Menil som tesnenia na Vanos-e + reťaz + napínač (foto)
Napísané: Streda, 14. Apríla 2010, 21:59
od kajo1
Re: Menil som tesnenia na Vanos-e + reťaz + napínač (foto)
Napísané: Štvrtok, 15. Apríla 2010, 07:33
od palo
pekne, obdivuje tu cistotu okolo auta ked si to fotil.ja mam vzdy bordel a cistim az ked davam dokopy
Re: Menil som tesnenia na Vanos-e + reťaz + napínač (foto)
Napísané: Štvrtok, 15. Apríla 2010, 07:48
od iste
dobry prispevok konecne

Re: Menil som tesnenia na Vanos-e + reťaz + napínač (foto)
Napísané: Štvrtok, 15. Apríla 2010, 09:09
od alpinB10
A je pocut/citit zmenu k lepsiemu chodu motora? Ako dlho si to robil ak nepocitame pracu na fotodokumentacii. Ako si vedel ze uz je cas na vymenu tesneni, ako to rozpoznat, iba sluchom? Musis mat dobry pocit ze si to zmakol sam, vsetko pooznacovane nic nenechane na nahodu, takych treba do servisov.
Re: Menil som tesnenia na Vanos-e + reťaz + napínač (foto)
Napísané: Štvrtok, 15. Apríla 2010, 09:16
od eko.fresh
Pekne, s mensim obkecom to mohlo ist rovno do sekcie Navody

Re: Menil som tesnenia na Vanos-e + reťaz + napínač (foto)
Napísané: Štvrtok, 15. Apríla 2010, 09:27
od alpinB10
eko.fresh napísal:Pekne, s mensim obkecom to mohlo ist rovno do sekcie Navody

asi by to tam fakt malo ist......

Re: Menil som tesnenia na Vanos-e + reťaz + napínač (foto)
Napísané: Štvrtok, 15. Apríla 2010, 13:12
od janci535ie34
Kamo zmakol si to Fasa dole klobuk Obdivuhodne
Re: Menil som tesnenia na Vanos-e + reťaz + napínač (foto)
Napísané: Štvrtok, 15. Apríla 2010, 21:43
od kajo1
Ďakujem chalani, fakt ma potešili vaše reakcie.
Takže návod - a potom odpoviem na vaše otázky:
0. Demontovať vzduchový kanál pred spolujazdcom. 6 záskočiek na filtri, 3 horné prstami potiahnuť nahor, kanál jemne odsunúť a pootočiť o 30 stupňov v smere hodinových ručičiek, vytiahnuť smerom k chladiču.
1. Ako druhú vec treba odmontovať Visco spojku s vrtuľou, treba na to vidlicový kľúč č. 32. Visco spojka má opačný závit, kľúč treba nasadiť a tresnúť po ňom kladivom, týmto momentom sa spojka uvoľní, vrtulu treba zmontovať a nechať ju voľne ležať v plastovom usmerňovači vzduchu (ďalej UV)
2. vliezť pod auto, zmontovať ochranný kryt (pootočiť krížové skrutky)
3. pod autom - z UV vysunúť pomocné vodné čerpadlo vľavo dole, je v gume, dá sa to, tiež z neho vytiahnuť elektrickú zásuvku
4. stále pod autom - z úchytov UV vysunúť všetky hadice a vyklopiť vyrovnávaciu nádobku chladiacej kvapaliny, iba pár cm od UV (hore ešte drží)
5. zhora - na ľavej strane UV (pred vodičom) je senzor (že vraj dymu), je to plastová krabička, elektriku neodpájať, len odpojiť senzor z UV. Dole má záskočku, prstom stlačiť a vyklopiť do strany. Nechať ho visieť.
