[DIY] Brake force display BFD pre E39 E38 E53
Napísané: Piatok, 19. Februára 2016, 20:01
Prinasam navod ako si dorobit BFD pre BMW modely radu 5 E39, 7 E38 a X5 E53.
Myslim si ze vecsina vie co BFD je a o co sa jedna, takze to nebudem vysvetlovat.
Hned na zaciatok dodam ze sa jedna iba o prvu uroven BFD, druhu uroven (blikanie pri zasahu ABS) nieje mozne seriovymi jednotkami naprogramovat.
1. Zacnem teoriou odkial BFD seriovo pochadza a ako funguje.
BFD pri tychto starsich modeloch nebolo.
Mal ho iba model X5 E53 pre americky trh a aj to az od roku vyroby 9/2001.
Od daneho roku az po 9/2003 boli v parkovacich svetlach pouzivane dvojvlaknove ziarovky, t.j. 5W vlakno pre parkovacku a 21W pre BFD svetlo.
Pre uplnost este dodam ze v casovom obdobi od 3/2002 do 9/2003 boli ine zadne svetla, mali iny pinout. (mozno dolezite pre tych co by chceli robit originalny retrofit s USA svetlami)
Od datumu 9/2003 boli zase ine svetla a uz nebola pouzivana dvojvlaknova ziarovka, kedze uz bolo seriovo osadzane LCM4 ktore dokazalo stlmit 21W ziarovku, pomocou PWM regulacie takze uz nebolo potrebene privadzat dva kable pre dva nezavisle signaly, staci uz iba jeden, regulovany.
Podotykam ze toto plati iba pre USA modely.
2. Dalej pokracujeme tym, ako su seriovo zapojene svetla k LCM modulu.
LCM ma pre zadne parkovacie svetla vyhradene styri vystupy oznacene ako (pouzijem skratky z NCS):
SL_LH - parkovacie svetlo zadne lave (LCM konektor X12 cierny, pin 2)
SL_LHI - parkovacie svetlo zadne lave vnutorne (LCM konektor X38 biely, pin 5)
SL_RH - prakovacie svetlo zadne prave (LCM konektor X10117 cierno-modry, pin 17)
SL_RHI - parkovacie svetlo zadne prave vnutorne (LCM konektor X38 biely, pin 13)
Pre BFD su pouzite vystupy oznacene ako vnutorne (dalej oznacovane uz iba ako "vnutorne"),tie v E53-ke rozsvecuju 21W vlakno v dvojvlaknovej ziarovke v USA modeloch.
V non USA modeloch niesu potiahnute kable z "vnutornych" vystupov takze ich je potrebne bud potiahnut alebo zvolit alterntivne zapojenie.
Problem vsak nastava pri modeloch E38 a E39.
Ako poniektory dobre vedia, pri oboch modeloch su v zadnych svetlach pouzite vsetky styri vystupy.
Vynimkou su E39 FL ktore maju LED obrysovky od vyroby a tym padom nevyuzite "vnutorne" vystupy.
Alternativy zapojenia uvediem az po odstavci riadiacich jednotiek, kedze od nich zalezi ake upravy bude treba robit.
3. Dostali sme sa ku kodovaniu a k tomu ake RJ podporuju BFD.
Riadiace jednotky potrebne pre BFD su:
Budiky - KMB_E39.C7 alebo KMBI_E38.C12
LCM3 - C19
LCM4 - C20 az C24
Predpokladom pre tieto upravy je DSC jednotka, s ASC to bohuzial fungovat nebude.
Kodenie pre obe typy budikov je rovnake a je potrebne zmenit nasledujuce hodnoty na:
Kodenie pre LCM3:
Kodenie pre LCM4 je v podstate to iste ako LCM3 ale ma este moznost stlmenych "vnutornych" vystupov.
dodatok pre stlmene "vnutorne" vystupy:
4. Upravy pre jednotlive modely za predpokladu ze mame jedntoky ktore BFD podporuju.
Na zaciatok uvediem este jednu kodovaciu moznost pre Oba LCM moduly (t.j. LCM3 a LCM4):
Zacnem modelom E38 a E39 s predFL svetlami.
