[e39 525tds Touring Oxfordgruen Metallic] Peťkove BMW-SOLD
Napísané: Nedeľa, 30. Marca 2014, 14:06
Ahojte všetci.
Konečne som si našiel čas napísať niečo k môjmu tdsku a aj preto, že konečne sa dá povedať, že to jazdí a vyzerá uspokojivo. Ale vrátim sa k začiatku.
Kúpa:
Niekedy v prvej polovici novembra 2013 som sa stal majiteľom e39 525tds. Pôvodne som hľadal touring e34 tds, no nakoniec som skončil pri tomto. V inzeráte ma zaujali fotky a po hodinovom rozhovore s predávajúcim som bol rozhodnutý ísť na druhú stranu republiky obzrieť si to. Cena bola stanovená na 2900€, dohodli sme sa na 2800 + skoro nové zimné gumy na plechoch k tomu a po asi 2h procese som bol ľahší o pár bankoviek
.
Výbava:
Čo sa výbavy týka nie je top, ale myslím, že nie najhoršie:
Problémy:
Výkon - čerpadlo:
Ako prvý problém bol, že to auto išlo na max 50kw. Proste to nešlo. Dačo potiahlo do 2400ot, potom koniec. Keď som šiel po dialnici a začalo stúpanie tak som spomalil miestami až na 100km/h, nevládalo ťahať. Toto nemohlo takto ostať, takže som sa nakontaktoval na klubáka starynovy, ktorý vyzeralo, že má v tejto oblasti slušné vedomosti. A ukázalo sa, že má nie len vedomosti, ale aj vie čo robí a robí to poriadne a nie len na oko. Takže ako prvé som bol rád, že som našiel tohto človeka a druhý bonus, že obaja sme z rovnakého mesta, dokonca jeho garáž je asi minutu chôdze od môjho bytu, takže z autom som nemusel ďaleko chodiť.
Tak sme sa teda pustili do identifikácie problému. Ako prvé mi nastavil čerpadlo, aby bola istota, že predvstrek a rozvody sú ok. Ďalej som bol navštíviť člena PetoK do Žiliny a napichli sme to na diagnostiku:
Dávka bola 4mg (má byť 5 - 7), ale to nebolo také kritické:
Horšie bolo, že riadiaci vstrek hlásil 0° (malo byť 3) a ani pri pridaní otáčok sa nič nemenilo:
Teraz bolo potrebné zistiť, čo je príčinou, že je tam stále 0. Vstrek sme vylúčili (po odpojení hlásil chybu), takže prišla rada na čerpadlo. Čerpadlo muselo ísť von no vôbec sa mu nechcelo, niekto to sa poriadne najedol a povedal, si že dotiahnem čo to ide. Asi po hodine sa ho podarilo dostať von. Starynovy to cele rozobral a zistili sme, že čerpadlo je už menené a zrejme tam dali nejakú uloženku z police. Vnútri bolo všetko čierne a niektoré časti chytali hrdzu.
No kľúčový problém prečo to šlo ako hovno bol v tomto regulátore (neviem presne ako sa to volá):
Bolo to celé zahrdzavné. Proste to niekde hodnú dobu ležalo.
Prehodil mi to z iného čerpadla, všetko vyčistil, poskladal, namontoval do motora. Začali sme odvzdušňovať vysokotlaké vedenie od čerpadla ku vstrekom. Točíme, točíme a stále netlačilo, navyše som vymlátil baterku, ktorá už aj tak bola na p... Tak sme skončili, že sa vrátime k tomu ďalší deň. Zistili sme, že z nejakého nevysvetliteľného dôvodu odišiel solenoid (shut-off ventil, či ako sa tomu nadáva), ktorý otvára/zatvará výstup z čerpadla. Takže sme mohli točiť koľko sme chceli.No dobre, tiež mi to prehodil z iného čerpadla. Baterku som medzitým nabil, tak ideme znovu skúsiť a jeeeb, ledva to krútilo, po možno treťom otočení kľúča už len cvakalo - príčina? Odišiel štartér
Tak davaj štartér von, zistili sme, že niekto tam menil uhlíky a vodiče z uhlíkov pripajkoval k držiaku uhlíkov, čo samozrejme dlho nevydržalo, celé sa roztavilo a rozpadlo, keď sme to vybrali. Inak vyzeral štartér ok. Niekde na internete mi našiel celý držiak uhlíkov aj s uhlíkmi. Ok, vymenené, namontované. Medzitým tam už ale dal svoju baterku, lebo moja už bola na nič. Auto konečne štartovalo. Po nasadení sania sme to teda išli vyskúšať. V aute sa konečne prebudilo tých 105kw.