6. teraz ťažká fáza - odobratie ventilátora s Viscospojkou, trápil som sa asi pol hodinu. Treba nadvihnúť UV smerom nahor pokial ide, cca 15 cm. UV je vsunutý v 4 takých plastových koľajničkách v chladiči, je dobré mať pomocníka, tie 4 cvočky na UV sa ľahko zachytia za hadicu apod. Teraz je prístupná gumená hadička z vyrovnávacej nádržky do chladiča. Ak ešte nebola menená, je na nej jednorazová oceľová páska - opatrne podpáčiť skrutkovačom a pásku vyhodiť (potom nahradiť skrutkovacou páskou). Hadičku odpojiť, vytečie z nej trochu vody. UV podvihnúť ešte viac, koľko ide a cez otvor medzi UV a chladičom vytiahnuť Visco s vetrákom. Je to hlavolam, no dá sa. Listy vetráku su pružné, je s tým možné počítať.
7. Na UV je ešte vyrovnávacia nádobka - odvzdušňovák úplne vyskrutkovať krížovým skrutkovačom (pri montáži dať nový, stojí 2,8 EUR v BMW, nový dať aj k termostatu.) Okolo odvzdušňováku je plastový dielec, má dve záskočky, stlačiť a vybrať, predtým odskrutkovať viečko nádobky. Nádobku vysunúť z UV (ak sme predtým nezabudli povysunúť jej 2 hadice z UV pod autom, pôjde to ľahko, ja som zabudol a tak to šlo ťažšie). Nádobku spustiť úplne dole pod auto. Nezlaknúť sa, ak vytešie trocha kvapaliny, aj zacvakávacie spoje zvyknú slziť, ale po natlakovaní je to ok.
8. UV vytiahnuť von.
9. Oba vrchné kryty motora odskrutkovať (vypáčiť záslepky a 8ka kľúč, 4 skrutky)
10. demontovať zapaľovacie cievky (každá 2xM10) a 2 zemniace vodiče, oceľovú poistku dvihnúť nahor a vytiahnuť zástrčku (ja som cievky značil, ale asi je to jedno)
11. Vycvaknúť kabeláž k cievkam, je tam 6 plastových cvočiek, je to vidno. Kabeláž odložiť na lôžko tlmiča
12. Vycvaknúť kabeláž k lambdasondám, vzadu na dekli je oceľová spona, nebáť sa ju roztiahnuť, kabeláž vybrať aj z rohu dekla a položiť vedľa
13. Odskrutkovať všetky skrutky, ktoré držia dekel. Nezabudnúť na vnútorné (medzi sviečkami, na niektorých boli zemniace vodiče) a na zadnú spodnú. Mňa nebavilo robiť ro kľúčom, použil som aku skrutkovač s redukciou na golu. Na tú zadnú skrutku som použil kardan.
14. odpojiť odvetranie motora vpravo vpredu na dekli, zboku stlačiť a potiahnuť
15. Dekel odstrániť, ak je tesnenie staré, bude prilepené, odporúčam použiť špachtľu a tesnenie potom nahradiť novým
16. v tomto bode som ja ešte aj vytiahol plastový kryt nasávacej vačky a umyl ho, ako aj dekel
17. Odpojiť všetky elektrické vodiče od Vanosu (2 x elektromagnetický ventil, 2 x čidlo polohy vačky). Nedá sa to pomýliť
18. Odpojiť koncovku termostatu (napravo od Vanosu)
19. Kľúčom č. 19 odpojiť tlakové olejové potrubie od Vanosu (tesnenia - 2 o krúžky vymeniť za nové)
19. Držiak motora nad tlakovým olejovým vedením tiež demontovať (matice 11 a 13)
20. zakryť všetko pod Vanosom handrou, najmä remeň - bude tiecť olej
21. Na vanose sú 2 imbusové veľké skrutky, vziať 8ičku imbus a vyskrutkovať ich
22. Pod skrutkami sa objavia 2 plastové záslepky, vziať špicaté (elektrikárske) kliešte a vytiahnuť ich. Je treba dosť veľkú silu a dosť ostré a dlhé kliešte.
