Strana 1 z 2

E60 530i - zaluzie pred chladicom sa nechcu otvorit

Napísané: Nedeľa, 11. Novembra 2012, 19:55
od acid
Ahojte,

zistil som, ze sa mi nechcu otvarat zaluzie (radiator shutter), ktore su za maskou a pred chladicom (foto zaluzii napriklad: http://www.bmwklub.sk/bmw5-e60-e61/volna-tema-bmw-5-e60-e61-f10-f11-f07-gt-t60013-150.html. Problem sa objavil po tom, ako som vymenil termostat a regulator napatia. Predpokladam, ze ten regulator s tym nesuvisi, uvadzam to pre istotu, ak by tam niekto videl suvislost, ktora mna nenapada.
V threade http://www.bmwklub.sk/bmw5-e60-e61/e60-530i-problem-s-elektronikou-v-zime-a-vlhku-vyriesene-t69152.html som riesil problem s elektrikou, ktory sa ukazal byt sposobeny regulatorom. Menil som teda regulator a rozhodol som sa, ze vymenim rovno aj termostat, kedze sa mi dlhsiu dobu zdalo, ze sa mi auto zohrieva pomalsie ako by sa malo. Postupoval som teda tak, ze som vymenil regulator, po tejto vymene som vyskusal nastartovat, aby som nemenil viac veci naraz a v pripade problemov som vedel, co ich sposobilo. Start bol bezproblemovy, chyby sposobene regulatorom zmizli. Presiel som teda k vymene termostatu. Vymena prebehla bez problemov.
Po zahriati na prevadzkovu teplotu som skontroloval, ci mi netecia chladiaca zmes, ci to tesni, atd... Vtedy som si vsimol, ze sa mi neotvaraju zaluzie (neslo s nimi prstami pohnut). Pred vymenou termostatu zaluzie fungovali, pri studenom motore boli zavrete, pri zohriatom otvorene.

Vo WDS sa pise:
Function

With the ignition off or in the event of a break in the activation cable, the radiator shutter is not locked. After engine startup, the engine control module switches the solenoid switch to ground and thus closes prevents the radiator shutter from opening.

When one or more of the following conditions exist when the vehicle is being driven, the magnetic lock for the radiator shutter is deactivated.

    Coolant temperature > 90°C
    Transmission fluid temperature > 110°C
    Engine oil temperature > 130°C
    Power to map thermostat > 90% (only DME)
    Electric fan active

WDS hovori, ze staci, aby bola splnena aspon jedna z tych podmienok. Teda magneticky zamok by sa mal deaktivovat, ak teplota vody stupne na 90 stupnov a viac. Zobrazil som si v skrytom menu teplotu a ta sa pohybuje v rozmedzi 95-99 stupnov. Splnena bola navyse aj druha podmienka, ventilator sa tocil. Zaluzie by sa mali teda otvorit, ale zamok je stale zavrety. Ak motor vypnem, rukou sa otvorit daju, nie je to teda mechanicky problem.

Nenapada ma nic logicke v com by mohol byt problem.
- senzor teploty (podla WDS je na 6 valci) je asi dobry, kedze v skrytom menu teplotu ukazuje, navyse WDS pise, ze v pripade zlyhania senzora su zaluzie otvorene vzdy
- problem s elektrickym prudom, poistkou, ... - elektrika je potrebna na zatvorenie zaluzii, nie na otvorenie, takze elektrika tade tecie

Kde moze byt problem?

Dakujem za kazdu radu.

PS: Pred vymenou regulatora sa vyskytovali vsetky mozne chyby - auto bolo ako vianocny stromcek :), mohla nejaka z nich zostat ulozena a sposobuje teraz problem? Chyby som po vymene nedal vymazat.

Re: E60 530i - zaluzie pred chladicom sa nechcu otvorit

Napísané: Nedeľa, 11. Novembra 2012, 20:32
od Jejtyno
Mam s tym tiez problem, ale moj problem zil, uz nezije a je tam kde nema byt... Operenec ktoreho som zrejme vo vysokej ryxlosti nabral a ostal medzi zaluziami a xladicom vtrepany, prepasirovany.. Minule ma napadlo nadvihnut ix prstom a zbadal som tam kridlo otvorene... :wink:

Re: E60 530i - zaluzie pred chladicom sa nechcu otvorit

Napísané: Pondelok, 12. Novembra 2012, 09:32
od acid
Zabudol som este napisat, ze jediny rozdiel, o ktorom viem medzi starym a novym termostatom (okrem toho, ze ten stary uz zrejme nefungoval dobre :)), je ten, ze na starom termostate bolo uz uplne odhnite jeho vyhrievanie. Ten termostat ma totizto este extra dohrievanie, ak si riadiaca jednotka pomysli, ze ho potrebuje otvorit skor. Neviem, ako pre vas, ale pre mna je toto celkom haluz nova informacia, takyto termostat som este predtym nevidel :) Neviem, ale ci to s tym moze suvisiet.
Design of the characteristic map thermostat

The characteristic map thermostat is an integral thermostat, i.e. the thermostat and thermostat cover make up one unit.

The principle mechanical design of the characteristic map thermostat corresponds to that of a conventional thermostat. However, a heating element is additionally integrated in the expansion element (wax element).

a este
Function of the characteristic map thermostat

The characteristic map thermostat is designed such that it opens (engine inlet) at a coolant temperature at the thermostat of 103oC without intervention of the integrated heating system. Due to the coolant heating up in the engine, a temperature of approx. 110 o C is measured at the point the coolant flows out of the engine (installation location of coolant temperature sensor for DME and instrument cluster gauge). This is the operating temperature of the engine, at which the characteristic map thermostat begins to open without control intervention.

In the event of control intervention by the DME control module, power (12 V) is applied to the heating element integrated in the thermostat. Heating the expansion element means that the thermostat now opens at lower coolant temperatures than would be the case without the additional heating function (thermostat control range: approx. 80oC - 103oC).

Re: E60 530i - zaluzie pred chladicom sa nechcu otvorit

Napísané: Pondelok, 12. Novembra 2012, 23:39
od acid
Tohoto som sa bal :), 100 prezreti a nikto nic. Nedava to zmysel, ale aj tak som dufal, ze niekto na nieco pride.
Skusim teda este odpojit to dohrievanie termostatu (aj ked to tiez nedava zmysel), to je zrejme asi jedina vec, ktora sa pred/po vymene zmenila a uvidim. Ak to nic neurobi, tak asi uz len diagnostika, co sa ale obavam, ze tiez nic nepovie.

Re: E60 530i - zaluzie pred chladicom sa nechcu otvorit

Napísané: Pondelok, 12. Novembra 2012, 23:52
od MateX3
odpoj tie zaluzie, zbytocne zvysuju odpor vzduchu. Ked mas benzinovy motor, vobec ich tam netreba podla mojho nazoru, nakolko benzinovy motor je z pravidla menej ucinny a rychlejsie sa zahreje nez naftovy motor.

Re: E60 530i - zaluzie pred chladicom sa nechcu otvorit

Napísané: Utorok, 13. Novembra 2012, 00:13
od acid
Napadlo ma uz aj to:) Ak by bolo leto, nic ine by mi asi zatial ani neostavalo, takto v zime sa to chladi v pohode aj so zavretymi zaluziami.
Co sa tyka tej aerodynamiky, vo WDS pisu:
When the vehicle is driven, the closed radiator shutter reduces the warm-up phase of the engine. In higher road speed ranges, this improves the CW value of the vehicle.

Podla nich to vlastne aerodynamiku zlepsuje, sranda.
V kazdom pripade by som ale bol rad, keby mi to fungovalo ako ma, uz len z principu a tiez preto, ze sa mi to paci. Su to take mile vychytavky od tych Nemcurov :)

Re: E60 530i - zaluzie pred chladicom sa nechcu otvorit

Napísané: Utorok, 13. Novembra 2012, 18:22
od acid
Odpojenie konektora z termostatu neznamenalo ziadny rozdiel, zaluzie zostali zavrete.

Momentale som v koncoch a zrejme mi zostava uz len diagnostika...

Re: E60 530i - zaluzie pred chladicom sa nechcu otvorit

Napísané: Streda, 14. Novembra 2012, 00:30
od defe
ja som to vcera skusal chladny motor-zaluzie zavrete,teply motor-zaluzie tiez zavrete,vipol motor-zaluzie sa dali otvorit, cez leto som nemal problem s chladenim

Re: E60 530i - zaluzie pred chladicom sa nechcu otvorit

Napísané: Streda, 14. Novembra 2012, 08:12
od chip
acid napísal:
Napadlo ma uz aj to:) Ak by bolo leto, nic ine by mi asi zatial ani neostavalo, takto v zime sa to chladi v pohode aj so zavretymi zaluziami.
Co sa tyka tej aerodynamiky, vo WDS pisu:
When the vehicle is driven, the closed radiator shutter reduces the warm-up phase of the engine. In higher road speed ranges, this improves the CW value of the vehicle.

