[Navod] E36/316i - Výmena termostatu a chladiacej kvapaliny
Napísané: Sobota, 28. Novembra 2009, 23:16
Výmena termostatu a chladiacej kvapaliny na BMW E36 316i
Nakoľko som našiel veľa info o údržbe E36 – 6 valcoch a takmer nič o 4valcoch, rozhodol som sa pre založenie tohto príspevku.
Keď mi teplomer chlad. kvap. v kokpite ukazoval, že sa nevie zohriať na prevádzkovú teplotu tj: ručička teplomera nedosiahla stred stupnice ani po 8 -10 km, tušil som, že za tým bude pokazený termostat. Po prezeraní touto tematikou sa zaoberajúcich stránok na nete, som získal istotu. Nasledovalo objednanie termostatu cca 30 eur a nákup nemrznúcej zmesi s destilovanou vodou. Počas blúdenia na nete som sa totiž dočítal i názorov, že chladiaca zmes by sa mala meniť každý rok, lebo etylenglykol obsiahnutý v nemrznúcej zmesi sa časom stáva agresívnym a to má za následok rozleptanie tesnení motora. Výrobca mnou zakúpenej nemrznúcej kvapaliny udáva interval výmeny 3 roky...
Takže hor sa do toho!
Materiál: 3l nemrznúcej kvap.
4l destilovanej vody
Nový termostat /v prípade E36 316i je zabudovaný v kryte tvaru fajky/
Náradie: Široký skrutkovač, nástrčkový kľúč veľ.:10mm + ,,račňa“, hadica o priem. 11mm, vedro, plochý pevný nekovový zaostrený predmet /možno naplocho zastrúhaná ceruzka alebo drievko/
1. Prebehnúť Báwo so zapnutým kúrením aj klímou, nech sa chlad. kvap. trocha zohreje a premieša.
2. Otvoriť nalievací otvor chlad. sústavy a odvzdušňovaciu skrutku podľa obr. 1.
3. Odpojiť káblik ventilátora, aby nezavadzal a nasadiť hadicu na výlevku podľa obr.2. /Žiaľ po uvoľnení výpustného ventilu vyteká kvapalina nielen cez výlevku s hadicou, ale i mimo ajkeď v menšej miere./ Preto doporučujem podloženie väčšieho vedra pod vytekajúcu kvapalinu. Obr. 3.
4. Povoliť výpustný ventil /modrá súčiastka na obr. 2/ širokým skrutkovačom.
5. Výmena chlad. kvap. ide ruka v ruke s vypláchnutím systému. Takže: Uzavrieť výpustný ventil, naliať obyčajnú no čistú vodu do systému a naštartovať motor. Výplachová voda nech je radšej vlažná, aby náhly teplotný rozdiel nezpôsobil prasknutie bloku. Klíma a kúrenie sú naďalej zapnuté. Nechať zohriať motor /vodu/ . Vodu dolievame do plna. Napĺňaniu systému a lepšiemu preplachu je možné dopomôcť ,,masážou“ hadíc. Nasleduje znovu vyprázdnenie systému.
6. Teraz môže nasledovať výmena samotného termostatu. Začína sa odpojením hadice od násadovej časti krytu starého termostatu /tvaru fajky/. Obr. 4. Následne sa uvolnia 3 skrutky držiace termostat na bloku motora, nástrčkovým kľúčom a račňou.
7. Očistenie miesta starého termostatu od zvyškov tesnenia a iných nečistôt je samozrejmosťou. Použije sa plochý, pevný, nekovový predmet. Obr. 5.
8. Môže príjsť na rad montáž nového termostatu. Pri uťahovaní skrutiek treba dať pozor na silu. Plastový kryt pri neadekvátnom zaobchádzaní rád praskne. Najlepšie je použiť momentový kľúč nastavený na hodnotu: 40 – 50 Nm /hodnota je odpísaná z US. zdroja, čo neznamená, že je korektná/. Ja som použil ,,račňu“. Dotiahol som skrutky nie úplne na doraz, teda ešte by sa dali utiahnuť, no len málo. Jednoducho povedané: Doťahuj s citom , nie na doraz. Na násadovú časť krytu opätovne nasadíme a pripevníme uťahovacou páskou hadicu
9. Znovu uzavrieme výpustný ventil, tentoraz skrutkovačom na doraz. Pripojíme konektor ventilátora na svoje miesto. Cez nalievací otvor chlad. súst. sa nalieva striedavo nemrznúca kvap. a dest. voda až do plna. Dest. vodu aj nemrz. Kvap. udržiavame pred nalievaním v čo najteplejšom prostredí, kvôli teplotným rozdielom. Je čas naštartovať motor a zapnúť kímu. /alebo ju netreba pred tým vypnúť/ Chladiacu kvapalinu treba ďalej dolievať kým cez odvzdušňovací otvor /vedľa nalievacieho/ bude vytekať len kvapalina bez bubliniek, vtedy treba otvor uzavrieť.
10. Naštartovaný motor treba nechať zohriať na prevádzkovú teplotu, čo s novým termostatom nemôže byť problém. Prípadne sa urobí skúšobná jazda. Po jazde treba pre každý prípad skontrolovať, či je všetko dotiahnuté, a na svojom mieste, ako aj či niekde neuniká chladiaca zmes.
11. Ak je všetko v poriadku, odparkujeme Báwo a otvoríme si správne vychladenú dvanástku, ako odmenu za dobre vykonanú robotu.
