Ako kupit e39
Napísané: Piatok, 18. Januára 2013, 15:52
Zatial len pracovna verzia, ak samozrejme bude niekto chciet nieco doplnit, budem len rad 
Pred kupou si treba polozit otazky o co mame vlastne zaujem, tu by boli podstatne otazky pre bezneho chlapa.
Chceme sedan/kombi?
Chceme benzin/diesel?
Aky velky ma byt motor? mame to pekne podelene od 2l a 4 valcov az po v8 o objeme 5l, pekne krasne v 0,5l krokoch.
Chceme latku/semis/kozu/alcantaru?
Chceme standardne sedacky/sportove/komfortsitze?
Maju byt sedacky elektricky nastavitelne alebo nam staci manualne nastavovanie?
Chceme auto len ako presuvadlo, popripade na zabavu s vahou 1450kg alebo chceme tazky dialnicny kriznik o vahe 1900kg?
Co nutne potrebujem vo vybave, co dokazem ozeliet, popripade co vo vybave byt nema (kedze niektore prvky sa vylucuju)?
Pre damy by boli skor otazky
V akej farbe bude zovnajsok?
V akej farbe bude interier?
Najlepsie by bolo ak by ste isli s clovekom co e39 uz ma, popripade ju uz mal tak raz, dvakrat celu rozobratu
.
Pokial auto nebolo burane, nema dovod aby nieco nelicovalo. Kedze e39 je velke auto, jej diely su dostatocne dlhe a tym padom nepresne namontovany diel sa hned ukaze.
Kedze aj najnovsia e39 ma uz skoro prvu dekad za sebou, uz asi ziadne nebude mat povodne celne sklo, avsak ostatne by este mohli byt. Hladajte male bmw logo, popripade si skontrolujte aj datum vyroby skla.
Skontrolujte vyrobcu svetiel, pre e39 bol jediny vyrobca a to HELLA, samozrejme skontrolujte pritomnost original xenonu. Ak to je urobene dobre, neoriginal neudrie do oci hned, ak to je urobene zle, urcite o tom budede vediet. Rozhodne odorpoucam vzadu pozriet priestor pod rezervou, moze nas prekvapit celkom pekne akvarium, popripade stopy hrdze, ani jedno tu nema dovod byt. U verzie touring si aspon overime ci ma alebo nema nivo (vzduchove pruzenie). Na opacnej strane a to vpredu pod kapotou by sme mali najst suchy zapraseny priestor. Kedze motor je zo spodu dobre krytovany, nema sa tu striekajuca voda odkial dostat. V prachu sa stopy oleja hladaju celkom dobre, ale ak sa motor blisti ako psie gule, je to horsie.
Treba si dobre rozmysliet, ci chcem auto
- bez investicii, vo vybave ale za vysoku cenu (dobre riesnie, avsak uz skoro nerealna kombinacia)
- v dobrom stave, ale bez vybavy (veci ako navigacia, xenony a pod. idu dorabat naozaj tazko)
- horsi stav ale vo vybave (treba ratat s tym, ze len napravy na spotrebaku stoja cez 1500e)
- zly stav bez vybavy (vhodne len na nejaky brutalny tunning, kde pojde vsetko nove, alebo prec)
KAROSERIA
sedan
touring
Za vsetko staci pozriet uz len predne rohy kapoty a blatnikov, ak su na oboch stranach zhodne, je to dobre pre dalsie patranie.
Kedze nase auta su uz mierne postarsie, zacina ich trapit korozia. Treba skontrolovat spodnu hranu dvery, rohy blatnikov. U sedanu by sa hodilo pozriet csle viko kufru a hlavne spodnu hranu, taktiez nakladaciu hranu. U kombika je kamen urazu hrana kde je zaklopene okno - tu ostava stat voda, nasledne bude na 99% hrdzavy spodna hrana okna.
MOTOR
Benzin
520 - m52b20 - Po technickej stranke vyspely motor - Variabilne casovanie ventilov sacej vacky, radovy 6 valec, 4 ventily na valec. Cely blok z hlinika a nikasilu, Jeho slabostou je sira. Jedna sa o zakladny motor ktory neoslni ani spotrebou ani vykonom, na druhu stranu auto s tymto motorom moze byt v najlepsom stave, kedze si ho ziadny "zavodnici" ani "tunery" nekupuju. Bohuzial aj vybava bude poslabsia. Dodavany od zaciatku do roku 98. 110kw, 190nm.
- m52TUb20 - jedna sa o mierne vylepsenu verziu predosleho motora, obsahuje doublevanos - mierne lepsi priebeh krutiaceho momentu a taktiez lepsia ekonomika. Vykon sa nezmenil.
