[DIY] M50/M52 strhnute zavity na hlave - TIME-SERT
Napísané: Sobota, 28. Marca 2015, 14:14
Zdravicko,
Vsetko to zacalo vymenou hlavy na M52B28. Vela ludi tu a na inych forach stresovalo, ze zatahovanie srobov je celkom nebezpecna operacia a obcas sa stane, ze zavity to jednoducho nepreziju. Plny optimizmu som zhodil hlavu len na to, aby som zistil, ze zavity tam strhnute boli uz predtym a niekto to nechal tak. Motor bol vo velmi dobrom stave a menit sa mi ho veru nechcelo.
Time-Sert
Co su to Time-Sert? Time-Sert su vlozky vyrabane jedno americkou firmou specialne pre pouzitie v motoroch. Vlozky netreba lepit, kedze v dolnej casti su trosk uzsie a pri dotiahnuti sa sami zafixuju v diere. Na vrchu je hlavicka, ktora zase brani tomu, aby vlozka vosla hlbsie ako by mala. Tieto vlozky su pouzivane hlavne na opravu zavitov sviecok, vypustakov olejovych van a somozrejme motorocovych hlav.

Objednavame z USA
Sadam Time-Sert specialne pre BMW obsahuje absolutne vsetko. Konzolu na motor, vlozky a podobne. S touto sadou je robota maximalne djednoducha, no aj drahsia. Cena 360USD nie je nic moc.

Druhou moznostou je objednanie univerzalnej sady (M10x1,5) a vloziek zvlast. Takto sa dostaneme na celkom prijemnu cenu 130USD. Tento sposob ma jednu nevyhodu - vrch vlozky bude 2mm pod povrchom a nie 6mm ako je to od vyroby. Taketo sady su predavane aj nemeckym vyrobcom Wurth, no nevedel som sa dostat k ziadnym recenziam ohladu ich pouzitia v motoroch a tak som isiel radsej do originalu.


Na co si davame bacha
Hlava musi byt samozrejme v dobrom stave - minimalne skontrolovana a pripadne prebrusena. Zabrusenie ventilov a vymena gufier nie je odveci. Hlava vsak nemohla byt dlhsiu dobu prehriata! Takato hlava moze byt zahodena do kosa. To sa presne stalo mne, ked som po uspesnom dotiahnuti hlavy vytrhol stifty co drzia vacky... Nikdy nepouzivame vlozky typu HeliCoil - tieto vlozky nie su na tuto ulohu stavane a US fora su plne placucich ludi, ktori ich pouzili a moc to nevyslo. Time-Sert dokonca ponuka oversize sady, kde su vlozky sirsie a pouzivaju sa na opravu zavitov po neuspesnej oprave inymi vlozkami :).
2 zakladne zasady:
1, Vzdy pouzivame nove sroby. Sroby sa pri dotahovani deformuju a natahuju, lebo su tak navrhnute.
2, Diery musia byt vzdy dokonale ciste
Co potrebujeme
- Time Sert Kit M10x1.5 #1015 Timesert MetricThread Repair Kit - SADU VIEM ZAPOZICAT
- Time-Sert 10155 M10 x 1.5 x 24.5mm BMW Head Bolt Inserts - 15 Pack
- Vratidlo na zavitnik - 10e
- Tesnenie Elring 893.812
- Sroby hlavy Elring 802.820
- Olej 10W30
- Normalna vrtacka
- Drziak na vrtacku alebo nieco ine, co nam umozni vrtat dokonale zvislo (ja som pouzil 6x6x3cm kvader nastrojarskej ocele a prevrtal ho naskrz trosky sirsim vrtakom)
- Nastavce E8/E12 do goly
- Pomocnika - 2,90e na cigy
- Nastavec do vrtacky na cistenie
- Kompresor
- Momentovy kluc
Navod
1, Otvorime si pelicana a vyhadzeme z motoroveho priestoru co najviac veci. Najviac roboty je so zhodenim sania a zvodov. Odporucam tiez zhodit naraznik, svetla a chladic pre jednoduchsi pristup
2, Zhodime vacky - niektori z toho robia vedu. Vacku natocime tak, aby na prvom valci(vpredu auta) smerovala kolmo dole. Od 6. valca zacneme zaradom davat dole matky a pokracujeme az k prvemu, kde sa zastavime. Tie polkruhy popritom vyberame von. Takisto odmontujeme prvy polkruh (pri retazi). Takto nam vacka drzi iba na jednom polkruhu. CELY CAS VACKU FIXUJEME S KLUCOM V JEDNEJ(KAMARATOVEJ) RUKE. Pomaly po stvrt otacky zacneme odkrucat na striedacku polkruh nad prvym valcom az kym polkruh nedrzi na poslednych 3-4 zavitoch. Vacku jemne otocime, cim sa uvolni zvysne napatie. Posledny polkruh bez problemov odsrubujeme rukou a vacka je von. Pozor davame ak pri vyberani hydrostelov - aby sme ich nezbierali po celej garazi.