Moznosti uprav je viacero, zalezi na kazdom aky sposob si vyberie.
Prva moznost:
Tato uprava je asi najjednoduchsia ale je potrebne mat LCM4.
Vo "vnutornych" obrysovkach vymenime ziarovky za 21W a nakodujeme vsetko ako bolo uvedene v predchadzajucej kapitole pre LCM4 aj s dodatkom pre PWM regulaciu a moznost uvedenu v tejto kapitole RUECKLICHT_INNEN_FEHLT nechame na nicht_aktiv.
Tymto ponechame povodnu svietivost obrysoviek a pri prudkom brzdeni sa zintenzivni svietivost "vnutornych" obrysoviek na plny vykon.
Druha moznost:
Toto je tiez uprava bez zasahov do kabelaze urcena pre LCM3 ktore bohuzial nedokaze regulovat svietivost vystupov.
Taktiez vymenime ziarovny vo "vnutornych" obrysovkach za 21W a nakodujeme LCM3 podla predchadzajucej kapitoly.
Teraz vsak aktivujeme moznost RUECKLICHT_INNEN_FEHLT.
Tymto docielime vypnute "vnutorne" parkovacky ktore sa aktivuju az pri prudkom brzdeni.
Tato uprava ma nevyhodu v tom ze stratime cast obrysovky a tym znizime viditelnost auta.
Je mozne to vykompenzovat aktivaciu moznosti BL_ALS_SL_DIMMEN na stlmnie brzdovych svetliel ako parkovacky, ale to uz zalezi na kazdom ci sa mu to bude pacit alebo nie,
pri touringu by s tym vsak nemal byt problem kedze tam su obrysovky presne nad brzdovym svetlom takze je zachovana celistvost hran.
Osobne by som to odporucal aktivovat kedze ide o viditelnost a tym padom aj bezpecnost o com je vlastne aj tento navod.
Tretia moznost:
Tu uz bude treba robit zasah do kabelaze alebo svetiel, je to moznost pre LCM3 so zachovanim plneho obrysoveho svetla.
Pre E39 touring to velmi vhodne nebude kedze by bolo potrebne tahat dodatocnu kabelaz do veka kufra.
Kodovanie je zhodne s Druhou moznostou.
Vo svetlach alebo v kabelazi ktora ide do svetla bude treba premostit plus pol z vonkajsej obrysovky na "vnutornu", tym zachovame svietenie oboch svetiel pomocou jedneho vystupu z LCM modulu.
Dalej bude treba vytiahnut piny (pokial ste upravovali svetlo) pre "vnutorne" obrysovky z konektora pre svetlo, to treba spravit preto aby sa nespajali dva vystupy z LCM cez premostenie ktore bolo spravene vo svetle.
Ako svetla pre BFD budu v tomto pripade pouzite hmlovky a na ich zapojenie budeme potrebovat dva diody alebo jednu dvojitu pre kazde svetlo.
Zapojenie vysvetlovat nebudem, radsej prilozim schemu celeho zapojenia pre tuto modifikaciu aj s premostenim pre obe obrysove ziarovky.
Stvrta moznost:
Je to posledna alternativa ktora mi napadla a tu bude treba upravovat svetlo kedze bude potrebne osadit dvojvlaknovu ziarovku.
Pre E39 touring taktiez nie velmi vhodna uprava koly tahaniu dodatocnej kabelaze.
Kodovanie je opet zhodne s druhou moznostou.
Presny postup napisat nemozem kedze neviem ako presne vyzeraju svetla z predFL E39 a z E38.
V kazdom pripade vsak bude potrebne zaobstarat peticu pre dvojvlaknovu ziarovku, spravit premostenie z vonkajsej obrysovky na vnutornu na 5W vlakno a vystup "vnutornej" obrysovky z LCM napojit na 21W vlakno.
Kedze neviem ako vyzera petica pre dvojvkanovu ziarovku neviem presne povedat ake upravy teba spravit, je mozne ze kontakt pre "vnutornu" obrysovku bude na 21W vlakne a na 5W bude stacit odstrihnut kontakt z petice a priviest priamo na peticu kabel z vonkajsej obrysovky.