Celkový pohľad na chladič spod vozidla
Kompletné teleso termostatu
Nakoľko som našiel veľa info o údržbe E36 – 6 valcoch a takmer nič o 4valcoch, rozhodol som sa pre založenie tohto príspevku.
Keď mi teplomer chlad. kvap. v kokpite ukazoval, že sa nevie zohriať na prevádzkovú teplotu tj: ručička teplomera nedosiahla stred stupnice ani po 8 -10 km, tušil som, že za tým bude pokazený termostat. Po prezeraní touto tematikou sa zaoberajúcich stránok na nete, som získal istotu. Nasledovalo objednanie termostatu cca 30 eur a nákup nemrznúcej zmesi s destilovanou vodou. Počas blúdenia na nete som sa totiž dočítal i názorov, že chladiaca zmes by sa mala meniť každý rok, lebo etylenglykol obsiahnutý v nemrznúcej zmesi sa časom stáva agresívnym a to má za následok rozleptanie tesnení motora. Výrobca mnou zakúpenej nemrznúcej kvapaliny udáva interval výmeny 3 roky...
Takže hor sa do toho!
Materiál: 3l nemrznúcej kvap.
4l destilovanej vody
Nový termostat /v prípade E36 316i je zabudovaný v kryte tvaru fajky/
Náradie: Široký skrutkovač, nástrčkový kľúč veľ.:10mm + ,,račňa“, hadica o priem. 11mm, vedro, plochý pevný nekovový zaostrený predmet /možno naplocho zastrúhaná ceruzka alebo drievko/
1. Prebehnúť Báwo so zapnutým kúrením aj klímou, nech sa chlad. kvap. trocha zohreje a premieša.
2. Otvoriť nalievací otvor chlad. sústavy a odvzdušňovaciu skrutku podľa obr. 1.
3. Odpojiť káblik ventilátora, aby nezavadzal a nasadiť hadicu na výlevku podľa obr.2. /Žiaľ po uvoľnení výpustného ventilu vyteká kvapalina nielen cez výlevku s hadicou, ale i mimo ajkeď v menšej miere./ Preto doporučujem podloženie väčšieho vedra pod vytekajúcu kvapalinu. Obr. 3.
4. Povoliť výpustný ventil /modrá súčiastka na obr. 2/ širokým skrutkovačom.
5. Výmena chlad. kvap. ide ruka v ruke s vypláchnutím systému. Takže: Uzavrieť výpustný ventil, naliať obyčajnú no čistú vodu do systému a naštartovať motor. Výplachová voda nech je radšej vlažná, aby náhly teplotný rozdiel nezpôsobil prasknutie bloku. Klíma a kúrenie sú naďalej zapnuté. Nechať zohriať motor /vodu/ . Vodu dolievame do plna. Napĺňaniu systému a lepšiemu preplachu je možné dopomôcť ,,masážou“ hadíc. Nasleduje znovu vyprázdnenie systému.
6. Teraz môže nasledovať výmena samotného termostatu. Začína sa odpojením hadice od násadovej časti krytu starého termostatu /tvaru fajky/. Obr. 4. Následne sa uvolnia 3 skrutky držiace termostat na bloku motora, nástrčkovým kľúčom a račňou.
7. Očistenie miesta starého termostatu od zvyškov tesnenia a iných nečistôt je samozrejmosťou. Použije sa plochý, pevný, nekovový predmet. Obr. 5.
8. Môže príjsť na rad montáž nového termostatu. Pri uťahovaní skrutiek treba dať pozor na silu. Plastový kryt pri neadekvátnom zaobchádzaní rád praskne. Najlepšie je použiť momentový kľúč nastavený na hodnotu: 40 – 50 Nm /hodnota je odpísaná z US. zdroja, čo neznamená, že je korektná/. Ja som použil ,,račňu“. Dotiahol som skrutky nie úplne na doraz, teda ešte by sa dali utiahnuť, no len málo. Jednoducho povedané: Doťahuj s citom , nie na doraz. Na násadovú časť krytu opätovne nasadíme a pripevníme uťahovacou páskou hadicu
9. Znovu uzavrieme výpustný ventil, tentoraz skrutkovačom na doraz. Pripojíme konektor ventilátora na svoje miesto. Cez nalievací otvor chlad. súst. sa nalieva striedavo nemrznúca kvap. a dest. voda až do plna. Dest. vodu aj nemrz. Kvap. udržiavame pred nalievaním v čo najteplejšom prostredí, kvôli teplotným rozdielom. Je čas naštartovať motor a zapnúť kímu. /alebo ju netreba pred tým vypnúť/ Chladiacu kvapalinu treba ďalej dolievať kým cez odvzdušňovací otvor /vedľa nalievacieho/ bude vytekať len kvapalina bez bubliniek, vtedy treba otvor uzavrieť.
10. Naštartovaný motor treba nechať zohriať na prevádzkovú teplotu, čo s novým termostatom nemôže byť problém. Prípadne sa urobí skúšobná jazda. Po jazde treba pre každý prípad skontrolovať, či je všetko dotiahnuté, a na svojom mieste, ako aj či niekde neuniká chladiaca zmes.
11. Ak je všetko v poriadku, odparkujeme Báwo a otvoríme si správne vychladenú dvanástku, ako odmenu za dobre vykonanú robotu.
Celkový pohľad na chladič spod vozidla
Kompletné teleso termostatu