3, Zhodime hlavu - nezabudame, ze okrem 14 velkych srobov su vpredu dalsie 3 - 2 po stranach a jeden v strede, ktory zaroven drzi spodne voditko retaze. Samozrejme davame bacha, aby nam retaz nepadla do motora.
4, Stare tesnenie hodime do kosa. Ziletkou jemne ocistime zvysky tesnenia. Na kompletne docistenie som pouzil nastavec do vrtacky, ktory bol vyrobeny z takej tvrdej peny. S tym som poctivo vycistil celu hlavu + plochy valcov. Je to celkom piplacka a moze zabrat aj par hodin ak to chce mat clovek na 100%.
5, Hlavu zaistime napr. papierovou paskou tak, aby nam bordel nepadal do olejovych a vodnych kanalikov. Ja som pouzil siroku papierovu pasku.
6, Vezmeme vrtak zo sady a vrtame - podla moznosti rovno :). S prilozenym vrtakom to ide ako do masla a za par minut sme hotovi. Vrtame aspon na 2-3 krat a zakazdym cistime vrtak a vyfukavame diery kompresorom
7, Vezmeme druhy "vrtak" zo sady a vrtame kym to ide. Tento vrtak nam okolo vyvrtanej diery spravi este 2mm hlboku drazku pre hlavicku vlozky.
8, Zavitnik poriadne nastriekame WD-40 a zacneme robit zavity. Kazdu dieru robime aspon na 5x. Zavitnik vzdy vycistime, aplikujeme WD40 a vyfukame dieru kompresorom.
9, Poriadne precistime vsetky diery cisticom na motory a vyfukame
10, Vlozku jemne nasrobujeme na prilozeny "insert tool", na ktory predtym aplikujeme 10W30. Vlozka sa na neho nasrobuje mozno iba dvoma zavitmi - to je dobre. Insert tool aj s vlozkou dame do vratidla a krutime. Najprv to pojde jednoducho - vlozka krasne vlezie do motora. Potom tazsie - insert tool je trosku moc velky a nakoinec dost tazko - to roztahujeme a fixujeme spodok hlavicky.
11, Diery naplnime cisticom na motory a vyfukame.
12, Dokonale odmastime a skontrolujeme povrch hlavy + bloku. Nahodime tesnenie BACHA - Do dvoch dier idu plechove valceky, ktore drzia hlavu v idealnej polohe pocas dotahovania srobov. AD1: Tieto valceky musia ist do bloku, nie do hlavy. AD2: Odporucam ich odbornym sposobom(blicky + kladivo) na vrchu trosku scvrknut. Takymto sposobom si pripravite nieco ako nabehovu hranu a usetrite si 2 hodiny casu a kopu nervou tym, ze hlava sadne na prvy pokus a nebudete s nou musiet tolko manevrovat :)
13, Nahodime iba na oko aspon par z 14 srobov (pred nahodenim jemne naolejovat) + bocne sroby na zaciatku motora (tolerancie su male, neskor nemusia na 100% pasovat)
14, Nasrobujeme vsetky sroby a dotahujeme podla navodu, ktory je prilozeny k tesneniu. Dotahuje sa 30 - 32NM + 90 stupnov + 90 stupnov.
