Návod - Výmena ložiska E36, E30, E46 zadná naprava
Napísané: Streda, 6. Februára 2013, 03:11
Rozhodol som sa pre vás napisat navod na výmenu zadných ložísk na BMW pre modely E30, E36, E46, dalej uz neviem aké su technicky autá iných modelov tretej rady poskladané tak preto som si istý len týmyto troma modelmi. Ja som to menil na mojej E36 318i r.v. 1996. Ma nalietane 419 000 km a lozisko som menil ja prvý krat a majitel predomnou ho tiez menil. Prikladám aj video na výmenu na E46. Nieje odo mne ale vcelku vám tiež pomoze. Na motorizácii si myslím že nazaleží.
Písem z vlastnej skúsenosti kedze som po dlhom hladaný nenasiel podrobnejsi navod na co sa pripravit pri vymene a tak. Popisem Vám teda celu moju vymenu s obycajnim naradim co som doma nasiel. Samozrejmostou je dobrá Gola sada a T kluc a dlhá trubka.
Na zaciatok si zozenieme vsetko náradie a to...
Kluc na skrutku drziacu poloos a celý naboj pokope. U mna matica tisic hran rozmer 30...
Torxový nadstavec (orech, samicu) na poloos pri diferaku plus silný kluc nato odborucam T-bar.
2cm hrubú závitovú tyč. Minimálne pol metra + 4 skrutky a 6 podložiek co najvacsích. dá sa kupit vsetko v stavebninách.
klieste na segerky.
medenú alebo keramickú pastu,
ochotného pomocníka.
obycajný stahovak na vankajsie loziska ( na stihnutie náboja)
trubku minimálne 7 cm širokú. Trubka sa prilozi na naboj a lozisko musi do nej vliezt, táto trubka nám pomoze stihnut lozisko. Vid vo videu.
hrubú ale fakt hrubu a silnu podlozku na tu trubku s dielov uprostred aby do nej vosla tá zavitova tyc a posluzila nám ako tzv tahac loziska. Podobné je to činke na cvicenie.
vela casu a chute do trápenie.. aspon ja som sa s tým trápil.
vhodné robit aspon na jame alebo zdviháku a ak nie tak si poriadne podlozit auto aby sme sa podom dostali.
Postup:
1. zhodíme puklicu alebo stredovú krytku na hlinikových diskoch.
2. odstránime poistky na stredovej matici náboja, mozme vyklepat alebo uplne odtrhnut.
3. (pre mna najhorsí bod a bez naradia nemožný.) povolíme maticu( matica je zatiahnutá velmi silno, 250NM preto zaradíme rýchlost a zatiahneme rucnú brzdu.
4. ak sa nám podarilo povolit maticu zhodíme koleso
5. odmontuje celú brzdu, komplet oblozenie, disk.
6.ostal nám holý náboj. nastavíme si loziskový stahovak a stihneme náboj o zostatok vytrcajucej poloosi. Poloos sa zacne zasuvat na klboch tak sa nezlaknite, ide to vcelku lahko dole. Ak nie treba pouzit nato niake podlozky a srobovanim srobov na kolesa to vytlacit ale pred tym treba zrusit rucnu brzdu. Tiez vo videu.
7. ked máme náboj von vidime ze nam na nom ostalo kus loziska.. Teraz uz je neskoro a prácu treba dokoncit lebo lozisko je K.O.
8. Pri diferáku odmontujeme 6 torx srobov. Snazime sa neposkodit manzety poloosi.
9. Ak sa nám podarilo vsetky sroby povolit stlacime poloos v klboch aby sa trochu skratila.
10: na celkove vytihnutie poloosi budeme muset este odmontovat na jednej strane minimalne stabilizator. Je to len 1 srob, takze nema problema.
11. Po povoleni stabiku vyberem poloos a odlozime nabok.
12. Dáme dole segerku drziaku lozisko.
13. Na jeden koniec zavitovej tyce namontujeme maticu a zaklepeme ju alebo bodovo zavarime. Proste sa nesmie hybat a musi byt na uplnom konci zavitovej tyce. odporucam tak 25cm dlzku tyce.
13. Navlecieme na zavitovu tyc minimalne 3silne podlozky 6cm siroke a je vhodný aj niaky vymedzovac aby sa nám zavitova tyc nehybala v lozisku. Ja som pouzil niaku vodársku redukciu ktorá do loziska presne zapadla.
