Strana 1 z 2

E36 M43B16 - Nekonečné přehřívání M43B16

Napísané: Utorok, 28. Augusta 2012, 19:12
od Greg
Zdravím pánové,

mám problém s přehříváním motoru. Jedná se o E36 M43B16. Vyměnil jsem chladič, vyměnil mechanickou saharu za elektrickou, vyměnil vodní pumpu a samozřejmě odvzdušnil a ne a ne začít se normálně chladit. Samozřejmě mě napadl termostat, ale ten v autě nebyl když už jsem ho koupil. Napadá mě poslední varianta a to, že termostat nějak usměrňuje proudění kapalin a jeho přítomnost je nezbytná. Pánové prosím poraďte. Pomalu si přestávám vědět rady. Předem díky za postřehy 8)

Greg

Re: Nekonečné přehřívání M43B16

Napísané: Utorok, 28. Augusta 2012, 19:14
od johnyfly1
termostat len otavra velky a maly okruh :roll: cez chladic a mimo chladic...a elektricku vrtulu ti zopina na dva stupne? :-k

Re: Nekonečné přehřívání M43B16

Napísané: Utorok, 28. Augusta 2012, 19:37
od Greg
Ano to je mi známo, že tak termostat pracuje. Přemýšlím už nad vším možným i nemožným. Elektrickou vrtuli si zapínám sám na jeden stupeň. Původně tam byla mechanická přes visko-spojku. Visko spojka nespínala tak vrtule putovala pryč a dal jsem tam vrtuli elektrickou a napojil ji přes vypínač na 12V na hnědý a modrý drát. Větrák pouštím hned po zahřátí. Zajímavé je, že když držím motor v otáčkách na 3 tis. nebo to proženu, tak teplota se sníží.

Re: Nekonečné přehřívání M43B16

Napísané: Štvrtok, 30. Augusta 2012, 20:52
od kiwic
Hadice od chladica mas tvrde? Voda sa nestraca nikde?

Re: Nekonečné přehřívání M43B16

Napísané: Piatok, 31. Augusta 2012, 17:34
od wladas47
Skus skontrolovat tesnenie pod hlavou vtedy ma tiez auto v oblibe sa prehrivat alebo v horškom pripade sa to deje aj pri prasklej hlave

Re: Nekonečné přehřívání M43B16

Napísané: Sobota, 1. Septembra 2012, 10:21
od DeathHead291
keď vravíš že keď máš otáčky okolo 3 tisíc otáčok a vtedy klesne teplota dosť ma to navádza na myšlienku či máš v poriadku vodnú pumpu ak máš zlý obeh alebo pumpa nečerpá tak ako má môže sa ti úreto prehrievať lebo nieje dosť rýchlo kolobeh vody

Re: Nekonečné přehřívání M43B16

Napísané: Streda, 5. Septembra 2012, 19:57
od Greg
Pánové,

předně bych Vám chtěl poděkovat za Vaše postřehy a nápady. Kontroloval jsem snad vše, kromě těsnění pod hlavou. Do toho se mi moc nechtělo, abych popravdě řekl. Pumpa byla pro jistotu měněná.
Neustále se mě držela myšlenka, že ten termostat tam musí být a nebyl jsem od pravdy daleko. Jak jde vidět na obrázku termostatu (obr.1), tak na jeho konci je kruhový plech, který ucpává, nebo jen přicpává kanálek na obr.2. Tak jsem pro zkoušku vytvořil obdobný plech a přimontoval jej na tělo příruby obr.3. A hle, teplota se krásně drží v optimálu i když jedu za autobusem 30 do kopce. Pravda není to nejlepší řešení, šlo by to udělat lépe, ale svůj účel to plní. Až bude nutné topit, tak se dá termostat origo.

