Oprava prídavného vodného čerpadla (E91)
Napísané: Sobota, 21. Novembra 2015, 15:59
Čaute
Dnes som sa konečne dostal k oprave pomocného čerpadla. Chybu mi identifikovali v servise BMW že asi ten motorček bude zlý. Kód chyby: A6D1. A tak som hľadal na internete čo býva zlé. Zistil som, že len uhlíky. Pozrel som si postup opravy, ale nepozdávalo sa mi ako to všetci páčili, pretože ak sú ešte uhlíky na svojom mieste (čo bol aj môj prípad), drží ich ložisko cez ktoré to neprejde pretože je na vrhu zaistené. A nechcel som zlomiť ten krehký plast v ktorom sú tie uhlíky umiestnené.
A tak som zvolil vlastný postup, ktorý popíšem:
1. Zistil som rozmer uhlíkov, je to presne: 5x5x10mm. Objednal som ich zo stránky: http://www.interlink.sk/?run=kategoria&id=17&lang=sk
Je to typ: Uhlík motorčeka kúrenia OB9038
2. Celý postup som riešil priamo na aute. Ohol som 6 háčikov na obale mtorčeka, ktoré držali vrchnú krytku.
3. Do tej malej hliníkovej krytky z vrchnej strany motorčeka som zyrazil (vyvŕtal) malú dierku, do ktorej som vložil pevný ostrý klinec a vypáčil som ju von. A bolo pekne vidieť že ložisko drží malá zarážka.
4. Tým vzniklo miesto a otvor cez ktorý sa samozrejme nedá zarážka len tak vybrať, ale dajú sa na nej ohnúť tie 4 zúbky zarazené v hriadelke. Prispôsobil som si klinec aby mi tam vošiel. Rozklepal a ohol som ho aby tam vošiel. Potom som poklepal po každom zo tých štyroch zúbkov a tým stratili prítlak na hriedelke.
5. Potom som opatrne vybral vrchnú časť. Zarážka, krásne zliezla z hriadelky. Všetko som vyfúkal. Komutátor neodporúčam čistiť, stačí ho len suchou handrou utrieť. Ložisko som nechal vo vnútri vrchlíka. Nie je dôvod ho vyberať, a ani tú zarážku ktorá vnútri poskakuje. Pri skladaní som ju opäť využil.
6. Vybral som staré uhlíky (odštikol nakoľko sú tam pribodované) . Nové som obrúsil na pol-guľatom pilníku, aby presne zapasovali do komutátora. Vložil som ich naspäť, a zaspájkoval na tie odrušovacie cievky.
7. Postup skladania je veľmi jednoduchý a podarilo sa mi ho urobiť na prvý krát. Ložisko som trošku povytiahol aby ho držali len uhlíky. Nakoľko sú uhlíky asi o 1mm viac von ako keď sú na komutátore, bránia vloženiu vrchnej časti tie prítlačné pružiny. To ale nie je problém, stačí ich kliešťami trochu stlačiť, teda tú ich vrchnú časť ktorá drží uhlík. Potom celý vrch stačí opatrne nasadiť. Tú poletujúci zarážku ktorá už i tak veľmi nedrží (to ale vôbec nevadí) som opätovne nasadil cez ten otvor z vrchnej strany. Poklepal po vrchu a bolo to všetko naspäť.
8. Rozmýšľal som ako znovu zatlačiť tie pevné háčiky na obale. Nakoľko sa tam ani nie je kde zapáčiť. A nechcel som si pichnúť do prsta skrutkovačom. Tak som použil širší plochý skrutkovač a vložil som ho medzi každa háčiky a vždy som ako prvý otočením proti tomu druhému odhol jeden z nich veľmi ľahko dnu. ten druhý tiež nie je veľký problém pretože ak jeden je vo vnútri, ostalo miesto na zapáčenie o obal celého motorčeka. A tak som veľmi ľahko ich vrátil do pôvodného miesta.
9. Zasunutím konektora a motorčeka na svoje miesto bola oprava hotová.
Teraz bol čas na test. Ja osobne neviem kedy sa ten motorček spúšťa. A ak to je za chodu motora tak to by som nič nepočul pre jeho hluk. Ale viem, že ak je motor horúci, ten motorček sa točí pri vypnutom motore ak zatlačím REST. A tak som bol auto prebehnúť, vypol som motor, zapol REST, otvoril kapotu, a bolo pekne počuť ako sa točí. A tak som mal istotu že oprava prebehla dobre
Dúfam, že mnohým tento môj postup pomôže. Prikladám aj foto z opravy.
