... všetko o BMW ...

Moderátori: barabas, alfi666, jkk

reklamne predmety bmwklub.sk
 
Užívateľov profilový obrázok
doublevanos
Autor témy
Príspevky: 58
Registrovaný: 6.8.2010
Auto: BMW E39 528iA
Kraj: Trenčiansky
Bydlisko: Trencin

VYMENA OLEJA V AUTOMATE PRED PANELAKOM

Utorok, 8. Júla 2014, 17:29

Upozornenie!

Tento prispevok je len opisom toho ako som to robil ja. Odporucam zistit si ako sa robi vymena oleja na automatickej prevodovke vaseho konkretneho modelu a jeho postupy predtym ako zacnete. Nezodpovedam za ziadne sposobene skody.

BMW e39 523i jun 1998
ZF prevodovka Steptronic

Kedze mi tu v anglicku lokalny BMW specialista (rozumej nezavysla BMW garaz) spravil cenovu ponuku na vymenu oleja a filtra automatickej prevodovky na 480 libier (600 eur) rozhodol som sa ze aj keby kamen tehlu sulozil, naucim sa to a spravim to sam...

Predpriprava:

Preovodvka typu ZF 5HP18 A5S310Z najazd 280 tisic km
Podla dokumentacie k autu od predosleho majitela nebol na tejto prevodovke meneny olej za jej celu doterajsiu prevadzku.
Prevodovy olej 83229407087 20L balenie.
Poznamka, prevodovy olej 83229407087 uvadza REAL OEM ako aj TIS podla VIN cisla ako olej ESSO LT 71141. Kedze firma ESSO bola skupena Mobil-om olej LT71141 sa uz neda zohnat pod znackou Esso ale ako Mobil LT 71141. Tento typ oleja je dealermi rebrandovany pod svoje osobitne cisla v tomto pripade BMW part number 83229407087.
500ml striekacka s hadickou,
zberna nadoba na prevodovy olej,
sada tesneni olejovej vane a filtra, poznamka: U tohoto typu prevodovky sa jedna o tesnenie gumenne, nasadzovane na hranu okraja olejovej vane, ktore sa pritlaca na rovnu plochu prevodovej skrine. Podla mojeho nazoru pokial toto tesnenie u tohoto typu nie je prasknute nie je ho treba menit. U mna bolo absolutne netknute.
Filter oleja prevodovky.
Thinkpad so zakladnou diagnostikou pre odcitanie teplot prevodovky.
Bezpecnostne ochranne pomocky ako rukavice a okuliare.
Naradie vratane "Allenovho" kluca.

Postup:

Auto som mal na rovine zdvihnute na 4 napravove podpery,
Povolil som, NIE OTVORIL doplnaci otvor a vypustaci otvor,
Motor nastartovany, pocitacom odsledovana teplota prevodovky a teplota motora,
Po zohriati som motor vypol,
Vytocil som vypustaci srob a nechal poriadne stiect vsetok prevodovy olej,
Odsroboval som vsetky upinacie sroby olejovej vane az na dva protilahle, ktore som len povolil, potom s pomocou jednej ruky odsroboval zvysne sroby tak aby som v druhej ruke udrzal a zlozil olejovu vanu,
Nechal som okapkat zvysny olej z radiaceho bloku do zbernej nadrze,
Potom som odmontoval olejovy filter, drzia ho len dva sroby. Pri odoberani som trosku potreboval vykyvat filter z otvoru kde usti jeho horny otvor. S filtra vytieklo este znacne mnozstvo oleja.
Pocas odkapavania zvysneho oleja po odobrati filtra som medzicasom vycistil zbernu olejovu vanu a jej magnety.
Potom som otrel cistou handrou radiaci blok prevodovky a hrany prevodovej skrine do sucha,
Po zalozeni noveho filtra a zaisteni som zalozil tesnenie na olejovu vanu a podla normy priskrutkoval naspat na skrinu prevodovky olejovu vanu na prislusny krutiaci moment.
Po vymene kovoveho tesniaceho kruzku som priskrutkoval naspat vypustaci srob.
Do striekacky som si nabral prevodovy olej a za pomoci hadicky som zacal plnit olejovu vanu az kym nezacala pretekat cez doplnaci otvor. poznamka; pri tomto type prevodovky je tam kryci pliesok a hadicka sa moze zdat ze je vovnutri ale olej moze predcasne zacat tiect. Musel som sa uistit ze je dobre ohnuta do fajky aby vosla dovnutra plniaceho otvoru.
Po tomto kroku som nastartoval motor na 10 sekund a znova vypol,
Nasledne som doplnil opat prevodovy olej az pokial nezacal znova pretekat z doplnacieho otvoru.
Opatovne som nastartoval motor a za jeho chodu som znova doplnil prevodovy olej pokial nezacal pretekat z doplnacieho otvoru.
Potom som nastupil do auta a postupne s malymi pauzami presiel vsetky rezimy prevodovky. Potom som opat nastavil paku do rezimu P. poznamka ; pocas preradovania otacky motora citelne poklesli pod normalne hodnoty v kazdej polohe paky a nasledne sa stabilizovali. Pocas prerazdzovania som nevypustal brzdovy pedal ale neustale mal zabrzdene tak aby sa netocili kolesa zadnej napravy.
Nasledne som pocas chodu motora doplnil znova prevodovy olej az pokial nezacal vytekat a zatocil dopnaci otvor po vymene zelezneho tesnenia podla normy na prislusny moment.
Auto som zlozil z podpier a uskutocnil skusobnu jazdu.
Poznamka; kedze vonku nebolo velmi teplo nebolo treba nechat prevodovku vychladnut do potrebnej teploty pocas doplnania za chodu motora. Nemala by vsak prekrocit 50C a mala by sa pohybovat v okoli 40C.

Hlavny rozdiel po vymene prevodoveho oleja bol ten ze radenie sa rozhodne stalo plynulejsim ako predtym. Pri zahriati na prevadzkovu teplotu prevodovky nie je takmer citit rozdiel pri preradeni z prveho stupna na druhy. Treti prevodovy stupen este rozoznam velmi citlivym rozbehom ale stvorku a patku necitim vobec. Rovnako radenie manualne nie je citit takmer vobec.

Momentalne som najazdil bez problemov po vymene 40% dialnica 60% mesto kazdy den, od vymeny aspon 2000km
Celkova cena vymeny oleja vratane nastrojov (okrem pocitaca samozrejme) v prepocte 80 Eur.

PS: Mnou prevedeny sposob vymeny oleja nie je vyplach ale len spustenie. Niektore zdroje uvadzaju ponechanie povodneho filtru, kratku jazdu a znova vymenu premiesaneho oleja a az potom zalozenie noveho filtra. Ine zdroje uvadzaju ze u dilera BMW sa olejovy filter ani preplach nerobi len sa spusti olej a naplni novy ak zakaznik ziada vymenu oleja, pretoze u BMW dilera sa normalne olej v prevodovke nemeni pri ziadnej servisnej prehliadke. Olej som kupoval na ebay tu v anglicku ale zial dodavatel neexpeduje olej do europy. Avsak kratke hladanie na internete ukazuje ze tento olej je mozne zakupit na slovensku rovnake balenie 20l za 180 ojro vratane DPH ale nerad by som tu robil reklamu. Staci hladat. Myslim si ze na preplach a kompletnu vymenu je to v porovnani s cenami u stealera alebo garaze rozhodne zadarmo...

