[E30 328i Turbo] Lemans Blau Turbo Coupe
Napísané: Štvrtok, 2. Januára 2020, 17:21
Ako by som začal. no
Zdravím, od doby kedy som sa infikoval chorobou BMW (e36 316i) prešlo už 10rokov...
ako daily roky používam E39, začal som (523i) pak menšia havária tak šlo preč jazdím od vtedy 530i v sedane a žena v Touringu.
Ale tento príbeh bude o druhej časti môjho moto srdca...
E30 Coupe
Príbeh o tom ako som zisťoval na vlastných chybách ako sa má/nemá skladať auto.
Intro:
Začalo to tak že som chcel E30. Chcel som začať jazdiť trocha rýchlejšie skúšať drifty a tak som šiel pozrieť jedno ISo do Sabinova, ktoré keď som spoza brány uvidel vedel som že toto veru nie...
Zhrdzavené, auto celé sfušované rozbité rýchlo sme šli preč... Pán ma povozil, ešte mi ho išiel ukázať zo spodu že ake je červené. Nechcel som uraziť foťák tak a som ani nefotil radšej
A tak sme odišli ja trocha smutný, že nemám Coupe... Kamaráti ma nenechali v štichu a na bazoši nasli iné Coupe z Košíc, síce cenovo tak 2x drahšie ale nevadí.
Auto pekné na prvý pohľad nič nechýbalo... Len prachy
netrvalo dlho už som sa vracal z bankomatu, predajca mi naložil 6válcove budíky a nejaké veci čo nestihol vymeniť do kufra a už sme šli Domov.
Po príchode domov som sa mu pozrel na zúbok. Bolo to seriové Coupe 316 M40B16, s podvozkom TaTechnix zníženie tak -60 vpredu aj vzadu.
Prvé opravy smerovali k čerpadlu, ktoré odišlo hneď jak sme domov prišli.
Zlom
Nasledovala návšteva servisu aby sme sa pozreli na stav podvozku. Kolega ma zobral za svojim kamarátom ktorý mal v tom čase tiež e30 Coupe.
Čo to sme podiskutovali a prišla reč na jeho auto, pod kapotou mal M50B28 Turbo vtedy ešte jazdil na plynovej jednotke.
Povozil ma....
.
Týmto mu chcem veľmi pekne poďakovať. Marek vo mne vzbudil túžbu po Turbo mašine.
M50B25:
Tak a šiel motor von, M40B16 nahradil motor M50B25 z čiech ktorý sme vedeli pred kúpou aj naštartovať a vyskúšať.
Pred montážou motora som musel vymeniť brzdový posilňovač za dvojitý z e32, zohnalo sa servo čerpadlo(pôvodné bolo z NIVO kvôli tomu že motor prišiel z Touringu) a držiaky motora z E36. Marek urobil výfuk ja som dal skrátiť kardan nejak sa to polepilo dokopy a začali prvé testy.
nejaký ten odpich
Po paru zničených pneu začali strieľať aj diferenciály. Po tretom takom strelenom diferenciály som auto odstavil a vybral motor.
Ideme ďalej:
Začíname teda prerábku.
Prvé čo som kúpil bolo Turbo Holset HX40 a týmto som odštartoval plejádu úprav/nákupov
Motor šiel von. Urobil som z neho Stroker a teda kľuka prišla z motora M52B28 ojnice zostali pôvodné, pod hlavu šla podložka od K64.pl na zníženie kompresie. Hlava šla na kompletný repas. Motor sa poskladal šiel na paletu.
K výkonu to bude chcieť lepšie brzdy, tie prišli z E38 4 piesty Brembo spolu z kotúčmi 312mm z Audi TT. Do zadu šla kotúčová náprava z e30.
Šli dole nápravy, tie sa celé opieskovali nastriekali čo to sa v strategických miestach spevnilo. Zadná náprava sa prerobila aby sa dali nastaviť odklony.
Niekedy v tomto momente som zistil že auto utrpelo tažku haváriu na pravý zadný roh a teda bola cela prevarená. Celé to bolo ale tak neodborne opravené že dovi dopo.
Varené s CO bez plynu niekedy v roku 1999 v Trebišove...
Na margo toho čo som zistil a ako to vyzeralo padlo rozhodnutie kompletnej renovácie.
