e36-benzin-Tempomat
Napísané: Pondelok, 6. Júna 2011, 00:46
Nasiel som na e39.cz tento navod na instalaciu tempomatu... a prave som si jeden setik objednal tak budem postupovat podla tohto navodu som zvedavy ako to pojde :)
Následující popis se týká E36 s šestiválcovým motorem, ale pro čtyřválce je to téměř stejné. Článek opět původně napsán na fórum BMWklubu.
Obecné
Tempomaty v E36 byly dvě generace. Lámalo se to 09/1994. V principu jde o to samé, ale mají jiné zapojení a jiné konektory. Z toho plyne, že díly nejsou záměnné - např. řj vypadá téměř stejně, ale zapojení má úplně jiné, čili nedoporučuju to zkoušet kombinovat.
Nicméně obecně platí, že pokud seženete komplet sadu jakékoli generace, dáte ji bez větších problémů do jakékoli E36.
Kde sehnat ?
Nejjednodušší a zároveň nejdražší možností je koupit originál sadu v BMW pro dodatečnou montáž tempomatu. Její cena je ale někde kolem 15 tis. CZK, což vetšinu lidí odradí :-)
Druhou variantou je koupit použitý tempomat. Pokud kupujete komplet, je to v podstatě jednoduché. Je jen třeba si hlídat, aby bylo pohromadě opravdu všechno, spousta lidí vyndá z auta páčku, servo, ev. řj a inzeruje to jako " kompletní tempomat ". Kupující se potom diví, kolik toho ještě musí dokoupit.
V ČR sehnatelné spíše náhodou, častěji se vyskytuje na eBay.de, kde cena končí zpravidla mezi 150 - 200 euro.
Je samozřejmě možnost sehnat to po částech, v tom případě je ale třeba hlídat, kterou generaci " skládáte " - viz výše.
Co je to " kompletní tempomat "?
V blocích napoví následující obrázky
http://bmwfans.info/parts/catalog/E36/S ... control-2/
http://bmwfans.info/parts/catalog/E36/S ... ontrol/#11
Kompletní znamená - řj tempomatu, páčka pod volant, servomotorek tempomatu, bowden k servu, spínač spojky, držák serva, kabeláž. S tímto se to již dá zprovoznit, jinak dále pro hnidopichy - držák řj, propojka pro použití v autě s automatickou převodovkou, různé držáčky bowdenu, příchytky, atd... - většinou kosmetika, která není nutná, ale dá se za pár korun koupit nová v BMW.
Co je třeba zkontrolovat před montáží
Určitě to, zda máme vše potřebné podle popisu výše.
Pokud se vám podaří např. sehnat díly tempomatu po dílech, upozorňuji, že nová kabeláž stojí v BMW cca 2200-2600 dle generace. Pokud umíte pracovat s ETM, není zas takový problém si ji vyrobit, je to jen pár drátů.
Důležité je zkontrolovat škrtící klapku. Vzhledem k různým rokům, motorizacím, ASC a ne-ASC je jich několik typů. Pro nás je důležité, zda klapka vedle " slotu " pro plynové lanko má ještě druhý slot pro lanko tempomatu. Pokud ne, je třeba sehnat i vhodnou klapku, např. u 2,8i to ne všechny klapky mají, u ostatních motorizací nevím.
Ke klapce je nutné mít i správné lanko, opět je jich asi 8 typů - jdou koupit nová v BMW, cena je cca 300-800 Kč za ks dle typu.
Jinak jsem slyšel, i v ETK je to tak psáno, že se u čtyřválců liší uložení řj - zatímco v R6 je za kastlíkem, u R4 by měla být v držáku pod volantem. Osobně jsem to ještě neviděl, hlavně je to jedno, kde řj bude.
Jdeme montovat
1. Doporučuju začít kabeláží, je to největší opruz a hlavně podle konektorů na ní je potom jasné, co kde bude. Kabeláž vede z poza kastlíku pod volant, dále skrz přepážku do pojistkové skříňky v motorovém prostoru, kolem klobouku tlumiče po kabelovém svazku končí za L světlem vedle airboxu.
Nebudu tu popisovat každý krok jako je rozebrání kastlíku, zastavím se jen u protažení do motorového prostoru.