Pouzite zdroje:

BMW TIS
BMW REAL OEM katalog
ZF 5HP18 Automatic Transmission - Spare Parts Catalog 2003
internetovy prieskum
Prílohy
predpriprava.jpg
predpriprava.jpg (70.51 KiB) 4360 zobrazení
vypustanie.jpg
vypustanie.jpg (106.88 KiB) 4360 zobrazení
vana.jpg
vana.jpg (98.22 KiB) 4360 zobrazení
doplnanie.jpg
doplnanie.jpg (55.2 KiB) 4360 zobrazení
vzorky.jpg
vzorky.jpg (33.33 KiB) 4360 zobrazení
TECHNIK IST NICHT KOMPLIZIERT - BMW
 
Užívateľov profilový obrázok
bramborak
Príspevky: 1271
Registrovaný: 28.5.2010
Auto: e91 "07
Kraj: Trenčiansky
Bydlisko: NM,TN

Re: VYMENA OLEJA V AUTOMATE PRED PANELAKOM

Utorok, 8. Júla 2014, 19:17

velmi pekny návod aj fotky. :thumbup:
-----
dobre vidim..mikrovlaknova utierka na zemi? obycajna handra nebola? :mrgreen:
nahradne diely: E34 tour+sedan, E32
kúpim akýkoľvek kat/y,zanesený DPF filter=> sukr.sprava :)
 
Užívateľov profilový obrázok
Mimo
Príspevky: 7943
Registrovaný: 23.9.2007
Kraj: Trnavský
Bydlisko: Galanta Hodywood

Re: VYMENA OLEJA V AUTOMATE PRED PANELAKOM

Utorok, 8. Júla 2014, 19:28

:mrgreen: to si môže dovoliť ked tolko ušetril...

ale inak fajn návod :) už si to mohol rovno dať do návodov :wink:
 
starynovy
Príspevky: 8944
Registrovaný: 10.6.2012
Kraj: Zahraničie

Re: VYMENA OLEJA V AUTOMATE PRED PANELAKOM

Streda, 9. Júla 2014, 00:41

Pekne DIY, som zvedavy kedy dovali niekto co si zase mysli ze vyrobca je neomylny a auto sa servisuje v servise, nie na ulici a uz duplom nie v garazi. =D>
 
Užívateľov profilový obrázok
Majo
Príspevky: 653
Registrovaný: 14.6.2009
Auto: e36 328iA LPG
Kraj: Banskobystrický
Bydlisko: Zvolen

Re: VYMENA OLEJA V AUTOMATE PRED PANELAKOM

Streda, 9. Júla 2014, 06:37

Parada, takto si to predstavujem, netreba sa bat, poriadne si vsetkodopredu nastudovat a zvladneme vsetko 8)

To s tym olejom mozem potvrdit, kupoval som na Slovensku uplne rovnaky(balenie, objem aj znacku)....
 
Užívateľov profilový obrázok
Rottwa
Príspevky: 1458
Registrovaný: 19.8.2010
Kraj: Zahraničie

Re: VYMENA OLEJA V AUTOMATE PRED PANELAKOM

Streda, 9. Júla 2014, 07:45

Sikovny, chvalim. Nemas nahodou fotku oleja co vytiekol ? Opis hlavne dojmy za studena pri radeni D-R, ked je este husty olej v menici, kedze si ju nepreplachol celu.
 
Užívateľov profilový obrázok
doublevanos
Autor témy
Príspevky: 58
Registrovaný: 6.8.2010
Auto: BMW E39 528iA
Kraj: Trenčiansky
Bydlisko: Trencin

Re: VYMENA OLEJA V AUTOMATE PRED PANELAKOM

Streda, 9. Júla 2014, 09:27

Zdravim,

Nechcel som to davat do navodov na konkretny model pretoze principialne by sa to malo zhodovat s ostatnymi typmi prevodoviek ale moja konkretna mala posluzit ako priklad. Totiz americania to robia inak ako briti, inak to popisuje dokumentacia od ZF a BMW biblia to nerobi vobec. Takze som si to nastudoval a snazil sa spravit na prvy krat ako som uznal za vhodne a bezpecne.

Co sa tyka handier priznam sa pozical som si ich s prace a uz nevratil, nehovorte to nikomu... :wink:
Ani som nemal sajnu ze je to nejake mikrovlakno...

Fotografia vzoriek na konci zobrazuje olej novy a pouzity z prevodovky.