14. Z tej hrubej trubky cca 7 cm sirokej si odreze tak cca 6cm dlzky. Pokusime sa rezat rovno.
15. Trubku si primerame na dieru v ramene a skontrolujem ci nám lozisko do nej vojde ked bude výchádzat z ramena von.
16. nasadime zavitovu tyc zozadu ramena cez lozisko, na prednej casti nasadime tu hrubú trubku predom pripravenú. Zavitovú tyc prevlecieme aj cez vhodný drziak medzi trubkou a tycou. Ja som pouzil cinku ale tá nevydrzala a praskla tak som tým padom pouzil uz ani neviem co to bolo.. To len pre predstavu aby ste vedeli ako to vyzerá.
17. Vsetko stiahneme do kopy a zaciname stahovat lozisko. Tým stastnejsim to pojde a tým menej ktorým som bol aj ja cáka rozrezanie loziska v ramene.
18. ak sa vám podarilo stiahnut lozisko tak ste v polovici ak nie tak sa ideme trapit ako ja.
18a. Musime lozisko rozrezat. Lozisko je z velmi tvrdej ocele takze pila na zelezo moze ist do kosa, Karbobruska je moc velka a znicila by aj rameno. Preto pouzijeme vrtacku a malý uz odbrusený kotuc z karbobrusky. Do toho si primontujeme srob ktory zaaretujeme maticami a podlozkami aby rotovat v rovine a neskakal nám. Zachytime do vrtacky a tak 20 MInut rozriezame lozisko. PRIPOMINAM PRACUJEME V GARAZOVÝCH PODMIENKACH TAK PRETO TAKE NARADIE.
18b) Ked sa nám lozisko podarilo rozrezat tak teraz uz pojde von polahky.
19. vnutorný priestor kde sme mali lozsiko, ocistíme brusnim paprieom, odmastime atd..
20. Keramickou alebo medennou pastou potrieme NOVE lozisko a ulozenie loziska.
21. Nalisujeme nové lozisko opacným postupom a opacným umiestnením lisovacieho nastroja. tj. hrubá trubka zozadu ramena s podlozkou a mensie podlozky zdpredu. Zaitená matica ale znova ostava vzadu. Nasrobujeme podlozky na istenie loziska aspon 6cm hrube v pocte mininalne 2ks pre dobru pevnost. Lozisko nalisujeme pritahovanim matice. Vid video.
Este predtým odporucam nahriat rameno a nie lozisko. Rameno sa totiz trochu roztiahne a lozisko tam lahsie vlisujeme. Stačí obycajná horkovzdusná pistol ktorú vám dobrý kamarad na 10 minut pozica.
22. nalisovali sme lozisko tak zastime segerkou.
23 nalisujeme náboj takým sposobom ako by sme chceli vytiahnut lozisko len bez hrubej trubky. Pouzijeme len 3 ks 6cm podloziek zozadu na lozisko aby sa nam neotvorilo a 3ks spreedu do náboja. Z náboja si predtým odstranime zbytok stareho loziska. Karbobruska pomoze ale opatrne a s citom.
24. ked máme naboj na mieste nasrobujeme poloos, dobre prisithneme 6 srobov na diffe pripominam su to torxy asi 12tky pravdepodobne.
25. primontujem stabilizator a nasrobujem prvotne istiacu maticu poloosi a celeho naboja.
26. zlozime rucnu brzdu, nahodime kotuc alebo bubon ten kto co má, brzdový strmen, vsetko dobre pritiahneme nahodime koleso a spustime auto na zem.
27. co najsilnejsi pritiahneme maticu. maximum vsak 250NM co je odpucany momnet na pritihnutie a poriadne zasitime poistkami.
Toto bol návod pre tých ktorý nemaju special náradie a ani peniaze na drahý servis. Celá výmena stojí maximalne 20€ + cena noveho loziska.
Ja som to spravil takto a hucanie typu hum hum hum ako ked pere stara pracka zmizlo.
trvalo mi to 2dni kvoli nedostatku naradia na povolenie hlavnej matice a vybratrie stareho loziska.
Odporucam si par krat pozriet spominane video. Tam je tento postup znazornení aj ked jemu to istlo velmi lahko s náradím.
V prípade otázok piste.
