Strana 1 z 2

[E85 2003 M54 3.0 manual]

Napísané: Streda, 25. Decembra 2024, 13:13
od ravemare
Pozdravujem klubákov!
Chcel by som sa opäť pridať k tejto skvelej komunite a podeliť sa o svoje skúsenosti so značkou BMW, konkrétne o životný cyklus môjho BMW Z4 E85 M54B30, ročník 2003. Ale poďme pekne po poriadku.
K tejto značke ma priviedol môj brat, ktorý za svoj život vystriedal množstvo áut. Jedno z jeho prvých BMW bolo E38 740i, ktoré neskôr vystriedala E38 735i. Práve v tomto období sa zrodila moja prvá skúsenosť s BMW a ja som vedel, že ten moment, keď si jedno kúpim aj ja, sa blíži.
Keďže som chcel víkendové auto, hľadal som niečo lacnejšie, ale zároveň s čo najlepšou výbavou a motorom. Jedného dňa som narazil na inzerát – BMW E36 323ti v M pakete, v krásnej farbe Avusblau Metallic, s peknými M-kovými diskami. Auto bolo v Štiavnici, a keďže v tej cenovej kategórii nebolo veľa možností, rozhodol som sa ho ísť s manželkou pozrieť.
Auto nebolo v ideálnom stave – malo dosť hrdze a technicky bolo zanedbané. Ale keď som si sadol za volant a započul zvuk radového šesťvalca, bolo rozhodnuté. Auto sme kúpili a postupne som ho dával do poriadku.
Po asi roku však nastala zmena – menil som prácu a na auto už nebolo toľko času, preto som ho predal. Po čase som si ešte kúpil BMW X5 3.0d (ročník 2003) - skvelé auto a jedno BMW Z4 2.5i (tiež 2003) v modrej metalíze, čierny Hardtop - to bol cukrík. X5 som po troch rokoch predal a, bohužiaľ, aj Z4 musela ísť preč, pretože sme stavali dom a potreboval som financie.
Po šiestich rokoch som však opäť pocítil tú známu túžbu / nutkanie a musel som si niečo zaobstarať. Aj tentokrát som nechcel príliš zaťažiť rozpočet, takže som hľadal niečo opäť lacné, čo by som si postupne upravil / opravil. Po pol roku pátrania som našiel jedno Z4 v Česku, neďaleko Trenčína.
S bratom a vozíkom sme sa naň išli pozrieť. Ako to už býva, na fotkách auto vyzeralo skvele, no realita bola iná – bolo potrebné spraviť takmer všetko. Rozhodujúci však bol stav motora a karosérie. Ostatné veci neboli podstatné. S majiteľom sme sa dohodli na výraznej zľave a auto som priviezol na Slovensko.
Od roku 2023 som hrdým majiteľom Z4, ktorú som už dal dokopy. Postupne budem pridávať fotky z opráv / výmien / renovácie.
Teším sa na vaše komentáre a rady!

Výbava:

224 Dynamic Driving Control Dynamic Driving Control
230 EU Specific Additional Equipment EU Spezifische Zusatzumfaenge
255 Sports Leather Steering Wheel Sport-lederlenkrad
305 Remote Control For Central Locking Fernbedienung F.zentralveriegelung
320 Model Designation, Deletion Modellschriftzug Entfall
334 Lt/aly Wheels/double Spoke 103 LM Raeder Doppelspeiche 103
345 Chrome Line Interior Chrome Line Interieur
380 Hardtop Preparation Hardtop-vorbereitung
389 Softtop Grey Verdeck Grau
399 Softtop Operation, Fully Automatic Verdeckbetaetigung Vollautomatisch
423 Floor Mats, Velour Fussmatten In Velours
428 Warning Triangle Warndreieck
441 Smokers Package Raucherpaket
493 Storage Compartment Package Ablagenpaket
494 Seat Heating F Driver/front Passenger Sitzheizung Fuer Fahrer/beifahrer
520 Foglights Nebelscheinwerfer
530 Air Conditioning Klimaanlage
548 Speedometer With Kilometer Reading Kilometertacho
609 Navigation System Professional Navigationssystem Professional
672 CD Changer BMW For 6 CDs CD Wechsler 6-fach
676 Hifi Loudspeaker System Hifi Lautsprechersystem
704 M Sport Suspension M Sportfahrwerk
801 Germany Version Deutschland-ausfuehrung
818 Main Battery Switch Batteriehauptschalter
851 Language Version German Sprachversion Deutsch
863 Europe/dealer Directory Service Kontakt-flyer Europa
879 German / On-board Documentation Deutsch / Bordliteratur
925 Shipping Protection Package Versandschutzpaket

