Strana 1 z 2

E 90 Zimné pneu užšie alebo širšie

Napísané: Piatok, 30. Septembra 2011, 09:35
od MatoZA00
Zdravím chcem sa vás opýtať už dlhší čas premýšľam nad zimnými pneu doteraz som jazdil na 205/65 R16 Brigestone no nejak niesom spokojný nakoľko mam dosť problému v zime aj na malom kopčeku niekam vísť, tento rok rozmýšlam nad 255/35 R 18 dozadu myslíte že nejaká zmena pri rozjazde v meste by sa zlepšila? Hlavne sa jedná o mesto nie zasnežené cesty mimo mesta... dik

Re: E 90 Zimné pneu užšie alebo širšie

Napísané: Piatok, 30. Septembra 2011, 09:49
od MatoZA00
Pozeral som aj testy pneu a ako najlepšie sa mi zdá Continental TS 830.

Re: E 90 Zimné pneu užšie alebo širšie

Napísané: Piatok, 30. Septembra 2011, 09:56
od Kallon
nepomoze, E90 je uz dost velke a dlhe auto a ma tazky motor. a v zime rozlozenie 50/50 byva nevyhodou hlavne pri mensich kopcekoch. pri vacsom stupani uz nie je problem, lebo mas vacsi pritlak na zadku ako sa auto nakloni. :-k

Re: E 90 Zimné pneu užšie alebo širšie

Napísané: Piatok, 30. Septembra 2011, 09:59
od Kallon
MatoZA00 napísal:
Pozeral som aj testy pneu a ako najlepšie sa mi zdá Continental TS 830.


tieto Continentaly nie su zle, ale moja skusenost je ze v porovnani Dunlop WinterSport 3D su slabsie. u mna jednoznacne na zimu Dunlop, uz som ho mal na viacerich autach.

aj na E90 som mal aj minulu zimu Dunlop WinterSport 3D 205/55 R16. sem tam sa mi stalo, ze som sa zahrabal ale na druhy pokus som vzdy vysiel. problemy ako opisujes som nemal.

Re: E 90 Zimné pneu užšie alebo širšie

Napísané: Piatok, 30. Septembra 2011, 10:09
od voMacK
a ak by si chcel nahodou nejake "uzsie" ...tak tot ponukam: predaj-disky-bmw/4x-pneu-continental-contiwintercontact-205-55-r16-91h-t52082.html

Re: E 90 Zimné pneu užšie alebo širšie

Napísané: Piatok, 30. Septembra 2011, 13:35
od MatoZA00
na aute mam tie Brigestone od nova auto budem mat už skoro 5 rok takže maju už skoro 5rokov, lenže dezén mam ešte veľmi dobrý nakoľko cez zimu som 3 roky vôbec nejazdil iba prezul a dal do garaže, takže neviem možno tie pneu stvrdli a už niesu to čo majú byť....aj to je možnosť

Re: E 90 Zimné pneu užšie alebo širšie

Napísané: Piatok, 30. Septembra 2011, 14:34
od fuserpietro
50:50 a fyzika nepustí, čím širšie gumy tým je rozloženie hmotnosti na cm2 nižšie - horší záber na snehu.

Re: E 90 Zimné pneu užšie alebo širšie

Napísané: Piatok, 30. Septembra 2011, 15:01
od Kallon
fuserpietro napísal:
50:50 a fyzika nepustí, čím širšie gumy tým je rozloženie hmotnosti na cm2 nižšie - horší záber na snehu.


=D> iste, ale ani galusky tam nemoze dat :roll:

Re: E 90 Zimné pneu užšie alebo širšie

Napísané: Pondelok, 3. Októbra 2011, 08:33
od Zemo
Ja mam zimne tie T830 205/55 R16 a minulu zimu absolutne ziadny problem. Nikdy sa mi nestalo ze by som niekam nemohol vyjst, ale zas minula zima bola aka bola, takze som ich moc nepreveril v nejakych tazkych podmienkach.

Re: E 90 Zimné pneu užšie alebo širšie

Napísané: Piatok, 7. Októbra 2011, 07:21
od Michal.K
fuserpietro napísal:
50:50 a fyzika nepustí, čím širšie gumy tým je rozloženie hmotnosti na cm2 nižšie - horší záber na snehu.

Tak to je zaujímavé, prečo sa tie široké pneumatiky vlastne potom montujú?
Prečo nejazdíme všetci na 165 gumách ako kedysi? :?:

To čo si síce povedal je pravda, širšia pneumatiky má síce nejaký úbytok v dôsledku rozloženia hmotnosti a zas na druhú stranu má vyššiu trakciu z dôvodu vyššej styčnej plochy...