Tento postup by mal fungovat na vsetkých iných autach ale na napravach hnacich cize tam kde su poloosi a teda aj majú ramená uprostred dieru ako BMW na zadných ramenách.
Vela zdaru dajde vediet ako ste dopadli.
Odkaz na video: demontaz http://www.youtube.com/watch?v=wKYL9_4mXRI
montaz http://www.youtube.com/watch?v=DX9iCZIVgFY
Písem z vlastnej skúsenosti kedze som po dlhom hladaný nenasiel podrobnejsi navod na co sa pripravit pri vymene a tak. Popisem Vám teda celu moju vymenu s obycajnim naradim co som doma nasiel. Samozrejmostou je dobrá Gola sada a T kluc a dlhá trubka.
Na zaciatok si zozenieme vsetko náradie a to...
Kluc na skrutku drziacu poloos a celý naboj pokope. U mna matica tisic hran rozmer 30...
Torxový nadstavec (orech, samicu) na poloos pri diferaku plus silný kluc nato odborucam T-bar.
2cm hrubú závitovú tyč. Minimálne pol metra + 4 skrutky a 6 podložiek co najvacsích. dá sa kupit vsetko v stavebninách.
klieste na segerky.
medenú alebo keramickú pastu,
ochotného pomocníka.
obycajný stahovak na vankajsie loziska ( na stihnutie náboja)
trubku minimálne 7 cm širokú. Trubka sa prilozi na naboj a lozisko musi do nej vliezt, táto trubka nám pomoze stihnut lozisko. Vid vo videu.
hrubú ale fakt hrubu a silnu podlozku na tu trubku s dielov uprostred aby do nej vosla tá zavitova tyc a posluzila nám ako tzv tahac loziska. Podobné je to činke na cvicenie.
vela casu a chute do trápenie.. aspon ja som sa s tým trápil.
vhodné robit aspon na jame alebo zdviháku a ak nie tak si poriadne podlozit auto aby sme sa podom dostali.
Postup:

1. zhodíme puklicu alebo stredovú krytku na hlinikových diskoch.
2. odstránime poistky na stredovej matici náboja, mozme vyklepat alebo uplne odtrhnut.
3. (pre mna najhorsí bod a bez naradia nemožný.) povolíme maticu( matica je zatiahnutá velmi silno, 250NM preto zaradíme rýchlost a zatiahneme rucnú brzdu.
4. ak sa nám podarilo povolit maticu zhodíme koleso
5. odmontuje celú brzdu, komplet oblozenie, disk.
6.ostal nám holý náboj. nastavíme si loziskový stahovak a stihneme náboj o zostatok vytrcajucej poloosi. Poloos sa zacne zasuvat na klboch tak sa nezlaknite, ide to vcelku lahko dole. Ak nie treba pouzit nato niake podlozky a srobovanim srobov na kolesa to vytlacit ale pred tym treba zrusit rucnu brzdu. Tiez vo videu.
7. ked máme náboj von vidime ze nam na nom ostalo kus loziska.. Teraz uz je neskoro a prácu treba dokoncit lebo lozisko je K.O.
8. Pri diferáku odmontujeme 6 torx srobov. Snazime sa neposkodit manzety poloosi.
9. Ak sa nám podarilo vsetky sroby povolit stlacime poloos v klboch aby sa trochu skratila.
10: na celkove vytihnutie poloosi budeme muset este odmontovat na jednej strane minimalne stabilizator. Je to len 1 srob, takze nema problema.
11. Po povoleni stabiku vyberem poloos a odlozime nabok.
12. Dáme dole segerku drziaku lozisko.
13. Na jeden koniec zavitovej tyce namontujeme maticu a zaklepeme ju alebo bodovo zavarime. Proste sa nesmie hybat a musi byt na uplnom konci zavitovej tyce. odporucam tak 25cm dlzku tyce.
13. Navlecieme na zavitovu tyc minimalne 3silne podlozky 6cm siroke a je vhodný aj niaky vymedzovac aby sa nám zavitova tyc nehybala v lozisku. Ja som pouzil niaku vodársku redukciu ktorá do loziska presne zapadla.