Ideme ešte trocha ďalej:
Všetko čo sa dalo som teda odmontoval, až som sa pozeral na holú karosériu. Zároveň som zistil, že dostať sa ku klampiarovi ktorý mi to celé vyvarí a nastrieka nebude také jednoduché takže karoséria stála a čakala na svoj čas.
Nevadí... práce dosť a teda som sa pustil do Techniky.
Objednala sa skladačka RJ motora Megasquirt 2 k tomu AFR lambda s displejom ktorý som integroval do budíkov namiesto kontrolky CHECK.
Vyrobil som si adaptér na prepojenie Megy a pôvodnej káblovačky. Spomínaný Adaptér som spravil zo skrinky od pôvodnej RJ motora, do nej som integroval zapaľovacie moduly s chladičom, plošák ktorý ovláda 3káblovy PWM voľnobežný ventil 1výstupom z RJ Megasquirt.
Úprava káblovačky motora nenechala na seba dlho čakať, pridal som nejaké senzory aby toho nebolo málo vymyslel som si infotainment systém ktorý beží na Arduinu a posiela mi všetky potrebné tlaky/teploty na malý OLED displej.
Pridal sa konektor na zapojenie menovaného infotainment systému, prídavných vstupov a výstupov, a spínačov na palubnej doske.
Úprava palivovej sústavy spočívala vo vyhodení pôvodnej nádrže, vyrezaním kufra a vyrobením priestoru pre bezpečnostnú nádrž.
Tú som zvolil 40Litrovú. Podávacie nízkotlakové čerpadlo čerpá benzín do prečerpávacej nádrže z ktorej čerpadlo 044 tlačí benzín do motora.
Vstreky sú Siemens Deka 633cc v širokej hliníkovej rampe. Palivový regulátor pre boost aplikácie kde sa 1:1 mení tlak paliva k tlaku vzduchu v saní.
Na svoje miesto sa pasoval velky intercooler. Chcel som pôvodnú masku aj aby to vyzeralo všetko veľmi originálne. Pribudol tam ventilátor, chladič oleja, chladič serva, všetko za originálnou maskou.
Turbo zvody by bola kapitola sama o sebe ale nebudem to naťahovať, podstatné je, že sme si ich vyrobili sami. Týmto pozdravujem Patrika (patrikowicz) ktorý mi celých tých dlhých 5rokov pomáhal snáď v každej jednej úprave tohto auta.
Nakoľko mám turbo Twinscroll urobili sme aj takéto výfukové zvody, na reguláciu som použil 2x Ebay Wastegate fejkové Tialy. Obe prišli nefunkčné ako to býva zvykom, ale po menších úpravách fungujú veľmi pekne.
Prišla na rad spojka. Dlho som si myslel, že mam túto tému uzavretú a nemusím to riešiť. Na regále som "mal" prítlačný tanier z M57 a ktomu lamelu z M3 e36 v spojeni s dvojhmotou vyfrezovanou na 240mm.
Vytriezvenie prišlo keď som zistil že tanier je z TDSa a vôbec mi to cele nepasovalo. Rozhodnutie padlo na dvoj-lamelovú spojku z produkcie FTWL motorsport.
Touto spojkou som celu túto stavbu posunul značne ďalej a už teraz viem že to pri 300hp nekončí.. Nakoľko potenciál tejto spojky je cca 1000nm.
Všetko čo sa dalo som teda upravil opravil a postupne sa dostal k tomu že v novembri 2017 sme auto začali rezať, meniť podbehy, blatníky brúsiť gitovať. atd atd.
Bol to dlhý polrok ktorý sa končil cca v júly 2018 komplet lakovačkou do farby LeMans Blau.
Turbo Compact:
Po príchode domov z lakovačky som si uvedomil aké pekné to auto bude, nato načo to auto malo pôvodne byť určené byť použité nemôže. Toho by bola škoda..
No popravde som si to uvedomoval už dlhšie, ale ten lak to zabil. A kde tu zrazu inzerát na E36 Compact 318is, M44B19 v turbe. Auto postavené na drifty a s možnosťou kúpy aj bez RJ motora.
Čo mne v tom čase veľmi pasovalo nakoľko RJ som mal. Mal som chuť ju už spojazdniť a teda skúsiť si jej reálne nasadenie a ladenie. Tak som poň šiel.
Leto 2018 som RJ motora kábloval ladil a začal jazdiť.
Keeeď vtom mi pri plnom 1Bare tlaku došlo palivo a urobil som dieru do piestu. Dlho som sa neporadoval.