Pri tejto moznosti si to uz bude musiet kazdy pozriet sam a ak na nieco pride tak sa mozno podelit o poznatok.
Dalej tu mame E39 FL s LED svetlami.
Moznost je iba jedna a to je zapojenie cez hmlovky.
Tato moznost plati pre LCM3 a LCM4, ziadna ina alternativa mi nenapada kedze LED-ky zosilnit nevieme a jediny dalsi zdroj svetla okrem brzdovych su hmlovky.
Tento mod plati pre sedan aj touring.
Nakodujeme vsetko ako bolo udvedene v predchadzajucej kapitole, pri LCM4 nemusi byt kodovany dodatok pre PWM regulaciu.
Moznost RUECKLICHT_INNEN_FEHLT uvedenu na zaciatku kapitoly nastavime na aktiv, to je dolezite aby nam nesvietily hmlovky ako obrysovky kedze signal je z vystupu pre "vnutorne" obrysovky a tymto ich deaktivujeme.
Schema zapojenia je rovnaka ako pri tretej moznosti pre E38 a predFL E39 s tym rozdielom ze nepotrebujeme premostovat obrysovky a zapojenie diod bude priamo pri LCM module kedze "vnutorne" vystupy niesu osadene.
Ako posledny nam ostal model X5.
Tu mame tri moznosti, ale v podstate su to iba dve kedze E53 Facelift by mala mat standardne LCM4 a tam to staci iba nakodovat a vymenit ziarovky za 21W ako uz bolo uvedene v Prvej moznosti pre E38 a E39 predFL.
Dalsie dve moznosti su pre X5 predfacelift.
Prvou je zohnat LCM4, vymenit ziarovky za 21W a prepinovat konektor na LCM module.
Prepinovat ho potrebujeme preto lebo seriovo su zapojene vystupy pre vonkajsie obrysovky no my potrebujeme mat zapojene "vnutorne".
Pinout je uz uvedeny vyssie pri popise zapojenia obrysovych svetiel.
Kodovanie bude zase rovnake ako Prva moznost pre E38 a E39 predFL.
Druhou je spravit kompleny retrofit ako to je v USA modeloch.
Bude treba zohnat americke zadne svetla pre dvojvlaknovu ziarovku a potiahnut kable pre "vnutorne" vystupy od LCM modulu az ku svetlam.
Kodovanie v tomto pripade je ako v Druhej moznosti pre E38 a E39 predFL.
Nakoniec ostava podakovanie.
Dlho som zistoval ako BFD sfunkcnit a konecne som natrafil na cloveka co to dokazal.
Je to uzivatel Drukhadze z nemeckeho fora http://www.e39-forum.de, som mu velmi vdacny ze sa podelil o informacie a tymto prispevkom som sa mohol s nimi podelit dalej.
Dufam teda ze tento navod posluzi viacerim.
Na zaver este dam video ako to funguje od spomenuteho uzivatela Drukhadze z nemeckeho fora.
On ma E39 facelift, BFD ma dorobene cez hmlovky a k tomu si este dorobil dodatocny modul pre blikanie tretieho svetla, nakodovat sa to bohuzial neda.
//edit 14.3.2016
opravene chyby
//edit 7.10.2016
opravene informacie ohladom riadiacich jednotiek
Myslim si ze vecsina vie co BFD je a o co sa jedna, takze to nebudem vysvetlovat.
Hned na zaciatok dodam ze sa jedna iba o prvu uroven BFD, druhu uroven (blikanie pri zasahu ABS) nieje mozne seriovymi jednotkami naprogramovat.
1. Zacnem teoriou odkial BFD seriovo pochadza a ako funguje.
BFD pri tychto starsich modeloch nebolo.
Mal ho iba model X5 E53 pre americky trh a aj to az od roku vyroby 9/2001.
Od daneho roku az po 9/2003 boli v parkovacich svetlach pouzivane dvojvlaknove ziarovky, t.j. 5W vlakno pre parkovacku a 21W pre BFD svetlo.
