Sorry, ale vidim, ze o tom vies velke h....
Viskozitné klasifikácie motorových olejov
Niektorí z vás si ešte pamätajú, že sa olej menil vždy pred zimou i letom tak, aby bola použitá vždy tá správna viskozita. Rozlišovali sme špeciálne oleje zimné a letné. Oleje zimné boli viskóznejšie než oleje letné. Pre zimu 0 až 25, pre leto 20 až 60. Čo tieto čísla znamenajú? Nie sú to ani hodnoty viskozít, ani teplôt. Sú to iba symboly, ktoré zodpovedajú určitým viskozitám pri daných teplotách. Aby boli jednoznačne odlíšené oleje letné a zimné, tzv.jednorozsahové, používajú sa pri zimných olejoch za číslom viskozitnej triedy symbol „W“. To jednoducho znamená zimné z anglického slova „winter“.
Vývoj išiel veľmi rýchlo dopredu. A s ním i požiadavky na oleje celosezónne tzv. viacrozsahové. Olej musel spĺňať požiadavky zimnej i letnej prevádzky. Jeho viskozita musela byť v medziach normy ako za mrazu, tak i za vyšších teplôt. Ak sa pozrieme na ňu z pohľadu klasifikácie SAE, tak zistíme, že jednorozsahové oleje majú túto závislosť ďaleko väčšiu než oleje viacrozsahové. Tie musia svojimi vlastnosťami pokryť ďaleko väčšie teplotné rozmedzie.
Dnešné oleje majú väčšinou označenie, ktoré tvoria dve čísla, napr. 5W-30.
Ak si vezmeme prvé, tzv. „zimné“ číslo, môžeme povedať, že čím je menšie tým má olej lepšie nízkotepelné vlastnosti. Čo to prinesie motoru? Olej sa po naštartovaní dostane oveľa rýchlejšie tam, kde má byť. Má teda rýchly nábeh mazania, čím sa zníži opotrebovanie motora. Nižšia viskozita oleja zaistí i menšiu spotrebu paliva. Energia sa nestráca prekonávaním odporu kvapaliny. Tým tiež zvyšujeme výkon motora. Že tieto hľadiská majú pozitívny vplyv na životné prostredie, už ani nemusíme pripomínať.
Ako je to s druhým číslom charakterizujúcim olej za vyšších teplôt? Ak by sme túto klasifikáciu popisovali ešte pred pár rokmi, uviedli by sme, že čím je jeho hodnota vyššia, tým je olej kvalitnejší. Má to logiku. Za vysokých teplôt je viskozita podstatne vyššia, čo zabezpečuje dostatočnú šírku mazacieho filmu, a tým minimálne opotrebovanie. Vývoj však dnes túto pravdu už prekonal. I veľmi tenký mazací film motor dokonale chráni. Vďaka dokonalým syntetickým základovým olejom (o nich sme už písali) a aditívnym technológiám, nová generácia olejov má veľmi tenký mazací film s dostatočnou únosnosťou a pevnosťou. Aký je teda dôvod na postupý prechod k olejom s touto nižšou klasifikáciou? Hlavne úspora paliva a vyšší výkon. Ako pri nízkych teplotách, tak i za vysokých teplôt vnútorné trenie kvapaliny spotrebováva energiu paliva. Ak bude miera vnútorného trenia, tzn. viskozita minimálna nepríde, k toľkým stratám energie.
ZDROJ:
http://www.castrol.com/castrol/sectiong ... Id=7041121A JE TAM TOHO DALEKO VIAC.