Obrázok

Re: [E85 2003 M54 3.0 manual]

Napísané: Streda, 25. Decembra 2024, 13:21
od ravemare
Fotky z inzerátu:
Obrázok Obrázok Obrázok Obrázok Obrázok Obrázok Obrázok Obrázok Obrázok Obrázok Obrázok Obrázok Obrázok

Re: [E85 2003 M54 3.0 manual]

Napísané: Streda, 25. Decembra 2024, 13:35
od ravemare
U majiteľa v CZ a dovoz na Slovensko.
Obrázok Obrázok Obrázok

Re: [E85 2003 M54 3.0 manual]

Napísané: Streda, 25. Decembra 2024, 23:59
od Zeky3
Gratulujem k autu, užívaj si kabrio.
BTW: u toho predajcu som bol pozerať auto tiež pred pár rokmi :D

Re: [E85 2003 M54 3.0 manual]

Napísané: Štvrtok, 26. Decembra 2024, 11:04
od ravemare
Zeky3 napísal:
Gratulujem k autu, užívaj si kabrio.
BTW: u toho predajcu som bol pozerať auto tiež pred pár rokmi :D
Áno, pán vozí autá z aukcií a potom ich predáva. Čo som videl a na čom som sa previezol, mal na predaj celkom slušné kúsky.

Re: [E85 2003 M54 3.0 manual]

Napísané: Štvrtok, 26. Decembra 2024, 11:36
od ravemare
Auto bolo doma a mňa čakal boj s prihlásením. Nie že by bolo niečo zlé s papiermi, ale technický stav bol horší, než sme si pri obhliadke všimli. Aj tak som plánoval postupne takmer všetko opraviť alebo vymeniť, ale nečakal som, že na STK budem musieť riešiť toľko vecí naraz.
Ale po poriadku. Pri prehliadke bolo jasné, že auto zle brzdí a niečo škrípe na brzdách, takže som určite vedel, že brzdy bude treba opraviť. Keď sme dali dole zadné koleso, nastal šok! Celá zadná nápravnica bola vhodná akurát tak na šrot! Nielen kotúče a platničky, ale aj ložiská, kompletné uloženia, lanká, brzdové strmene... Proste celá zadná náprava bola KO! Vyzeralo to, akoby auto zadnou časťou stálo niekde v tráve.
Našťastie to bola iba nápravnica a nie karoséria – tá je v top stave. Pri hľadaní novej nápravnice som si však na fórach všimol, že tento diel je Achillova päta modelu Z4 E85, a takmer všetky tým trpia. Moja teda nebola výnimka.
Začal som okamžite hľadať na internete zánovnú nápravnicu. Našiel som v Poľsku. Keďže som vedel, že potrebujem len zdravú nápravnicu, uloženia neboli podstatné, pretože som ich všetky chcel vymeniť a nápravnicu kompletne ošetriť. V cene boli aj zánovné strmene. Nápravnicu som poskladal so všetkým úplne nanovo, ako z výroby. Všetko išlo nové – od bŕzd, lanka ručnej brzdy, ložísk, uloženia, skrutiek, až po tyčky. Keďže sa robila komplet zadná náprava, urobil som aj prednú – všetko, čo sa dalo, som vymenil tiež: uloženia, ložiská, kotúče, platničky a zrenovoval som aj strmene.
Preventívne sa ošetril aj spodok karosérie pod nápravnicou, keď už bola dole, a prvá časť na STK bola hotová.
Prikladám foto, nemám čo skrývať.

Foto nápravnice
Obrázok
Obrázok
Obrázok
Obrázok
Obrázok
Obrázok
Obrázok
Obrázok
Renovacia / Výmena potrebných dielov

Obrázok
Obrázok
Obrázok
Obrázok
Obrázok
Obrázok
Obrázok
Obrázok
Obrázok

Re: [E85 2003 M54 3.0 manual]

Napísané: Sobota, 28. Decembra 2024, 22:42
od ravemare
Pridám sem fotky z iného fóra, čo všetko obnáša zadná nápravnica.