No dlho sme sa neradovali. Asi po 100-200m po zošliapnutí plynu začalo strašne klepať v motore (veľmi nezdravý zvuk). Zhodili sme sanie, ukázalo sa, že klepe ventil na piatom valci, akokeby poriadne nedosadal. Po znovu prekontrolovaní rozvodov a uistení sa, že mechanicky nehrozí žiadne poškodenie neostávalo nič iné ako dúfať, že prejde. Tak sme sa vybrali na cestu, asi po 1km pri zvýšených otáčkach zrazu ticho a už sa to nikdy nezopakovalo. Zrejme niečo prisalo, ale odpadol kus bordelu zo sedla ventilu a ventil netesnil.
Takže auto konečne malo výkon, išlo tak ako sa na ten motor patrí.
Nasledovala znovu diagnostika u PetoK. Údaje v norme, riadiaci vstrek hlásil 2,9°, čo bolo v tolerancii. Už skôr som si všimol, že žhaví aj pri zohriatom motore. Cez diagnostiku sme zistili, že RJ hlási teplotu motora 40°C. Nasledovala výmena čidla, no problém pretrvával. Pozrel som do WDS, aby sme vedeli ktoré káble prekontrolovať. Problém bol jasný, medzi čidlom a RJ sme namerali o 1kohm viac ako malo byť. Preto si RJ myslela, že motor má 40°C. Niekto sa v tom už hrabal a zaradil do cesty 1kohm rezistor. Rezistor sme vybrali a vuala, nežhavilo.
O asi hodinu neskôr (keď som šiel naštartovať) som zistil, prečo tam niekto dal rezistor
. Čerpadlo bolo už tak vybehané, že keď som dlhšie postál a teplota nebola tak nízka, aby žhavilo, štartoval som 10s, možno aj viac.
Čerpadlo šlo znovu von, menili sme tú "kocku" vzadu na čerpadle odkiaľ idú výstupy za inú použitú, no nie až tak vybehanú. Rozhodilo to aj dávku paliva, takže mi starynovy nastavil dávku. Čo sme nastavili presne nevieme, chcelo by to napichnúť zas na diagnostiku, no myslím, že sa trafil. Aktuálny stav je taký, že za studena štartne na prvý pokus, za tepla podľa toho ako dlho stojím no max asi 3-4s. No to už lepšie nebude pokiaľ nekúpim nový diel, čo nekupím :), alebo nezoženiem v lepšom stave, čo je tiež malá pravdepodobnosť.
Myslím, že to by aj stačilo, čo sa motora a jeho najdôležitejších vecí týka. A aby som nezabudol, EGRko je vyradené.
Zadný stierač a ostrekovač:
Ako je dobre známe pri touringoch, veľa majiteľov má problém s nefunkčným zadným stieračom, alebo ostrekovačom, alebo oboma naraz. Problém často býva v polámaných káblových zväzkoch, ktoré vedú cez pánty piatych dverí. No prekvapivo toto nebol môj problém. Ako prvé som vybral, vyskúšal a zistil, že motorček zadného ostrekovača je KO. Vymenil som, no žiadna zmena. Ďalej som zistil, že stierač je v prechode cez okno celý zatuhnutý, absolútne s tým nešlo pohnúť, to sa mi podarilo rozhýbať (nejde to úplne ľahko, ešte to skúsim celé rozobrať neskôr) a stierač sa začal konečne hýbať. Čo som bol prekvapený, že endžinéri z bawarie dali zadnému stieraču a ostrekovaču vlastnú RJ. Na jednej strane mi to príde zbytočne sofistikované, na druhej strane vďaka tomu mi asi nezhorel motor, keď sa snažil pohnúť zapečeným stieračom. Dobre, takže stierač by šiel no ostrekovač stále nie. Tak som znovu nahliadol do WDS, aby som vedel ako je to pozapájané a ako si to odkontrolovať. Zistil som že signál na ostrekovač ide až do piatych dverí a niekde tam bol prerušený, až za pántom, teda v mieste, kde sa vôbec neohýba. Proste nejaký vadný kábel. Takže som natiahol nový od RJ stierača cez útroby piatych dverí až po miesto kde som ešte nameral kontakt a hurá už to striekalo.
