Nedeľa, 29. Januára 2012, 12:17
No neviem, čo to tu riešite:
Na bežné označenie viskozitných vlastností motorového oleja sa používa výlučne špecifikácia SAE (Society of Automotive Engineers, USA). Táto norma používa na klasifikáciu olejov 6 zimných tried (označených číslom a písmenkom "W") a 5 letných tried (označených číslom). Číslo je len označenie triedy a nevyjadruje vzťah k žiadnej fyzikálnej veličine.
norma SAE J300
Zimné triedy: OW, 5W, 10W, 15W, 20W a 25W
Letné triedy: 20, 30, 40, 50 a 60
Zimné označenie vymedzuje tzv."štartovateľnosť" motora pri nízkych teplotách. Všeobecne platí, že čím nižšie je číslo zimnej triedy, tým nižšia môže byť teplota okolia pri zachovaní dostatočnej tekutosti oleja na ľahké zapínanie motora (t.j. olej nie je príliš "hustý"). Oleje OW umožňujú bezproblémové štartovanie motora aj pri teplotách pod -50 °C, oleje 5W pri teplotách okolo - 40 °C atd. (platí to len orientačne, tento údaj do značnej miery závisí na type a veľkosti motora). Letné označenie garantuje dostatočnú viskozitu oleja pri vysokých letných teplotách. Všeobecne platí, že čím vyššie je číslo letnej triedy, tým vyššia môže byť teplota okolia pri zabezpečení dostatočného mazania motora (t.j. olej nie je príliš "riedky"). V praxi sa ukázalo, že v európskych klimatických podmienkach úplne postačujú triedy 40, resp. 50, oleje triedy 60 môžu zapríčiniť mierne zníženie výkonu motora. V súčasnosti sa prakticky výhradne používajú tzv. viacstupňové (multigrádne) motorové oleje, ktoré umožňujú celoročné bezpečné mazanie motora v rozličných klimatických podmienkach. Označujú sa kombináciou zimnej a letnej triedy, typické sú napr.: OW-40, 5W-40 alebo 5W-50, 10W-40 a 15W-40.