Greg

Re: E36 M43B16 - Nekonečné přehřívání M43B16

Napísané: Pondelok, 15. Októbra 2012, 17:57
od Greg
Zdravím pánové,

vracím se zpátky k tomuto problému. Po čase se objevila voda v oleji a olej v chladícím okruhu, tedy bylo jasné co je zatím. Známý prodával zrovna motor za dobrý peníz a tak jsem se rozhodl pro celou výměnu motoru. Tentokrát jsem tam ten můj bastl nedával ani termostat neřešil a nechal to volné. A hle, motor se bez problémů chladí.
Jenom bych chtěl upozornit, že řešit přehřívání výše uvedeným návodem nemusí být dobré řešení a podle známého jsem tím ucpal chladící okruh v hlavě a tam vřela voda, ale to je podle mě nepravděpodobné, protože tam jsou teplotní čidla a ty ukazovala normal a ani podle sluchu nic nebublalo.
Bohužel starý motor jsem nerozebíral z časových důvodů a v této době už nejsem jeho majitelem. Takže už nezjistím, jestli je v háji hlava, nebo jen těsnění.

Re: Nekonečné přehřívání M43B16

Napísané: Streda, 17. Októbra 2012, 20:05
od wladas47
Greg napísal:
Ano to je mi známo, že tak termostat pracuje. Přemýšlím už nad vším možným i nemožným. Elektrickou vrtuli si zapínám sám na jeden stupeň. Původně tam byla mechanická přes visko-spojku. Visko spojka nespínala tak vrtule putovala pryč a dal jsem tam vrtuli elektrickou a napojil ji přes vypínač na 12V na hnědý a modrý drát. Větrák pouštím hned po zahřátí. Zajímavé je, že když držím motor v otáčkách na 3 tis. nebo to proženu, tak teplota se sníží.



mohol by si mi prosim ta poslat foto zapojenia aletrickej vrtule? a aku si použil z čoho??? mal si aj daky citelny narast vykonu po zhodeni visco a vrtule?

Re: E36 M43B16 - Nekonečné přehřívání M43B16

Napísané: Streda, 17. Októbra 2012, 20:12
od johnyfly1
ale prdlacky...tam podla mna nepocitis nic :roll: mozno tak ked zapnes klimu tak ti ubere ale visco nie :roll: to by musela mat iny odpor aby si po jej vybrati citil narast vykonu...
a ked sa zapne elektricka vrtula tak si vcucne viac stavy a este len vtedy nastane pekny pokles vykonu..ta vrtula je napajana 40A poistkou a ked sa zapne na druhy stupen tak to musi riadne zrat :roll: to je ako ked stisnes tlacidlo vyhrievania zadneho okna otacky ti zakolisu lebo nastal odber..podla mna elektricka vrtula este vykonu odoberie :roll: :roll: :roll:

Re: E36 M43B16 - Nekonečné přehřívání M43B16

Napísané: Streda, 17. Októbra 2012, 21:02
od Greg
Obrázky zapojení bych hodil na fórum zítra, nebo některý jiný den co budu mít přístup k obrázkům.

Elektrickou vrtuli jsem vzal z E36 compact. Zapojil ji tak, aby foukala do motorového prostoru (schéma dodám). Plus pól jsem vedl přímo od baterky do kabiny přes pojistkovou skříň. Jsou tam volné místa pro vedení kabeláže od tempomatu. Dál s drátem pokračoval k středovému tunelu a připojil vypínač. Pak drát vedoucí od vypínače k vrtuli jsem vedl tou samou cestou zpět do motorového prostoru, kolem blatníku a masky až k vrtuli. Mínus jsem připojil k ukostření. Měl jsem malý průřez drátu, tak jsem to vedl na 2x. Dva vodiče na + a dva vodiče na -. S jedním se mi hřály kontakty a dráty. Průřez drátu tuším 2 x 0,3mm. Samozřejmostí je 40A(35A ? už nevím) pojistka na vedení.

Výkonově jsem rozdíl nepoznal. Teoreticky by výkon měl být o něco málo větší bez vrtule, ale až se ti to zahřeje a zapneš saharu, tak max. 480W z výkonu sebere což je nějakých ubohých 0,65 HP. A myslím, že ten větrák s viskózou nebude taková zátěž jako sahara.