Je třeba z pojistkové skříňky sundat víčko a povolit šrouby, kterými je přimontována. Jsou to hvězdičky, tím že jsou v plastu jdou většinou poměrně snadno povolit. Pojistkovou skříňku nadzvedneme, jde to jen o kousek, protože je pod ní milion drátů, ale je vidět gumová průchodka do kabiny. Tou musí jít kabeláž. Pod volantem na straně řidiče, úplně vlevo vzadu na podlaze, nadzdvihneme roh koberce - pod ním je ona průchodka z druhé strany. Koberec jde zvednout celkem obtížně, ale věřte tomu, je tam. V průchodce jsou naznačené ( předražené ) otvory, jeden si vybereme, prořízneme a protáhneme kabeláž. Z kabeláže je nutné sundat konektor do serva ( je vhodné si poznamenat, jak tam patří :-) ) , potom doporučuju si kabely smotat třeba izolačkou a soukat skrz. Pro mě tohle byl největší opruz z celé montáže.
V motorovém prostoru vede kabeláž skrz pojistkovou skříňku směrem dopředu, zde lze přicvakat ke kabelovému svazku světel, vést zvlášť, atd...
2. V motorovém prostoru vrátíme z5 pojistkovou skříňku, na kabeláž nacvakáme PINy konektoru. Některé kabeláže mají vyvedenu kostru někde u konektoru serva, připojíme např. na kostřící bod karoserie za L světlem. Když už jsme tam, můžeme přidělat servomotorek. Je na držáku přidělaný na šrouby airboxu, tohle v podstatě nelze splést. lanko vede kolem klobouku tlumiče, tady už záleží, jaký máme motor, podle toho buď kolem nebo přes klobouk - prostě do škrtící klapky. Cestou bývají různé držáčky lanka, výše uvedené jako kosmetika, nejsou nutné, ale zároveň je triviální je použít, čili vynechávám. Lanko cvakneme do škrtící klapky a tím je práce v motorovém prostoru hotová.
3. Zapojení pod volantem
Popisuju starší verzi, tj. do 09/1994, ale je to podobné. Já ji dával do novějšího auta a barvy kabelů seděly. Celé zapojení tempomatu do okruhu auta je vlastně plus, kostra, signál rychlosti a signál spínačů brzdy a spojky, tedy žádná věda.
Použijeme svorkovnici, která je pod deklem volantu na L stěně. Podle výbavy auta je lépe či hůře přístupná, někdy je nutné ji u aut s vyšší výbavou od stěny odcvaknout, aby se v ní dalo hledat.
Barvy kabelů ( na kabeláži tempomatu ):
Fialovo-žlutá - plus přes klíček. Ve svorkovnici auta u mě byla stejná barva kabelu, byl tam volný slot pro PIN tohoto kabelu, byl to plus přes klíček. Na některých kabelážích můžou být dva tyto kabely - proměřit, pokud nejsou spojené, spojit.
Hnědá- kostra - kamkoli na kostřící bod auta, další může být i na konci kabeláže u řj, opět na kostřící bod
Černo-bílá - signál rychlosti auta pro řj tempomatu, asi nejdůležitější kabel. opět ve svorkovnici vyveden, také černo-bílý. Pokud ho nenajdeme ve svorkovnici, je možné si ho " vzít " od konektoru budíků, je opět černo-bíly. Ale ve svorkovnici je na 100%.
Modro-červený - signál od spínačů spojky a brzdy. Spínač spojky jen cvakneme do držáku u pedálu. Oba spínače jsou v sérii, pokud není žádný pedál zmáčknutý, je na nich +12V - při zmáčknutí pedálu napětí odpojí a tempomat vypne. Na brzdovém spínači by měl být opět modro-červený drát - od toho jednoduše vedeme drát do spojkového spínače, druhý PIN spojkového spínače připojíme na modro-červený kabeláže tempomatu a je to.
Z kabeláže ještě může koukat pár drátů, např. pro automatickou převodovku - pokud máme manuál, nezapojujeme. Z novější generace je i pár drátů k řj motoru atd..., ale ze zkušeností - nemusí být zapojené.
4. Pod volantem sundáme plastový deklík, z druhé strany je v něm naznačený obrys pro páčku tempomatu. Páčku namontujeme, kabeláž protáhneme podle tyče řízení do prostoru pod volant a cvakneme konektor do kabeláže tempomatu.
5. Za kastlíkem umístíme řj tempomatu - buď do držáku, nebo některá auta mají na různé řj takové kastlíčky, je to jedno - a cvakneme na ni konektor kabeláže.
Tím máme v podstatě hotovo. Mělo by se ještě seřídit lanko tempomatu - seřizuje se podobně jako plynové, tzn. mělo by být napnuté, ale nedržat klapku pootevřenou.
