[DIY]How it's made: BMW E87 - vymena oleja v prevodovke
Napísané: Štvrtok, 13. Júna 2013, 14:01
Intro:
V tomto mini-howto si krok za krokom popíšeme ako vymeniť olej v manuálnej prevodovke na BMW E87 120d rv. 2006 ale obdobne by to malo platiť aj na iné motorizácie tohto modelu a pravdepodobne aj na E91 a pod. Mnoho ľudí žije v presvedčení, že olej v prevodovke je doživotný a toto isté uvádza aj výrobca, avšak treba sa troška zamyslieť a položiť si otázku: je skutočne "doživotný"? Každý olej časom degraduje vplyvom nielen tepla takže jeho výmena, ak máte svoje auto aspoň trocha radi, určite stojí za tých pár € a asi hodinku roboty vo veľmi kludnom tempe (zahŕňa cigaretku, pitný režim atď.
)
Čo potrebujeme:
- Jamu, zdvihák alebo spôsob ako sa bezpečne dostať pod auto. Ako to zrealizujete nechám na každého možnostiach.
- Gola sadu/račňu (stačí malá) + nadstavec + 8mm orech (bit) na šrouby krytu.
- Imbus kľúč 8mm (alebo hex bit)
- Cca 1,5 L prevodového oleja MTF-LT-2 (Ja som dal Castrol Syntrans B 75W)
- Pumpu s ktorou natankujete nový olej do prevodovky, nakoľko priestory sú dosť obmedzené. Ja som použil striekačku Janett (dá sa zohnať v lekárni za 2 €) + asi 30 cm hadičky.
- Starú handru na utieranie.
- Odporúčam zohriate auto.
Postup:
1) Demontujeme plastový kryt pod prevodovkou a to tak že pomocou račne s nádstavcom a 8mm bitom odkrútime 6 samorezných skrutiek (červené šipky) a následne kryt vytočíme do strany tak aby sme ho dali dolu z držiaka (žltý kruh)
2) Pomocou imbusového kľúča najskôr odkrútime plniacu/kontrolnú skrutku(žltá šipka), ktorá sa nachádza na boku prevodovky zo strany spolujazdca a potom aj vypúšťaciu skrutku(červená šipka) zo spodu prevodovky. Povoliť išli obe v pohode.
3) Počkáme až všetok olej vytečie (čas na fajčenie, pitie
) a medzitým očistíme obe skrutky od bordelu.
4) Teraz vrátime späť spodnú vypúšťaciu skrutku a dotiahneme. (Pokiaľ máte momentový kľúč tak na 35Nm). Následne môžme začať pumpovať olej cez bočný plniaci otvor až pokým nezačne olej vyťekať (mne sa zmestilo cca 1,6 L a aj som toľko vypustil). V prípade že nemáte k dispozícii adekvátnu pumpu, dobre poslúži aj umelá striekačka Janett, ktorú kúpite v lekárni.
5) Vrátime späť plniacu skrutku a dotiahneme (35Nm). Všetko dôkladne poutierame.
6) Nasadíme späť plastový kryt motora, dobre utiahneme všetky skrutky a je hotovo.
Záver:
Záverom len dodám, že výmenou oleja v prevodovke ide radenie ľahšie ako pred výmenou (nájazd 175 tis. km), takže výmena sa z môjho pohľadu určite oplatila.
V tomto mini-howto si krok za krokom popíšeme ako vymeniť olej v manuálnej prevodovke na BMW E87 120d rv. 2006 ale obdobne by to malo platiť aj na iné motorizácie tohto modelu a pravdepodobne aj na E91 a pod. Mnoho ľudí žije v presvedčení, že olej v prevodovke je doživotný a toto isté uvádza aj výrobca, avšak treba sa troška zamyslieť a položiť si otázku: je skutočne "doživotný"? Každý olej časom degraduje vplyvom nielen tepla takže jeho výmena, ak máte svoje auto aspoň trocha radi, určite stojí za tých pár € a asi hodinku roboty vo veľmi kludnom tempe (zahŕňa cigaretku, pitný režim atď.

Čo potrebujeme:
- Jamu, zdvihák alebo spôsob ako sa bezpečne dostať pod auto. Ako to zrealizujete nechám na každého možnostiach.
- Gola sadu/račňu (stačí malá) + nadstavec + 8mm orech (bit) na šrouby krytu.
- Imbus kľúč 8mm (alebo hex bit)
- Cca 1,5 L prevodového oleja MTF-LT-2 (Ja som dal Castrol Syntrans B 75W)
- Pumpu s ktorou natankujete nový olej do prevodovky, nakoľko priestory sú dosť obmedzené. Ja som použil striekačku Janett (dá sa zohnať v lekárni za 2 €) + asi 30 cm hadičky.
- Starú handru na utieranie.
- Odporúčam zohriate auto.
Postup:
1) Demontujeme plastový kryt pod prevodovkou a to tak že pomocou račne s nádstavcom a 8mm bitom odkrútime 6 samorezných skrutiek (červené šipky) a následne kryt vytočíme do strany tak aby sme ho dali dolu z držiaka (žltý kruh)
2) Pomocou imbusového kľúča najskôr odkrútime plniacu/kontrolnú skrutku(žltá šipka), ktorá sa nachádza na boku prevodovky zo strany spolujazdca a potom aj vypúšťaciu skrutku(červená šipka) zo spodu prevodovky. Povoliť išli obe v pohode.
3) Počkáme až všetok olej vytečie (čas na fajčenie, pitie

4) Teraz vrátime späť spodnú vypúšťaciu skrutku a dotiahneme. (Pokiaľ máte momentový kľúč tak na 35Nm). Následne môžme začať pumpovať olej cez bočný plniaci otvor až pokým nezačne olej vyťekať (mne sa zmestilo cca 1,6 L a aj som toľko vypustil). V prípade že nemáte k dispozícii adekvátnu pumpu, dobre poslúži aj umelá striekačka Janett, ktorú kúpite v lekárni.
5) Vrátime späť plniacu skrutku a dotiahneme (35Nm). Všetko dôkladne poutierame.
6) Nasadíme späť plastový kryt motora, dobre utiahneme všetky skrutky a je hotovo.
Záver:
Záverom len dodám, že výmenou oleja v prevodovke ide radenie ľahšie ako pred výmenou (nájazd 175 tis. km), takže výmena sa z môjho pohľadu určite oplatila.