Strana 1 z 3
Rozdiel medzi napätím na prístrojovke a baterke - VYRIEŠENÉ
Napísané: Sobota, 20. Októbra 2012, 23:22
od dimensionone
Ahojte,
riešim teraz problém zo zobrazovaním hlášky na nízke napätie baterky na prístrojovke, keď vypnem motor a nechám ísť rádio. Do 5 minút mám zobrazenú hlášku.
Zobrazil som si napätie cez skrytné menu na prístrojovke - ukazuje mi tak 11,6 V. Keď však zmeriam napätie priamo na baterke multimetrom, tak vidím, že tam je 12,5 V. Ešte väčší rozdiel je, keď zobrazím napätie cez DIS v menu riadiaciacej jednotky motora. Tam ukazuje ešte o 0,2-0,3 V menej - čiže 11,4 V.
Úbytok koreluje - čiže klesá zhruba rovnako.
Pozeral som to na inom aute, tak to ukazovalo zhruba rovnako - teda napätie na baterke a na prístrojovke. Jednalo sa o originál BMW baterku, 90 aH.
Prosím, môžete to niekto zmerať a dať sem výsledky na svojom aute. Čo ma okrem výsledku zaujíma je aj baterka, ktorú tam máte - ja mám 100 aH, a akú máte nakódovanú baterku - mám 110 aH, keďže 100 aH medzi možnosťami nie je. Neviem, či to nejako s týmto nemôže súvisieť - teda, že IBS to napätie priamo nemeria a neposiela ďalej do riadiacich jednotiek, ale, že ho nejako vypočítava a ten rozdiel by bol práve pre toto.
Testoval som cez DIS aj IBS - tváril sa, že je v poriadku, nevyhadzuje ani žiadnu chybu v riadiacej jednotke motora.
Re: Rozdiel medzi napätím na prístrojovke a priamo na baterk
Napísané: Nedeľa, 21. Októbra 2012, 00:07
od MateX3
zaujimave zistenie. Co za multimeter bol pouzity?
Re: Rozdiel medzi napätím na prístrojovke a priamo na baterk
Napísané: Nedeľa, 21. Októbra 2012, 08:18
od dimensionone
Multimetre som použil dva - ja mám taký základný za 12 eur, no potom som to skúšal aj takým za 50 EUR. Výsledky boli viac menej rovnake - rozdiel mozno 0,2 V. Navyse tym lacnym multimetrom som to meral na inom aute, kde tie hodnoty na pristrojovke a baterke sedeli.
Mam este jedno zistenie - po nastartovaní cez pristrojovku sa napatie dostalo cez 14 V az po nejakych 15 sekundach - bude v tom asi regulator napatia. No ked na pristrojovke ukazuje 14,1 - tak na baterke ukazuje nabijanie cez 15 V (mal som tam až 15,5 V.
Mne to vyzerá akoby nieco, čo má na starosti meranie napatia odišlo a zobrazuje nespravne hodnoty. Na zaklade toho sa mi rozvecuje kontrolka baterky, lebo si mysli, ze napatie je nizke, na druhej strane, pusti alternator cez 15 V, lebo si mysli, ze je tam len 14 V.
Re: Rozdiel medzi napätím na prístrojovke a priamo na baterk
Napísané: Nedeľa, 21. Októbra 2012, 09:19
od MateX3
ako meras? Odcitas od pristrojovky napatie, potom odpojis baterku a zmeras jej napatie? Alebo sucasne?
Ked mas pripojenu baterku a meras na nej napatie tak ho meras aj s komplet zatazou. Tym padom dostanes asi vyssie napatie kedze multimeter je tiez samo o sebe zataz (aj ked mala) a pripajas paralelne predpokladam.
Re: Rozdiel medzi napätím na prístrojovke a priamo na baterk
Napísané: Nedeľa, 21. Októbra 2012, 10:12
od dimensionone
z prístrojovky odčítam, merák mám pripojený priamo na bateriu. Pozerám to v rovnakom čase. Skúšal som merať aj pri vypnutom aute aj s plnou záťažou pri naštartovanom. Ten rozdiel je tam viac menej rovnaký. Nemal som to zapojené paralelne, na meranie napätia to podľa mňa nie je treba. Priložíš konektory k jednému a druhému pólu a meriaš.
Máš čas to vyskúšať na svojom aute? Či sa to správa rovnako alebo ti to zobrazuje správne.