23. pod záslepkami sú 2 torxy (T30) s opačným závitom. Odskrutkovať
24. Teraz odskrutkovať 6 10tiek matiek a jednu 13ku, ktoré držia samotný Vanos
25. Vanos vytiahnuť dopredu, olej bude tiecť, preto sa odporúča prebaliť handrou alebo igelitom
26. Vanos položiť do vaničky a otáčať s ním na všetky strany, povylievať olej, poutierať ho
27. Na Vanose je z vnútornej strany 9 matiek M10, tie držia deklíky, pod ktorými sú piestiky. Matky odskrutkovať. Pozor - pod deklíkom so 4 maticami (výfuk) je pružina, nie je príliš silná, ale vie prekvapiť :)
28. Vybrať piestiky z Vanosu, všetko opäť poutierať
29. Skalpelom alebo orezávačom rozrezať staré tesnenia na piestikoch. Sú 2 a 2. Pod vrchným je spodné. Keďže sú už zosklovatené, pôjde to ťažko - pozor na zranenie! Ja som pri tomto úkone trochu dorýpal hliník, ale nevadí to
30. Nové tesnenia zohriať fénom alebo v teplej vode, ináč sa zle naťahujú
31. Vždy najskôr natiahnuť guľaté hnedé tesnenie a potom ploché čierne
32. Natrieť tesnenia na piestikoch olejom a piestiky, jemne pootočené treba nasunúť do vanosu, skrátka zložiť to na nečisto. Treba to takto zložené (nezoskrutkované a bez pružiny) nechať niekoľko minút, nech si to sadne. Potom to rozobrať, opäť natrieť olejom, dať dnu pružinu zoskrutkovať.
33. BONUS - v tomto momentne som ja vymenil malú reťaz a napínač, lebo hrkala. kto toto nemení, môže skladať v opačnom poradí, resp. ísť na bod 34.
33a. Motor do hornej úvrate 1. piestu. Je to vtedy, keď sú prvé vačky 1. piestu viditeľné a ukazujú k sebe, písmená na remenici na kľukovke ukazujú na kovový špic, vtedy je možné zospodu motoru zo strany vodiča smerom k prevodovke rukou nahmatať plastový štuplík a vytiahnuť ho a vrtákom alebo priebojníkom max. 6mm zablokovať motor v HÚ (zotrvák má dieru, kam ten špic vkĺzne). Ja som ešte vyrobil nástroj na blokovanie vzájomnej polohy vačiek, ale nie je to potrebné.
33b. Permanentnou fixkou treba označiť všetko, čo sa dá na (z pohľadu opravára!) ľavej, výfukovej vačke (viď foto). Je tam mnoho dielcov, ktorých poloha nie je bez špeciálneho BMW nástroja nastaviteľná. Všetko fotiť! Pravú vačku si netreba všímať, vymyslel som metódu, ako reťaz vymeniť bez jej demontáže.
33c. Napínač reťaze stlačiť nadol a klincom zozadu zaaretovať, reťaz je voľná.
33d. 3 matky M10 na výfukovej vačke demontovať, pod nimi sú 3 podložky, 1 je pružná. Zapamätať si ich vzájomnú polohu a sňať ich.
33e. opäť značiť fixkou a fotiť.
33f. 3 torxy, ktoré držia ozubené kliesko (myslím, že sú to E45) odskrutkovať, koliesko odobrať
33g. a na rad prichádza môj zlepšovák - pravý senzor vačky pri tlakovom olejovom potrubí, hneď vedľa filtra oleja odmontovať, je to imbus, myslím, že č. 6, senzor vytiahnuť
33h. reťaz prstami sňať z ozubeného kolesa (sacia vačka) - teraz máme miesto na naklopenie reťaze smerom k motoru, čím sa umožní to, že sa vyšmikne zo spodnej vodiacej lišty. Druhá možnosť, bez demontáže senzoru je demontáž ozubeného kolesa.
33g. Odmontovať napínač reťaze (zhora 3 a spredu 1 matica M10)
33h. Všetko poskladať v opačnom poradí. Nezabudnúť vytiahnuť vrták zo zotrváku!
34. späť k Vanosu - pred skladaním ešte vymeniť o-krúžky na plastových záslepkách
35. pod Vanos nasadiť nové tesnenie, staré zahodiť, plochu vyčistiť a všetko poskladať v opačnom poradí! Na nič nezabudnúť, žiadna súčiastka nesmie zvýšiť, okrem tých, ktoré sa vyhadzujú.