- m54b22 - Generacne vyspelejsi motor ako m52. Uz je pouzity len cisty hlinik (co sa negativne odrazilo na spotrebe oleja). Pouzite vyrazne viac elektroniky ako u predoslej verzie. Taktiez zakladna pohonna jednotka, avsak uz po facelifte. Objem bol zvyseny na 2,2l, vykon teda nadobudol udaj rovnaky ako mal predosli motor s obsahom 2,5l (523) - 125kw, avsak krutak nieje az tak slavny (konkretne 210nm)
523 - m52b25 - plati to iste co pre m52b20 avsak objem sa okamat neda, lepsia ekonomika prevadzky (nieje problem ist so spotrebou o 2-3 dcl dole oproti 2l motoru), taktiez dynamika jazdy. Dodavany od zaciatku produkcie do roku 98. 125kw 245nm.
- m52TUb25 - plati to iste co u 2l motoru. Prvy technologicky facelift, pridane variabilne casovanie aj na vyfukovu vacku. Znova lepsia ekonomika uz tak velmi dobreho motora. Vykonove udaje sa nemenia. Vyraba sa od 98 do 2000
525 - m52b25 - vylepsena verzia m52tub25, nijak extra rozsirena, avsak nie niekvalitna. vykon dvihnuty na hodnoty predoslej 528. 141kw, krutak ostava 245nm.
528 - m52b28 - top motor v prevedeni R6 montovany od 96 do 98. Dynamika este lepsia ako ponukol jeho mensi bracek m52b25, pritom ekonomika na totoznej urovni. 142kw, 280nm.
- m52TUb28 - znova upravena verzia po prvom technologickom facelifte cize 98-2000. Vykon ostava, spotreba este padla, kedze vykonovu krivku tohto motora moze zavidiet nejeden fukany motor.
530 - m54b30 - top verzia benzinovej R6 po technologickom facelifte. Narozdiel od slabsich motorizacii ma vecsie brzdy, cize s mensimi kolesami ako 16" neuspejete. Tak ako u 528 tak aj 530 je casto vyuzivana pre svoj vykon, samozrejme na udrzbu je hlboko do vrecka, preto treba poriadne preverit stav pred kupou aby sa z auta nestala pokladnicka. Vykon 170kw, krutak 300nm mu moze zavidiet nejeden dizlovy povoz.
535
540
550
Dizel
520d - m47b20
- m47TUb20
525td - m51b25
525tds - m51b25
525d - m57b25 - tento motor je navlas zhodny s tym o riadok nizsie, akurat ma 0,5l menej, naopak mu to vobec nevadi, svoje si urobi a este sa zasluzi aj nizsou spotrebou. Vykon 120kw staci pri krutaku 350nm.
530d - m57b30 - Od roku 98 kedy bol uvedeny na trh vyhral 4 krat po sebe ocenenie motor roka. Prakticky jeho genialita spociva v tom, ze aj dnes sa stale pouziva po 2 technologickych vylepseniach a pridani paru turb aj napriklad v 550d :). Jeho ekonomika je na velmi dobrej urovni taktiez aj dynamika, avsak treba mat na zreteli, ze sa stale jedna o moderny diesel so vsetkymi vyhodami ale aj nevyhodami. Chytit vydojeny kus je ozaj nakladna zalezitost. predfacelift mal 135kw a 390nm, poface bol fabricky cipovany na 142kw a 410nm. Koli velkym brzdam nemoznost osadit kolesa mensie ako 16".
535d :) - g1 Velmi ojedinely povoz, prave oznacenie je skor Alpina d10. Jedna sa o standardny motor M57B29 ktory je osadeny dvoma turbami, nasledne ma upravene sacie ako aj vyfukove potrubie a kopec inych, blizsie nedefinovanych zmien. Vykon 180kw a krutak 500nm su cisla, za ktore sa ani po tolkych rokoch nemusi hanbit. Vyrobenych 239kusov z toho 145 v prevedeni sedan.
VYBAVA
interier
multimedia
DSP - viackanalovy equalizer pre vase audio, posuva dost biednu hudbu do mierne vyssieho spektra kde sa to uz da pozuvat.
TCU - Telemetricky modul - modul telefonu ktory sluzi aj ako BMW assist ak to ma auto vo vybave. K tomuto modulu mozu byt doplnene telefony Motorola. V pozdnejsich verziach tento modul obsahuje aj BT funkciu, avsak do e39 sa nedodaval da sa vsak jednoducho retrofitovat (IBUS ece modul napriklad z x3)
ULF - Bluetooth modul, za par rokov produkcie vzniklo 13 generacii modulov. Viac detailov si clovek moze preskumat v tomto linku. Pozdnejsie generacie mozu mat SES integrovany v sebe.
