Čo si myslím ja nie je podstatné, ale...
žiadne čidlo na viskozitu v agregáte nie je, a nie je tam ani snímač krútiaceho momentu. Je tam len nejaký priblblý čip čo sníma otáčky ( ich počet v násobkoch 10³ v časovom horizonte podľa najazdených kilometrov a podľa toho vyhodnocuje akože záťaž agregátu - no a prevádza to na kilometre. Je to "shitovka" ako mraky, seriózny agregát má teplotu na vstupe do motora, výstupe z motora a tlak oleja. Okrem iného sa "visko" meria v labáku pri teplote 20 °C, takže silne pochybujem, že v Mníchove zabudovali diferenciálny menič na meranie viskozity pri rozsahu teplôt 0-150 °C.
Takmer pre všetky spaľovacie motory platí:
Tlak oleja na voľnobeh min 1 ± 0,5 kp/cm², pracovný tlak 3 ± 0,5 kp/cm²
Teplota min. 30°C na vstupe do motora pre prechod na vyšší režim, 80 - 120 °C pre nominálny režim, 120 -140°C pre max. režim, a 150°C max. povolená teplota. Po vypnutí motora sa teplota dokáže zvýšiť aj o 50°C. Nad 200°C dochádza k nevratným zmenám v oleji a zhoršeniu jeho mazacích vlastností. Opotrebenie motora sa sleduje o.i. aj podľa pilín na mag. zátke.
Pozn.: V bežnej cestnej premávke nedokážete dostať 3 liter so 6 hrnčekmi na doraz, tak aby skolaboval pred predpísanou výmenou oleja, leda ak by ste sa rozhodli jazdiť na 3-ke od nuly do 150 km/h cez Donovaly tam a späť aspoň 50 000 km.
Výmena oleja je marketingový ťah ropných spoločností a BMW indikátor je ako smerovačka do autorizovaného servisu.
Visko oleja sá dá merať ale aj podľa majiteľov autopožičovní je olej tak predimenzovaný, že hravo prekoná dvojnásobné počty odporúčaných kilometrov. Pokiaľ chcete zabiť motor dajte mu 0W miesto 10W a takmer stopercentne vám bude tiecť každý semering a tesnenie, no a zadriete ho, lebo nie je na to stavaný od výroby pre väčšie tolerancie vo vôľach ložísk !!!
V lete je lepšie mať olej na minime a v zime na maxime. Olej je ako akumulátor tepla, a len veľmi nerád sa ho zbavuje.
Pokiaľ ste súťažní jazdci - neriešte to, lebo je to starosť technika !
navody-a-manualy/servisny-manual-bentley-bmw-e-46-t98352.html