FOTO A GRAMATIKU PORIESIM NESKOR :)
Vsetko to zacalo vymenou hlavy na M52B28. Vela ludi tu a na inych forach stresovalo, ze zatahovanie srobov je celkom nebezpecna operacia a obcas sa stane, ze zavity to jednoducho nepreziju. Plny optimizmu som zhodil hlavu len na to, aby som zistil, ze zavity tam strhnute boli uz predtym a niekto to nechal tak. Motor bol vo velmi dobrom stave a menit sa mi ho veru nechcelo.
Time-Sert
Co su to Time-Sert? Time-Sert su vlozky vyrabane jedno americkou firmou specialne pre pouzitie v motoroch. Vlozky netreba lepit, kedze v dolnej casti su trosk uzsie a pri dotiahnuti sa sami zafixuju v diere. Na vrchu je hlavicka, ktora zase brani tomu, aby vlozka vosla hlbsie ako by mala. Tieto vlozky su pouzivane hlavne na opravu zavitov sviecok, vypustakov olejovych van a somozrejme motorocovych hlav.

Objednavame z USA
Sadam Time-Sert specialne pre BMW obsahuje absolutne vsetko. Konzolu na motor, vlozky a podobne. S touto sadou je robota maximalne djednoducha, no aj drahsia. Cena 360USD nie je nic moc.

Druhou moznostou je objednanie univerzalnej sady (M10x1,5) a vloziek zvlast. Takto sa dostaneme na celkom prijemnu cenu 130USD. Tento sposob ma jednu nevyhodu - vrch vlozky bude 2mm pod povrchom a nie 6mm ako je to od vyroby. Taketo sady su predavane aj nemeckym vyrobcom Wurth, no nevedel som sa dostat k ziadnym recenziam ohladu ich pouzitia v motoroch a tak som isiel radsej do originalu.


Na co si davame bacha
Hlava musi byt samozrejme v dobrom stave - minimalne skontrolovana a pripadne prebrusena. Zabrusenie ventilov a vymena gufier nie je odveci. Hlava vsak nemohla byt dlhsiu dobu prehriata! Takato hlava moze byt zahodena do kosa. To sa presne stalo mne, ked som po uspesnom dotiahnuti hlavy vytrhol stifty co drzia vacky... Nikdy nepouzivame vlozky typu HeliCoil - tieto vlozky nie su na tuto ulohu stavane a US fora su plne placucich ludi, ktori ich pouzili a moc to nevyslo. Time-Sert dokonca ponuka oversize sady, kde su vlozky sirsie a pouzivaju sa na opravu zavitov po neuspesnej oprave inymi vlozkami :).
2 zakladne zasady:
1, Vzdy pouzivame nove sroby. Sroby sa pri dotahovani deformuju a natahuju, lebo su tak navrhnute.
2, Diery musia byt vzdy dokonale ciste
Co potrebujeme
- Time Sert Kit M10x1.5 #1015 Timesert MetricThread Repair Kit - SADU VIEM ZAPOZICAT
- Time-Sert 10155 M10 x 1.5 x 24.5mm BMW Head Bolt Inserts - 15 Pack
- Vratidlo na zavitnik - 10e
- Tesnenie Elring 893.812
- Sroby hlavy Elring 802.820
- Olej 10W30
- Normalna vrtacka
- Drziak na vrtacku alebo nieco ine, co nam umozni vrtat dokonale zvislo (ja som pouzil 6x6x3cm kvader nastrojarskej ocele a prevrtal ho naskrz trosky sirsim vrtakom)
- Nastavce E8/E12 do goly
- Pomocnika - 2,90e na cigy
- Nastavec do vrtacky na cistenie
- Kompresor
- Momentovy kluc
Navod
1, Otvorime si pelicana a vyhadzeme z motoroveho priestoru co najviac veci. Najviac roboty je so zhodenim sania a zvodov. Odporucam tiez zhodit naraznik, svetla a chladic pre jednoduchsi pristup
2, Zhodime vacky - niektori z toho robia vedu. Vacku natocime tak, aby na prvom valci(vpredu auta) smerovala kolmo dole. Od 6. valca zacneme zaradom davat dole matky a pokracujeme az k prvemu, kde sa zastavime. Tie polkruhy popritom vyberame von. Takisto odmontujeme prvy polkruh (pri retazi). Takto nam vacka drzi iba na jednom polkruhu. CELY CAS VACKU FIXUJEME S KLUCOM V JEDNEJ(KAMARATOVEJ) RUKE. Pomaly po stvrt otacky zacneme odkrucat na striedacku polkruh nad prvym valcom az kym polkruh nedrzi na poslednych 3-4 zavitoch. Vacku jemne otocime, cim sa uvolni zvysne napatie. Posledny polkruh bez problemov odsrubujeme rukou a vacka je von. Pozor davame ak pri vyberani hydrostelov - aby sme ich nezbierali po celej garazi.
