BMW 320iS e30 - Nedocenená rarita
Napísané: Piatok, 4. Januára 2008, 01:37
Čauko lidi..., rozhodol som sa že sem prispejem trochu zaujímavého čítania....
Prebrané z www.famousbmw.cz
BMW 320iS e30 - Nedocenená rarita
Myslíte si, že nejvzácnějším typem modelové řady E30 je M3? To se tedy pletete. Není jím totiž nikdo jiný než typ 320iS. Je to trochu nedoceněná rarita, málokdo vůbec ví, že někdy existovala. Byla totiž určena pouze pro portugalský a italský trh.
A důvod? V těchto zemích byla velmi vysoká sazba pojištění pro vozy s objemem motoru větším než 2litry. Jak známo M3 E30 má motor o objemu 2,3litru a existoval ještě také model 325i. BMW tedy přichystalo pro své potenciální zákazníky v těchto zemích vůz jen pro ně – model 320iS.
Motor:
Pod kapotou se dočkal uplatnění motor s typovím označením S14 B20, který byl vyvinut právě pro typ M3. Byl jen snížen zdvih a tím i objem na 2litry. Speciální úpravy se týkaly boxu sání se čtyřmi sacími klapkami po jedné pro každý válec, vstřikovací části a speciálních laděných výfukových svodů a klikové hřídele s osmi protizávažími. Stejně jako u motorů M88 a později S38 (M5) se S14 obešla bez hydraulických nadzdvihátek ventilů, a proto vyžadovala pravidelné seřizování ventilové vůle. Díky těmto úpravám dosáhl motor S14 B20 skvělého výkonu 192 PS při 6900 ot/min a točivého momentu 210 Nm při 4900 ot/min (např. při 5000 ot/min 73 % celkového výkonu) oproti S14 B23 2,3 l – 200 PS při 6750 ot/min a 241 Nm při 4750 ot/min.
Převodovka je shodná s evropskou verzí M3, jedná se o pětistupňovou manuální převodovku Getrag 260 s obráceným řazením, tzn., že jednička se řadí doleva dolů k řidiči, dvojka nahoru, atd. Diferenciál je oproti M3 kratší, s převodem 3,46 : 1 se svorností 25 %.
Podvozek se nijak nelišil od standardní trojkové řady. Tlumiče, pružiny a stabilizátory jsou shodné s verzí 325i M-Technic. Brzdy byly převzaty z šestiválcových modelů řady E30, tedy vpředu ventilované kotouče o průměru 260 mm, vzadu plné, také o průměru 260 mm. ABS je stejné s ostatními modely e30.
Víme tedy, že 320iS jede podobně skvělě jako M3. Ale proč tak i nevypadá? Odpověď je vcelku jednoduchá. BMW prostě chtělo ponechat M3 punc výjimečnosti. Měla zůstat v modelové řadě ojedinělým modelem, vrcholem nabídky, limitovanou produkcí závodního vozu s řadou jedinečných řešení jak v konstrukci, tak i ve vnějším vzhledu karoserie. V Mnichově nechtěli, aby se jednalo o alternativu k M3, spíš ji lze brát jako alternativu k modelu 325i pro tyto specifické trhy.
Exteriér:
A jak poznáte že vás předjelo BMW 320iS? Z vnějšku se lišilo pouze označením na zádi vozu a výfukem se dvěma koncovkami jako u šestiválcových provedení. Čtyřdvéřová varianta byla pouze s předními mlhovkami, 14´ alu koly a zadním spoilerem v barvě vozu. Dvoudvéřová varianta se dodávala pouze v kompletním aerodynamickém kitu M-technic II (totožné s 325i M-technic) – přední spoiler pod nárazník, boční prahy spolu s panely na dveře a bok, zadní spoiler pod nárazník a zadní dvoudílné křídlo, a také zrcátka, lakovaná do barvy karoserie a černé lišty okolo oken (Shadowline).
Interiér:
V interiéru si lze všimnout převzatých přístrojů z M3: rychloměr do 260 km/h, otáčkoměr s červeným polem začínajícím v 7000 ot/min a teplotou oleje místo „ekonoměru“. Je poměrně zajímavé, že se lišily interiéry podle varianty karosérie. Zatímco sedan byl poměrně sériový a nic navíc jste nedostali, dvoudveřové kupé na tom bylo nepoměrně lépe. Dostali jste např. čtecí lampičky ve zpětném zrcátku, sportovní sedačky, tříramenný kožený volant a koženou řadičku.Pro obě verze bylo možné i toto: klimatizace, el. okna, manuální nebo elektrické střešní okno, digitální hodiny, palubní počítač a kožené čalounění interiéru, ABS i posilovač řízení byly v základní výbavě.
Čtyřdvéřové varianty se od listopadu 1987 až do listopadu roku 1990 vyrobilo celkem 2540 ks, dvoudvéřová varianta se vyráběla od září 1987 do července roku 1990 v celkovém počtu 1260 vozů. Je nepochybně škoda, že se BMW nerozhodlo prodávat tyto vozy i v jiných zemích. Já bych si ho své garáži uměl představit…
Speciální verze 320iS e30 - žádné speciální edice a provedení 320iS nebyly vyrobeny.
Barvy karoserie: Diamont black metallic, Delphin gray metallic, Salmon silver metallic, Granite silver metallic + čtyřdvéřova verze také v Alpine white, Cinnadar red, Black.