36. ešte: na hrany tela Vanosu, tam, kde prilieha dekel, ale kde prechádza rovina do oblúka a na spoj vanos-hlava naniesť tesniacu hmotu. Ja používam Gasket Seal od Teroson, ale týchto hmôt je kopec.
37. ešte: nezabudnúť dať novú pásku na hadičku z vyrovnávacej nádobky, čo najmenšiu, skrutkou nadol!
38. Visco spojku dotiahnuť kladivom.
39. skontrolovať kvapaliny a zapojenie zásuviek.
GOOD LUCK! :)
Re: Menil som tesnenia na Vanos-e + reťaz + napínač (foto)
Napísané: Štvrtok, 15. Apríla 2010, 21:46
od kajo1
Hneď, ako som dotiahol poslednú skrutku skolila ma tá črevná chrípka, ešte som motor nakopol, odvzdušnil chladiaci systém a skončil som na týždeň v posteli...
Zajtra začnem zabehávať a podelím sa so skúsenosťami.
Re: Menil som tesnenia na Vanos-e + reťaz + napínač (foto)
Napísané: Štvrtok, 15. Apríla 2010, 23:14
od PetiE34
Re: Menil som tesnenia na Vanos-e + reťaz + napínač (foto)
Napísané: Štvrtok, 15. Apríla 2010, 23:50
od kajo1
alpinB10 napísal:A je pocut/citit zmenu k lepsiemu chodu motora? Ako dlho si to robil ak nepocitame pracu na fotodokumentacii. Ako si vedel ze uz je cas na vymenu tesneni, ako to rozpoznat, iba sluchom? Musis mat dobry pocit ze si to zmakol sam, vsetko pooznacovane nic nenechane na nahodu, takych treba do servisov.
K výmene som sa odhodlal, keďže motor v nízkych otáčkach občas trhol, po stiahnutí konektora z ventilu pri výfukovej vačke však šiel hladko, ale (logicky) nemal výkon.
Robil som to 2 dni cca po 6 hodín, nikam som sa neponáhľal. Vymenil som rovno aj sviečky.
Budeš sa smiať, keď Ti poviem, že nie som mechanik, ale človek od počítačov...
Re: Menil som tesnenia na Vanos-e + reťaz + napínač (foto)
Napísané: Sobota, 8. Mája 2010, 22:21
od kajo1
Skúsenosti po zabehaní vanosu. Je to úplne iné auto, ťahá úplne šialene, vôbec sa to nedá porovnať s výkonom predtým.
Fascinujúci je ťah v nízkych otáčkach.
Mám ešte Omegu 218 PS a Vectru 180 PS, ale to BMW je teraz subjektívne svižnejšie od oboch, predtým by som to nepovedal.
Som spokojný
Re: Menil som tesnenia na Vanos-e + reťaz + napínač (foto)
Napísané: Nedeľa, 7. Augusta 2011, 13:25
od buco
krasna robota mna caka to iste

mozem sa ta spytat co ta to cca vyslo? nech ma jebne

Re: Menil som tesnenia na Vanos-e + reťaz + napínač (foto)
Napísané: Nedeľa, 7. Augusta 2011, 15:05
od jararak
ak neides menit retaz, ktoru podla mna nemusis tak ta samostatne vanosove tesnenia vyjdu na 55euro (ak mas doublevanos), pokial to mas v horsom stave tak plus dalsich 55 za kovove kruzky, samozrejme budes potrebovat asi 0,5l oleja, ale ak ma za sebou viac tak rovno menit cely olej no a samozrejme potrebujes tesnenie pod ventildekel co stoji pre doublevanos v bavarii 38euro (druhovyroba cca 10euro menej za kvalitnu), plus take kovove tesnenie pod vanosovu bozulu za 4euro. Ak to budes robit sam, usetris asi 100euro za robotu ktore pytaju po servisoch, ak by si potreboval nejaky material, ozvy sa, nieco sa najde skladom.
Re: Menil som tesnenia na Vanos-e + reťaz + napínač (foto)
Napísané: Utorok, 16. Augusta 2011, 18:59
od juronr
Kolko si mal najazdene? Ja to idem robit tiez a mam 250 000km, tak neviem ci sa mam tesit na tu zmenu