Strana 1 z 1

Trasenie pri štarte aj pri vypnutí motora - možné riešenie

Napísané: Nedeľa, 31. Júla 2011, 21:51
od MateX3
Platí pre naftové motorizácie, v mojom prípade E60 530D 2003/7 AT.

Predpoklad: auto je technicky aj elektronicky v poriadku.
Problém: vozidlom "zatrepe" pri štarte motora a výraznejšie pri vypnutí motora. 2006 a novšie modely rovnakej motorizácie sú hladké ako benzínové, netrepú.

Popis:
Diagnostika ukazuje, že je všetko OK, neexistujú známky problému. Výmena silentblokov, žhavičov, vstrekov... nepomohla. Ani nepomôže. Príčina je v chýbajúcej šrtiacej klapke (throttle valve) pred EGR ventilom.

Staršie naftové motorizácie, konk. tie spĺňajúce normu EU3 neboli u zrodu vybavené škrtiacou klapkou pred EGR ventilom (č. 15).
Obrázok

Novšie, spĺňajúce EU4 už áno (č. 3 - klapka, č.1 - EGR)
Obrázok

Škrtiaca klapka v novších modeloch bola inštalovaná vraj z dôvodu plnenia normy EU4, aby hlavne pri vypnutí sa stabilizovala teplota DPF - nie som odborník, ale podľa mňa nezmysel. Ako by to vyzeralo, keby povedali: "auta trasli, tak ich už teraz montujeme aby netriasli". Asi by sa zákazníci nahrnuli so sťažnosťami.

Princíp:
Škrtiaca klapka (asi krokový motorček) je počas štartovania otvorená na 10%, po naštartovaní na voľnobehu asi 50%, za jazdy 100%. 1/2 - 1 sekundy pred vypnutím motora je klapka zatvorená na 100% (o 1/2 - 1 sekundy oneskorené vypnutie motora, aby sa pridusil).
Podobným spôsobom odstránili v novších modeloch trasenie.

Možné riešenie:
Oficiálne riešenie neexistuje a neoficiálne som na webe nenašiel. Zrejme vodičom toto trasenie neprekáža.
Prv je potrebné zistiť, či to pomôže, či nieje chyba v niečom inom (vstreky napr.). Zistiť sa to dá jednoducho.
Z EGR demontujte hadicu od sania a požiadajte kolegu, nech EGR zakryje - udusí (ideálne rukou) a v tom momente vypnite motor. POZOR: akékoľvek vniknutie cudzieho predmetu poškodí motor!. Keď pocítite výrazne zníženie chvenia - Vaše auto je OK, len mu chýba klapka.

Takže k neoficiálnemu riešeniu - moja myšlienka:
Použité EGR so škrtiacou klapkou kúpite na autobazári za 50€. To avšak nestačí - motorček klapky potrebuje riadiacu elektroniku, ktorá v starších modeloch nieje.
Som elektrotechnik - teoretik (hlava plná nápadov, len niet koho aby ich zrealizoval :-D ), ale určite sa tu nájde aj praktik, ktorý spraví zapojenie (8051, prípadne pár tranzistorov) pre elektroniku, ktorá bude obsluhovať motorček klapky podľa popisu vyššie. A tiež nájde miesto, kde je potrebné pripojiť túto elektroniku (na určité relé).

Kto príde so zapojením - ochotne ho otestujem a kúpim.
Kto má lepšie riešenie, sem s ním. Už ma to trasenie štve (pripomína mi to naftový peugeot 309) a vše vyzerá byť OK.

VŠETKY spomenuté úkony robíte na vlastné riziko, autor nezodpovedá za škody.

Re: Trasenie pri štarte aj pri vypnutí motora - možné riešen

Napísané: Pondelok, 1. Augusta 2011, 08:38
od eEDOo
hi,

zaujimava analyza :thumbup:

ja som sice elektro, ale uz na taketo hranie nemam moc casu.
Mozem ti akurat poradit stranku http://svetelektro.com.

Tam najdes isto niekoho kto by ti s tym vedel pomoct.
Znamy takto riesil multifunkcny volant z Golfu GTI do passata b6. Dal si spravit nejaky prevodnik s PIC procesorom. Chalanisko mu to spravil fakt za smiesne peniaze a vali to bez problemov , este mu do toho integroval aj prepinanie na ovladanie parrot handsfree sady.