Pre uplnost este dodam ze v casovom obdobi od 3/2002 do 9/2003 boli ine zadne svetla, mali iny pinout. (mozno dolezite pre tych co by chceli robit originalny retrofit s USA svetlami)
Od datumu 9/2003 boli zase ine svetla a uz nebola pouzivana dvojvlaknova ziarovka, kedze uz bolo seriovo osadzane LCM4 ktore dokazalo stlmit 21W ziarovku, pomocou PWM regulacie takze uz nebolo potrebene privadzat dva kable pre dva nezavisle signaly, staci uz iba jeden, regulovany.
Podotykam ze toto plati iba pre USA modely.
2. Dalej pokracujeme tym, ako su seriovo zapojene svetla k LCM modulu.
LCM ma pre zadne parkovacie svetla vyhradene styri vystupy oznacene ako (pouzijem skratky z NCS):
SL_LH - parkovacie svetlo zadne lave (LCM konektor X12 cierny, pin 2)
SL_LHI - parkovacie svetlo zadne lave vnutorne (LCM konektor X38 biely, pin 5)
SL_RH - prakovacie svetlo zadne prave (LCM konektor X10117 cierno-modry, pin 17)
SL_RHI - parkovacie svetlo zadne prave vnutorne (LCM konektor X38 biely, pin 13)
Pre BFD su pouzite vystupy oznacene ako vnutorne (dalej oznacovane uz iba ako "vnutorne"),tie v E53-ke rozsvecuju 21W vlakno v dvojvlaknovej ziarovke v USA modeloch.
V non USA modeloch niesu potiahnute kable z "vnutornych" vystupov takze ich je potrebne bud potiahnut alebo zvolit alterntivne zapojenie.
Problem vsak nastava pri modeloch E38 a E39.
Ako poniektory dobre vedia, pri oboch modeloch su v zadnych svetlach pouzite vsetky styri vystupy.
Vynimkou su E39 FL ktore maju LED obrysovky od vyroby a tym padom nevyuzite "vnutorne" vystupy.
Alternativy zapojenia uvediem az po odstavci riadiacich jednotiek, kedze od nich zalezi ake upravy bude treba robit.
3. Dostali sme sa ku kodovaniu a k tomu ake RJ podporuju BFD.
Riadiace jednotky potrebne pre BFD su:
Budiky - KMB_E39.C7 alebo KMBI_E38.C12
LCM3 - C19
LCM4 - C20 az C24
Predpokladom pre tieto upravy je DSC jednotka, s ASC to bohuzial fungovat nebude.
Kodenie pre obe typy budikov je rovnake a je potrebne zmenit nasledujuce hodnoty na:
Kód: Vybrať všetko
ASC3_AUSWERTUNG tymto sa cele BFD aktivuje
aktiv
BRAKE_FORCE
aktiv
BRAKE_FORCE_2 tato moznost moze ostat aj vypnuta, nepodarilo sa mi ju pri brzdeni
aktiv aktivovat a ani som nevedel zistit co vlastne robi
BFD_AX_REF_SCHWELLE ak nastavite wert_02 tak vypnete tuto funkciu
wert_01
BFD_AX_REF_SCHWELLE_2 tak isto ako pri Brake_force_2 sa mi nepodarila zistit funkcnost ani pri
wert_01 jednom nastaveni
BFD_HYSTERESE
wert_01 tato hodnota sa neda menit
Kodenie pre LCM3:
Kód: Vybrať všetko
BFD_OPTION Toto treba iba aktivovat, ostatne polozky su nemenne, maju iba jednu hodnotu
aktiv
BFD_MINDEST_GESCHW
wert_01
BFD_STUFE_2_MAX_EIN
wert_01
BFD_STUFE_2_VERZOEG
wert_01
Kodenie pre LCM4 je v podstate to iste ako LCM3 ale ma este moznost stlmenych "vnutornych" vystupov.