Stále mi je záhadou odkiaľ je to napätie, ktoré je zobrazené na prístrojovke merané. Evidente na podľa neho správajú aj iné zariadenia (DDE, alternátor). Ja by som povedal, že by to malo byť z IBS - je tam jeden káblik, ktorým sú napájané myslím jednotky motora (DDE) a CAS.
Včera som ešte skúšal prehadzovať IBS, mal som poruke jedno pokazené, vyhadzuje chyby cez riadiacu jednotku motora. Nahodil som ho tam, a ukazovalo to rovnaké napätie. Ešte skúsim vymeniť za určite dobrý IBS kábel a pozrieť aké napätie to bude zobrazovať. Aj keď ako som písal, mne IBS nevyhadzuje žiadne chyby, ani sa mi nezobrazujú hlášky o veľkom vybíjaní baterky.
Ešte som uvažoval, že to IBS vyhodím a priamo pripojím baterku na kostru. A pozriem, či sa tam nejaké napätie bude zobrazovať cez prístrojovku. V tomto prípade sa však nejako prepája + a - konektory baterky, No neviem, či ich stačí prepojiť len káblom. Nebude to skrat? Aj teraz do IBS ide jeden kábel, ktorý je napojený z + konektora baterky.
Re: Rozdiel medzi napätím na prístrojovke a priamo na baterk
Napísané: Nedeľa, 21. Októbra 2012, 10:52
od MateX3
Este so starou baterkou som to meral. Mal som origo 90Ah. Ked sa mi vybila, po nabiti mala cca 12,6V a aj to zobrazilo na palubaku.
Po vymene baterky som uz neriesil, nebol problem. Nahodou novu mam tiez 100Ah. Ale bez kodovania a registracie. Skus ju nakodovat na nizsiu hodnotu, ked 100Ah nie je na vyber. Uvazujem ked 110Ah nakodovana a 100Ah pouzita a ukazuje ti nizsie napatie, zrejme sa bude pokusat ju dobijat na 110Ah. Mozno to je dovodom tej registracie a kodovania. Ale neviem, pozeram ibs vo wds
http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl?1/08/88/45IBS si meria stav nabitia a stav "zdravia" baterky. Zrejme iba na zaklade odberu a napatia.
IBS:
How it works
The functions of the intelligent battery sensor (IBS) are:
- To continuously measure battery data in all vehicle operating modes
- To compute battery indicators as basis for battery charge state (SoC: "State of Charge") and battery condition (SoH: "State of Health")
- To balance the charge/discharge current of the battery
- To monitor the battery's charge state (SoC) and to activate the electric energy management and power management for countermeasures if the battery charge state becomes critical (battery's limit of starting capability).
- To identify initial data for calibrating the battery charge state (SoC: "State of Charge")
- To calculate the starting current curve to determine the battery condition (SoH: "State of Health")
- To monitor off-load current
Kto vie, mozno je to fakt

o tom registrovani a kodovani baterky
Microcontroller si meria nejakym sposobom stav baterky a hlasi ho do DME.
"Measurement of current (A) [indirect, via the proportional voltage drop (V) at the shunt] "

Asi bud nakodovat nizsiu hodnotu kapacity nez ma baterka. Alebo vymenit baterku za spravnu. Alebo to dat elektrotechnikovi, podla obr vyssie, k clanku 5 pripojit rezistor - ale to treba nastudovat a premerat.
Re: Rozdiel medzi napätím na prístrojovke a priamo na baterk
Napísané: Nedeľa, 21. Októbra 2012, 10:57
od MateX3
nech sa vyjadri k tomuto zisteniu Laco19
Re: Rozdiel medzi napätím na prístrojovke a priamo na baterk
Napísané: Nedeľa, 21. Októbra 2012, 15:42
od dimensionone
Keď máš teraz 100 Ah, a nakódovanú 90 Ah, vieš pozrieť, ako ti to ukazuje. Po výmene IBS som baterku opäť zaregistroval, no nič sa nezmenilo.
Re: Rozdiel medzi napätím na prístrojovke a priamo na baterk
Napísané: Nedeľa, 21. Októbra 2012, 18:04
od Laco19
Este sa v IBS nevyznam - zatial som s nim nemal problem

.
Ked tvrdis, ze napatie na akumulatore je ine ako nameral IBS (nejaky maly rozdiel mozno bude ale urcite nie 1V), tak su len 2 moznosti: bud je IBS vadny alebo meria ine napatie ako je na kontaktoch akumulatora. Takze by som najprv zmeral napatie na IBS (ale + oproti - na konektore IBS) - ci je rovnake ako IBS zmeral a ci rovnake je aj na kontaktoch akumulatora (kolik + oproti -, nie karoseria). Pri odbere bez startovania by mali byt vsetky 3 rovnake.
