Strana 1 z 1

Tlacitko REST, jeho nastavenie (e39 2-zonova klima)

Napísané: Pondelok, 22. Decembra 2008, 11:54
od jackal69
Ahojte prosim Vas viete mi niekto povedat, co je vlastne to REST je na klimatizacii, to ovlada nezavisle kurenie ci ako?...a pp ci sa to nejako programovat,resp. ako sa to da vyuzit.
Dakujem

Napísané: Pondelok, 22. Decembra 2008, 12:04
od Mireck
No mal by si napisat na com je to tlacitko. Jedno je aj na pocitaci z ktoreho pises ale toto si asi nemyslel. :wink:
Takze ake auto a na com asi na BC alebo radiu.

Napísané: Pondelok, 22. Decembra 2008, 12:17
od chembos
tak toto aj mna zaujima, ja ho tam mam tiez dole pod klimou a neviem naco je

Napísané: Pondelok, 22. Decembra 2008, 12:23
od Brano-HAVA
Nemyslel reset ale REST, jednou vetou, ked to stlacis a odijdes s auta tak ti klima nafuka teplo s kondenzatora zbytkoveho tepla do auta (taj jemne postupne) jednoduchsie to neviem vysvetlit.

Napísané: Pondelok, 22. Decembra 2008, 12:25
od Peacemaker
To tlacitko je tam na to keď stojis napríklad pred rampami a cakas kým prejde vlak, samozrejme mas vypnuty motor a keď stalcis REST zvyškové teplo odmotora vyhrieva interier - šetrí ti benzín a baterku Zatial som to nevyužil.

Napísané: Pondelok, 22. Decembra 2008, 12:29
od Brano-HAVA
Myslim, ze som povedal to iste, ale asi moc nesetri baterku ked ide ventilator, nieje v sleepe, a ani nedobija v podstate ho zatazis dalsim startom ci sa mylim?

Napísané: Pondelok, 22. Decembra 2008, 13:01
od pysta
Ale ved baterku dobijes, kde je problem? A ked cakas na niekoho 15-20 minut, nemozes uz stat s pustenym motorom, a takto si mozes prikurit. REST tam mali stare modely, kvoli nazvu Restwärme. Novsie modely tam maju MAX na rychle schladenie auta v lete, ale v zime funguje MAX rovnako ako REST.
Funguje to len pri plne zohriatom motore a vonkajsej teplote pod 10 ci 15 stupnov...

Napísané: Pondelok, 22. Decembra 2008, 16:26
od Peppo
pysta napísal:
Ale ved baterku dobijes, kde je problem? A ked cakas na niekoho 15-20 minut, nemozes uz stat s pustenym motorom, a takto si mozes prikurit. REST tam mali stare modely, kvoli nazvu Restwärme. Novsie modely tam maju MAX na rychle schladenie auta v lete, ale v zime funguje MAX rovnako ako REST.
Funguje to len pri plne zohriatom motore a vonkajsej teplote pod 10 ci 15 stupnov...


resp ma aj moja E92 kuri to cca 15-20minut po vynuti motora - potom vypne....

Napísané: Pondelok, 22. Decembra 2008, 17:34
od Brano-HAVA
TO PYSTA: ved stale piseme to iste o tom ako to funguje, ze usetris palivo to beriem ale stale neviem pochopit ako usetris baterku ked ju vlastne este viac vystavis,ze ju dobijes to je jasne ale pisal si ze ju usetris. Bud ti to uslo na sklo alebo som nechapavy.
Druha vec je ze rest funguje iba pri vypnutom kluci, takze ked odbehnes (do obchodu...) vratis sa po polhodine do tepleho auta, keby si chcel niekoho cakat 20 minut tak ta asi jebne lebo ti nepojde ani radio vlastne vobec nic.
Nechcem sa hadat, a v podstate chalan co sa pytal teraz vie o RESTE uplne vsetko. Takze Zdar!!

Napísané: Pondelok, 22. Decembra 2008, 18:29
od pysta
Brano-HAVA napísal:
TO PYSTA: ved stale piseme to iste o tom ako to funguje, ze usetris palivo to beriem ale stale neviem pochopit ako usetris baterku ked ju vlastne este viac vystavis,ze ju dobijes to je jasne ale pisal si ze ju usetris. Bud ti to uslo na sklo alebo som nechapavy.
Druha vec je ze rest funguje iba pri vypnutom kluci, takze ked odbehnes (do obchodu...) vratis sa po polhodine do tepleho auta, keby si chcel niekoho cakat 20 minut tak ta asi jebne lebo ti nepojde ani radio vlastne vobec nic.
Nechcem sa hadat, a v podstate chalan co sa pytal teraz vie o RESTE uplne vsetko. Takze Zdar!!