Klíma
Tiež som riešil klímu, nešla lebo nebol tlak, chýbalo chladivo. Tak som to dal prečistiť, naplnili sme to na 500g (celá náplň 1200g) aj s UV farbivom. Ak to uniká budeme vidieť kde a nevyfučí mi to všetko ale len tých 500g. Uvidím ako to pôjde, zatiaľ chladí, ak účinok bude časom klesať, je zrejmé, že to niekde uniká.
Ďalší častý problém E39tok je nefunkčný prídavný ventilátor klímy. Sú dva druhy, jeden je 4pinový, má tri rýchlosti, rýchlosť je určená dvoma výkonovými rezistormi zapojenými do okruhu. Druhý typ je 3pin, kde je rýchlosť už riadená elektronikou a nedá sa to opraviť. Mám šťastie, že tam mám ten jednoduchší. Musím vymeniť jeden rezistor, lebo mi to nejde na najnižšiu rýchlosť. Momentálne tam mám taký "bypass", že keď mi to má ísť na prvú rýchlosť ide v podstate hneď na druhú.
Čo sa ďalších úkonov týka nedávno sme menili olej v motore, olej v diferenciali, komplet chladiacu kvapalinu za modrú (niekto tam nalial červenú) a expanzku a také drobnosti ako bočné smerovky a vnútornú kľučku, ktorú som urval.
V najbližšej dobe sú na rade zadné brzdové kotúče, platničky, pakne ručnej brzdy, bovdeny no a samozrejme choroba týchto E39tok - hrdza na piatych dverách.
Ďalšie moje úpravy:
Smerovky: Na maminu E30ku som raz robil automatické blikanie smeroviek pri ťuknutí do páčky, tak ako to má väčšina dnešných áut. Tak som si na to zvykol, že som si to spravil aj na E39. Znovu dobrý pomocník WDS mi povedal čo je ako pozapájané a kde sa napojiť.
Najprv som si vyrobil dvojitý časovač s NE556:
Potom to bolo treba zapojiť do okruhu smeroviek. Plus pól som ťahal zo spínačky - fialový.
Mínus pól z konektora páčky - hnedý.
Potom som prerušil káble ktoré vedú z páčky do lightmodulu: modrý a sivohnedý a medzi to som zaradil ten časovač.
A hotovo, kedže je to časovač, viem si nastaviť ako dlho (teda koľkokrát) má bliknúť smerovka. Väčšinou to býva 3x, ja som si dal na 4x, 3 sa mi zdá byť málo 5 už veľa. Ak by mal niekto záujem spravím podrobenejší návod.
AUX vstup pre pre mp3:
Hľadal som spôsob ako si púšťať mp3 v aute. Nad FM transmitterom som ani neuvažoval, mám s tým svoje skúsenosti. Ďalšia možnosť bola kúpiť Xcarlink alebo Yatour a napojiť miesto CD meniča, ale 100€ viem aj inde investovať, tak som to spravil po svojom. Ako, to už tu vysvetlovať nebudem, napísal som návod do sekcie návody: AUX input NAVI 4:3 - BMW BUSINESS RDS.
Lak:
Lak už má čo to za sebou, zrejme to v minulosti bolo moc umývané na kefách a oxidácia laku tiež spravil svoje. Voskovanie síce pomohlo, ale len na chvíľu. Tak som sa teda rozhodol, že si spravím radosť a dám si to preleštiť (okrem toho kufra, ktorý musím najprv vyspraviť). Leštilo sa len jednostupňovým brúsením. S výsledkom som spokojný, lak chytil nový nádych. Samozrejme nie je to cukrík, kde tu sú nejaké odreniny, hlbšie škrabance, ale zas taký náročný nie som z toho spravil cukrík a finančné možnosti sú tiež obmedzené.
Ukážka pred a po:
No a konečne nejaké aktuálne foto:
Toľko asi na teraz, napísal som toho naraz trochu viac, trochu sa mi to časom nakopilo :).