K tomu rozdielnemu napatiu zo skryteho menu, s tym by som sa netrapil. Ktovie skadial je ten udaj - podstatne je napatie z IBS.
No na meranie potrebujes normalny multimeter, merak s chybou 0,2V je nepouzitelny. Nemozes sa spolahnut ani na to, ze chyba je stale rovnaka - moze merat podla toho ako nahnes kable alebo ako ho polozis a ty stravis zbytocne 2 dni hladanim chyby.
Re: Rozdiel medzi napätím na prístrojovke a priamo na baterk
Napísané: Nedeľa, 21. Októbra 2012, 18:26
od dimensionone
Kde konkretnr na ISB to mam merat? Na tej kovovej ploche? Alebo na pripojeni na karoseriu?
Re: Rozdiel medzi napätím na prístrojovke a priamo na baterk
Napísané: Nedeľa, 21. Októbra 2012, 19:28
od Laco19
Ako som uz pisal, IBS som videl iba ked som odpajal akumulator, takze podrobnejsie neporadim.
Podla popisu IBS, ten meria nielen prud ale aj teplotu a napatie. Takze musi byt priamo napojeny na + akumulatora a o tento privod ide ci je na nom naozaj napatie akumulatora. Mohol by si to merat oproti karoserii ale ak je problem na strane kostry tak nic nezistis.
Ale staci sa sustredit na jedno, ked je ze napatie na akumulatore ine ako nameral IBS (si si tym isty?) tak je bud vadny alebo meria ine napatie ako je na kontaktoch akumulatora.
Re: Rozdiel medzi napätím na prístrojovke a priamo na baterk
Napísané: Nedeľa, 21. Októbra 2012, 20:21
od dimensionone
Praveze ja nie som si isty, ze je IBS vadny. Ak to vyjde zajtra by som vyskusal vymenit moj IBS za iny dobry. Tam uvidim, co to bude ukazovat. To napatie voci ktoremu to porovnavam sa zobrazuje na pristrojovke. Jedine, co ma zatial napada je to, ze to riadiaca jednotka motora berie z IBS.
Re: Rozdiel medzi napätím na prístrojovke a priamo na baterk
Napísané: Nedeľa, 21. Októbra 2012, 21:17
od dimensionone
Tak práve som domeral, no nie som veľmi múdry - meral som priamo na baterke - 12,40. Potom som skúsil + a kostra - rovnaké napätie. Takisto na IBS senzore, takisto na kostre, kde je pripojený kábel z mínusu cez IBS senzor.
Potom som pomeral vpredu na + a kostre - dostal som 12,35, čiže nejaká strata, ale nie veľa.
Potom som pozrel prístrojovku - a tam vidím 10,8 V, čo je viac ako 1,6 V iná hodnota.
Tak neviem.
Re: Rozdiel medzi napätím na prístrojovke a priamo na baterk
Napísané: Nedeľa, 21. Októbra 2012, 21:26
od MateX3
dimensionone napísal:Tak práve som domeral, no nie som veľmi múdry - meral som priamo na baterke - 12,40. Potom som skúsil + a kostra - rovnaké napätie. Takisto na IBS senzore, takisto na kostre, kde je pripojený kábel z mínusu cez IBS senzor.
Potom som pomeral vpredu na + a kostre - dostal som 12,35, čiže nejaká strata, ale nie veľa.
Potom som pozrel prístrojovku - a tam vidím 10,8 V, čo je viac ako 1,6 V iná hodnota.
Tak neviem.
Otazka 1, ked pozeras na pristrojovke, das klucik do 1. alebo 2. polohy ?
Otazka 2, mas vypnute vsetky spotrebice ked meras na baterke a ked pozeras na pristrojovke?
Re: Rozdiel medzi napätím na prístrojovke a priamo na baterk
Napísané: Nedeľa, 21. Októbra 2012, 21:39
od dimensionone
Odpoveď 1 - Skúšal som v oboch polohách aj 1 aj 2 - správa sa to rovnako, vždy je medzi napätiami nameranými na baterke a cez prístrojovku iné.
Odpoveď 2 - vypol som všetko, čo som mohol - teda ventilátor, svetlá, vyhrievanie, no niečo samozrejme beží - napr. display. Aj mňa napadlo, že to tam môže zobrazovať stav s odberom, no na baterke by sa to takisto malo prejaviť . Navyše, ako som písal, včera som meral iné auto - 530D, a tak tie hodnoty boli zhruba rovnaké.