Motor von, opravil som ho a už to bude 3/4roka čo auto zase jazdí, ten rok som naňom štartoval 2preteky.
Takže auto na bláznenie ktoré mi nieje ľúto búrať by už bolo
..vraciame sa k E30.
Aktuálne jazdím 0,5baru, zábeh
Skladáme čistota ľalie:
Je to tu, ten moment kedy všetky tieto súčiastky putujú do auta hľadajú sa skrutky ktoré som pred 4rokmi niekde odložil.
No paráda... Najkrajšia časť prestavby je montáž do čistého.
Dal som urobiť interiér. Všetko sa nahádzalo pekne dnu.
Urobil sa výfuk Celonerez 76mm plne prechodový s jedným veľkým BoostProducts Katalyzátorom a tlmičom hneď za ním.
a prišlo na
Prvý štart:
Urobilo sa všetko pre to aby som už mohol jazdiť. Prišlo aj na prvé kilometre.
Keď tu zrazu pri 43tom kilometri auto ide na 5valcov. Koumalo sa dlho no nakoniec veko dole. A čo sa nezistilo...
Vačka praskla.. ešte dávno pri skladaní hlavy som nedotiahol koníky vačky podla predpísaného krútiaceho momentu, ale len tak malou račnou. Už pri dávaní vačky dole som len rukou uvoľnil matičku.
Už keď som to mal takto rozobrané rozhodol som sa dať dole hlavu vymenil som skrutky hlavy za ARP a dotiahol ich na 100NM, a cele to FRESH zase skladal naspať.
Týmto sa dostávame do súčasnosti, zajtra si pôjdem kúpiť čierny silikón a ide späť veko, turbo a testujeme znova. Čoskoro teda bude UPDATE, video. Možno to nechám na jar, uvidíme ako počasie.
Foto 1.1.2020
Všetko toto trvalo veľmi dlho, určite by sa to dalo stihnúť skôr no otec mi stále hovoril: Práca chvatná hovno platná. Tak som sa toho držal a všetko robil poriadne.
A taktiež nemôžem nespomenúť, že som sa ihneď na začiatok projektu zamiloval a rozvíjal vzťah ktorý o polroka končí svadbou, takže toho času na projekt bolo koľko bolo.
Bolo to ródeo ktoré sa stále nekončí a bude môj život sprevádzať ešte dlho. Zmenilo mi to život naučil som sa veľa. No myslím že to najhlavnejšie bola trpezlivosť.
Toto si presne takýto projekt vyžaduje.
Zdravím, od doby kedy som sa infikoval chorobou BMW (e36 316i) prešlo už 10rokov...
ako daily roky používam E39, začal som (523i) pak menšia havária tak šlo preč jazdím od vtedy 530i v sedane a žena v Touringu.
Ale tento príbeh bude o druhej časti môjho moto srdca...
E30 Coupe
Príbeh o tom ako som zisťoval na vlastných chybách ako sa má/nemá skladať auto.
Intro:
Začalo to tak že som chcel E30. Chcel som začať jazdiť trocha rýchlejšie skúšať drifty a tak som šiel pozrieť jedno ISo do Sabinova, ktoré keď som spoza brány uvidel vedel som že toto veru nie...
Zhrdzavené, auto celé sfušované rozbité rýchlo sme šli preč... Pán ma povozil, ešte mi ho išiel ukázať zo spodu že ake je červené. Nechcel som uraziť foťák tak a som ani nefotil radšej

Auto pekné na prvý pohľad nič nechýbalo... Len prachy

Po príchode domov som sa mu pozrel na zúbok. Bolo to seriové Coupe 316 M40B16, s podvozkom TaTechnix zníženie tak -60 vpredu aj vzadu.
Prvé opravy smerovali k čerpadlu, ktoré odišlo hneď jak sme domov prišli.
Zlom
Nasledovala návšteva servisu aby sme sa pozreli na stav podvozku. Kolega ma zobral za svojim kamarátom ktorý mal v tom čase tiež e30 Coupe.
Čo to sme podiskutovali a prišla reč na jeho auto, pod kapotou mal M50B28 Turbo vtedy ešte jazdil na plynovej jednotke.
Povozil ma....
.
Týmto mu chcem veľmi pekne poďakovať. Marek vo mne vzbudil túžbu po Turbo mašine.
M50B25:
Tak a šiel motor von, M40B16 nahradil motor M50B25 z čiech ktorý sme vedeli pred kúpou aj naštartovať a vyskúšať.