Kód: Vybrať všetko
BFD_OPTION Toto treba iba aktivovat, ostatne polozky su nemenne, maju iba jednu hodnotu
aktiv
BFD_MINDEST_GESCHW
wert_01
BFD_STUFE_2_MAX_EIN
wert_01
BFD_STUFE_2_VERZOEG
wert_01
dodatok pre stlmene "vnutorne" vystupy:
Kód: Vybrať všetko
PWM_ANSTEUERUNG_SL_LHI
wert_05
PWM_ANSTEUERUNG_SL_RHI
wert_05
4. Upravy pre jednotlive modely za predpokladu ze mame jedntoky ktore BFD podporuju.
Na zaciatok uvediem este jednu kodovaciu moznost pre Oba LCM moduly (t.j. LCM3 a LCM4):
Kód: Vybrať všetko
RUECKLICHT_INNEN_FEHLT Tato moznost je dolezita, a ci ju aktivujete alebo nie bude zalezat od upravy ktoru zvolite
aktiv
nicht_aktiv
Zacnem modelom E38 a E39 s predFL svetlami.
Moznosti uprav je viacero, zalezi na kazdom aky sposob si vyberie.
Prva moznost:
Tato uprava je asi najjednoduchsia ale je potrebne mat LCM4.
Vo "vnutornych" obrysovkach vymenime ziarovky za 21W a nakodujeme vsetko ako bolo uvedene v predchadzajucej kapitole pre LCM4 aj s dodatkom pre PWM regulaciu a moznost uvedenu v tejto kapitole RUECKLICHT_INNEN_FEHLT nechame na nicht_aktiv.
Tymto ponechame povodnu svietivost obrysoviek a pri prudkom brzdeni sa zintenzivni svietivost "vnutornych" obrysoviek na plny vykon.
Druha moznost:
Toto je tiez uprava bez zasahov do kabelaze urcena pre LCM3 ktore bohuzial nedokaze regulovat svietivost vystupov.
Taktiez vymenime ziarovny vo "vnutornych" obrysovkach za 21W a nakodujeme LCM3 podla predchadzajucej kapitoly.
Teraz vsak aktivujeme moznost RUECKLICHT_INNEN_FEHLT.
Tymto docielime vypnute "vnutorne" parkovacky ktore sa aktivuju az pri prudkom brzdeni.
Tato uprava ma nevyhodu v tom ze stratime cast obrysovky a tym znizime viditelnost auta.
Je mozne to vykompenzovat aktivaciu moznosti BL_ALS_SL_DIMMEN na stlmnie brzdovych svetliel ako parkovacky, ale to uz zalezi na kazdom ci sa mu to bude pacit alebo nie,
pri touringu by s tym vsak nemal byt problem kedze tam su obrysovky presne nad brzdovym svetlom takze je zachovana celistvost hran.
Osobne by som to odporucal aktivovat kedze ide o viditelnost a tym padom aj bezpecnost o com je vlastne aj tento navod.
Tretia moznost:
Tu uz bude treba robit zasah do kabelaze alebo svetiel, je to moznost pre LCM3 so zachovanim plneho obrysoveho svetla.
Pre E39 touring to velmi vhodne nebude kedze by bolo potrebne tahat dodatocnu kabelaz do veka kufra.
Kodovanie je zhodne s Druhou moznostou.
Vo svetlach alebo v kabelazi ktora ide do svetla bude treba premostit plus pol z vonkajsej obrysovky na "vnutornu", tym zachovame svietenie oboch svetiel pomocou jedneho vystupu z LCM modulu.
Dalej bude treba vytiahnut piny (pokial ste upravovali svetlo) pre "vnutorne" obrysovky z konektora pre svetlo, to treba spravit preto aby sa nespajali dva vystupy z LCM cez premostenie ktore bolo spravene vo svetle.
Ako svetla pre BFD budu v tomto pripade pouzite hmlovky a na ich zapojenie budeme potrebovat dva diody alebo jednu dvojitu pre kazde svetlo.
Zapojenie vysvetlovat nebudem, radsej prilozim schemu celeho zapojenia pre tuto modifikaciu aj s premostenim pre obe obrysove ziarovky.
Stvrta moznost:
Je to posledna alternativa ktora mi napadla a tu bude treba upravovat svetlo kedze bude potrebne osadit dvojvlaknovu ziarovku.
