... všetko o BMW ...

Moderátor: jararak

banner
 
Užívateľov profilový obrázok
autodetailsk
Autor témy
Príspevky: 64
Registrovaný: 19.6.2012
Auto: BMW 6
Kraj: Bratislavský

Strojové leštenie

Utorok, 16. Mája 2017, 16:39

Strojové leštenie je proces, ktorého výsledky sú najviditeľnejšie a to či už pozitívne, alebo negatívne. Na Slovensku je zopár stránok, ktoré sa danej problematike venujú, a aj keď česť výnimkám, väčšina slúži skôr na ohurovanie začiatočníkov, pričom odbornosť moderátorov, ako aj výsledky, ktorými sa prezentujú, je diskutabilná – samozrejme česť výnimkám, ktoré sa nájdu tiež. Naším cieľom je poskytnúť cenné rady všetkým, ktorí majú o strojové leštenie áut záujem. Pohovoriť o jednotlivých technikách, ako aj upozorniť na možné riziká. A tiež povedať niečo o nástrojoch a prostriedkoch, ktoré sa pri strojovom leštení používajú, ako aj defektoch laku, ktoré nimi môžeme odstrániť, alebo zmierniť.

Ak chceme pochopiť, čo to vlastne strojové leštenie je a ako funguje, mali by sme aspoň v základoch poznať štruktúru a typy náterov na karosérii vozidla. Nepovažujeme za potrebné detailne rozpisovať proces samotného „lakovania“, resp. prípravy a nanášania jednotlivých vrstiev na povrch karosérie vozidla. Takže v skratke niekoľko zjednodušených ilustračných obrázkov. Typy náterov podľa vrstiev Medzi bežné chyby laku rátame:
- škrabance spôsobené nesprávnym umývaním vozidla, resp. umývaním v umývačkách,
- hologramy spôsobené vírením prachu a iných mechanických častíc na povrchu laku,
- buffer trails – jemné škrabance spôsobené nesprávnou technikou leštenia,
- škrabance spôsobené trením laku o rôzne pevné predmety – konáre, kovové časti oblečenia atď…
- škrabance spôsobené vandalizmom /kľúče, šrobováky atď…. myslím, že všetci vieme o čo ide/
- vyblednutie laku alebo farby náteru spôsobené vplyvom počasia.

Samotné leštenie sa skladá z viacerých fáz. Prvou fázou je rezanie laku, kedy vlastne zrežeme vrstvu s nerovnosťami /škrabancami/. Na rezanie sa používajú brúsne pasty s vysokým abrazívnym účinkom, ako aj tvrdé leštiace kotúče. Pri tejto fáze sa síce zbavíme viditeľných škrabancov, avšak ľudovo povedané, vyrobíme si nové, ktoré sú výsledkom pôsobenia mikro abrazívnych častíc nachádzajúcich sa v paste. Samozrejme nie je ich veľa, ani nie sú hlboké, v každom prípade zanechajú na laku stopy. Preto v ďalšej fáze zvolíme jemnejšiu pastu, ako aj jemnejší kotúč. Takto postupujeme až do bodu, kedy sa škrabancov zbavíme úplne. Princíp korekcie vyblednutia laku je v podstate úplne rovnaký.

Po fáze rezania laku prejdeme k fáze leštenia. Fáza leštenia je v podstate záverečnou fázou, kedy sa snažíme o maximálne vyhladenie povrchu laku, čoho výsledkom je vysoký lesk. Táto fáza je veľmi zdĺhavá a vyžaduje množstvo času. Na leštenie sa používajú najjemnejšie kotúče, ako aj pasty s najmenším abrazívnym účinkom.

Toľko zjednodušene k teórii strojového leštenia. Ak by si niekto myslel, že už má o leštení dostatočné informácie a môže ísť na vec, tak je na veľkom omyle. A preto si v ďalšej časti povieme niečo o leštičkách, kotúčoch, pastách, otáčkach, sile prítlaku na kotúč atď….

Nástroje a produkty na leštenie laku

Keď už zbežne vieme, čo je to leštenie, povieme si teraz viac o tom, s čím leštenie vykonávame. Na trhu sú dva základné typy leštičiek.

Rotačná leštička Jedná sa asi o najrozšírenejší typ leštičiek. Povedané zrozumiteľne, kotúč na rotačnej leštičke rotuje, čiže jednoducho sa točí okolo vlastného stredu. Tento typ leštičiek používajú tak hobby detaileri, ako aj profesionáli a používa sa pri všetkých fázach ošetrovania, resp. korekcie laku vozidla.

DA / orbitálna leštička DA znamená „dual action“, čo v zrozumiteľnej reči znamená, že kotúč orbitálnej leštičky okrem rotovania vykonáva ešte elipsovitý pohyb. Orbitálne leštičky sú obľúbené hlavne medzi neprofesionálmi, pretože pri práci s nimi je riziko poškodenia laku výrazne nižšie /kvalitnejšie z nich majú dokonca poistku proti prílišnému tlaku na kotúč – ak príliš tlačíte, kotúč sa jednoducho zastaví/. Sú vhodné skôr na hobby detailing /niekedy sú používané pri profesionálnom leštení, a to hlavne pri extrémne malej hrúbke laku/. Ich výraznejšou nevýhodou je menšia schopnosť rezania laku, a tým pádom odstraňovania hlbokých škrabancov. Pri fáze leštenia sa dajú dosiahnuť akceptovateľné výsledky, aj keď v minulosti platilo, že nechávajú o cca. 5-10% matnejší finiš v porovnaní s klasickými rotačnými leštičkami. Tento rozdiel ale môžeme v rámci hobby leštenia pokojne ignorovať, pretože je pre netrénované oko prakticky neviditeľný.

