Odstránenie klapiek zo sania
Napísané: Štvrtok, 26. Apríla 2012, 23:49
Nechcelo sa mi to písať každému do SS, tak to dám sem. Samozrejme je to pre niekoho, kto len tuší o čom je reč. Ostatní borci ma snáď neukameňujú, ale doplnia poprípade opravia :-)
Odstránenie klapiek sania z E39 s automatom a starším rokom výroby je vec, ktorú netreba odkladať.
Hrozí utrhnutie klapky, alebo nitu (skrutky) a po nasatí do spaľovacieho priestoru stúpnu náklady na prevádzku motora o niekoľkotisíc nových korún. Chcel som to aj detailne pofotiť, ale po chvíli som bol čierny, tak som si nechcel zašpiniť aj fotoaparátus. Tak len stručný postup.
Pre istotu odpojiť vzadu batériu.
Po zhodení troch krytov motora sa objaví sacie potrubie. No treba dať dole aj obidva peľové filtre s držiakom a pripojené vzduchové kanály a vzduchový filter. Pre dobrý prístup a jednoduchšie zhodenie sania som dal dole aj umelý kryt vzadu pri vzduchových kanáloch. Taktiež odpojiť EGR ventil, hadice k nemu. Nezabudnúť aj na + kontakt pre štartovanie cez káble. Dať dole krytku a stačí len povoliť skrutku a vytiahnuť von. Dať dole držiak na mierku oleja. Odpojiť konektor snímača tlaku zo zadnej časti sania. (Stlačiť pružinku a vytiahnuť.)
Potom som povolil samotné sanie. Skrutky na ľavej strane z pohľadu na motor, pred ktorým stojím. Medzi nimi sú dva železné držiaky pre kryty, treba si zapamätať pozíciu.
Medzi rebrami sú gumenné krytky, ktoré treba dať dole. Pod tým sú matice M7, treba opatrne odtiahnuť, aby nespadla dole na kryt. Ak spadne dole a máme náhradné M7 matice, žiadny problém. Ja som žiadnu náhradnú nemal, tak som si dával pozor, lebo by som si pridal robotu s odmontovaním spodných krytov a hľadaním. Po uvoľnení opatrne nadvihnúť sanie, odpojiť podtlakovú hadičku z vakuum boxu a stiahnuť k sebe z plastového úchytu vakuový ventil. Extrémnu opatrnosť treba venovať tomu, aby niečo nespadlo do sania v bloku motora. Sanie dať dole a otočiť. Po otočení je vidno mechanizmus klapiek. Zhodiť vakuum box, tyčku a samotné držiaky klapiek. Mne sa klapky rezať pílkou, alebo odvŕtavať nechcelo, tak som to skúsil ulomiť. A ide to až podozrivo veľmi ľahko. Dvakrát som tú tyčku s klapkou jemne ohol len v prstoch a tá sa v tom najtenšom mieste ulomila. Niektoré išli ulomiť po jednom zohnutí. Za dve minúty boli dole. Potom som narezal miesto tých tyčiek do držiaku závit M5. Ide to ľahko, je to plast. Zaslepil som to skrutkami, ktoré majú presnú dĺžku, takže ani netrčia a ani tam nieje diera. Dovtedy to išlo všetko bez problémov. Ale potom to čistenie sania, EGR a hlavy je oprcávačka. Držiaky som nahodil naspäť aj s vakuum boxom s tyčkou ovládania. Nech si tam behá naprázdno. Nahodenie a poskladanie je tiež jednoduché. Netreba zabudnúť na hadičku do vakuum boxu, + kontakt a konektor snímača tlaku. Senzor tlaku vstrekovania sa môže tiež prečistiť. Popritom som pozrel na zaslepené EGR, premeral žhaviče. Po poskladaní a pripojení baterky som urobil test, či mi niečo nespadlo do sania. Našťastie motor hneď naskočil a nič nezarachotilo.
S klapkami som mal spotrebu 6.6 l a bez klapiek a zaslepeným EGR 5.6 litra mimo mesto. V meste to je okolo 6 a viac litrov na 100 km.