Barvy interiéru: antracitová nebo šedá látka, a také černá, červená „Cardinal“, přírodní a stříbrnošedá kůže.
Prebrané z www.famousbmw.cz
BMW 320iS e30 - Nedocenená rarita
Myslíte si, že nejvzácnějším typem modelové řady E30 je M3? To se tedy pletete. Není jím totiž nikdo jiný než typ 320iS. Je to trochu nedoceněná rarita, málokdo vůbec ví, že někdy existovala. Byla totiž určena pouze pro portugalský a italský trh.
A důvod? V těchto zemích byla velmi vysoká sazba pojištění pro vozy s objemem motoru větším než 2litry. Jak známo M3 E30 má motor o objemu 2,3litru a existoval ještě také model 325i. BMW tedy přichystalo pro své potenciální zákazníky v těchto zemích vůz jen pro ně – model 320iS.
Motor:
Pod kapotou se dočkal uplatnění motor s typovím označením S14 B20, který byl vyvinut právě pro typ M3. Byl jen snížen zdvih a tím i objem na 2litry. Speciální úpravy se týkaly boxu sání se čtyřmi sacími klapkami po jedné pro každý válec, vstřikovací části a speciálních laděných výfukových svodů a klikové hřídele s osmi protizávažími. Stejně jako u motorů M88 a později S38 (M5) se S14 obešla bez hydraulických nadzdvihátek ventilů, a proto vyžadovala pravidelné seřizování ventilové vůle. Díky těmto úpravám dosáhl motor S14 B20 skvělého výkonu 192 PS při 6900 ot/min a točivého momentu 210 Nm při 4900 ot/min (např. při 5000 ot/min 73 % celkového výkonu) oproti S14 B23 2,3 l – 200 PS při 6750 ot/min a 241 Nm při 4750 ot/min.
Převodovka je shodná s evropskou verzí M3, jedná se o pětistupňovou manuální převodovku Getrag 260 s obráceným řazením, tzn., že jednička se řadí doleva dolů k řidiči, dvojka nahoru, atd. Diferenciál je oproti M3 kratší, s převodem 3,46 : 1 se svorností 25 %.
Podvozek se nijak nelišil od standardní trojkové řady. Tlumiče, pružiny a stabilizátory jsou shodné s verzí 325i M-Technic. Brzdy byly převzaty z šestiválcových modelů řady E30, tedy vpředu ventilované kotouče o průměru 260 mm, vzadu plné, také o průměru 260 mm. ABS je stejné s ostatními modely e30.
Víme tedy, že 320iS jede podobně skvělě jako M3. Ale proč tak i nevypadá? Odpověď je vcelku jednoduchá. BMW prostě chtělo ponechat M3 punc výjimečnosti. Měla zůstat v modelové řadě ojedinělým modelem, vrcholem nabídky, limitovanou produkcí závodního vozu s řadou jedinečných řešení jak v konstrukci, tak i ve vnějším vzhledu karoserie. V Mnichově nechtěli, aby se jednalo o alternativu k M3, spíš ji lze brát jako alternativu k modelu 325i pro tyto specifické trhy.
Exteriér:
A jak poznáte že vás předjelo BMW 320iS? Z vnějšku se lišilo pouze označením na zádi vozu a výfukem se dvěma koncovkami jako u šestiválcových provedení. Čtyřdvéřová varianta byla pouze s předními mlhovkami, 14´ alu koly a zadním spoilerem v barvě vozu. Dvoudvéřová varianta se dodávala pouze v kompletním aerodynamickém kitu M-technic II (totožné s 325i M-technic) – přední spoiler pod nárazník, boční prahy spolu s panely na dveře a bok, zadní spoiler pod nárazník a zadní dvoudílné křídlo, a také zrcátka, lakovaná do barvy karoserie a černé lišty okolo oken (Shadowline).
Interiér:
V interiéru si lze všimnout převzatých přístrojů z M3: rychloměr do 260 km/h, otáčkoměr s červeným polem začínajícím v 7000 ot/min a teplotou oleje místo „ekonoměru“. Je poměrně zajímavé, že se lišily interiéry podle varianty karosérie. Zatímco sedan byl poměrně sériový a nic navíc jste nedostali, dvoudveřové kupé na tom bylo nepoměrně lépe. Dostali jste např. čtecí lampičky ve zpětném zrcátku, sportovní sedačky, tříramenný kožený volant a koženou řadičku.Pro obě verze bylo možné i toto: klimatizace, el. okna, manuální nebo elektrické střešní okno, digitální hodiny, palubní počítač a kožené čalounění interiéru, ABS i posilovač řízení byly v základní výbavě.
Čtyřdvéřové varianty se od listopadu 1987 až do listopadu roku 1990 vyrobilo celkem 2540 ks, dvoudvéřová varianta se vyráběla od září 1987 do července roku 1990 v celkovém počtu 1260 vozů. Je nepochybně škoda, že se BMW nerozhodlo prodávat tyto vozy i v jiných zemích. Já bych si ho své garáži uměl představit…
Speciální verze 320iS e30 - žádné speciální edice a provedení 320iS nebyly vyrobeny.
Barvy karoserie: Diamont black metallic, Delphin gray metallic, Salmon silver metallic, Granite silver metallic + čtyřdvéřova verze také v Alpine white, Cinnadar red, Black.
Barvy interiéru: antracitová nebo šedá látka, a také černá, červená „Cardinal“, přírodní a stříbrnošedá kůže.