Uz davno sa zistili ucinky placebo efektu na ludi. Napr. si natankujes benzin, ktory ma znizit tvoju spotrebu a podvedome budes jazdit uspornejsie, aby si si pri dalsom tankovani potvrdil, ze uspora sa dostavila.
Zena si natrie plet omladzujucim kremom a pred zrkadlom napina xicht aby si potvrdila, ze je hladsi.
Existuju tabletky do nadrze, magnety na palivove hadicky, vrtulky do sania a to vsetko si ludia veselo kupuju a urazia sa, ked im neveris, ze to funguje.
Z energie vodikovej vezby s kyslikom (zopar kJ na mol) a z molovej hmotnosti vody sa da lahko vypocitat, ze potrebujeme radovo desiatky kJ (ako chvila ohrievania sa pod infraziaricom v kupelni), aby sme rozlozili poldecak vody na oddelenie atomov vodika a kyslika.
Kedze alternator dokaze davat radovo stovky Wattov, pri maximalnom odbere prudu by trvalo desiatky minut na vytiahnutie vodika z toho poldecaka vody. Liter vody by trval uz dlhe hodiny.
Z energie vodikovej vezby s kyslikom atd. sa da lahko vypocitat, ze vieme dostat radovo desiatky kJ z vodika zodpovedajucemu poldecaku vody. Kedze pri vyrobe vodika aj pri jeho spalovani v motore je ucinnost okolo velmi mala (zeby nejakych 20%..), dostaneme len malicky zlomok z energie, ktoru sme venovali na rozklad. Inym slovom, na vyrobu vodika auto spotrebuje X koni, no pouzitie vodika v motore prida 1 chlp z kona.
Asi by sme mali poznat
BMW Hydrogen 7, ktory jazdi na vodik a ma spotrebu radovo v desiatkach litrov
kvapalneho vodika.
Z toho by mala byt jasna predstava, kolko energie potrebujeme na vyrobu maleho mnozstva vodika a kolko asi vodika potrebujeme na to, aby sa auto hybalo. Pri pouziti vodika v palivovych clankoch je ucinnost niekolkonasobna, no aj tak je vodik zatial neefektivny a drahy.
Tie "vodikove" znizovace spotreby neusetria nic (skor naopak). Uz pri citani tych reklamnych kecov a gramatickych chyb musi byt kazdemu jasne, ze to nema ziaden technicky zaklad.