Vyzkoušení
Lze buď za jízdy nebo zvednout alespoň zadní kola na heveru. Tempomat funguje od cca 40 km/hod. Čili za jízdy nebo na heveru ťukneme do páčky tempomatu směrem od sebe, pustíme plyn a auto by mělo pokračovat stejnou rychlostí. Pokud ne, je někde chyba.
Pokud toto funguje, doporučuju zkusit i funkčnost vypínání pomocí brzdy a spojky - takže tempomat zapnout, šlápnout na spojku, měl by vypnout. Totéž zkusíme s brzdou. Při této kontrole doporučuju být ve střehu a např. mít ruku na klíčku pro případ, že spojkový spínač nefuguje - otáčky totiž hned vyletí do omezovače
Po zapojení nefunguje, co teď ?
Předpokládám, že jsme si jisti, že jednotlivé komponenty fungují.
Jednou z častých chyb je vypadnutí konce bowdenu od servomotorku. Pokud zkoušíme na heveru - " rozjedeme " třeba na pětku, zadní kola se točí, na tacho je bez plynu nějakých 80 km/h. Pokud při ťuknutí do páčky v servomotorku cvaká, ale auto nedrží rychlost, je nejpravděpodobněji chyba právě v lanku - čili opatrně vycvakneme lanko od serva a zkontrolujeme, že není přetržené, vypadlé od motorku, atd...
Pokud tempomat nereaguje vůbec, proměříme ukostření, napájení, zda máme správně připojený signál pro rychlost, proměříme spínače brzdy a spojky.
Ovládání tempomatu
Jen pro úplnost :-)
Páčka od sebe - nastaví a udržuje aktuální rychlost. Pokud ji držíme, auto zrychluje.
Páčka k sobě - zpomaluje, po puštění udržuje rychlost
Zmáčknutí páčky směrem k volantu - zrychlí na poslední uloženou rychlost a udržuje ji
Páčka nahoru či dolů - vypne tempomat, rychlost zůstává uložená v paměti
Závěrem
Celý návod berte jako orientační, předpokládám použití zejména selského rozumu, multimetru a schémat ( ETM ). Toto je spíše shrnutí cca třiceti topiců na fóru BMWklubu, které se tempomatu týkaly, ale každý zvlášť nic moc neřešil.
Následující popis se týká E36 s šestiválcovým motorem, ale pro čtyřválce je to téměř stejné. Článek opět původně napsán na fórum BMWklubu.
Obecné
Tempomaty v E36 byly dvě generace. Lámalo se to 09/1994. V principu jde o to samé, ale mají jiné zapojení a jiné konektory. Z toho plyne, že díly nejsou záměnné - např. řj vypadá téměř stejně, ale zapojení má úplně jiné, čili nedoporučuju to zkoušet kombinovat.
Nicméně obecně platí, že pokud seženete komplet sadu jakékoli generace, dáte ji bez větších problémů do jakékoli E36.
Kde sehnat ?
Nejjednodušší a zároveň nejdražší možností je koupit originál sadu v BMW pro dodatečnou montáž tempomatu. Její cena je ale někde kolem 15 tis. CZK, což vetšinu lidí odradí :-)
Druhou variantou je koupit použitý tempomat. Pokud kupujete komplet, je to v podstatě jednoduché. Je jen třeba si hlídat, aby bylo pohromadě opravdu všechno, spousta lidí vyndá z auta páčku, servo, ev. řj a inzeruje to jako " kompletní tempomat ". Kupující se potom diví, kolik toho ještě musí dokoupit.
V ČR sehnatelné spíše náhodou, častěji se vyskytuje na eBay.de, kde cena končí zpravidla mezi 150 - 200 euro.
Je samozřejmě možnost sehnat to po částech, v tom případě je ale třeba hlídat, kterou generaci " skládáte " - viz výše.
Co je to " kompletní tempomat "?
V blocích napoví následující obrázky
http://bmwfans.info/parts/catalog/E36/S ... control-2/
http://bmwfans.info/parts/catalog/E36/S ... ontrol/#11
Kompletní znamená - řj tempomatu, páčka pod volant, servomotorek tempomatu, bowden k servu, spínač spojky, držák serva, kabeláž. S tímto se to již dá zprovoznit, jinak dále pro hnidopichy - držák řj, propojka pro použití v autě s automatickou převodovkou, různé držáčky bowdenu, příchytky, atd... - většinou kosmetika, která není nutná, ale dá se za pár korun koupit nová v BMW.