Najväčším benefitom orbitálnych/DA leštičiek - a pri hobby detailingu je to benefit, ktorý každý hobby detailer ocení - nevytváranie hologramov. Klasická rotačná leštička vytvára pri rezaní laku, ako aj pri strednej fáze korekciu laku, pomerne časté hologramy, ktorých 18 následné odstránenie trvá niekedy dlhšie ako samotné odstraňovanie škrabancov. Je to spôsobené jednak koncepciou rotačného leštenia a pohybu kotúča po leštenej ploche, ako aj vytváraním relatívne vysokých teplôt, pričom tieto faktory v kombinácii s typom a štruktúrou farby/laku dávajú podmienky na vznik hologramov - čiže nejedná sa vždy len o zlú techniku leštenia a vo veľa prípadoch s hologramami "bojujú" aj skúsení profi detaileri dlhé hodiny. V poslednej dobe sa na trhu objavili orbitálne leštičky s tzv. núteným rotačným pohybom, resp. náhodným odtrhom. Tieto do značnej miery zlepšujú schopnosť rezania laku, pričom si zachovali benefit netvorenia hologramov. Tieto leštičky sú ale cenovo v kategórii profi náradia, a tak je ich ochota používania v rámci hobby detailingu limitovaná ochotou hobby detailerov ísť do relatívne vysokých investícií.

Pri strojových leštičkách je takisto podstatný /a v našich supermarketových končinách to platí dvojnásobne/ údaj o voliteľných otáčkach. Tento pojem si ľudia často mýlia so stabilizáciou otáčok. Lacné strojové leštičky majú síce voliteľné otáčky, ale nemajú ich elektronickú stabilizáciu, čo znamená, že keď leštičku, aj keď len mierne, pritlačíme o leštenú plochu, dôjde k poklesu otáčok /niekedy celkom dramatickému/. Na tento fakt si treba pri kúpe dávať pozor a kupovať leštičku, ktorá má nielen voliteľné, ale aj elektronicky stabilizované otáčky.

Pri výbere leštičky sa taktiež pozeráme na váhu. Platí pravidlo, že ľahšie leštičky sa používajú na leštenie a leštičky ťažšie na rezanie laku. Toto je skôr údaj pre ľudí, ktorí uvažujú, že by sa lešteniu venovali profesionálne, pretože tí, ktorí skúsili, tak vedia, že „oháňať sa“ s 3,5 kg leštičkou celý deň, nie je až také celkom nenáročné.


Kotúče používané pri leštení sa okrem veľkosti delia hlavne podľa tvrdosti. Na rezanie laku budeme používať tvrdšie, resp. tvrdé kotúče, na leštenie laku kotúče mäkšie, resp. mäkké. Nemá zmysel tu zachádzať do detailov o zložení kotúčov, ich veľkosti, tvare brúsnej plochy atď… Za zmienku určite stoja kotúče z ovčej vlny, resp. jej syntetickej náhrady /ktorá má ešte o niečo agresívnejšie brúsne účinky/. Vo všeobecnosti platí, že kotúče z ovčej vlny majú výrazne väčšie rezné vlastnosti ako kotúče penové. V súčasnosti sa opäť tešia veľkej obľube, a to hlavne kvôli minimálnemu zohrievaniu povrchu, ktorý kotúčmi z ovčej vlny opracovávame /penové kotúče zohrievajú povrch podstatne viac, a aj pri relatívne krátkom čase práce s nimi môže dôjsť k spáleniu laku/.
Treba taktiež povedať, že kotúče z ovčej vlny nie sú vhodné na fázu leštenia. Za zmienku stojí aj alternatíva, ktorú reprezentujú mikrofázové kotúče, vyrábané pre orbitálne/DA leštičky a čiastočne zlepšujú ich slabšiu schopnosť rezania laku.

Leštiace pasty Na trhu je veľa značiek, líšiacich sa kvalitou, cenou a efektívnosťou. Je zbytočné sa tým zaoberať bližšie, každý sa pri výbere riadi vlastnými kritériami. V jednoduchosti môžeme povedať, že leštiace pasty sa delia podľa ich účinku na ľahko, stredne a vysoko abrazívne. Ich abrazivita sa dosahuje rôznymi typmi a množstvom pevných častíc, ktoré obsahujú. Niektorí výrobcovia taktiež ponúkajú systém jedného produktu určeného tak na rezanie laku, ako aj na leštenie.

Mikrofázové utierky sú pri leštení používané na zotieranie zvyškov leštiacej pasty z leštenej plochy. Delia sa v podstate len podľa veľkosti a štruktúry používaných materiálov. Niektoré sú vhodné aj na tzv. ”buffovanie”, väčšinou však buffujeme s utierkami na to určenými, takže to treba mať na pamäti.
BMW e63 3.0i Black Saphire, BMW e60 35d Monaco Blue, BMW e90 30d Black Saphire, BMW e92 30xd Black Saphire

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 1 neregistrovaný