pisal som to uz v inom vlakne, ale ok, napisem to este raz.
Trakcna sila napravy sa da vypocitat podla vzdorca : F=m.g.µ
F - je sila ktoru dokaze pneu vyvinut.
m - hmotnost posobiaca na napravu (ak uzname 50:50, tak polovica hmotnosti vozidla)
g - gravitacna konstanta (9,81 N/kg)
µ - koeficient trenia.
Kedze prve dve premenne nezmenime (teda ak nepridame do kufra balik cementu, alebo sa neprestahujeme na mars), koeficeint trenia je to co nas zaujima.
Koeficient nam hovori, kolko z vertikalnej hmotnosti dokaze pneumatika preniest na podlozku a vytvorit tak dopredny tah. Jeho vypocet ale nie je nic jednoduche, len si mozeme napisat zopar premennych, ktore ho ovplyvnuju: povrch (lad, asfalt), velkosti stycnej plochy (sirka gumy + stav nahustenia, lebo zle nafuknuta ci prefuknuta ma mensiu stycnu plochu) a samozrejme material pneumatiky (ten ale mozeme tiez povazovat za konstantny)
Len pre ilustraciu, povedzme ze Vase bawo ma 1500kg (aby sa lahsie pocitalo) a rozlozenie 50:50. Koef trenia na suchom asfalte s dobrymi gumami je cca 0,8-0,9 => 750kg*9,81*0,8=5886N trakcnej sily.
Ak zobereme ze priemer pneu 225/45 R17 je 634mm, tak maximalny krutiaci moment co dokazete preniest gumami na povrch (bez toho aby prehrabli) je 5886N*0,634m=3731Nm
Aby ste neboli zmateny tym obrovskym cislom, treba ho vydelit prevodovym pomerom diferaku + prevodovky a dostanete moment na motore: pre E91 320d je to 3,15 a 4,11 na jednotke = 3731/ 3,15 /4,1 = 288Nm. Ak motor pusti do zadnej napravy viac, zacne to pretacat kolesa

ale to som nejako odbocil....
Pre pneumatiky na tvrdej podlozke ( a je jedno ci je to asfalt, lad, dobre udupany sneh ci trebars beton) na tvrdej podlozke plati ze cim je vacsia stycna plocha (a teda sirka pneu), tym lepsia trakcia. (bavime sa o rozbehu, aquaplaning sem netahajte)
Na makkej podlozke, ako je napriklad neujazdeny sneh ci takzvana "brecka" je vyhodnejsia uzsia pneumatika, lebo stycny tlak je vyssi a teda pneumatika prenikne hlbsie do makkeho materialu a jej dezen sa lepsie zakusne, kedze mu toho viac vbehne do lamiel.
Tam to ale konci! Akonahle sa ocitnes na tvrdom povrchu a do lamiel na gume ti neleze nic, je sirsia guma lepsia. Teraz sa zamyslite, kolko % casu jazdite v zime po cistom snehu ci brecke? 2% casu? 5% casu? Ved ked nasnezi, tak cesty sa dost rychlo ujazdia a su odpratane. Tam straca uzka guma vyhodu. Ak ale zijete v oblasti kam snezny pluh zavita len obcas, alebo jazdite po poliach, prosim, uzsie gumy budu lepsie.
Len poprosim, neporovnavajte stale vsetko cez dogmu zimnych Rally pneumatik, lebo nezabudajte ze oni jazdia na uplne inom povrchu ako vy, oni ich tam potrebuju.