Trasenie pri štarte aj pri vypnutí motora - možné riešenie
Napísané: Nedeľa, 31. Júla 2011, 21:51
Platí pre naftové motorizácie, v mojom prípade E60 530D 2003/7 AT.
Predpoklad: auto je technicky aj elektronicky v poriadku.
Problém: vozidlom "zatrepe" pri štarte motora a výraznejšie pri vypnutí motora. 2006 a novšie modely rovnakej motorizácie sú hladké ako benzínové, netrepú.
Popis:
Diagnostika ukazuje, že je všetko OK, neexistujú známky problému. Výmena silentblokov, žhavičov, vstrekov... nepomohla. Ani nepomôže. Príčina je v chýbajúcej šrtiacej klapke (throttle valve) pred EGR ventilom.
Staršie naftové motorizácie, konk. tie spĺňajúce normu EU3 neboli u zrodu vybavené škrtiacou klapkou pred EGR ventilom (č. 15).

Novšie, spĺňajúce EU4 už áno (č. 3 - klapka, č.1 - EGR)

Škrtiaca klapka v novších modeloch bola inštalovaná vraj z dôvodu plnenia normy EU4, aby hlavne pri vypnutí sa stabilizovala teplota DPF - nie som odborník, ale podľa mňa nezmysel. Ako by to vyzeralo, keby povedali: "auta trasli, tak ich už teraz montujeme aby netriasli". Asi by sa zákazníci nahrnuli so sťažnosťami.
Princíp:
Škrtiaca klapka (asi krokový motorček) je počas štartovania otvorená na 10%, po naštartovaní na voľnobehu asi 50%, za jazdy 100%. 1/2 - 1 sekundy pred vypnutím motora je klapka zatvorená na 100% (o 1/2 - 1 sekundy oneskorené vypnutie motora, aby sa pridusil).
Podobným spôsobom odstránili v novších modeloch trasenie.
Možné riešenie:
Oficiálne riešenie neexistuje a neoficiálne som na webe nenašiel. Zrejme vodičom toto trasenie neprekáža.
Prv je potrebné zistiť, či to pomôže, či nieje chyba v niečom inom (vstreky napr.). Zistiť sa to dá jednoducho.
Z EGR demontujte hadicu od sania a požiadajte kolegu, nech EGR zakryje - udusí (ideálne rukou) a v tom momente vypnite motor. POZOR: akékoľvek vniknutie cudzieho predmetu poškodí motor!. Keď pocítite výrazne zníženie chvenia - Vaše auto je OK, len mu chýba klapka.
Takže k neoficiálnemu riešeniu - moja myšlienka:
Použité EGR so škrtiacou klapkou kúpite na autobazári za 50€. To avšak nestačí - motorček klapky potrebuje riadiacu elektroniku, ktorá v starších modeloch nieje.
Som elektrotechnik - teoretik (hlava plná nápadov, len niet koho aby ich zrealizoval
), ale určite sa tu nájde aj praktik, ktorý spraví zapojenie (8051, prípadne pár tranzistorov) pre elektroniku, ktorá bude obsluhovať motorček klapky podľa popisu vyššie. A tiež nájde miesto, kde je potrebné pripojiť túto elektroniku (na určité relé).
Kto príde so zapojením - ochotne ho otestujem a kúpim.
Kto má lepšie riešenie, sem s ním. Už ma to trasenie štve (pripomína mi to naftový peugeot 309) a vše vyzerá byť OK.
VŠETKY spomenuté úkony robíte na vlastné riziko, autor nezodpovedá za škody.
Predpoklad: auto je technicky aj elektronicky v poriadku.
Problém: vozidlom "zatrepe" pri štarte motora a výraznejšie pri vypnutí motora. 2006 a novšie modely rovnakej motorizácie sú hladké ako benzínové, netrepú.
Popis:
Diagnostika ukazuje, že je všetko OK, neexistujú známky problému. Výmena silentblokov, žhavičov, vstrekov... nepomohla. Ani nepomôže. Príčina je v chýbajúcej šrtiacej klapke (throttle valve) pred EGR ventilom.
Staršie naftové motorizácie, konk. tie spĺňajúce normu EU3 neboli u zrodu vybavené škrtiacou klapkou pred EGR ventilom (č. 15).

Novšie, spĺňajúce EU4 už áno (č. 3 - klapka, č.1 - EGR)

Škrtiaca klapka v novších modeloch bola inštalovaná vraj z dôvodu plnenia normy EU4, aby hlavne pri vypnutí sa stabilizovala teplota DPF - nie som odborník, ale podľa mňa nezmysel. Ako by to vyzeralo, keby povedali: "auta trasli, tak ich už teraz montujeme aby netriasli". Asi by sa zákazníci nahrnuli so sťažnosťami.
Princíp:
Škrtiaca klapka (asi krokový motorček) je počas štartovania otvorená na 10%, po naštartovaní na voľnobehu asi 50%, za jazdy 100%. 1/2 - 1 sekundy pred vypnutím motora je klapka zatvorená na 100% (o 1/2 - 1 sekundy oneskorené vypnutie motora, aby sa pridusil).
Podobným spôsobom odstránili v novších modeloch trasenie.
Možné riešenie:
Oficiálne riešenie neexistuje a neoficiálne som na webe nenašiel. Zrejme vodičom toto trasenie neprekáža.
Prv je potrebné zistiť, či to pomôže, či nieje chyba v niečom inom (vstreky napr.). Zistiť sa to dá jednoducho.
Z EGR demontujte hadicu od sania a požiadajte kolegu, nech EGR zakryje - udusí (ideálne rukou) a v tom momente vypnite motor. POZOR: akékoľvek vniknutie cudzieho predmetu poškodí motor!. Keď pocítite výrazne zníženie chvenia - Vaše auto je OK, len mu chýba klapka.
Takže k neoficiálnemu riešeniu - moja myšlienka:
Použité EGR so škrtiacou klapkou kúpite na autobazári za 50€. To avšak nestačí - motorček klapky potrebuje riadiacu elektroniku, ktorá v starších modeloch nieje.
Som elektrotechnik - teoretik (hlava plná nápadov, len niet koho aby ich zrealizoval

Kto príde so zapojením - ochotne ho otestujem a kúpim.
Kto má lepšie riešenie, sem s ním. Už ma to trasenie štve (pripomína mi to naftový peugeot 309) a vše vyzerá byť OK.
VŠETKY spomenuté úkony robíte na vlastné riziko, autor nezodpovedá za škody.