuje pocas jazdy ze chcete zatacat do strany, pritom vy idete rovno. Auto si mysli ze chcete ist do strany ale abs snimace ukazuju ze idete rovno. Zakroci stabilizacia a zacne brzdit kolesa ktore by mali podla snimaca otacok volantu byt vo vnutornej strane obluku. V takomto pripade nastava nerovnomerne opotrebenie brzd a pneumatik a co je horsie v zime na lade klzkom povrchu, pri vyssich rychlostiach a ked je mokro, prosto znizena adhezia tak je auto potencialne nebezpecne pretoze tym pribrzdanim nespravnym sa samo snazi dostat do smyku. Stabilizacia vam prakticky robi zle jazdne vlastnosti. Pozorujete rozdielne chovanie pri zatacani do lava a do prava. Do jednej strany akoby auto chcelo ist a do druhej sa mu az tak nechce. Do jednej strany ma tendenciu sa samo dostat do pretacaveho smyku a do druhej strany vas vynasa ako po*rana predokolka nedotacava.
Taka geometria nie je sranda ako kedysi vďaka tej super mudrej elektrine.
Ako to napravit? Spravit presne geometriu, volant v strede (v originalnej pozicii ako ho dal vyrobca) pri jazde rovno a potom na diagsnotike zresetovat snimac otocenia volantu.
PS: Vsetko je o pomeroch, ak je snimac rozladeny minimalne, vsetko ide, nebadatelny rozdiel. Ak je rozladeny viac, natolko aby auto nezistilo poruchu, tak je zle a deju sa veci popisane vyssie. Ak je to totalne rozladene a auto uz vyhodnoti ze to nefunguje tak vyskocia kontrolky a cela stabilizacia aj ABS sa vypnu.