Pre E39 touring taktiez nie velmi vhodna uprava koly tahaniu dodatocnej kabelaze.
Kodovanie je opet zhodne s druhou moznostou.
Presny postup napisat nemozem kedze neviem ako presne vyzeraju svetla z predFL E39 a z E38.
V kazdom pripade vsak bude potrebne zaobstarat peticu pre dvojvlaknovu ziarovku, spravit premostenie z vonkajsej obrysovky na vnutornu na 5W vlakno a vystup "vnutornej" obrysovky z LCM napojit na 21W vlakno.
Kedze neviem ako vyzera petica pre dvojvkanovu ziarovku neviem presne povedat ake upravy teba spravit, je mozne ze kontakt pre "vnutornu" obrysovku bude na 21W vlakne a na 5W bude stacit odstrihnut kontakt z petice a priviest priamo na peticu kabel z vonkajsej obrysovky.
Pri tejto moznosti si to uz bude musiet kazdy pozriet sam a ak na nieco pride tak sa mozno podelit o poznatok.
Dalej tu mame E39 FL s LED svetlami.
Moznost je iba jedna a to je zapojenie cez hmlovky.
Tato moznost plati pre LCM3 a LCM4, ziadna ina alternativa mi nenapada kedze LED-ky zosilnit nevieme a jediny dalsi zdroj svetla okrem brzdovych su hmlovky.
Tento mod plati pre sedan aj touring.
Nakodujeme vsetko ako bolo udvedene v predchadzajucej kapitole, pri LCM4 nemusi byt kodovany dodatok pre PWM regulaciu.
Moznost RUECKLICHT_INNEN_FEHLT uvedenu na zaciatku kapitoly nastavime na aktiv, to je dolezite aby nam nesvietily hmlovky ako obrysovky kedze signal je z vystupu pre "vnutorne" obrysovky a tymto ich deaktivujeme.
Schema zapojenia je rovnaka ako pri tretej moznosti pre E38 a predFL E39 s tym rozdielom ze nepotrebujeme premostovat obrysovky a zapojenie diod bude priamo pri LCM module kedze "vnutorne" vystupy niesu osadene.
Ako posledny nam ostal model X5.
Tu mame tri moznosti, ale v podstate su to iba dve kedze E53 Facelift by mala mat standardne LCM4 a tam to staci iba nakodovat a vymenit ziarovky za 21W ako uz bolo uvedene v Prvej moznosti pre E38 a E39 predFL.
Dalsie dve moznosti su pre X5 predfacelift.
Prvou je zohnat LCM4, vymenit ziarovky za 21W a prepinovat konektor na LCM module.
Prepinovat ho potrebujeme preto lebo seriovo su zapojene vystupy pre vonkajsie obrysovky no my potrebujeme mat zapojene "vnutorne".
Pinout je uz uvedeny vyssie pri popise zapojenia obrysovych svetiel.
Kodovanie bude zase rovnake ako Prva moznost pre E38 a E39 predFL.
Druhou je spravit kompleny retrofit ako to je v USA modeloch.
Bude treba zohnat americke zadne svetla pre dvojvlaknovu ziarovku a potiahnut kable pre "vnutorne" vystupy od LCM modulu az ku svetlam.
Kodovanie v tomto pripade je ako v Druhej moznosti pre E38 a E39 predFL.
Nakoniec ostava podakovanie.
Dlho som zistoval ako BFD sfunkcnit a konecne som natrafil na cloveka co to dokazal.
Je to uzivatel Drukhadze z nemeckeho fora http://www.e39-forum.de, som mu velmi vdacny ze sa podelil o informacie a tymto prispevkom som sa mohol s nimi podelit dalej.
Dufam teda ze tento navod posluzi viacerim.
Na zaver este dam video ako to funguje od spomenuteho uzivatela Drukhadze z nemeckeho fora.
On ma E39 facelift, BFD ma dorobene cez hmlovky a k tomu si este dorobil dodatocny modul pre blikanie tretieho svetla, nakodovat sa to bohuzial neda.
//edit 14.3.2016
opravene chyby
//edit 7.10.2016
opravene informacie ohladom riadiacich jednotiek