SES - Hlasovy modul, s tymto modulom je mozne ovladat autotelofon, rovnako aj navigaciu. Existuju 3 jazykove mutacie - Anglictina, Nemcina a Taliancina
Bezpecnost
ASC
DSC
EDC

Pred kupou si treba polozit otazky o co mame vlastne zaujem, tu by boli podstatne otazky pre bezneho chlapa.
Chceme sedan/kombi?
Chceme benzin/diesel?
Aky velky ma byt motor? mame to pekne podelene od 2l a 4 valcov az po v8 o objeme 5l, pekne krasne v 0,5l krokoch.
Chceme latku/semis/kozu/alcantaru?
Chceme standardne sedacky/sportove/komfortsitze?
Maju byt sedacky elektricky nastavitelne alebo nam staci manualne nastavovanie?
Chceme auto len ako presuvadlo, popripade na zabavu s vahou 1450kg alebo chceme tazky dialnicny kriznik o vahe 1900kg?
Co nutne potrebujem vo vybave, co dokazem ozeliet, popripade co vo vybave byt nema (kedze niektore prvky sa vylucuju)?
Pre damy by boli skor otazky
V akej farbe bude zovnajsok?
V akej farbe bude interier?
Najlepsie by bolo ak by ste isli s clovekom co e39 uz ma, popripade ju uz mal tak raz, dvakrat celu rozobratu

Pokial auto nebolo burane, nema dovod aby nieco nelicovalo. Kedze e39 je velke auto, jej diely su dostatocne dlhe a tym padom nepresne namontovany diel sa hned ukaze.
Kedze aj najnovsia e39 ma uz skoro prvu dekad za sebou, uz asi ziadne nebude mat povodne celne sklo, avsak ostatne by este mohli byt. Hladajte male bmw logo, popripade si skontrolujte aj datum vyroby skla.
Skontrolujte vyrobcu svetiel, pre e39 bol jediny vyrobca a to HELLA, samozrejme skontrolujte pritomnost original xenonu. Ak to je urobene dobre, neoriginal neudrie do oci hned, ak to je urobene zle, urcite o tom budede vediet. Rozhodne odorpoucam vzadu pozriet priestor pod rezervou, moze nas prekvapit celkom pekne akvarium, popripade stopy hrdze, ani jedno tu nema dovod byt. U verzie touring si aspon overime ci ma alebo nema nivo (vzduchove pruzenie). Na opacnej strane a to vpredu pod kapotou by sme mali najst suchy zapraseny priestor. Kedze motor je zo spodu dobre krytovany, nema sa tu striekajuca voda odkial dostat. V prachu sa stopy oleja hladaju celkom dobre, ale ak sa motor blisti ako psie gule, je to horsie.
Treba si dobre rozmysliet, ci chcem auto
- bez investicii, vo vybave ale za vysoku cenu (dobre riesnie, avsak uz skoro nerealna kombinacia)
- v dobrom stave, ale bez vybavy (veci ako navigacia, xenony a pod. idu dorabat naozaj tazko)
- horsi stav ale vo vybave (treba ratat s tym, ze len napravy na spotrebaku stoja cez 1500e)
- zly stav bez vybavy (vhodne len na nejaky brutalny tunning, kde pojde vsetko nove, alebo prec)
KAROSERIA
sedan
touring
Za vsetko staci pozriet uz len predne rohy kapoty a blatnikov, ak su na oboch stranach zhodne, je to dobre pre dalsie patranie.
Kedze nase auta su uz mierne postarsie, zacina ich trapit korozia. Treba skontrolovat spodnu hranu dvery, rohy blatnikov. U sedanu by sa hodilo pozriet csle viko kufru a hlavne spodnu hranu, taktiez nakladaciu hranu. U kombika je kamen urazu hrana kde je zaklopene okno - tu ostava stat voda, nasledne bude na 99% hrdzavy spodna hrana okna.
MOTOR
Benzin
520 - m52b20 - Po technickej stranke vyspely motor - Variabilne casovanie ventilov sacej vacky, radovy 6 valec, 4 ventily na valec. Cely blok z hlinika a nikasilu, Jeho slabostou je sira. Jedna sa o zakladny motor ktory neoslni ani spotrebou ani vykonom, na druhu stranu auto s tymto motorom moze byt v najlepsom stave, kedze si ho ziadny "zavodnici" ani "tunery" nekupuju. Bohuzial aj vybava bude poslabsia. Dodavany od zaciatku do roku 98. 110kw, 190nm.
- m52TUb20 - jedna sa o mierne vylepsenu verziu predosleho motora, obsahuje doublevanos - mierne lepsi priebeh krutiaceho momentu a taktiez lepsia ekonomika. Vykon sa nezmenil.