Pred montážou motora som musel vymeniť brzdový posilňovač za dvojitý z e32, zohnalo sa servo čerpadlo(pôvodné bolo z NIVO kvôli tomu že motor prišiel z Touringu) a držiaky motora z E36. Marek urobil výfuk ja som dal skrátiť kardan nejak sa to polepilo dokopy a začali prvé testy.
nejaký ten odpich

Po paru zničených pneu začali strieľať aj diferenciály. Po tretom takom strelenom diferenciály som auto odstavil a vybral motor.
Ideme ďalej:
Začíname teda prerábku.
Prvé čo som kúpil bolo Turbo Holset HX40 a týmto som odštartoval plejádu úprav/nákupov

Motor šiel von. Urobil som z neho Stroker a teda kľuka prišla z motora M52B28 ojnice zostali pôvodné, pod hlavu šla podložka od K64.pl na zníženie kompresie. Hlava šla na kompletný repas. Motor sa poskladal šiel na paletu.
K výkonu to bude chcieť lepšie brzdy, tie prišli z E38 4 piesty Brembo spolu z kotúčmi 312mm z Audi TT. Do zadu šla kotúčová náprava z e30.
Šli dole nápravy, tie sa celé opieskovali nastriekali čo to sa v strategických miestach spevnilo. Zadná náprava sa prerobila aby sa dali nastaviť odklony.
Niekedy v tomto momente som zistil že auto utrpelo tažku haváriu na pravý zadný roh a teda bola cela prevarená. Celé to bolo ale tak neodborne opravené že dovi dopo.
Varené s CO bez plynu niekedy v roku 1999 v Trebišove...

Na margo toho čo som zistil a ako to vyzeralo padlo rozhodnutie kompletnej renovácie.
Ideme ešte trocha ďalej:
Všetko čo sa dalo som teda odmontoval, až som sa pozeral na holú karosériu. Zároveň som zistil, že dostať sa ku klampiarovi ktorý mi to celé vyvarí a nastrieka nebude také jednoduché takže karoséria stála a čakala na svoj čas.
Nevadí... práce dosť a teda som sa pustil do Techniky.
Objednala sa skladačka RJ motora Megasquirt 2 k tomu AFR lambda s displejom ktorý som integroval do budíkov namiesto kontrolky CHECK.
Vyrobil som si adaptér na prepojenie Megy a pôvodnej káblovačky. Spomínaný Adaptér som spravil zo skrinky od pôvodnej RJ motora, do nej som integroval zapaľovacie moduly s chladičom, plošák ktorý ovláda 3káblovy PWM voľnobežný ventil 1výstupom z RJ Megasquirt.
Úprava káblovačky motora nenechala na seba dlho čakať, pridal som nejaké senzory aby toho nebolo málo vymyslel som si infotainment systém ktorý beží na Arduinu a posiela mi všetky potrebné tlaky/teploty na malý OLED displej.
Pridal sa konektor na zapojenie menovaného infotainment systému, prídavných vstupov a výstupov, a spínačov na palubnej doske.
Úprava palivovej sústavy spočívala vo vyhodení pôvodnej nádrže, vyrezaním kufra a vyrobením priestoru pre bezpečnostnú nádrž.
Tú som zvolil 40Litrovú. Podávacie nízkotlakové čerpadlo čerpá benzín do prečerpávacej nádrže z ktorej čerpadlo 044 tlačí benzín do motora.
Vstreky sú Siemens Deka 633cc v širokej hliníkovej rampe. Palivový regulátor pre boost aplikácie kde sa 1:1 mení tlak paliva k tlaku vzduchu v saní.
Na svoje miesto sa pasoval velky intercooler. Chcel som pôvodnú masku aj aby to vyzeralo všetko veľmi originálne. Pribudol tam ventilátor, chladič oleja, chladič serva, všetko za originálnou maskou.
Turbo zvody by bola kapitola sama o sebe ale nebudem to naťahovať, podstatné je, že sme si ich vyrobili sami. Týmto pozdravujem Patrika (patrikowicz) ktorý mi celých tých dlhých 5rokov pomáhal snáď v každej jednej úprave tohto auta.
Nakoľko mám turbo Twinscroll urobili sme aj takéto výfukové zvody, na reguláciu som použil 2x Ebay Wastegate fejkové Tialy. Obe prišli nefunkčné ako to býva zvykom, ale po menších úpravách fungujú veľmi pekne.