Preto ja síce netvrdím, že je tam priama úmera, a že o koľko % je širšia pneumatika, tak o toľko % je väčšia aj trakcia, ale tá vyššia trakcia tam jednoducho je.
A ja osobne nevidím dôvod na to, aby som na zimu dával tenšie gumy, ako mám tie letné...

Tento mýtus možno platí u nejakej Prage V3S verzus Tatra 815 na balónoch, ale normálne nie... [-X

Re: E 90 Zimné pneu užšie alebo širšie

Napísané: Piatok, 7. Októbra 2011, 08:40
od fuserpietro
Michal.K napísal:
Tak to je zaujímavé, prečo sa tie široké pneumatiky vlastne potom montujú?
Prečo nejazdíme všetci na 165 gumách ako kedysi? :?:

To čo si síce povedal je pravda, širšia pneumatiky má síce nejaký úbytok v dôsledku rozloženia hmotnosti a zas na druhú stranu má vyššiu trakciu z dôvodu vyššej styčnej plochy...

Preto ja síce netvrdím, že je tam priama úmera, a že o koľko % je širšia pneumatika, tak o toľko % je väčšia aj trakcia, ale tá vyššia trakcia tam jednoducho je.
A ja osobne nevidím dôvod na to, aby som na zimu dával tenšie gumy, ako mám tie letné...

Tento mýtus možno platí u nejakej Prage V3S verzus Tatra 815 na balónoch, ale normálne nie... [-X

pozor, bavime sa o specifickom pripade a tym je zima a sneh, treba brat do uvahy vsetky faktory a zapnut mozog. samozrejme ze na suchej asfaltovej vozovke to bude presne naopak - cim sirsia guma tym lepsia trakcia. Sneh a lad ma uplne iny koeficient trenia a vstupuje do hry ovela viac faktorov ako v lete suchu a teple. A dolezitou vecou vec je, ze cela tema pojednava o ROZBIEHANI sa na snehu, vid prvy prispevok. V tomto specifickom pripade som si celkom isty ze vyhodu bude mat uzsia pneumatika, pretoze pod nou vznikne vacsi tlak na cm2 a tym padom sila ktora je potrebna na presmyknutie gumy na podklade je vacsia ako pri penumatike s sirsou plochou zaberu kde je tlak rozlozeny na vacsej ploche. v reali bude mat pneu so sirkou 205 nepatrnu vyhodu oproti 225 a obrovsku vyhodu oproti 255 nad ktorymi rozmysla Mato v prvom prispevku.
Jeden dokaz z relaneho zivota - vsimni si na akych gumach sa jazdia sutaze na snehu, rozhodne to su skor galusky ako valce ;)

Re: E 90 Zimné pneu užšie alebo širšie

Napísané: Piatok, 7. Októbra 2011, 10:00
od salat
pisal som to uz v inom vlakne, ale ok, napisem to este raz.

Trakcna sila napravy sa da vypocitat podla vzdorca : F=m.g.µ
F - je sila ktoru dokaze pneu vyvinut.
m - hmotnost posobiaca na napravu (ak uzname 50:50, tak polovica hmotnosti vozidla)
g - gravitacna konstanta (9,81 N/kg)
µ - koeficient trenia.

Kedze prve dve premenne nezmenime (teda ak nepridame do kufra balik cementu, alebo sa neprestahujeme na mars), koeficeint trenia je to co nas zaujima.
Koeficient nam hovori, kolko z vertikalnej hmotnosti dokaze pneumatika preniest na podlozku a vytvorit tak dopredny tah. Jeho vypocet ale nie je nic jednoduche, len si mozeme napisat zopar premennych, ktore ho ovplyvnuju: povrch (lad, asfalt), velkosti stycnej plochy (sirka gumy + stav nahustenia, lebo zle nafuknuta ci prefuknuta ma mensiu stycnu plochu) a samozrejme material pneumatiky (ten ale mozeme tiez povazovat za konstantny)

Len pre ilustraciu, povedzme ze Vase bawo ma 1500kg (aby sa lahsie pocitalo) a rozlozenie 50:50. Koef trenia na suchom asfalte s dobrymi gumami je cca 0,8-0,9 => 750kg*9,81*0,8=5886N trakcnej sily.
Ak zobereme ze priemer pneu 225/45 R17 je 634mm, tak maximalny krutiaci moment co dokazete preniest gumami na povrch (bez toho aby prehrabli) je 5886N*0,634m=3731Nm
Aby ste neboli zmateny tym obrovskym cislom, treba ho vydelit prevodovym pomerom diferaku + prevodovky a dostanete moment na motore: pre E91 320d je to 3,15 a 4,11 na jednotke = 3731/ 3,15 /4,1 = 288Nm. Ak motor pusti do zadnej napravy viac, zacne to pretacat kolesa ;)
ale to som nejako odbocil....