Co je třeba zkontrolovat před montáží
Určitě to, zda máme vše potřebné podle popisu výše.
Pokud se vám podaří např. sehnat díly tempomatu po dílech, upozorňuji, že nová kabeláž stojí v BMW cca 2200-2600 dle generace. Pokud umíte pracovat s ETM, není zas takový problém si ji vyrobit, je to jen pár drátů.
Důležité je zkontrolovat škrtící klapku. Vzhledem k různým rokům, motorizacím, ASC a ne-ASC je jich několik typů. Pro nás je důležité, zda klapka vedle " slotu " pro plynové lanko má ještě druhý slot pro lanko tempomatu. Pokud ne, je třeba sehnat i vhodnou klapku, např. u 2,8i to ne všechny klapky mají, u ostatních motorizací nevím.
Ke klapce je nutné mít i správné lanko, opět je jich asi 8 typů - jdou koupit nová v BMW, cena je cca 300-800 Kč za ks dle typu.
Jinak jsem slyšel, i v ETK je to tak psáno, že se u čtyřválců liší uložení řj - zatímco v R6 je za kastlíkem, u R4 by měla být v držáku pod volantem. Osobně jsem to ještě neviděl, hlavně je to jedno, kde řj bude.
Jdeme montovat
1. Doporučuju začít kabeláží, je to největší opruz a hlavně podle konektorů na ní je potom jasné, co kde bude. Kabeláž vede z poza kastlíku pod volant, dále skrz přepážku do pojistkové skříňky v motorovém prostoru, kolem klobouku tlumiče po kabelovém svazku končí za L světlem vedle airboxu.
Nebudu tu popisovat každý krok jako je rozebrání kastlíku, zastavím se jen u protažení do motorového prostoru.
Je třeba z pojistkové skříňky sundat víčko a povolit šrouby, kterými je přimontována. Jsou to hvězdičky, tím že jsou v plastu jdou většinou poměrně snadno povolit. Pojistkovou skříňku nadzvedneme, jde to jen o kousek, protože je pod ní milion drátů, ale je vidět gumová průchodka do kabiny. Tou musí jít kabeláž. Pod volantem na straně řidiče, úplně vlevo vzadu na podlaze, nadzdvihneme roh koberce - pod ním je ona průchodka z druhé strany. Koberec jde zvednout celkem obtížně, ale věřte tomu, je tam. V průchodce jsou naznačené ( předražené ) otvory, jeden si vybereme, prořízneme a protáhneme kabeláž. Z kabeláže je nutné sundat konektor do serva ( je vhodné si poznamenat, jak tam patří :-) ) , potom doporučuju si kabely smotat třeba izolačkou a soukat skrz. Pro mě tohle byl největší opruz z celé montáže.
V motorovém prostoru vede kabeláž skrz pojistkovou skříňku směrem dopředu, zde lze přicvakat ke kabelovému svazku světel, vést zvlášť, atd...
2. V motorovém prostoru vrátíme z5 pojistkovou skříňku, na kabeláž nacvakáme PINy konektoru. Některé kabeláže mají vyvedenu kostru někde u konektoru serva, připojíme např. na kostřící bod karoserie za L světlem. Když už jsme tam, můžeme přidělat servomotorek. Je na držáku přidělaný na šrouby airboxu, tohle v podstatě nelze splést. lanko vede kolem klobouku tlumiče, tady už záleží, jaký máme motor, podle toho buď kolem nebo přes klobouk - prostě do škrtící klapky. Cestou bývají různé držáčky lanka, výše uvedené jako kosmetika, nejsou nutné, ale zároveň je triviální je použít, čili vynechávám. Lanko cvakneme do škrtící klapky a tím je práce v motorovém prostoru hotová.
3. Zapojení pod volantem
Popisuju starší verzi, tj. do 09/1994, ale je to podobné. Já ji dával do novějšího auta a barvy kabelů seděly. Celé zapojení tempomatu do okruhu auta je vlastně plus, kostra, signál rychlosti a signál spínačů brzdy a spojky, tedy žádná věda.
Použijeme svorkovnici, která je pod deklem volantu na L stěně. Podle výbavy auta je lépe či hůře přístupná, někdy je nutné ji u aut s vyšší výbavou od stěny odcvaknout, aby se v ní dalo hledat.