14. Z tej hrubej trubky cca 7 cm sirokej si odreze tak cca 6cm dlzky. Pokusime sa rezat rovno.
15. Trubku si primerame na dieru v ramene a skontrolujem ci nám lozisko do nej vojde ked bude výchádzat z ramena von.
16. nasadime zavitovu tyc zozadu ramena cez lozisko, na prednej casti nasadime tu hrubú trubku predom pripravenú. Zavitovú tyc prevlecieme aj cez vhodný drziak medzi trubkou a tycou. Ja som pouzil cinku ale tá nevydrzala a praskla tak som tým padom pouzil uz ani neviem co to bolo.. To len pre predstavu aby ste vedeli ako to vyzerá.
17. Vsetko stiahneme do kopy a zaciname stahovat lozisko. Tým stastnejsim to pojde a tým menej ktorým som bol aj ja cáka rozrezanie loziska v ramene.
18. ak sa vám podarilo stiahnut lozisko tak ste v polovici ak nie tak sa ideme trapit ako ja.
18a. Musime lozisko rozrezat. Lozisko je z velmi tvrdej ocele takze pila na zelezo moze ist do kosa, Karbobruska je moc velka a znicila by aj rameno. Preto pouzijeme vrtacku a malý uz odbrusený kotuc z karbobrusky. Do toho si primontujeme srob ktory zaaretujeme maticami a podlozkami aby rotovat v rovine a neskakal nám. Zachytime do vrtacky a tak 20 MInut rozriezame lozisko. PRIPOMINAM PRACUJEME V GARAZOVÝCH PODMIENKACH TAK PRETO TAKE NARADIE.
18b) Ked sa nám lozisko podarilo rozrezat tak teraz uz pojde von polahky.
19. vnutorný priestor kde sme mali lozsiko, ocistíme brusnim paprieom, odmastime atd..
20. Keramickou alebo medennou pastou potrieme NOVE lozisko a ulozenie loziska.
21. Nalisujeme nové lozisko opacným postupom a opacným umiestnením lisovacieho nastroja. tj. hrubá trubka zozadu ramena s podlozkou a mensie podlozky zdpredu. Zaitená matica ale znova ostava vzadu. Nasrobujeme podlozky na istenie loziska aspon 6cm hrube v pocte mininalne 2ks pre dobru pevnost. Lozisko nalisujeme pritahovanim matice. Vid video.
Este predtým odporucam nahriat rameno a nie lozisko. Rameno sa totiz trochu roztiahne a lozisko tam lahsie vlisujeme. Stačí obycajná horkovzdusná pistol ktorú vám dobrý kamarad na 10 minut pozica.
22. nalisovali sme lozisko tak zastime segerkou.
23 nalisujeme náboj takým sposobom ako by sme chceli vytiahnut lozisko len bez hrubej trubky. Pouzijeme len 3 ks 6cm podloziek zozadu na lozisko aby sa nam neotvorilo a 3ks spreedu do náboja. Z náboja si predtým odstranime zbytok stareho loziska. Karbobruska pomoze ale opatrne a s citom.
24. ked máme naboj na mieste nasrobujeme poloos, dobre prisithneme 6 srobov na diffe pripominam su to torxy asi 12tky pravdepodobne.
25. primontujem stabilizator a nasrobujem prvotne istiacu maticu poloosi a celeho naboja.
26. zlozime rucnu brzdu, nahodime kotuc alebo bubon ten kto co má, brzdový strmen, vsetko dobre pritiahneme nahodime koleso a spustime auto na zem.
27. co najsilnejsi pritiahneme maticu. maximum vsak 250NM co je odpucany momnet na pritihnutie a poriadne zasitime poistkami.
Toto bol návod pre tých ktorý nemaju special náradie a ani peniaze na drahý servis. Celá výmena stojí maximalne 20€ + cena noveho loziska.
Ja som to spravil takto a hucanie typu hum hum hum ako ked pere stara pracka zmizlo.
trvalo mi to 2dni kvoli nedostatku naradia na povolenie hlavnej matice a vybratrie stareho loziska.
Odporucam si par krat pozriet spominane video. Tam je tento postup znazornení aj ked jemu to istlo velmi lahko s náradím.
V prípade otázok piste.
Tento postup by mal fungovat na vsetkých iných autach ale na napravach hnacich cize tam kde su poloosi a teda aj majú ramená uprostred dieru ako BMW na zadných ramenách.
Vela zdaru dajde vediet ako ste dopadli.

Odkaz na video: demontaz http://www.youtube.com/watch?v=wKYL9_4mXRI
montaz http://www.youtube.com/watch?v=DX9iCZIVgFY