S pozdravem Greg

Re: E36 M43B16 - Nekonečné přehřívání M43B16

Napísané: Streda, 17. Októbra 2012, 22:10
od wladas47
Greg napísal:
Obrázky zapojení bych hodil na fórum zítra, nebo některý jiný den co budu mít přístup k obrázkům.

Elektrickou vrtuli jsem vzal z E36 compact. Zapojil ji tak, aby foukala do motorového prostoru (schéma dodám). Plus pól jsem vedl přímo od baterky do kabiny přes pojistkovou skříň. Jsou tam volné místa pro vedení kabeláže od tempomatu. Dál s drátem pokračoval k středovému tunelu a připojil vypínač. Pak drát vedoucí od vypínače k vrtuli jsem vedl tou samou cestou zpět do motorového prostoru, kolem blatníku a masky až k vrtuli. Mínus jsem připojil k ukostření. Měl jsem malý průřez drátu, tak jsem to vedl na 2x. Dva vodiče na + a dva vodiče na -. S jedním se mi hřály kontakty a dráty. Průřez drátu tuším 2 x 0,3mm. Samozřejmostí je 40A(35A ? už nevím) pojistka na vedení.

Výkonově jsem rozdíl nepoznal. Teoreticky by výkon měl být o něco málo větší bez vrtule, ale až se ti to zahřeje a zapneš saharu, tak max. 480W z výkonu sebere což je nějakých ubohých 0,65 HP. A myslím, že ten větrák s viskózou nebude taková zátěž jako sahara.

S pozdravem Greg



A aký vlasne máš motor? a za tie foto ti budem vakt vdačini diky...troška hlúpa otázočka a saharu si použil z klimatizacije? lebo som našiel rozopra origo vrtuľu čo sa montujú na bežní chladič a na druhom stupni bola spotreba len 230W

Re: E36 M43B16 - Nekonečné přehřívání M43B16

Napísané: Nedeľa, 28. Októbra 2012, 21:27
od Greg
Je tam M43B16 Saharu jsem bral z auta s klímou. Ok, klidně tam může být 230W, to jsem jen odhadoval z té 40A pojistky. Tedy to bude žrát ještě míň. Ono už je to složitější. Auto jsem prodal a teď lovím z paměti, nebo fotek.

Přidávám schéma, je hodně zjednodušené, tzv polopatistické. Případné nesrovnalosti vysvětlím.

Na větráku jsou tuším konektory s modrým, žlutým a hnědým drátem. Tak matně vzpomíná, že se má zapojovat na modrý a hnědý. Rozhodně to musí jít mimo ten velký kovový válec. Je to teplotní rezistor (nevzpomínám si na přesný název). Pokud to budeš zapojovat, tak rozhodně s pojistkou.

Re: E36 M43B16 - Nekonečné přehřívání M43B16

Napísané: Nedeľa, 28. Októbra 2012, 22:11
od wladas47
Greg napísal:
Je tam M43B16 Saharu jsem bral z auta s klímou. Ok, klidně tam může být 230W, to jsem jen odhadoval z té 40A pojistky. Tedy to bude žrát ještě míň. Ono už je to složitější. Auto jsem prodal a teď lovím z paměti, nebo fotek.

Přidávám schéma, je hodně zjednodušené, tzv polopatistické. Případné nesrovnalosti vysvětlím.

Na větráku jsou tuším konektory s modrým, žlutým a hnědým drátem. Tak matně vzpomíná, že se má zapojovat na modrý a hnědý. Rozhodně to musí jít mimo ten velký kovový válec. Je to teplotní rezistor (nevzpomínám si na přesný název). Pokud to budeš zapojovat, tak rozhodně s pojistkou.



takže na minus nič nejšlo? len sa to ukostrilo?

Re: E36 M43B16 - Nekonečné přehřívání M43B16

Napísané: Nedeľa, 28. Októbra 2012, 22:57
od kiwic
Kostra je vlastne minus, len sa netaha kablami po celom aute :wink: Pamatam si, ze v bratovom GAZ 69 bola kostra + :D