Kde som pisal ze usetris baterku? Akumulator je na to aby daval stavu. A ked sa ti za 15 minut vybije, tak skor ci neskor odide uplne.
Funguje to so zapnutym klucom na 1ke, nevidim dovod aby to fucal ked si mimo auta, nato je nezavisle kurenie a vetranie.
Okrem toho ked teplotu motora vyfuka do interieru a voda klesne pod 60 stupnov, system vypne a uz nenabehne kym nezohrejes motor.

Napísané: Pondelok, 22. Decembra 2008, 20:29
od Brano-HAVA
AJAJAAAAJ!!! SORRY PYSTA to napisal peecemaker, asi som uz slepy k...a fix. precitaj si to myslim ze je to nelogicke ale to je uz jedno ,vieme v podstate o RESTE vsetko len kezdy s nas by ho mozno inac pouzil. Koncim v tejto teme tak zdar a este raz SORRY.

Napísané: Utorok, 23. Decembra 2008, 00:31
od starML
"Peacemaker" a "Pysta" to už vlastně popsali, já to podrobněji rozvedu, snad mne neutlučete.

Tlačítko REST slouží k dopravě tepla do interiéru vozu. U starších typů vozů se dodával i tzv. latentní výměník tepla, který se tlačítkem REST aktivoval a ventilátorem dodal teplý vzduch do vozu. Funguje to na principu změny skupenství kapalné-pevné. Za působení tepla z motoru se z pevného stavu (krystaly) stává stav tekutý (gel). Při elektrické aktivaci dojde k přeměně z gelu na krystaly a uvolňování tepla - což se právě používá v době, kdy je potřeba "trocha tepla". Tento proces je opakovatelný dle čistoty materiálu až 10 tisíckrát, v praxi cca 500-1000x. Hlavním činidlem v tomhle roztoku je octan sodný + hydroxid sodný + další chemické látky, upravující vlastnosti. Podobné "chemické" ohřívače používají horolezci, vojáci a další, viz :
http://mujweb.cz/www/novematerialy/Chem ... armers.htm
http://www.webquest.cz/main.php?left=wq ... 447&wqvid=

Takže např. u bývalé 520i se za jízdy v zásobníku latentního tepla krystaly přeměnily na gel. Když jsem druhý den přišel, teplota chladící kapaliny nebyla "žádná", okna zamrzlá. Ale už při klíčku v 1 poloze a stlačení tlačítka REST (po chvilce) začal foukat teplý vzduch. Samozřejmě, že běžně jsem napřed nastartoval a potom mačkal REST, ale teplý vzduch už foukal, i když se teploměr chladící kapaliny ani nehnul. Takže, když se ten zásobník "nabil", uměl ještě po cca 8-10 hodinách nějaké teplo vydat. U vozidel (bez přídavného topení) ten zásobník býval u nohou spolujezdce - viz obrázek :

Obrázok

Jenže tyto zásobníky měli několik nedostatků. Nebyly laciné, měli omezený počet cyklů, jak jsem již psal výše a z hlediska použitých agresivních látek (koroze+ekologie) se doporučovala výměna po 3-5 letech. Dopadlo to tak, že se místo výměny nahradil hadicí. Je totiž možno stejným způsobem využít tlačíto REST, pokud je dostatečně teplá chladící kapalina - to je to čekání s vypnutým motorem. Jen to prostě nejde u "studeného auta". Ale mezitím došlo k velkém zdokonalení přídavných a nezávislých topení, takže v současné době se (myslím) už latentní zásobník nemontuje.

Níže dávám ještě popisy podmínky pro funkce REST a fungování Latentwärmespeicheru (LWS), protože spolu souvisí, ale REST funguje i bez LWS. Důležité tam jsou teploty, čas, napětí a co musí a co nesmí být zapnuto.

Zbytkové teplo
Zbytkové teplo je funkce umožňující využití tepla motoru pro vytápění vnitřního prostoru i při neběžícím motoru. Aktivuje se tlačítkem REST na ovládacím panelu při vypnutém zapalování, při vnější teplotě < 15stupňů Celsia po maximální dobu 15 minut. Přitom je sledována hodnota napětí v elektrické síti vozidla a činnost se ukončí při napětí < 11,4 Voltů. Po odpojení z důvodu podpětí není nové zapnutí možné, i kdyby se napětí nad hodnotu 11,4 V opět zvýšilo.

Podmínky spuštění fce REST :
Zmačknout tlačítko REST a současně
vnější teplota < 15stupňů Celsia
a
okamžitá teplota motoru > 70 stupňů Celsia
a
klíč zapalování v poloze R nebo vypnuto
a
neuplynulo více jak 15 minut od vypnutí motoru (napětí na svorce 15)
a
napětí elektrické sítě vozidla > 11,4 V

Vypnutí funkce REST :
stisknout tlačítko REST
nebo
zapnout zapalování (=napětí na svorku 15)
nebo
napětí elektrické sítě vozidla < 11,4V

Funkci REST je možno zapnout v poloze klíčku 0 nebo R. Další stavy záleží na stavu klíčku v zapalovací skříňce.