Len musis prijst na to ako presne je ten motorcek v tej klapke, ako je ovladany, resp. ak niekoho zozenies kto ti to vyrobi, tak mu posli ten motorcek nech sa hra, to bude asi najjednoduchsie.
Su tam vseliaky "fagani" :) co maju more casu a robia za par Euro :) slusnu robotu

Re: Trasenie pri štarte aj pri vypnutí motora - možné riešen

Napísané: Pondelok, 23. Júla 2012, 21:36
od sixo
Kamo presne toto ma trapi. Co som vsak prekvapeny ze som to dnes skusil podla tvojho navodu a motor ozaj zhasol paradne bez toho hrkotania. Naco som vsak prisiel, neviem ci je moje tusenie spravne ale ked vravis ze novsie motori maju tuto klapku pred ventilom tak starsie ako su tie nase nemali jednu ale mali klapky v sani a ci tieto neplnili tuto ulohu. Ale to by zas vsetkym co ich vyhadzovali hrkotalo a vsetci pisu ze ziadnu zmenu nepocitili tak neviem, co ine to moze byt. Neverim tomu ze to takto hrkotalo ked boli nase auta nove, niekde musi byt zadrhel. Cez vikend to rozoberem a popozeram ci to funguje ako ma. Ja som myslel ze to je zotrvak, potom remenica, nastastie som nic nemenil, pretoze keby to bol zotrvak alebo remenica alebo nieco ine tak to hrkoce stale. Mam objednane este silenty motora, buduci tyzden by sa to malo menit, uvidim ci sa nieco zmeni dam vediet.

Re: Trasenie pri štarte aj pri vypnutí motora - možné riešen

Napísané: Pondelok, 23. Júla 2012, 23:22
od TT-SIMIK
AJ vo wds je to podložené,že tiež klapka služi na kultivovanejšie zhasínanie motora.....)))))

The throttle valve is closed while the engine is being shut down; this reduces shaking of the engine during the shutdown =D> =D> =D>








MateX3 napísal:
Platí pre naftové motorizácie, v mojom prípade E60 530D 2003/7 AT.

Predpoklad: auto je technicky aj elektronicky v poriadku.
Problém: vozidlom "zatrepe" pri štarte motora a výraznejšie pri vypnutí motora. 2006 a novšie modely rovnakej motorizácie sú hladké ako benzínové, netrepú.

Popis:
Diagnostika ukazuje, že je všetko OK, neexistujú známky problému. Výmena silentblokov, žhavičov, vstrekov... nepomohla. Ani nepomôže. Príčina je v chýbajúcej šrtiacej klapke (throttle valve) pred EGR ventilom.

Staršie naftové motorizácie, konk. tie spĺňajúce normu EU3 neboli u zrodu vybavené škrtiacou klapkou pred EGR ventilom (č. 15).
Obrázok

Novšie, spĺňajúce EU4 už áno (č. 3 - klapka, č.1 - EGR)
Obrázok

Škrtiaca klapka v novších modeloch bola inštalovaná vraj z dôvodu plnenia normy EU4, aby hlavne pri vypnutí sa stabilizovala teplota DPF - nie som odborník, ale podľa mňa nezmysel. Ako by to vyzeralo, keby povedali: "auta trasli, tak ich už teraz montujeme aby netriasli". Asi by sa zákazníci nahrnuli so sťažnosťami.

Princíp:
Škrtiaca klapka (asi krokový motorček) je počas štartovania otvorená na 10%, po naštartovaní na voľnobehu asi 50%, za jazdy 100%. 1/2 - 1 sekundy pred vypnutím motora je klapka zatvorená na 100% (o 1/2 - 1 sekundy oneskorené vypnutie motora, aby sa pridusil).
Podobným spôsobom odstránili v novších modeloch trasenie.

Možné riešenie:
Oficiálne riešenie neexistuje a neoficiálne som na webe nenašiel. Zrejme vodičom toto trasenie neprekáža.
Prv je potrebné zistiť, či to pomôže, či nieje chyba v niečom inom (vstreky napr.). Zistiť sa to dá jednoducho.
Z EGR demontujte hadicu od sania a požiadajte kolegu, nech EGR zakryje - udusí (ideálne rukou) a v tom momente vypnite motor. POZOR: akékoľvek vniknutie cudzieho predmetu poškodí motor!. Keď pocítite výrazne zníženie chvenia - Vaše auto je OK, len mu chýba klapka.

Takže k neoficiálnemu riešeniu - moja myšlienka:
Použité EGR so škrtiacou klapkou kúpite na autobazári za 50€. To avšak nestačí - motorček klapky potrebuje riadiacu elektroniku, ktorá v starších modeloch nieje.
Som elektrotechnik - teoretik (hlava plná nápadov, len niet koho aby ich zrealizoval :-D ), ale určite sa tu nájde aj praktik, ktorý spraví zapojenie (8051, prípadne pár tranzistorov) pre elektroniku, ktorá bude obsluhovať motorček klapky podľa popisu vyššie. A tiež nájde miesto, kde je potrebné pripojiť túto elektroniku (na určité relé).

Kto príde so zapojením - ochotne ho otestujem a kúpim.
Kto má lepšie riešenie, sem s ním. Už ma to trasenie štve (pripomína mi to naftový peugeot 309) a vše vyzerá byť OK.

VŠETKY spomenuté úkony robíte na vlastné riziko, autor nezodpovedá za škody.

