Piatok, 8. Októbra 2021, 09:28
a co si myslis, ze akoze BMW robi s Michelinom? "kolko usilia BMW dava este aj do gum", to uz je trochu priis fenbojstva aj na teba.
tak ako by R&D inzinier z BMW bol picu platny vyvojarovi z Michelinu, plati to aj opacne. Ak je niekto z BMW platny pri vyvoji pneumatiky, tak maximalne ich testovaci prete-kari, ale aj to len preto, ze oni lepsie poznaju konkretny model, ale ak do dvoch rovnakych aut posadis kara BMW a interneho testovacieho kara Michelinu, hodnota toho co ti dokazu povedat o spravani pneu bude v pomere tak maxilne 1:3. BMW je najvacsi nahanac znizovania nakladov zo vsetkych premioviek, akurat im to uz dlho nevydrzi. Bol som na "oslave", udialos a to pocas off-site meetingu v jednom hoteli ked jeden gulevalos extraordinaire oznamil, ze Conti vyhralo kontrakt, kedze roky dodavali menej ako 10% objemu pre BMW, a vacsina z toho bolo na motorky, niekedy na rok 2016 si objednali 26%, a hruba marza na tom bol holy cock, pretoze tam kde VW zaplatilo 45 za pneu BMW chcelo platit 32. Ich strategia bola - max 3 dodavatelia (bezne si dnes aj premiovky kontrahuju 5, aj viac), z toho ten najmensi sa pouzije len ako paka na ceny pre tych prvych dvoch, takze zoberieme Pirelli aby sme stlaicli cenu u Michelinu, lebo ved im ide o prestiz, ze dodavaju pre BMW. Lenze ta prestiz uz je platna coraz menej, nakolko ludia si zacali ako replacement obuvat Nexen, ktory sa uz vnima ako "nemecka" znacka u laickej verejnosti, Hankook za 10 rokov etabloval v prvej 5ke, Skodovecku kodiakve za 45k dostanes na Kumho... Vytlak znacky klesa, jediny kto ma dost penazi do toho vrazat je Michelin, ktory ma rozpocet len na UHP (ultra high performance) tak velky ako maju dalsi 4 vyrobcovia v rebricku na komplet R&D pre nakladne aj osobne plaste.
BMW naozaj nedava nic do gum, okrem PR a marketingu.
a to ze v OE gume je nie ze iny recept pre samotnu zmes, ale pre komplet konstrukciu aj vsetko to je raritna vynimka, pravdupovediac ja som sa s tym ani nestretol, urcite nie v masovej vyrobe. UHP su zlomky vyroby, zaroven kym pri beznej vyrobe mas scrap 3%, ked je 6 uz je moc, pri tychto high-perf ked mas do 30% tak dostanes vykonnostne odmeny, ale kazdu tretiu vyhodis komplet na zosrotovanie, a z tych 2 co ti zostanu este pri 100 kusoch mozno tak dalsich 20 das ako druhu triedu na rework a pojde to do replacement odbytu, lebo ako OE by to nepreslo cez QC.
takze na pablovu otazku - ano, ked budes obuvat pilot astronaut 4000, kup si OE, ked budes obuvat bridgestone impontenza tak ak najdes OE do 10% vyssej ceny mozes, aby si mal malu sancu, ze to nebola 2. trieda (95% "druhej" triedy je guma, ktora z lisu vysla so zlym letteringom na bocnici tak tam nalepia trochu gumy aby opravili chybajuce pismeno), kazdy jeden model kazdej autombilky v kazdej gumarni ma svoj custom artikel, ale nie preto, aby ta pneu bola lepsia ako tie co idu ako replacement - ale preto, aby sa dosiahli co najnizsie naklady pri zachovani vsetkych kvalitativnych parametrov. Pneu moze byt trvacna, ticha a lacna. Vybrat si mozes maximalne 2, ale vzdy jedna z tych troch vlastnosti bude dominantna. Cize ak kupujes pneu, ktora ma odhadovnay aj testovany najazd o 5000km vyssi ako iny model, tak ked kupis OE, mas trosku vyssiu sancu ze sa toho najazdu dockas, pretoze OE ma najvacsi zmysel ak kupujes pneu s vyssou ocakavanou zivotnostou. Pri ostatnych parametroch vyznam OE klesa.