Preco by som to nedaval robit do servisu je osobny pristup co u mna plati z niekolkych dovodov:

1 Rad pracujem na svojom aute maximalne ako mi povoluju moznosti lebo ma to bavi.
2 Chcem usetrit nejake chechtake...
3 Nezavyslej garazi alebo autorizovanemu servisu neverim ani nadpis nad dverami

Aky by bol rozdiel keby mechanik BMW postupoval rovnako ale zobral za to 600 eur? Myslim si ze niekedy to je ciste zdieranie a plati to dvojnasobok tu v anglicku v servisoch.

Co sa tyka radenia z D do R za studena nerozumiem na co sa pytate, pretoze prirucka uzivatela pise ze pocas radenia medzi D a R by mal vodic pockat v oboch pripadoch az prevodovka uplne zaradi pred tym ako da dole nohu z brzdy. Pri preradovani za studena som to este neskusal pretoze z vyjazdu vacsinou idem najprv dozadu a potom dopredu.
TECHNIK IST NICHT KOMPLIZIERT - BMW
 
Užívateľov profilový obrázok
jararak
Príspevky: 11369
Registrovaný: 13.5.2008
Auto: skodofka 120l
Kraj: Bratislavský
Bydlisko: Kostoliste

Re: VYMENA OLEJA V AUTOMATE PRED PANELAKOM

Streda, 9. Júla 2014, 12:06

Ahoj

ja si tiez rad vela veci robim sam na aute, ale su veci, ktore zverim radsej do servisu.

Vymena oleja s matrosom v 5hp24 ma vysla na 214e vdaka kurz, maco tyzden predomnou cvakal len 204 - v oboch pripadoch to bolo 5500CZK v Zp Automatic pricom mi tam len nevyliali vanu, ale pretlacili komplet napln aj z hydrobloku spolu asi 14l ak sa nepletiem. Nevravim, ze rozdiel v cene je zanedbatelny ale automat je dost citliva suciastka a verim, ze som spravil dobre.
bmwcoding.sk
bmw maps 2025/fsc/carplay/ cz/sk pre cic/nbt
kluce pre bmw/mini, klonovanie riadiacich jednotiek, chiptunning, egr/dpf/scr off
oprava frm, upravy CAS/FEM/BDC, DME/DDE, virgin prevodovky a budikov
 
Užívateľov profilový obrázok
Majo
Príspevky: 653
Registrovaný: 14.6.2009
Auto: e36 328iA LPG
Kraj: Banskobystrický
Bydlisko: Zvolen

Re: VYMENA OLEJA V AUTOMATE PRED PANELAKOM

Streda, 9. Júla 2014, 16:57

ja som doma pretesnoval cely motor M52B28 a takisto pri vymene prevodovky menil tesnenia a kompletnu napln a teraz uz len menim to co vytecie, podobne ako tu kolega. Problem je presne v tom, ako pisal on, ze servisom neverim ani napis nad dverami a u mna je to vratane tych autorizovanych...
Takisto som menil silentbloky naprav a suciastky, ktore sa podla niektorych doma vymenit nedaju(hlavne zadna naprava) a predsa som to zvladol. A nech si hovori kto chce co chce, ale medzi "modernym" autom a starym Ziguliakom nie je veru ziadny rozdiel, akurat musi clovek niektore naradie dokupit :lol:
 
Užívateľov profilový obrázok
jararak
Príspevky: 11369
Registrovaný: 13.5.2008
Auto: skodofka 120l
Kraj: Bratislavský
Bydlisko: Kostoliste

Re: VYMENA OLEJA V AUTOMATE PRED PANELAKOM

Streda, 9. Júla 2014, 17:27

akoze som postaval v dielni a nemali s tym problem, zase do hocjakeho servisu nevleziem.

btw 530d je brutalne zhodna s aviou :D

tusim jannci do 740i daval nejake diely z tatrovky
bmwcoding.sk
bmw maps 2025/fsc/carplay/ cz/sk pre cic/nbt
kluce pre bmw/mini, klonovanie riadiacich jednotiek, chiptunning, egr/dpf/scr off
oprava frm, upravy CAS/FEM/BDC, DME/DDE, virgin prevodovky a budikov
 
Užívateľov profilový obrázok
doublevanos
Autor témy
Príspevky: 58
Registrovaný: 6.8.2010
Auto: BMW E39 528iA
Kraj: Trenčiansky
Bydlisko: Trencin

Re: VYMENA OLEJA V AUTOMATE PRED PANELAKOM

Streda, 6. Augusta 2014, 14:09

Mala aktualizacia.