- m54b22 - Generacne vyspelejsi motor ako m52. Uz je pouzity len cisty hlinik (co sa negativne odrazilo na spotrebe oleja). Pouzite vyrazne viac elektroniky ako u predoslej verzie. Taktiez zakladna pohonna jednotka, avsak uz po facelifte. Objem bol zvyseny na 2,2l, vykon teda nadobudol udaj rovnaky ako mal predosli motor s obsahom 2,5l (523) - 125kw, avsak krutak nieje az tak slavny (konkretne 210nm)
523 - m52b25 - plati to iste co pre m52b20 avsak objem sa okamat neda, lepsia ekonomika prevadzky (nieje problem ist so spotrebou o 2-3 dcl dole oproti 2l motoru), taktiez dynamika jazdy. Dodavany od zaciatku produkcie do roku 98. 125kw 245nm.
- m52TUb25 - plati to iste co u 2l motoru. Prvy technologicky facelift, pridane variabilne casovanie aj na vyfukovu vacku. Znova lepsia ekonomika uz tak velmi dobreho motora. Vykonove udaje sa nemenia. Vyraba sa od 98 do 2000
525 - m52b25 - vylepsena verzia m52tub25, nijak extra rozsirena, avsak nie niekvalitna. vykon dvihnuty na hodnoty predoslej 528. 141kw, krutak ostava 245nm.
528 - m52b28 - top motor v prevedeni R6 montovany od 96 do 98. Dynamika este lepsia ako ponukol jeho mensi bracek m52b25, pritom ekonomika na totoznej urovni. 142kw, 280nm.
- m52TUb28 - znova upravena verzia po prvom technologickom facelifte cize 98-2000. Vykon ostava, spotreba este padla, kedze vykonovu krivku tohto motora moze zavidiet nejeden fukany motor.
530 - m54b30 - top verzia benzinovej R6 po technologickom facelifte. Narozdiel od slabsich motorizacii ma vecsie brzdy, cize s mensimi kolesami ako 16" neuspejete. Tak ako u 528 tak aj 530 je casto vyuzivana pre svoj vykon, samozrejme na udrzbu je hlboko do vrecka, preto treba poriadne preverit stav pred kupou aby sa z auta nestala pokladnicka. Vykon 170kw, krutak 300nm mu moze zavidiet nejeden dizlovy povoz.
535
540
550
Dizel
520d - m47b20
- m47TUb20
525td - m51b25
525tds - m51b25
525d - m57b25 - tento motor je navlas zhodny s tym o riadok nizsie, akurat ma 0,5l menej, naopak mu to vobec nevadi, svoje si urobi a este sa zasluzi aj nizsou spotrebou. Vykon 120kw staci pri krutaku 350nm.
530d - m57b30 - Od roku 98 kedy bol uvedeny na trh vyhral 4 krat po sebe ocenenie motor roka. Prakticky jeho genialita spociva v tom, ze aj dnes sa stale pouziva po 2 technologickych vylepseniach a pridani paru turb aj napriklad v 550d :). Jeho ekonomika je na velmi dobrej urovni taktiez aj dynamika, avsak treba mat na zreteli, ze sa stale jedna o moderny diesel so vsetkymi vyhodami ale aj nevyhodami. Chytit vydojeny kus je ozaj nakladna zalezitost. predfacelift mal 135kw a 390nm, poface bol fabricky cipovany na 142kw a 410nm. Koli velkym brzdam nemoznost osadit kolesa mensie ako 16".
535d :) - g1 Velmi ojedinely povoz, prave oznacenie je skor Alpina d10. Jedna sa o standardny motor M57B29 ktory je osadeny dvoma turbami, nasledne ma upravene sacie ako aj vyfukove potrubie a kopec inych, blizsie nedefinovanych zmien. Vykon 180kw a krutak 500nm su cisla, za ktore sa ani po tolkych rokoch nemusi hanbit. Vyrobenych 239kusov z toho 145 v prevedeni sedan.
VYBAVA
interier
multimedia
DSP - viackanalovy equalizer pre vase audio, posuva dost biednu hudbu do mierne vyssieho spektra kde sa to uz da pozuvat.
TCU - Telemetricky modul - modul telefonu ktory sluzi aj ako BMW assist ak to ma auto vo vybave. K tomuto modulu mozu byt doplnene telefony Motorola. V pozdnejsich verziach tento modul obsahuje aj BT funkciu, avsak do e39 sa nedodaval da sa vsak jednoducho retrofitovat (IBUS ece modul napriklad z x3)
ULF - Bluetooth modul, za par rokov produkcie vzniklo 13 generacii modulov. Viac detailov si clovek moze preskumat v tomto linku. Pozdnejsie generacie mozu mat SES integrovany v sebe.
SES - Hlasovy modul, s tymto modulom je mozne ovladat autotelofon, rovnako aj navigaciu. Existuju 3 jazykove mutacie - Anglictina, Nemcina a Taliancina
Bezpecnost
ASC
DSC
EDC