3, Zhodime hlavu - nezabudame, ze okrem 14 velkych srobov su vpredu dalsie 3 - 2 po stranach a jeden v strede, ktory zaroven drzi spodne voditko retaze. Samozrejme davame bacha, aby nam retaz nepadla do motora.
4, Stare tesnenie hodime do kosa. Ziletkou jemne ocistime zvysky tesnenia. Na kompletne docistenie som pouzil nastavec do vrtacky, ktory bol vyrobeny z takej tvrdej peny. S tym som poctivo vycistil celu hlavu + plochy valcov. Je to celkom piplacka a moze zabrat aj par hodin ak to chce mat clovek na 100%.
5, Hlavu zaistime napr. papierovou paskou tak, aby nam bordel nepadal do olejovych a vodnych kanalikov. Ja som pouzil siroku papierovu pasku.
6, Vezmeme vrtak zo sady a vrtame - podla moznosti rovno :). S prilozenym vrtakom to ide ako do masla a za par minut sme hotovi. Vrtame aspon na 2-3 krat a zakazdym cistime vrtak a vyfukavame diery kompresorom
7, Vezmeme druhy "vrtak" zo sady a vrtame kym to ide. Tento vrtak nam okolo vyvrtanej diery spravi este 2mm hlboku drazku pre hlavicku vlozky.
8, Zavitnik poriadne nastriekame WD-40 a zacneme robit zavity. Kazdu dieru robime aspon na 5x. Zavitnik vzdy vycistime, aplikujeme WD40 a vyfukame dieru kompresorom.
9, Poriadne precistime vsetky diery cisticom na motory a vyfukame
10, Vlozku jemne nasrobujeme na prilozeny "insert tool", na ktory predtym aplikujeme 10W30. Vlozka sa na neho nasrobuje mozno iba dvoma zavitmi - to je dobre. Insert tool aj s vlozkou dame do vratidla a krutime. Najprv to pojde jednoducho - vlozka krasne vlezie do motora. Potom tazsie - insert tool je trosku moc velky a nakoinec dost tazko - to roztahujeme a fixujeme spodok hlavicky.
11, Diery naplnime cisticom na motory a vyfukame.
12, Dokonale odmastime a skontrolujeme povrch hlavy + bloku. Nahodime tesnenie BACHA - Do dvoch dier idu plechove valceky, ktore drzia hlavu v idealnej polohe pocas dotahovania srobov. AD1: Tieto valceky musia ist do bloku, nie do hlavy. AD2: Odporucam ich odbornym sposobom(blicky + kladivo) na vrchu trosku scvrknut. Takymto sposobom si pripravite nieco ako nabehovu hranu a usetrite si 2 hodiny casu a kopu nervou tym, ze hlava sadne na prvy pokus a nebudete s nou musiet tolko manevrovat :)
13, Nahodime iba na oko aspon par z 14 srobov (pred nahodenim jemne naolejovat) + bocne sroby na zaciatku motora (tolerancie su male, neskor nemusia na 100% pasovat)
14, Nasrobujeme vsetky sroby a dotahujeme podla navodu, ktory je prilozeny k tesneniu. Dotahuje sa 30 - 32NM + 90 stupnov + 90 stupnov.
FOTO A GRAMATIKU PORIESIM NESKOR :)