Obrázok Obrázok Obrázok Obrázok Obrázok

Re: [E85 2003 M54 3.0 manual]

Napísané: Sobota, 28. Decembra 2024, 22:47
od ravemare
Po mechanickej stránke bolo auto pripravené na STK. Už pri obhliadke v CZ sme si všimli, že motorová časť bola výrazne znečistená olejom. Únik pochádzal spod horného veka – typický problém spôsobený starým a stvrdnutým tesnením. Keď sme sa rozhodli zasiahnuť do motorového priestoru, objednal som aj ďalšie potrebné komponenty: sadu tesnení na horné veko, tesnenia pod sanie, DISU, odvetranie motora, sviečky, štyri lambdy Bosch, vonkajšie rozvody, termostat, vodné hadice, uloženia motora, novú (zrenovovanú) olejovú vaňu s tesnením, vánosy pre istotu, čidlá, škrtiaca klapku, hadicu nasávania vzduchu nová, zapaľovacie cievky… a pravdupovediac, ani neviem, čo všetko ešte. Olej a filtre boli samozrejmou súčasťou výmeny. Pozreli sme aj na EGR a vstrekovač a novú baterku.. Motor sa po ukončení prác komplet vyčistil. Najväčšia sranda bola s Vanosom. Podľa videí na YouTube to na E46 ide krásne von bez nutnosti niečo v predu posúvať, možno len trošku chladič. Bohužiaľ, na E85 musí ísť dole celý predok – aspoň mne sa to inak nepodarilo.
Obrázok Obrázok

Obrázok Obrázok Obrázok Obrázok Obrázok Obrázok Obrázok Obrázok Obrázok Obrázok Obrázok Obrázok ObrázokObrázok Obrázok Obrázok Obrázok

Re: [E85 2003 M54 3.0 manual]

Napísané: Sobota, 28. Decembra 2024, 23:21
od ravemare
Po prihlásení auta radosť netrvala dlho, pretože prišla ďalšia investícia – motorček na otváranie strechy. Vybrať ten motorček boli hotové galeje, to vám poviem. Neskutočná drina! Nový motorček bol už na ceste z Nemecka. Medzitým sa naskytla príležitosť kúpiť pevnú strechu "HARDTOP" taktiež z Nemecka, a to dokonca vo farbe auta. Nebolo o čom premýšľať, zobral som ju. Prežila cestu v kamióne celkom dobre.Vymenený motorček je už umiestnený v kufri auta, naspäť som ho nevracal. Všetci to tak robia, aby bol ľahko prístupný.
Obrázok Obrázok Obrázok Obrázok Obrázok

Re: [E85 2003 M54 3.0 manual]

Napísané: Sobota, 28. Decembra 2024, 23:56
od mirogo
Pekne auto =D> prajem vela stastnych km. Musim podotknut, co sa tyka separatora oleja jedine OE, nic ine dobre nefunguje a hlavne vytiahni mierku oleja myslim tu celu kovovu cast a prefukni to cisticom ci je ta cast hadice zo separatora priechodna do vane, zvykne sa to tam upchat a mozes mat aj novy original separator :D Ziadna M54ka nema EGRko, vlastne ma ale to je vnutorne EGR, ktore by malo ovladat Vanos, ty mas sekundarnu pumpu EU4. Urcite skontroluj funkcnost DISA klapy, vie sa ulomit, nasat a nasledne zdevastovat motor. Tesnenie veka ventilov som vymenil asi 3x kym som prisiel na to ze to cele veko mam ohnute. Za mna M54ka skvely motor, jeden z poslednych, ktory je za mna este jednoduchy ale ma svoje zakerne chyby, ktorym by som daval prioritu. Nasypal som skoro 3x tolko penazi za kolko som kupil moju M54ku a nakoniec mi klakla na 6. ojnicnom lozisku, pritom som menil olej kazdych 8 tisic km, ale kto vie co s tym robil predchadzajuci majitel.... cize kontrolovat za kazdym olejovy filter, preventivne 300tkm ojnicne, napinak na olejovu retaz cerpadla a DISA. Nechcem nikoho strasit, videl som M54B30 s najazdom cez 500 tisic s originalnymi ale naco riskovat? ACL set lozisk stoji do 100ky a vymena je vcelku rychla a jednoducha :D

Re: [E85 2003 M54 3.0 manual]

Napísané: Nedeľa, 29. Decembra 2024, 00:35
od ravemare
Ďakujem za rady, áno, myslel som ten EGR. Chcel by som časom spraviť všetko potrebné, ako píšeš. Zatiaľ mám najazdených 230 000 km, takže dúfam, že to ešte niečo potiahne. Odvetranie bolo kontrolované 3x, všetko ide, myslím, v poriadku. Keďže ešte stále nie som na konci príbehu, pridám aj ďalšie veci, ktoré už boli vykonané, a spomeniem aj problémy, ktoré sa mi ešte prihodili s plátenou strechou. Napíšem aj skúsenosti s BG produktom, výmena podvozku za športový.. Pomaličky to dávkujem… :)

Re: [E85 2003 M54 3.0 manual]