Tak držím palce, aby ste to stihli pred ulomením a zničením motora. Niektorí, kto to odkladal, také šťastie už nemali. Ja som mal našťastie uvolnený len jeden nit a trošku ohnutú jednu klapku, ale asi to bolo tiež tesne pred záverečnou.
Odstránenie klapiek sania z E39 s automatom a starším rokom výroby je vec, ktorú netreba odkladať.
Hrozí utrhnutie klapky, alebo nitu (skrutky) a po nasatí do spaľovacieho priestoru stúpnu náklady na prevádzku motora o niekoľkotisíc nových korún. Chcel som to aj detailne pofotiť, ale po chvíli som bol čierny, tak som si nechcel zašpiniť aj fotoaparátus. Tak len stručný postup.
Pre istotu odpojiť vzadu batériu.
Po zhodení troch krytov motora sa objaví sacie potrubie. No treba dať dole aj obidva peľové filtre s držiakom a pripojené vzduchové kanály a vzduchový filter. Pre dobrý prístup a jednoduchšie zhodenie sania som dal dole aj umelý kryt vzadu pri vzduchových kanáloch. Taktiež odpojiť EGR ventil, hadice k nemu. Nezabudnúť aj na + kontakt pre štartovanie cez káble. Dať dole krytku a stačí len povoliť skrutku a vytiahnuť von. Dať dole držiak na mierku oleja. Odpojiť konektor snímača tlaku zo zadnej časti sania. (Stlačiť pružinku a vytiahnuť.)
Potom som povolil samotné sanie. Skrutky na ľavej strane z pohľadu na motor, pred ktorým stojím. Medzi nimi sú dva železné držiaky pre kryty, treba si zapamätať pozíciu.
Medzi rebrami sú gumenné krytky, ktoré treba dať dole. Pod tým sú matice M7, treba opatrne odtiahnuť, aby nespadla dole na kryt. Ak spadne dole a máme náhradné M7 matice, žiadny problém. Ja som žiadnu náhradnú nemal, tak som si dával pozor, lebo by som si pridal robotu s odmontovaním spodných krytov a hľadaním. Po uvoľnení opatrne nadvihnúť sanie, odpojiť podtlakovú hadičku z vakuum boxu a stiahnuť k sebe z plastového úchytu vakuový ventil. Extrémnu opatrnosť treba venovať tomu, aby niečo nespadlo do sania v bloku motora. Sanie dať dole a otočiť. Po otočení je vidno mechanizmus klapiek. Zhodiť vakuum box, tyčku a samotné držiaky klapiek. Mne sa klapky rezať pílkou, alebo odvŕtavať nechcelo, tak som to skúsil ulomiť. A ide to až podozrivo veľmi ľahko. Dvakrát som tú tyčku s klapkou jemne ohol len v prstoch a tá sa v tom najtenšom mieste ulomila. Niektoré išli ulomiť po jednom zohnutí. Za dve minúty boli dole. Potom som narezal miesto tých tyčiek do držiaku závit M5. Ide to ľahko, je to plast. Zaslepil som to skrutkami, ktoré majú presnú dĺžku, takže ani netrčia a ani tam nieje diera. Dovtedy to išlo všetko bez problémov. Ale potom to čistenie sania, EGR a hlavy je oprcávačka. Držiaky som nahodil naspäť aj s vakuum boxom s tyčkou ovládania. Nech si tam behá naprázdno. Nahodenie a poskladanie je tiež jednoduché. Netreba zabudnúť na hadičku do vakuum boxu, + kontakt a konektor snímača tlaku. Senzor tlaku vstrekovania sa môže tiež prečistiť. Popritom som pozrel na zaslepené EGR, premeral žhaviče. Po poskladaní a pripojení baterky som urobil test, či mi niečo nespadlo do sania. Našťastie motor hneď naskočil a nič nezarachotilo.
S klapkami som mal spotrebu 6.6 l a bez klapiek a zaslepeným EGR 5.6 litra mimo mesto. V meste to je okolo 6 a viac litrov na 100 km.
Tak držím palce, aby ste to stihli pred ulomením a zničením motora. Niektorí, kto to odkladal, také šťastie už nemali. Ja som mal našťastie uvolnený len jeden nit a trošku ohnutú jednu klapku, ale asi to bolo tiež tesne pred záverečnou.