Barvy kabelů ( na kabeláži tempomatu ):
Fialovo-žlutá - plus přes klíček. Ve svorkovnici auta u mě byla stejná barva kabelu, byl tam volný slot pro PIN tohoto kabelu, byl to plus přes klíček. Na některých kabelážích můžou být dva tyto kabely - proměřit, pokud nejsou spojené, spojit.
Hnědá- kostra - kamkoli na kostřící bod auta, další může být i na konci kabeláže u řj, opět na kostřící bod
Černo-bílá - signál rychlosti auta pro řj tempomatu, asi nejdůležitější kabel. opět ve svorkovnici vyveden, také černo-bílý. Pokud ho nenajdeme ve svorkovnici, je možné si ho " vzít " od konektoru budíků, je opět černo-bíly. Ale ve svorkovnici je na 100%.
Modro-červený - signál od spínačů spojky a brzdy. Spínač spojky jen cvakneme do držáku u pedálu. Oba spínače jsou v sérii, pokud není žádný pedál zmáčknutý, je na nich +12V - při zmáčknutí pedálu napětí odpojí a tempomat vypne. Na brzdovém spínači by měl být opět modro-červený drát - od toho jednoduše vedeme drát do spojkového spínače, druhý PIN spojkového spínače připojíme na modro-červený kabeláže tempomatu a je to.
Z kabeláže ještě může koukat pár drátů, např. pro automatickou převodovku - pokud máme manuál, nezapojujeme. Z novější generace je i pár drátů k řj motoru atd..., ale ze zkušeností - nemusí být zapojené.
4. Pod volantem sundáme plastový deklík, z druhé strany je v něm naznačený obrys pro páčku tempomatu. Páčku namontujeme, kabeláž protáhneme podle tyče řízení do prostoru pod volant a cvakneme konektor do kabeláže tempomatu.
5. Za kastlíkem umístíme řj tempomatu - buď do držáku, nebo některá auta mají na různé řj takové kastlíčky, je to jedno - a cvakneme na ni konektor kabeláže.
Tím máme v podstatě hotovo. Mělo by se ještě seřídit lanko tempomatu - seřizuje se podobně jako plynové, tzn. mělo by být napnuté, ale nedržat klapku pootevřenou.
Vyzkoušení
Lze buď za jízdy nebo zvednout alespoň zadní kola na heveru. Tempomat funguje od cca 40 km/hod. Čili za jízdy nebo na heveru ťukneme do páčky tempomatu směrem od sebe, pustíme plyn a auto by mělo pokračovat stejnou rychlostí. Pokud ne, je někde chyba.
Pokud toto funguje, doporučuju zkusit i funkčnost vypínání pomocí brzdy a spojky - takže tempomat zapnout, šlápnout na spojku, měl by vypnout. Totéž zkusíme s brzdou. Při této kontrole doporučuju být ve střehu a např. mít ruku na klíčku pro případ, že spojkový spínač nefuguje - otáčky totiž hned vyletí do omezovače
Po zapojení nefunguje, co teď ?
Předpokládám, že jsme si jisti, že jednotlivé komponenty fungují.
Jednou z častých chyb je vypadnutí konce bowdenu od servomotorku. Pokud zkoušíme na heveru - " rozjedeme " třeba na pětku, zadní kola se točí, na tacho je bez plynu nějakých 80 km/h. Pokud při ťuknutí do páčky v servomotorku cvaká, ale auto nedrží rychlost, je nejpravděpodobněji chyba právě v lanku - čili opatrně vycvakneme lanko od serva a zkontrolujeme, že není přetržené, vypadlé od motorku, atd...
Pokud tempomat nereaguje vůbec, proměříme ukostření, napájení, zda máme správně připojený signál pro rychlost, proměříme spínače brzdy a spojky.
Ovládání tempomatu
Jen pro úplnost :-)
Páčka od sebe - nastaví a udržuje aktuální rychlost. Pokud ji držíme, auto zrychluje.
Páčka k sobě - zpomaluje, po puštění udržuje rychlost
Zmáčknutí páčky směrem k volantu - zrychlí na poslední uloženou rychlost a udržuje ji
Páčka nahoru či dolů - vypne tempomat, rychlost zůstává uložená v paměti
Závěrem
Celý návod berte jako orientační, předpokládám použití zejména selského rozumu, multimetru a schémat ( ETM ). Toto je spíše shrnutí cca třiceti topiců na fóru BMWklubu, které se tempomatu týkaly, ale každý zvlášť nic moc neřešil.