Napísané: Nedeľa, 29. Decembra 2024, 21:12
od ravemare
Konečne som si užíval jazdu a vychutnával tú nádhernú atmosféru... strecha dole, pecka! Dokúpil som aj windschott. Proste všetko konečne fungovalo tak, ako má. Bohužiaľ, z toho nadšenia som sa netešil dlho. Plátená strecha začala ísť krížom a párkrát vyhodila poistku – veľký odpor.
Nemal som veľa času venovať sa tomu, ale nakoniec som zistil, čo to spôsobilo. Praskol pánt na jednej strane... a opäť hlava v smútku. Prehľadal som celý internet, no nič zachovalé za rozumnú cenu som nenašiel. Väčšina predajcov pýtala 900 až 1200 € – a to som za starú strechu nebol ochotný dať.
Nakoniec som v Česku objavil jednu ešte na aute. Bol to Angličan, strecha pekne fungovala a bola kompletná. Obával som sa však stavu látky, pretože na fotkách a videu sa to dalo ťažko posúdiť. Pre istotu som dopredu kúpil kit na renováciu tkaniny. Strecha bola čierna, čo sa mi veľmi páčilo.
Z Česka prišla výborne zabalená a predajca bol veľmi ochotný. Po rozbalení som zistil, že bola v horšom stave, ako som očakával, ale išlo mi hlavne o mechanickú stránku, keďže moja pôvodná látka je ešte v dobrom stave. So synom sme sa jeden víkend potrápili, no nakoniec sa nám podarilo opraviť a zrenovovať aj pôvodnú čiernu látku. Výsledok? Celkom fajn! 😊
Stará strecha:
Obrázok Obrázok Obrázok
Strecha z CZ:
Obrázok Obrázok Obrázok Obrázok
Kit na renováciu strechy:
Obrázok
Strecha po renovácii
Obrázok

Re: [E85 2003 M54 3.0 manual]

Napísané: Nedeľa, 29. Decembra 2024, 21:42
od ravemare
Strecha ešte čaká na výmenu počas leta alebo lepšieho počasia. Pri výmene komponentov v motore bolo vidieť, že je motor dosť zakarbonovaný. Čítal som, že to môže pri motore spôsobovať nadmernú spotrebu oleja. Keďže motor spotrebúval pomerne veľa oleja, rozhodol som sa vykonať test kompresie a skontrolovať aj ventily.

Všetko bolo v poriadku, v tolerancii. Fotografie z testu som nenašiel, takže to uvádzam len informatívne. Ventily boli krásne čisté, sanie bolo demontované, a pri pohľade kamerou do vnútra všetko vyzeralo byť v poriadku. Na valcoch bol iba jemný nános karbónu. Kúpil som znovu olej po cca 3000 km a použil produkty BG na preplach. Chcel som to proste vyskúšat.
BG 12032 946ml , BG 208 44K POWER ENHANCER 325ml, BG 115 , BG 109 EPR 325ml

Obrázok Obrázok Obrázok

Re: [E85 2003 M54 3.0 manual]

Napísané: Nedeľa, 29. Decembra 2024, 21:53
od ravemare
Prvý výplach 15 min, 1200 otáčok, prvý olej a filter.
Obrázok Obrázok
Olej vyšiel čierny ako uhol
Obrázok

Druhý filer a BG Purge - 15 min 1200 otáčok
Obrázok Obrázok
Tam už išiel olej von podstatne čistejší.
Obrázok

Nakoniec som nalial nový olej, vymenil filter a pridal BG prísadu na lepšie mazanie, prímes do benzínu. Oplatilo sa to? Podľa mňa určite áno! Motor ide výrazne tichšie a, čo je hlavné, spotreba oleja takmer úplne zmizla. To bol cieľ, no úprimne, nečakal som, že to bude mať až taký účinok.

Určite odporúčam tento postup. Nemám skúsenosť s inými produktmi, takže neviem povedať, či je niečo iné lepšie, ale v tomto prípade to fungovalo skvele!

Re: [E85 2003 M54 3.0 manual]

Napísané: Nedeľa, 29. Decembra 2024, 22:06
od nrtm
Čauko, pekne to dávaš dokopy. Tiež som uvažoval nad kúpou takéhoto kúsku, ale nakoniec som kúpil Mazdu MX5 pred dvomi rokmi. Tento motor, som mal v e39. Aby som sa vyhol tvojím problémom s motorom a podvozkom, keďže Mazda hnije už na výrobnej linke, som hľadal kúsok po celej Európe. Nakoniec som mal šťastie na auto zo zbierky v ČR. Pri tvojich problémoch so strechov som rád, že japonci dali iba mechanické zatváranie. Do budúcna ohľadom striech skús pozrieť českú firmu icabrio.cz. Veľa šťastných kilometrov prajem.