Oprava chyby zadných svetiel a centrálu (E91)
Napísané: Nedeľa, 6. Septembra 2015, 20:48
Čaute
Už dlhší čas mi niekedy ukázal palubný počítač chybu žiaroviek zadných svetiel. Vybral som ten modul zo žiarovkami a boli všetky v poriadku. Aj káble aj konektory.
Minule som riešil centrálne zamykanie (nešlo otvárať ani zatvárať dvere diaľkovým, ale štart auta išiel. Kľúče boli dobré.), a problém bol v tých zalomených vodičoch vo dverách kufra. A tak som mal silné podozrenie že zas tam bude niečo pokazené a aj tak bolo.
Prívod mnohých vodičov ide cez 3 gumené "hadičky". Jedna na ľavej strane a dve na pravej. Keď som opravil centrál boli prelomené 2 vodiče v pravej hadičke. Opravil som to snáď najjednoduchšie ako sa dalo. Opatrne rozrezal tú hadičku z boku a hneď som videl prelomené vodiče. Po ich zaspájkovaní a oblepení čiernou elektrikárskou páskou bolo všetko funkčné a celkom aj pekné. Tá páska je úplne super lebo je elastická. Nechcelo sa mi to dávať do servisu keď som vedel kde je problém. A doma by som si netrúfol na výmenu komplet celých káblov, kde kade za tapacírom po streche a podobne. Videl som aká je s tým oštara na fotkách z netu.
Tak tento krát som kývaním vysledoval, že cez strednú hadičku, idú káble ku tým obrysovým svetlám, čo mi niekedy vypadli keď som otvoril kufor. Tak ako aj pred tým som zas opatrne rozrezal hadičku a káble vytiahol von očistil a zaspájkoval. Jeden rozdiel tam bol že tieto vodiče boli opletené nejakou umelo-hmotnou ochranou. Nuž čo rozrezal som aj ju. Veď ak iné hadičky ju neobsahovali snáď ani tejto nebude vadiť keď som ju rozrezal.
Čo sa týka toho prečo to takto "nedokonale" v BMW vymysleli, môžem povedať len toľkoto zistení. Oni samozrejme predpokladali, že tie vodiče sú veľmi namáhané pri otváraní kufra. Preto tie vodiče nie sú len tak hocijaké ktoré bežne kúpite v obchode. Jedná sa o veľmi husté lanká, ktoré znesú veľmi veľa ohybov bez zjavnej chyby zlomenia. Prečo ale napriek tomu dochádza k ich zlomeniu? Odpoveď po obhliadke daných vodičov je, že tá ich izolácia rokmi vplyvom rôznych teplôt a čo ja viem čím ešte stvrdne. A tak sa aj stalo boli úplne tvrdé. Ak sa to stane potom jednoducho dôjde k jej zlomeniu a to je celý kameň úrazu. Vodiče nie sú ohýbané na veľkom polomere. nakoľko sú tvorené veľmi veľa tenkými vodičmi sú veľmi ohybné a presne na bode zlomu izolácie sa ohýbajú snáď aj o 100 stupňov. Rokmi samozrejme ani dobre navrhnuté tenké vodiče nevydržia večne a na danom mieste sa dokonale odrhnú všetky lanká.
Možno moja oprava nie je dokonalá, ale mne to stačí.
Hlavne je veľmi jednoduchá a funkčná. Možno sa niekomu moje informácie zídu. Myslím, že mnohé staršie E91 majú presne tento problém.
(Fotky mi zoradilo v opačnom poradí, postup je ale zrejmý.)
Už dlhší čas mi niekedy ukázal palubný počítač chybu žiaroviek zadných svetiel. Vybral som ten modul zo žiarovkami a boli všetky v poriadku. Aj káble aj konektory.
Minule som riešil centrálne zamykanie (nešlo otvárať ani zatvárať dvere diaľkovým, ale štart auta išiel. Kľúče boli dobré.), a problém bol v tých zalomených vodičoch vo dverách kufra. A tak som mal silné podozrenie že zas tam bude niečo pokazené a aj tak bolo.
Prívod mnohých vodičov ide cez 3 gumené "hadičky". Jedna na ľavej strane a dve na pravej. Keď som opravil centrál boli prelomené 2 vodiče v pravej hadičke. Opravil som to snáď najjednoduchšie ako sa dalo. Opatrne rozrezal tú hadičku z boku a hneď som videl prelomené vodiče. Po ich zaspájkovaní a oblepení čiernou elektrikárskou páskou bolo všetko funkčné a celkom aj pekné. Tá páska je úplne super lebo je elastická. Nechcelo sa mi to dávať do servisu keď som vedel kde je problém. A doma by som si netrúfol na výmenu komplet celých káblov, kde kade za tapacírom po streche a podobne. Videl som aká je s tým oštara na fotkách z netu.
Tak tento krát som kývaním vysledoval, že cez strednú hadičku, idú káble ku tým obrysovým svetlám, čo mi niekedy vypadli keď som otvoril kufor. Tak ako aj pred tým som zas opatrne rozrezal hadičku a káble vytiahol von očistil a zaspájkoval. Jeden rozdiel tam bol že tieto vodiče boli opletené nejakou umelo-hmotnou ochranou. Nuž čo rozrezal som aj ju. Veď ak iné hadičky ju neobsahovali snáď ani tejto nebude vadiť keď som ju rozrezal.
Čo sa týka toho prečo to takto "nedokonale" v BMW vymysleli, môžem povedať len toľkoto zistení. Oni samozrejme predpokladali, že tie vodiče sú veľmi namáhané pri otváraní kufra. Preto tie vodiče nie sú len tak hocijaké ktoré bežne kúpite v obchode. Jedná sa o veľmi husté lanká, ktoré znesú veľmi veľa ohybov bez zjavnej chyby zlomenia. Prečo ale napriek tomu dochádza k ich zlomeniu? Odpoveď po obhliadke daných vodičov je, že tá ich izolácia rokmi vplyvom rôznych teplôt a čo ja viem čím ešte stvrdne. A tak sa aj stalo boli úplne tvrdé. Ak sa to stane potom jednoducho dôjde k jej zlomeniu a to je celý kameň úrazu. Vodiče nie sú ohýbané na veľkom polomere. nakoľko sú tvorené veľmi veľa tenkými vodičmi sú veľmi ohybné a presne na bode zlomu izolácie sa ohýbajú snáď aj o 100 stupňov. Rokmi samozrejme ani dobre navrhnuté tenké vodiče nevydržia večne a na danom mieste sa dokonale odrhnú všetky lanká.
Možno moja oprava nie je dokonalá, ale mne to stačí.

(Fotky mi zoradilo v opačnom poradí, postup je ale zrejmý.)