Veľká vďaka patrí klubákovi starynovy, ktorý mi dal dokopy motor.
Konečne som si našiel čas napísať niečo k môjmu tdsku a aj preto, že konečne sa dá povedať, že to jazdí a vyzerá uspokojivo. Ale vrátim sa k začiatku.
Kúpa:
Niekedy v prvej polovici novembra 2013 som sa stal majiteľom e39 525tds. Pôvodne som hľadal touring e34 tds, no nakoniec som skončil pri tomto. V inzeráte ma zaujali fotky a po hodinovom rozhovore s predávajúcim som bol rozhodnutý ísť na druhú stranu republiky obzrieť si to. Cena bola stanovená na 2900€, dohodli sme sa na 2800 + skoro nové zimné gumy na plechoch k tomu a po asi 2h procese som bol ľahší o pár bankoviek

Výbava:
Čo sa výbavy týka nie je top, ale myslím, že nie najhoršie:
Problémy:
Výkon - čerpadlo:
Ako prvý problém bol, že to auto išlo na max 50kw. Proste to nešlo. Dačo potiahlo do 2400ot, potom koniec. Keď som šiel po dialnici a začalo stúpanie tak som spomalil miestami až na 100km/h, nevládalo ťahať. Toto nemohlo takto ostať, takže som sa nakontaktoval na klubáka starynovy, ktorý vyzeralo, že má v tejto oblasti slušné vedomosti. A ukázalo sa, že má nie len vedomosti, ale aj vie čo robí a robí to poriadne a nie len na oko. Takže ako prvé som bol rád, že som našiel tohto človeka a druhý bonus, že obaja sme z rovnakého mesta, dokonca jeho garáž je asi minutu chôdze od môjho bytu, takže z autom som nemusel ďaleko chodiť.
Tak sme sa teda pustili do identifikácie problému. Ako prvé mi nastavil čerpadlo, aby bola istota, že predvstrek a rozvody sú ok. Ďalej som bol navštíviť člena PetoK do Žiliny a napichli sme to na diagnostiku:
Dávka bola 4mg (má byť 5 - 7), ale to nebolo také kritické:
Horšie bolo, že riadiaci vstrek hlásil 0° (malo byť 3) a ani pri pridaní otáčok sa nič nemenilo:
Teraz bolo potrebné zistiť, čo je príčinou, že je tam stále 0. Vstrek sme vylúčili (po odpojení hlásil chybu), takže prišla rada na čerpadlo. Čerpadlo muselo ísť von no vôbec sa mu nechcelo, niekto to sa poriadne najedol a povedal, si že dotiahnem čo to ide. Asi po hodine sa ho podarilo dostať von. Starynovy to cele rozobral a zistili sme, že čerpadlo je už menené a zrejme tam dali nejakú uloženku z police. Vnútri bolo všetko čierne a niektoré časti chytali hrdzu.
No kľúčový problém prečo to šlo ako hovno bol v tomto regulátore (neviem presne ako sa to volá):
Bolo to celé zahrdzavné. Proste to niekde hodnú dobu ležalo.
Prehodil mi to z iného čerpadla, všetko vyčistil, poskladal, namontoval do motora. Začali sme odvzdušňovať vysokotlaké vedenie od čerpadla ku vstrekom. Točíme, točíme a stále netlačilo, navyše som vymlátil baterku, ktorá už aj tak bola na p... Tak sme skončili, že sa vrátime k tomu ďalší deň. Zistili sme, že z nejakého nevysvetliteľného dôvodu odišiel solenoid (shut-off ventil, či ako sa tomu nadáva), ktorý otvára/zatvará výstup z čerpadla. Takže sme mohli točiť koľko sme chceli.No dobre, tiež mi to prehodil z iného čerpadla. Baterku som medzitým nabil, tak ideme znovu skúsiť a jeeeb, ledva to krútilo, po možno treťom otočení kľúča už len cvakalo - príčina? Odišiel štartér

Tak davaj štartér von, zistili sme, že niekto tam menil uhlíky a vodiče z uhlíkov pripajkoval k držiaku uhlíkov, čo samozrejme dlho nevydržalo, celé sa roztavilo a rozpadlo, keď sme to vybrali. Inak vyzeral štartér ok. Niekde na internete mi našiel celý držiak uhlíkov aj s uhlíkmi. Ok, vymenené, namontované. Medzitým tam už ale dal svoju baterku, lebo moja už bola na nič. Auto konečne štartovalo. Po nasadení sania sme to teda išli vyskúšať. V aute sa konečne prebudilo tých 105kw.
