Pondelok, 12. Mája 2014, 08:31
Delit sa to da podla vselicoho. Najzakladnejsie podla coho sa delia komodity prevodoviek v automobilkach je:
podla druhu prenasania krutiaceho momentu:
1. Prenos hydrodynamickym menicom
2. Pritlacnou silou cez treciu spojku
3. Prenos trecimi silami cez variator (CVT)
Alebo podla rozlozenia hriadelov/sukolesia:
1. 2 a 3hriadelove
2. 4 hriadelove (dvojspojky)
3. planetove
atd., potom podla maximalneho prenosu krutiaceho momentu, podla usporiadania stupnov, podla druhu radenia, sekvencne, s priamymi zubami, atd...
A co sa tyka DSG, ako prveho zatupcu dvojspojkovej prevodovke na trhu, vznikol asi takto. Zobrali si ich manualnu prevodovku, kde sa klasicky radia rychlosti cez vidlice, ktorych pohyb ovladame bezne my rukou cez pakovy mechanizmus. Vybrali to cele von a namiesto toho tam dali mechatroniku. Teda elektronicku cast (riadiacu jednotku) napojenu na hydraulicku cast (ventilky, solenoidy, pruzinky v hlinikovom labyritne). Sukolesie nechali povodne. Potom vybrali jeden vstupny hriadel a nahradili ho 2-ma, pricom jeden je duty a druhy je ulozeny pozdlzne v nom cez axialne lozisko. Jeden je pohanany jednou spojkou a na vystupnom je v protikuse s neparnymi stupnami a spiatockou a druhy zasa druhou spojkou a v protikuse s parnymi stupnami. Dalsi rozdiel je v tom, ze automat je v "mrtvom stave" s rozopnutymi spojkami a zopina ich piest, pricom vzdy je zopnuta iba jedna.
Priklad ako to funguje: Zaradim D, prva vidlica zaradi na neparnom hriadeli 1tku, na druhom zaradi vidlica 2ku, ale prenos krutiaceho momentu ide iba cez prvu spojku, cize cez zaradenu dvojku. Pri preradeni sa spojka nemusi odpojit-zaradit-spojit-ale tym ze sa odopne prva sa zopne durha a uz sa ide na druhom stupni. Zaroven sa na prvej zaradi trojka, atd...
A co sa tyka podla mna naj prevodovky tak to je tiez tazsie. Moja oblubena je stare ZF-ko v MAN kamionoch. To je predimenzovane jak svina. Co a tyka kvality, urcite japonske Aisin prevodovky. Co sa tyka precizneho radenia, maloco sa chyta na nase PowerShifty (ci uz high performance v 458 Italia, alebo SLS, alebo M3, M5 alebo low cost vo Fordoch, Volvach, Mitsubishi, atd...). Kvalita je uz tiez velmi dobra a o rok to bude este lepsie. Sucasne ale najlepsia prevodovka je podla mna 8 stupnova od ZF. To je uplny top.