Prišla na rad spojka. Dlho som si myslel, že mam túto tému uzavretú a nemusím to riešiť. Na regále som "mal" prítlačný tanier z M57 a ktomu lamelu z M3 e36 v spojeni s dvojhmotou vyfrezovanou na 240mm.
Vytriezvenie prišlo keď som zistil že tanier je z TDSa a vôbec mi to cele nepasovalo. Rozhodnutie padlo na dvoj-lamelovú spojku z produkcie FTWL motorsport.
Touto spojkou som celu túto stavbu posunul značne ďalej a už teraz viem že to pri 300hp nekončí.. Nakoľko potenciál tejto spojky je cca 1000nm.
Všetko čo sa dalo som teda upravil opravil a postupne sa dostal k tomu že v novembri 2017 sme auto začali rezať, meniť podbehy, blatníky brúsiť gitovať. atd atd.
Bol to dlhý polrok ktorý sa končil cca v júly 2018 komplet lakovačkou do farby LeMans Blau.
Turbo Compact:
Po príchode domov z lakovačky som si uvedomil aké pekné to auto bude, nato načo to auto malo pôvodne byť určené byť použité nemôže. Toho by bola škoda..
No popravde som si to uvedomoval už dlhšie, ale ten lak to zabil. A kde tu zrazu inzerát na E36 Compact 318is, M44B19 v turbe. Auto postavené na drifty a s možnosťou kúpy aj bez RJ motora.
Čo mne v tom čase veľmi pasovalo nakoľko RJ som mal. Mal som chuť ju už spojazdniť a teda skúsiť si jej reálne nasadenie a ladenie. Tak som poň šiel.
Leto 2018 som RJ motora kábloval ladil a začal jazdiť.
Keeeď vtom mi pri plnom 1Bare tlaku došlo palivo a urobil som dieru do piestu. Dlho som sa neporadoval.
Motor von, opravil som ho a už to bude 3/4roka čo auto zase jazdí, ten rok som naňom štartoval 2preteky.
Takže auto na bláznenie ktoré mi nieje ľúto búrať by už bolo
..vraciame sa k E30.
Aktuálne jazdím 0,5baru, zábeh

Skladáme čistota ľalie:
Je to tu, ten moment kedy všetky tieto súčiastky putujú do auta hľadajú sa skrutky ktoré som pred 4rokmi niekde odložil.
No paráda... Najkrajšia časť prestavby je montáž do čistého.
Dal som urobiť interiér. Všetko sa nahádzalo pekne dnu.
Urobil sa výfuk Celonerez 76mm plne prechodový s jedným veľkým BoostProducts Katalyzátorom a tlmičom hneď za ním.
a prišlo na
Prvý štart:
Urobilo sa všetko pre to aby som už mohol jazdiť. Prišlo aj na prvé kilometre.
Keď tu zrazu pri 43tom kilometri auto ide na 5valcov. Koumalo sa dlho no nakoniec veko dole. A čo sa nezistilo...
Vačka praskla.. ešte dávno pri skladaní hlavy som nedotiahol koníky vačky podla predpísaného krútiaceho momentu, ale len tak malou račnou. Už pri dávaní vačky dole som len rukou uvoľnil matičku.
Už keď som to mal takto rozobrané rozhodol som sa dať dole hlavu vymenil som skrutky hlavy za ARP a dotiahol ich na 100NM, a cele to FRESH zase skladal naspať.
Týmto sa dostávame do súčasnosti, zajtra si pôjdem kúpiť čierny silikón a ide späť veko, turbo a testujeme znova. Čoskoro teda bude UPDATE, video. Možno to nechám na jar, uvidíme ako počasie.
Foto 1.1.2020
Všetko toto trvalo veľmi dlho, určite by sa to dalo stihnúť skôr no otec mi stále hovoril: Práca chvatná hovno platná. Tak som sa toho držal a všetko robil poriadne.
A taktiež nemôžem nespomenúť, že som sa ihneď na začiatok projektu zamiloval a rozvíjal vzťah ktorý o polroka končí svadbou, takže toho času na projekt bolo koľko bolo.
Bolo to ródeo ktoré sa stále nekončí a bude môj život sprevádzať ešte dlho. Zmenilo mi to život naučil som sa veľa. No myslím že to najhlavnejšie bola trpezlivosť.
Toto si presne takýto projekt vyžaduje.