Auto prekonalo 1650 km nonstop z anglicka na slovensko adekvatne pretazene nalozenymi vecami. Soferoval som nepretrzite s prestavkami na tankovanie a kratky asi jednohodinovy spanok. Pocas cesty som zabludil do Bruselu kde som takto jazdil asi hodinu v meste zvysok boli dialnice. Vzhladom na zataz som predbiehal maximalne v nemecku do 150 km/h.

Roviny v Belgicku boli v poriadku ale svoje si prevodovka uzila na nemeckych kopcoch, kde som vyradoval do neutralu pri zjazde pripadne brzdil prevodovkou pri strmsom klesani. V Cechach presla prevodovka testom kontinualnych vibracii najma z Prahy do Brna.

Momentalne auto vracia v mestskej prevadzke na slovensku 10,8 litru 95 oktanoveho benzinu na sto kilometrov cisto mestska prevadzka.

Takze 3650km po vymene oleja a filtra bez problemov...
TECHNIK IST NICHT KOMPLIZIERT - BMW
 
Užívateľov profilový obrázok
Majo
Príspevky: 653
Registrovaný: 14.6.2009
Auto: e36 328iA LPG
Kraj: Banskobystrický
Bydlisko: Zvolen

Re: VYMENA OLEJA V AUTOMATE PRED PANELAKOM

Streda, 6. Augusta 2014, 14:33

nic necakane... len ma zaujima preco vyradujes z kopca??
 
Užívateľov profilový obrázok
doublevanos
Autor témy
Príspevky: 58
Registrovaný: 6.8.2010
Auto: BMW E39 528iA
Kraj: Trenčiansky
Bydlisko: Trencin

Re: VYMENA OLEJA V AUTOMATE PRED PANELAKOM

Štvrtok, 7. Augusta 2014, 15:51

Ja som taky vyradzovaci typ... :wink:

Ono ked to malo nalozene okolo dvoch ton tak to s kopca fakt zrychlovalo seriozne na neutrali a dalej doslo. Do neutralu vyradujem takmer vzdy pod 1500 otacok, hlavne v meste. Ked su dobre zostelovane brzdy ide to takmer samo, ved je to viac ako jeden a pol tony.

Oproti anglickym zakrpatenym mesteckam rozmerom su slovenske mesta a 50tka rychlost pre automat ako stvorene. Same dojazdy a dlzky.
TECHNIK IST NICHT KOMPLIZIERT - BMW
 
Užívateľov profilový obrázok
Majo
Príspevky: 653
Registrovaný: 14.6.2009
Auto: e36 328iA LPG
Kraj: Banskobystrický
Bydlisko: Zvolen

Re: VYMENA OLEJA V AUTOMATE PRED PANELAKOM

Štvrtok, 7. Augusta 2014, 17:13

ja len, ci naplnenie/vyprazdnenie menica neskodi prevodovke viac ako par usetrenych deci....
 
Užívateľov profilový obrázok
doublevanos
Autor témy
Príspevky: 58
Registrovaný: 6.8.2010
Auto: BMW E39 528iA
Kraj: Trenčiansky
Bydlisko: Trencin

Re: VYMENA OLEJA V AUTOMATE PRED PANELAKOM

Štvrtok, 7. Augusta 2014, 21:08

Nerozumiem tomu vyprazdnovaniu hydrodynamickeho menica.

Sak motor ide na volnobezne otacky a zubove cerpadlo prevodovky nadalej toci a cerpa olej skrz hydrodynamicky menic neustale. Inak by sa predsa spojenie medzi menicom a prevodovkou prerusilo.

Ako potom pri starte motor roztaca hydrodynamickym menicom ak je vyprazdneny?
TECHNIK IST NICHT KOMPLIZIERT - BMW

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 15 neregistrovaných