Dnes som sa konečne dostal k oprave pomocného čerpadla. Chybu mi identifikovali v servise BMW že asi ten motorček bude zlý. Kód chyby: A6D1. A tak som hľadal na internete čo býva zlé. Zistil som, že len uhlíky. Pozrel som si postup opravy, ale nepozdávalo sa mi ako to všetci páčili, pretože ak sú ešte uhlíky na svojom mieste (čo bol aj môj prípad), drží ich ložisko cez ktoré to neprejde pretože je na vrhu zaistené. A nechcel som zlomiť ten krehký plast v ktorom sú tie uhlíky umiestnené.
A tak som zvolil vlastný postup, ktorý popíšem:
1. Zistil som rozmer uhlíkov, je to presne: 5x5x10mm. Objednal som ich zo stránky: http://www.interlink.sk/?run=kategoria&id=17&lang=sk
Je to typ: Uhlík motorčeka kúrenia OB9038
2. Celý postup som riešil priamo na aute. Ohol som 6 háčikov na obale mtorčeka, ktoré držali vrchnú krytku.
3. Do tej malej hliníkovej krytky z vrchnej strany motorčeka som zyrazil (vyvŕtal) malú dierku, do ktorej som vložil pevný ostrý klinec a vypáčil som ju von. A bolo pekne vidieť že ložisko drží malá zarážka.
4. Tým vzniklo miesto a otvor cez ktorý sa samozrejme nedá zarážka len tak vybrať, ale dajú sa na nej ohnúť tie 4 zúbky zarazené v hriadelke. Prispôsobil som si klinec aby mi tam vošiel. Rozklepal a ohol som ho aby tam vošiel. Potom som poklepal po každom zo tých štyroch zúbkov a tým stratili prítlak na hriedelke.
5. Potom som opatrne vybral vrchnú časť. Zarážka, krásne zliezla z hriadelky. Všetko som vyfúkal. Komutátor neodporúčam čistiť, stačí ho len suchou handrou utrieť. Ložisko som nechal vo vnútri vrchlíka. Nie je dôvod ho vyberať, a ani tú zarážku ktorá vnútri poskakuje. Pri skladaní som ju opäť využil.
6. Vybral som staré uhlíky (odštikol nakoľko sú tam pribodované) . Nové som obrúsil na pol-guľatom pilníku, aby presne zapasovali do komutátora. Vložil som ich naspäť, a zaspájkoval na tie odrušovacie cievky.
7. Postup skladania je veľmi jednoduchý a podarilo sa mi ho urobiť na prvý krát. Ložisko som trošku povytiahol aby ho držali len uhlíky. Nakoľko sú uhlíky asi o 1mm viac von ako keď sú na komutátore, bránia vloženiu vrchnej časti tie prítlačné pružiny. To ale nie je problém, stačí ich kliešťami trochu stlačiť, teda tú ich vrchnú časť ktorá drží uhlík. Potom celý vrch stačí opatrne nasadiť. Tú poletujúci zarážku ktorá už i tak veľmi nedrží (to ale vôbec nevadí) som opätovne nasadil cez ten otvor z vrchnej strany. Poklepal po vrchu a bolo to všetko naspäť.
8. Rozmýšľal som ako znovu zatlačiť tie pevné háčiky na obale. Nakoľko sa tam ani nie je kde zapáčiť. A nechcel som si pichnúť do prsta skrutkovačom. Tak som použil širší plochý skrutkovač a vložil som ho medzi každa háčiky a vždy som ako prvý otočením proti tomu druhému odhol jeden z nich veľmi ľahko dnu. ten druhý tiež nie je veľký problém pretože ak jeden je vo vnútri, ostalo miesto na zapáčenie o obal celého motorčeka. A tak som veľmi ľahko ich vrátil do pôvodného miesta.
9. Zasunutím konektora a motorčeka na svoje miesto bola oprava hotová.
Teraz bol čas na test. Ja osobne neviem kedy sa ten motorček spúšťa. A ak to je za chodu motora tak to by som nič nepočul pre jeho hluk. Ale viem, že ak je motor horúci, ten motorček sa točí pri vypnutom motore ak zatlačím REST. A tak som bol auto prebehnúť, vypol som motor, zapol REST, otvoril kapotu, a bolo pekne počuť ako sa točí. A tak som mal istotu že oprava prebehla dobre

Dúfam, že mnohým tento môj postup pomôže. Prikladám aj foto z opravy.