Podla nich to vlastne aerodynamiku zlepsuje, sranda.
V kazdom pripade by som ale bol rad, keby mi to fungovalo ako ma, uz len z principu a tiez preto, ze sa mi to paci. Su to take mile vychytavky od tych Nemcurov :)

Tak samozřejmě, že zavřená žaluzie snižuje odpor vzduchu, ne naopak. :idea:

Re: E60 530i - zaluzie pred chladicom sa nechcu otvorit

Napísané: Streda, 14. Novembra 2012, 09:44
od acid
defe napísal:
ja som to vcera skusal chladny motor-zaluzie zavrete,teply motor-zaluzie tiez zavrete,vipol motor-zaluzie sa dali otvorit, cez leto som nemal problem s chladenim

Ahoj defe, teply motor mal viac ako 90 stupnov? Mohol by si to pozriet v skrytom menu?

Re: E60 530i - zaluzie pred chladicom sa nechcu otvorit

Napísané: Štvrtok, 15. Novembra 2012, 11:07
od acid
Neviem, ako casto chodi defe na forum, ale ak by to pozrel aj niekto iny, bol by som mu vdacny...

Re: E60 530i - zaluzie pred chladicom sa nechcu otvorit

Napísané: Štvrtok, 15. Novembra 2012, 12:30
od defe
no dnes som bol na aute neskontroloval som skryte menu ale ventilator sa zopol a skusal som mriezky tak boli zavrete ,ja si myslim ze ich otvara pri rozbehu auta

Re: E60 530i - zaluzie pred chladicom sa nechcu otvorit

Napísané: Štvrtok, 15. Novembra 2012, 12:49
od acid
OK, vdaka.
Premyslal som uz aj nad tym, ze to do uvahy berie aj vonkajsiu teplotu. Ale to uz si to chcem asi velmi napasovat na moju (mozno) nefunkcnu situaciu :)
Pride mi nelogicke, aby sa uz ventilator tocil a zaroven by boli tie zaluzie zavrete - kedze oni prietoku vzduchu brania. A navyse to odporuje popisu vo WDS.

Nebudem to vsak zatial asi riesit, ked vravis, ze to tebe funguje rovnako a teplota sa drzi v poriadku (94-98 stupnov celzia).
Ak by este niekoho nieco napadlo, budem rad, inak zatial dakujem.

Re: E60 530i - zaluzie pred chladicom sa nechcu otvorit

Napísané: Štvrtok, 15. Novembra 2012, 20:38
od luireland
Ahoj Acid.
Tak z vlastnej skusenosti...
elektricky termostat ti za studena az do zohriatia motora na prevadzkovu teplotu zatvara aby sa motor skor zohrial... ( mne nefungoval snimac teploty motora ukazoval minus 35 st a nezoplo ani vrtulu) Takze chladiaca kvapalina isla len do maleho obvodu - kurenia a na palubnom vyhodilo varovanie ze motor je velmi teply... a mriezku mam tiez pri nastartovani zavretu.. ale ked sa motor poriadne zohreje tak ju otvori.. Ta mriezka je len na hornej polovici chladica za ladvinkami takze aj ked je zavreta tak z dola cez chladice vzduch prechadza... Ale aj ked zapnem klimu tak sa otvora. Mala by sa otvarat az pri prevadzkovej teplote a to je medzi 103 a 110 stC co si tam aj sam napisal. Takze ak ti v skrytom menu ukazuje do 95 - 99 stC je to stale malo na plne otvorenie... :wink:

Re: E60 530i - zaluzie pred chladicom sa nechcu otvorit

Napísané: Piatok, 16. Novembra 2012, 11:49
od acid
Dakujem, luireland, necham to zatial tak, uvidim, co to spravi v lete.

Mozno to predsa len neodporuje tomu WDS, uvedomil som si, ze sa tam pise presne toto:
When one or more of the following conditions exist when the vehicle is being driven...

Teda, tie podmienky sa aplikuju na vozidlo v pohybe, ja som samozrejme tie zaluzky skusal rukou, ked auto stalo :) Hadam to teda dokonca funguje ako ma, ak nie, na jar temu mozme ozivit znovu :))