Spínacího skříňka-poloha 1:
Ovládací jednotka je aktivní
Regulace teploty je nastavitelná
Klapky jsou nastavitelné
Větrák je nastavitelný
Podsvícení panelu zapnuté
Pravý tlačítkový blok je neaktivní (Odmražení předního okna, vytápění zadního skla, cirkulující vzduch/AUC a klimatizace)

Spínací skříňka-poloha 0:
Ovládací jednotka je neaktivní
Nastavení regulace teploty zůstane stejné, jako bylo v okamžiku vypnutí zapalování
Nastavení klapek a ventilátoru zůstane stejné, jako u topení
Zůstane podsvíceno pouze tlačítko REST


Latentní zásobník (akumulátor)

Latentní zásobník (LWS) umožňuje rychlé ohřátí vnitřního prostoru vozu nebo ohřev motoru pomocí speciálního akumulátoru a většího přídavného čerpadla. Do činnosti je uváděn automaticky zapnutím klíčku do polohy 1, jeho ohřev probíhá od chladící kapaliny motoru v závislosti na nastavení ventilů při následujících stavech :

Provozní stavy (LWS) :
Latentní akumulátor je vypnut :
Ohřev vnitřního prostoru není třeba nebo teplota motoru < 45 stupňů Celsia a teplota akumulátoru < 30 stupňů Celsia, akumulátor latentního tepla bude odpojen. Přepínací ventil je otevřen (bez proudu), odpojovací ventil je zavřen (pod proudem).

Ohřev interiéru motorem :
Motor je vypnutý, teplota motoru > 45 stupňů Celsia a synchronizace regulátoru topení > 0% *), vnitřní prostor bude vytápěn chladící kapalinou od motoru. Přepínací ventil je otevřen (bez proudu), odpojovací ventil zavřený (pod proudem).
Motor běží a teplota akumulátoru (LWS) je menší než teplota motoru a ta je menší než 70 stupňů Celsia, vnitřní prostor bude vytápěn chladící kapalinou od motoru. Přepínací ventil je otevřen (bez proudu), odpojovací ventil je zavřený (pod proudem).
*) regulátor teploty na panelu má nastavenu větší teplotu, než v právě v interiéru je (==> třeba topit)

Ohřev vnitřního prostoru od latentního akumulátoru :
Teplota akumulátoru (LWS) je > 30 stupňů Celsia, teplota motoru < 45 stupňů Celsia a synchronizace regulátoru topení > 0%, vnitřní prostor bude vytápěn od latentního akumulátoru. Přepínací ventil a odpojovací ventil jsou uzavřeny (oba pod proudem).

Ohřev motoru od latentního akumulátoru :
Teplota akumulátoru > 30 stupňů Celsia, teplota motoru je menší a synchronizace regulátoru topení = 0% **), motor (chladicí kapalina) bude ohřívána od latentního akumulátoru. Přepínací ventil a odpojovací ventil jsou otevřeny (oba bez proudu).
**) regulátor teploty na panelu má nastavenu menší nebo stejnou teplotu, než v právě v interiéru je (==> není třeba topit)

Ohřev latentního akumulátoru od motoru :
Teplota motoru > 70 stupňů Celsia, teplota akumulátoru je menší než teplota motoru a synchronizace regulátoru topení = 0%, latentní akumulátor bude ohříván chladící kapalinou motoru. Přepínací ventil a odpojovací ventil jsou otevřeny (oba bez proudu). Když je synchronizace regulátoru topení > 0%, je přepínací ventil otevřen (bez proudu) a odpojovací ventil zavřený (pod proudem).

Přídavné (nabíjecí) čerpadlo v akumulátoru latentního tepla bude zapnuto, když :
Spínací skříňka je poloze 0 (stav - větrání/REST-provoz), 1 nebo 2 a (synchronizace) regulátoru topení vlevo (řidič) nebo vpravo (spolujezdec) > 0% a
ohřev akumulátoru je zapnut (viz. výše spolupráce ventilů)

Přídavné (nabíjecí) čerpadlo v akumulátoru latentního tepla bude vypnuto, když :
Spínací skříňka je poloze 0
regulátor topení vlevo nebo vpravo = 0%
Teplota akumulátoru > 85 stupňů Celsia

Zpracováno dle současně přístupné WDS verze 12.0 http://rubin.dyndns.info/Bimmer/WDS/ po zadání hesla „REST“ nebo „latent“.

:D

Napísané: Utorok, 23. Decembra 2008, 01:59
od airbone
ty kokos... StarML, tak toto bola encyklopedicka ukazka.....ako vacsina tvojich prispevkov :smile:

rest

Napísané: Streda, 24. Decembra 2008, 10:06
od dukan
jo..tak toto som potreboval..dik :shock:

Napísané: Sobota, 27. Decembra 2008, 23:47
od xtrmk
Gratulujem.....poklona.
Toto ani v navode na E39 takto podrobne nie je... =D>