No dlho sme sa neradovali. Asi po 100-200m po zošliapnutí plynu začalo strašne klepať v motore (veľmi nezdravý zvuk). Zhodili sme sanie, ukázalo sa, že klepe ventil na piatom valci, akokeby poriadne nedosadal. Po znovu prekontrolovaní rozvodov a uistení sa, že mechanicky nehrozí žiadne poškodenie neostávalo nič iné ako dúfať, že prejde. Tak sme sa vybrali na cestu, asi po 1km pri zvýšených otáčkach zrazu ticho a už sa to nikdy nezopakovalo. Zrejme niečo prisalo, ale odpadol kus bordelu zo sedla ventilu a ventil netesnil.
Takže auto konečne malo výkon, išlo tak ako sa na ten motor patrí.
Nasledovala znovu diagnostika u PetoK. Údaje v norme, riadiaci vstrek hlásil 2,9°, čo bolo v tolerancii. Už skôr som si všimol, že žhaví aj pri zohriatom motore. Cez diagnostiku sme zistili, že RJ hlási teplotu motora 40°C. Nasledovala výmena čidla, no problém pretrvával. Pozrel som do WDS, aby sme vedeli ktoré káble prekontrolovať. Problém bol jasný, medzi čidlom a RJ sme namerali o 1kohm viac ako malo byť. Preto si RJ myslela, že motor má 40°C. Niekto sa v tom už hrabal a zaradil do cesty 1kohm rezistor. Rezistor sme vybrali a vuala, nežhavilo.
O asi hodinu neskôr (keď som šiel naštartovať) som zistil, prečo tam niekto dal rezistor

Čerpadlo šlo znovu von, menili sme tú "kocku" vzadu na čerpadle odkiaľ idú výstupy za inú použitú, no nie až tak vybehanú. Rozhodilo to aj dávku paliva, takže mi starynovy nastavil dávku. Čo sme nastavili presne nevieme, chcelo by to napichnúť zas na diagnostiku, no myslím, že sa trafil. Aktuálny stav je taký, že za studena štartne na prvý pokus, za tepla podľa toho ako dlho stojím no max asi 3-4s. No to už lepšie nebude pokiaľ nekúpim nový diel, čo nekupím :), alebo nezoženiem v lepšom stave, čo je tiež malá pravdepodobnosť.
Myslím, že to by aj stačilo, čo sa motora a jeho najdôležitejších vecí týka. A aby som nezabudol, EGRko je vyradené.
Zadný stierač a ostrekovač:
Ako je dobre známe pri touringoch, veľa majiteľov má problém s nefunkčným zadným stieračom, alebo ostrekovačom, alebo oboma naraz. Problém často býva v polámaných káblových zväzkoch, ktoré vedú cez pánty piatych dverí. No prekvapivo toto nebol môj problém. Ako prvé som vybral, vyskúšal a zistil, že motorček zadného ostrekovača je KO. Vymenil som, no žiadna zmena. Ďalej som zistil, že stierač je v prechode cez okno celý zatuhnutý, absolútne s tým nešlo pohnúť, to sa mi podarilo rozhýbať (nejde to úplne ľahko, ešte to skúsim celé rozobrať neskôr) a stierač sa začal konečne hýbať. Čo som bol prekvapený, že endžinéri z bawarie dali zadnému stieraču a ostrekovaču vlastnú RJ. Na jednej strane mi to príde zbytočne sofistikované, na druhej strane vďaka tomu mi asi nezhorel motor, keď sa snažil pohnúť zapečeným stieračom. Dobre, takže stierač by šiel no ostrekovač stále nie. Tak som znovu nahliadol do WDS, aby som vedel ako je to pozapájané a ako si to odkontrolovať. Zistil som že signál na ostrekovač ide až do piatych dverí a niekde tam bol prerušený, až za pántom, teda v mieste, kde sa vôbec neohýba. Proste nejaký vadný kábel. Takže som natiahol nový od RJ stierača cez útroby piatych dverí až po miesto kde som ešte nameral kontakt a hurá už to striekalo.
