Tak som sa konečne dočkal aj ja . Po rokoch snívania a slintania pri každej e38 ktorú som videl na cestách som konečne jednu zaparkoval aj do mojej garáže . Konkrétne vrchol sériovej ponuky :
BMW 750iL
Rok výroby : 1998
Najazdené KM : 328.xxx
Palivo : benzín
Počet valcov : 12
Počet ventilov na valec : 2
Objem [cm3]: 5379
Výkon [kW]: 240
Krútiaci moment [Nm]: 490
Maximálka [km/h]: 250
Prevodovka : 5 st. automat
Pôvodná cena nového vozidla : 6.400.000,00 Sk
Rád by som to napísal nejak v skratke, ale sa mi to nepodarí, aby som nič nevynechal. A napokon, má to byť "príbeh" :)
Začiatky :
Bolo to úplne neplánované rozhodnutie, kde išiel rozum bokom a rozhodlo srdce . Prvotne som mal v pláne kúpu až ako druhé auto na víkendy. Rátal som s investíciou aspoň 10k, aby som si mohol auto upraviť podľa svojich predstáv, alebo skôr dal do normálneho stavu ( súdiac podľa ponúk väčšiny slovenských e38, poprípade dovoz s "úžasnou" registračnou daňou ) .
Už len zo zvyku a láske k tomuto modelu som stále sondoval ponuku na internete. Dlhšie na internete visela bývalá Koradova 750iL a jej cena sa za ten čas rôzne menila . Ak si dobre pamätám, prvý krát som ju zhliadol asi za 6,5k čo bola pre mňa žiaľ nemysliteľná suma. Časom však cena padala a ja som začal stále viac špekulovať a stále častejšie klikať na inzerát. Majiteľa som žiaľ na klube nenašiel, ale vedel som, že patrila kedysi Koradovi. Tak som si na neho zohnal kontakt a kontaktoval som ho pre zistenie stavu auta, aspoň kým od neho neodišlo. Slovo dalo slovo a moja chuť na auto stúpala, kedže som sa dozvedel, že má za sebou GO motora a repas automatu - položky, ktoré boli pre mňa strašiakom . Nečudo, bývalý majiteľ za ne vysolil takmer 4000€ . Potešil aj fakt, že sa jedná o slovenské auto s reálnymi KM a vlastnil ho aspoň jeden člen klubu.
Rozhodol som sa teda vydať na dlhú cestu na východ, kde sa vtedy auto nachádzalo . Po skúšobnej jazde som zostal popravde trochu sklamaný, kedže sa objavili pri prudkom rozjazde vibrácie od podvozku . Doma som pozisťoval možnú príčinu a očakával nákladnú investíciu . Našťastie sa jednalo len o hardyspojku .
Rozhodovanie mi trvalo asi 3 týždne, pár ľudí ma podporovalo, 90% ľudí sa chytalo za hlavu. Priznám sa, pár nocí som mal problém vôbec zaspať. Jednalo sa totiž o auto po ktorom som túžil už min. 14 rokov. Od základnej školy so mával na niektorých stránkach heslá "750ila" :) Tak si viete predstaviť ...
Dráma po kúpe :
Samotný majiteľ ju predával len z dôvodu nevyužitia, kedže pracuje dlhodobo v zahraničí . Po vyjednaní veľmi dobrej zľavy som sa rozhodol, že pre sedmu predsa len pôjdem, nakoľko som usúdil, že lepší kus na SR za dané peniaze už asi len ťažko nájdem + osobne očakávam nárast hodnoty pekných kusov ( ako sa to deje pri MB W140 ) . Kúpil som ju na 19´´ diskoch s letnými pneumatikami + 16´´ originál styling 61 na zimných + navyše letná sada pneu k nim .
Ráno o štvrtej som sadol s bratrancom do auta vyrazili sme na znovu na východ. Všetky formality prebehli relatívne rýchlo a konečne som dostal do ruky kľúče od môjho prvého vlastného auta . V aute bola posledná "palička" benzínu, tak sme vyrazili dotankovať a hurá domov . Úsmev mi ale veľmi rýchlo klesol, keď som zistil po ceste na benzínku, že sa mi po tých 5km vytratilo asi 15l benzínu . Pomyslel som si najprv "kua...to naozaj tolko žerie?! ..." Po príjazde na benzíku mi zavolal majiteľ, že sa mám pozrieť, či mi niekde neuniká benzín, pretože našiel na štrku kde ju parkoval, mláku . Čo čert nechcel , nakopol som motor a z auta tiekol cícerkom benzín od motorovej časti . Doslova som sa roztriasol, pretože som sa obával nejakej skrytej fatálnej závady. Našťastie majiteľ bol natoľko seriózny, že mi do 10 min . vybavil servis 2 km od benzínky kde sa prišlo našťastie na banálnu chybu - prasknuté kolienko prívodu paliva do motora. Asi únava materiálu po rokoch . Opravu vykonali šikovní a praví východniari, ktorým som popravde rozumel len každé druhé slovo :) Celková cena opravy vyšla na 10€ , ktorú majiteľ ochotne uhradil .
Spadol mi kameň zo srdca a vyrazil som konečne domov . Počas celej cesty som dúfal, že sa nič ďalšie neobjaví, načúval som a pozorne sledoval reakcie auta . Našťastie za celých 270km jazdy som už nepostrehol absolútne nič. Žiaden vrzgot z interiéru v ktorom je vďaka dvojitým sklám takmer absolútne ticho , nič od podvozku, náprav ... už som sa len usmieval ako lečo :) Prekvapila aj diaľková spotreba - pod 10l (!!!)
Súčastnosť :
Auto mám už niečo vyše mesiaca, užívam si ho plnými dúškami . Za ten čas som už spálil hodne benzínu, ale vôbec ma to netrápi
. Mám ju pre radosť a to spĺňa na 110% . Nemám ho samozrejme ani na každodenné jazdenie. Napokon, sezóna sa už pomaly končí a v zime ho chcem odstaviť do garáže a pracovať na dolaďovaní nedostatkov, ktoré predbežne vypíšem nižššie .
Auto bolo na predbežnej prehliadke v servise, kde mi nemali okrem hardyspojky ani čo viac povedať, dúfam že to tak ešte dlho zostane .
Plánované opravy/úpravy :
- výmena oleja a filtrov čo najskôr
- výmena hardyspojky
- oprava kozmetických vád na laku, následné strojné preleštenie
- oprava malej preliačeniny na pravých zadných dverách
- montáž hydrokufra
- renovácia kože a výmena molitanu vodičovho sedadla
- nové plasty predných svetiel
- oprava bočných roletiek
- výmena prasknutého krytu motora
- výmena bočných sp. zrkadiel
- nové tesnenia odovodu dažďa
- nový lak na sp. zrkadlách
- oprava dofuku bedrovej opierky vodičovho a jedného zadného sedadla
- oprava zdvíhania hlavovej opierky zadného sedadla
- preleštenie dreveného dekoru a odstránenie mikroškrabancov
- oprava šrabancov od obrubníkov na 19´´ diskoch
- výmena prasknutej hlavy riadiacej páky
- výmena ostrekovača ľavého svetlometu
- montáž telefónu do zadnej lakťovej opierky
- atď. :)
Priebeh opráv a úprav sa budem snažiť dokumentovať a dopĺňať do príbehu .
Na záver by som sa chcel poďakovať bývalému majiteľovi za seriózny prístup , Koradovi, Milošovi a ATC-mu za pevné nervy a cenné rady pred kúpou aj po kúpe.
Pripájam pár foto, určite ich bude časom viac .