Re: Trasenie pri štarte aj pri vypnutí motora - možné riešen

Napísané: Utorok, 24. Júla 2012, 05:52
od coWon
sixo napísal:
Mam objednane este silenty motora, buduci tyzden by sa to malo menit, uvidim ci sa nieco zmeni dam vediet.

pomoze ale nie vela, tak asi 30%... tiez som si menil silenty motora kvoli tomu traseniu, lebo som o tomto probleme netusil.
potom napis

Re: Trasenie pri štarte aj pri vypnutí motora - možné riešen

Napísané: Utorok, 24. Júla 2012, 06:01
od sixo
A ako si to vyriešil...? Lebo nechce sa mi veriť že to nemá riešenie.
coWon napísal:
pomoze ale nie vela, tak asi 30%... tiez som si menil silenty motora kvoli tomu traseniu, lebo som o tomto probleme netusil.
potom napis

Re: Trasenie pri štarte aj pri vypnutí motora - možné riešen

Napísané: Utorok, 24. Júla 2012, 08:00
od coWon
sixo napísal:
A ako si to vyriešil...? Lebo nechce sa mi veriť že to nemá riešenie.

predal auto :P
ked sa o to stara skrtiaca klapka tak to nijako nevyriesis..
startujes a vypinas motor so zmagnutou spojkou?
mna tych 30-40% zlepsenie velmi potesilo, sice to nebolo uplne ono ale potesilo
uvidis

Re: Trasenie pri štarte aj pri vypnutí motora - možné riešen

Napísané: Utorok, 24. Júla 2012, 16:18
od sixo
Startujem so smacknutou spojkou a vypinam ako kedy, ale tak to mi chces povedat ze to takto startovalo a vypinalo od novoty..?? Auto predat nechcem paci sa mi :D
coWon napísal:
predal auto :P
ked sa o to stara skrtiaca klapka tak to nijako nevyriesis..
startujes a vypinas motor so zmagnutou spojkou?
mna tych 30-40% zlepsenie velmi potesilo, sice to nebolo uplne ono ale potesilo
uvidis

Re: Trasenie pri štarte aj pri vypnutí motora - možné riešen

Napísané: Utorok, 24. Júla 2012, 19:54
od coWon
sixo napísal:
Startujem so smacknutou spojkou a vypinam ako kedy, ale tak to mi chces povedat ze to takto startovalo a vypinalo od novoty..?? Auto predat nechcem paci sa mi :D

ja nic take netvrdim ze to robi od mala.. urcite nie tolko ako teraz... uz si startoval e90 330i? ten ma brutalny naskok, dá pocitit co ma pod kapotou, sa moze 330d schovat.
ako som uz povedal... so skriacou neurobis nic... vymen silenty a urcite budes spokojny..... (ja som bol :wink: )
jednoducho silenty pre tuto generaciu ako i pri e39 530d boli slabe, poddimenzovane

Re: Trasenie pri štarte aj pri vypnutí motora - možné riešen

Napísané: Utorok, 24. Júla 2012, 20:32
od sixo
Ok dik za info uvidim ked to vymenim ako sa to bude chovat
coWon napísal:
ja nic take netvrdim ze to robi od mala.. urcite nie tolko ako teraz... uz si startoval e90 330i? ten ma brutalny naskok, dá pocitit co ma pod kapotou, sa moze 330d schovat.
ako som uz povedal... so skriacou neurobis nic... vymen silenty a urcite budes spokojny..... (ja som bol :wink: )
jednoducho silenty pre tuto generaciu ako i pri e39 530d boli slabe, poddimenzovane

Re: Trasenie pri štarte aj pri vypnutí motora - možné riešen

Napísané: Sobota, 28. Júla 2012, 19:32
od MateX3
aj som na to prišiel, len nejako nemám čas riešiť to. Keby to niekto z fóra urobil, nech mi pošle cenovú ponuku.

Návrh:
1. použije sa originál škrtiaca klapka
2. škrtiaca klapka bude ovládaná zmenou napätia na svorkách Ubat
3. riadenie zmenou napätia Ubat:
referenčná úroveň Uref: 13,3V
zatvorená klapka: Ubat < Uref
otvorená klapka: Ubat > Uref

Predpoklad:
Ubat bez naštartovaného motora: < 12,6V
Ubat počas naštartovaného motora: > 13,9V

Bezpečnosť:
Klapka za počas uvedenej zmeny Ubat zavrie na dobu max 2 sekúnd. Potom sa otvorí na 100%. Ako pri štarte tak aj pri vypnutí motora.

Re: Trasenie pri štarte aj pri vypnutí motora - možné riešen

Napísané: Streda, 1. Augusta 2012, 21:00
od sixo
Tak silentbloky motora vymenene, zmena k lepsiemu

Re: Trasenie pri štarte aj pri vypnutí motora - možné riešen

Napísané: Streda, 18. Februára 2015, 10:50
od lukas111
Je zložité vymeniť silenty motora? Treba podvyhnut motor zdvyhakom alebo to nieje nič zložité?