Pre pneumatiky na tvrdej podlozke ( a je jedno ci je to asfalt, lad, dobre udupany sneh ci trebars beton) na tvrdej podlozke plati ze cim je vacsia stycna plocha (a teda sirka pneu), tym lepsia trakcia. (bavime sa o rozbehu, aquaplaning sem netahajte)
Na makkej podlozke, ako je napriklad neujazdeny sneh ci takzvana "brecka" je vyhodnejsia uzsia pneumatika, lebo stycny tlak je vyssi a teda pneumatika prenikne hlbsie do makkeho materialu a jej dezen sa lepsie zakusne, kedze mu toho viac vbehne do lamiel.
Tam to ale konci! Akonahle sa ocitnes na tvrdom povrchu a do lamiel na gume ti neleze nic, je sirsia guma lepsia. Teraz sa zamyslite, kolko % casu jazdite v zime po cistom snehu ci brecke? 2% casu? 5% casu? Ved ked nasnezi, tak cesty sa dost rychlo ujazdia a su odpratane. Tam straca uzka guma vyhodu. Ak ale zijete v oblasti kam snezny pluh zavita len obcas, alebo jazdite po poliach, prosim, uzsie gumy budu lepsie.

Len poprosim, neporovnavajte stale vsetko cez dogmu zimnych Rally pneumatik, lebo nezabudajte ze oni jazdia na uplne inom povrchu ako vy, oni ich tam potrebuju.

Re: E 90 Zimné pneu užšie alebo širšie

Napísané: Piatok, 7. Októbra 2011, 10:56
od Michal.K
Fú ty kokso, ako chcel som tu napísať niečo moc erudované (aby ste tu vedeli, že som inteligentný chlapec a že s fyziky som mal vždy jedničky :D ) ale nejak som narazil na to, že už si toho moc nepamätám a musel som začať googliť). Ale to čo si napísal, predčilo všetky moje očakávania a obávam sa že aj to, čo by sa nám s pomocou kamaráta Googla podarilo skomoliť. :mrgreen:

Ale súhlas. Ľudia podliehajú debilnému zaužívanému mýtu, že kôli tomu, aby prešli nejaký závej je lepšie mať užšie gumy na zimu.

No ak neprejdeš nejaký závej, nič sa nestane. Maximálne niekde budeš kopať lopatou či čakať hodinu na vyprostenie.
Takéto situácie nastanú tak 10 dní za rok, ďalšie 4 mesiace jazdíš po premrznutej, mokrej alebo šmyklavej vozovke na ktorej musíš bezpečne akcelerovať (zvlášť u vás zadokolkárov), brzdiť a prechádzať zátačkami... Pokiaľ v týchto situáciách nastane nejaká chyba, môže to mať nepríjemné následky...
A tu platí, čím širšia pneumatika = vyššia trakcia = vyššia bezpečnosť.

Re: E 90 Zimné pneu užšie alebo širšie

Napísané: Piatok, 7. Októbra 2011, 11:01
od Michal.K
salat: No ale nikde na nete som nenašiel výpočet koeficientu trenia v závislosti od styčnej plochy => chcelo by to niekde niečo také nájsť a prepočítať to s ohľadom na nárast styčnej plochy pneu s nižšou šírkou a väčšou šírkou.

Re: E 90 Zimné pneu užšie alebo širšie

Napísané: Piatok, 7. Októbra 2011, 11:39
od salat
no to ani tak lahko nenajdes. Ako pisem, ten vypocet je tuze komplikovana vec a preto sa skor robia skusky a pokusne merania koeficientu trenia. Samotni vyrobcovia neradi tento udaj pustaju do sveta...ale z toho co viem(e):

Koeficient trenia:
Sliky na cistom asfalte (Formula1) cca 1,02 -1,05
Semi-sliky na asfalte (preteky dovrchu, okruhove) cca 0,9 - 0,95
Bezne cestne pneu na suchu cca 0,8-0,85
Bezne pneu na mokrom asfalte cca 0,4-0,5
Bezne pneu na cistom lade pri -30°C cca 0,4-0,5
Bezne pneu na utlacenom snehu cca 0,2-0,4
Bezne pneu na lade s vodou (pri 0°C a viac) cca 0,05 :mrgreen:
Bazne pneu na vode (aquaplaning) - 0,00 :D

ale to su empiricke hodnoty, jasne ze sa lisia podla podmienok, no mozu Vam dat predstavu ako sa asi meni prilnavost na roznych povrchoch.