Klíma
Tiež som riešil klímu, nešla lebo nebol tlak, chýbalo chladivo. Tak som to dal prečistiť, naplnili sme to na 500g (celá náplň 1200g) aj s UV farbivom. Ak to uniká budeme vidieť kde a nevyfučí mi to všetko ale len tých 500g. Uvidím ako to pôjde, zatiaľ chladí, ak účinok bude časom klesať, je zrejmé, že to niekde uniká.
Ďalší častý problém E39tok je nefunkčný prídavný ventilátor klímy. Sú dva druhy, jeden je 4pinový, má tri rýchlosti, rýchlosť je určená dvoma výkonovými rezistormi zapojenými do okruhu. Druhý typ je 3pin, kde je rýchlosť už riadená elektronikou a nedá sa to opraviť. Mám šťastie, že tam mám ten jednoduchší. Musím vymeniť jeden rezistor, lebo mi to nejde na najnižšiu rýchlosť. Momentálne tam mám taký "bypass", že keď mi to má ísť na prvú rýchlosť ide v podstate hneď na druhú.
Čo sa ďalších úkonov týka nedávno sme menili olej v motore, olej v diferenciali, komplet chladiacu kvapalinu za modrú (niekto tam nalial červenú) a expanzku a také drobnosti ako bočné smerovky a vnútornú kľučku, ktorú som urval.
V najbližšej dobe sú na rade zadné brzdové kotúče, platničky, pakne ručnej brzdy, bovdeny no a samozrejme choroba týchto E39tok - hrdza na piatych dverách.
Ďalšie moje úpravy:
Smerovky: Na maminu E30ku som raz robil automatické blikanie smeroviek pri ťuknutí do páčky, tak ako to má väčšina dnešných áut. Tak som si na to zvykol, že som si to spravil aj na E39. Znovu dobrý pomocník WDS mi povedal čo je ako pozapájané a kde sa napojiť.
Najprv som si vyrobil dvojitý časovač s NE556:
Potom to bolo treba zapojiť do okruhu smeroviek. Plus pól som ťahal zo spínačky - fialový.
Mínus pól z konektora páčky - hnedý.
Potom som prerušil káble ktoré vedú z páčky do lightmodulu: modrý a sivohnedý a medzi to som zaradil ten časovač.
A hotovo, kedže je to časovač, viem si nastaviť ako dlho (teda koľkokrát) má bliknúť smerovka. Väčšinou to býva 3x, ja som si dal na 4x, 3 sa mi zdá byť málo 5 už veľa. Ak by mal niekto záujem spravím podrobenejší návod.
AUX vstup pre pre mp3:
Hľadal som spôsob ako si púšťať mp3 v aute. Nad FM transmitterom som ani neuvažoval, mám s tým svoje skúsenosti. Ďalšia možnosť bola kúpiť Xcarlink alebo Yatour a napojiť miesto CD meniča, ale 100€ viem aj inde investovať, tak som to spravil po svojom. Ako, to už tu vysvetlovať nebudem, napísal som návod do sekcie návody: AUX input NAVI 4:3 - BMW BUSINESS RDS.
Lak:
Lak už má čo to za sebou, zrejme to v minulosti bolo moc umývané na kefách a oxidácia laku tiež spravil svoje. Voskovanie síce pomohlo, ale len na chvíľu. Tak som sa teda rozhodol, že si spravím radosť a dám si to preleštiť (okrem toho kufra, ktorý musím najprv vyspraviť). Leštilo sa len jednostupňovým brúsením. S výsledkom som spokojný, lak chytil nový nádych. Samozrejme nie je to cukrík, kde tu sú nejaké odreniny, hlbšie škrabance, ale zas taký náročný nie som z toho spravil cukrík a finančné možnosti sú tiež obmedzené.
Ukážka pred a po:
No a konečne nejaké aktuálne foto:
Toľko asi na teraz, napísal som toho naraz trochu viac, trochu sa mi to časom nakopilo :).
Veľká vďaka patrí klubákovi starynovy, ktorý mi dal dokopy motor.